fotoreportage over Tjechen in hun thuisland karpers uitvange

Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-10-2014 13:41

Vind het hele topic eigenlijk belachelijk op een forum als deze...
Dat is hetzelfde als op de site van Greenpeace vertellen dat het normaal.Is dat ze Zeehondjes dood klappen in het buitenland voor hun vacht,of dat Chinezen honden en katten vreten dus dat ze dat hier ook doen heel normaal is...
Er zijn gelukkig ook goede Polen die serieus op karpers vissen als hobby,en ja dan ben ik gewoon behulpzaam..
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

08-10-2014 14:13

Volgens mij kunnen die Polen best vissen (WCC?)....

Dat je NL nu als kweekvijver van rassenhaat bestempelt, komt door het inconsequente, softe beleid dat is gevoerd. Is niet intentioneel ontstaan maar past in het hoekje zachte heelmesters maken....
Het onbegrip dat hierdoor is ontstaan heeft de boel op scherp gezet, dat is dus het gevolg van knuffelbeleid. Dat werkt dus niet. Als we daar nu gewoon lering uittrekken en instroom beperken icm lik op stuk. Daarmee pak je direct de problemen aan kweek je indirect begrip. Wordt het weer een stuk leuker en gezelliger, ook aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

08-10-2014 15:57

Cultuur? Er wordt wel heel veel gedoogd onder de noemer cultuur, kannibalisme was vroeger normaal in nieuw guinea, ook cultuur zeker, in Somalië ( Afrika is de nieuwe leverancier van kanslozen ) is besnijden van meisjes normaal, voor de niet begrijpers de clitorus wordt eruit gesneden, ook cultuur?
Het is nog niet zo heel lang geleden dat dit in Dijkzigt onder narcose gebeurde, van onze centen niet te vergeten.

Wij hebben onszelf monddood gemaakt door alles maar te 'gedogen' ander woord voor tevreden zijn met onder de maat, toen in de jaren 70 de scheepswerven falliet gingen in Rotterdam en omgeving werden alle gastarbeiders in de WAO gepleurt, kwam Den Uyl beter uit want ze telden dan niet mee als werklozen, er zijn er die sindsdien altijd hun hand hebben opgehouden, ze kosten velen malen meer dan ze opgebracht hebben en nooit komt er een moment dat ze denken 'dit kan ik eigenlijk niet maken' nee joh, lekker in je koffiehuis naar je eigen zender kijken en spugen op elke blanke, lekker de 2de kamer bezetten, in ieder geval zijn onze piloten en ondersteuning er, wat doen jullie?

Dit is mijn land met zijn eigen cultuur die langer teruggaat dan menig land van 'nieuwkomers' en daar zal je het mee moeten doen, ik hoef geen shaormazaak en belwinkel in elke straat die wiswassen voor de koffieshop in het midden.
Wat betreft Groen Links, ik heb Rosemuller als vakbondsleider meegemaakt, met z'n nepaccent en z'n huis in de Zuidpolderstraat maar in het weekend naar pappa en mamma in Wassenaar, het eerste wat hij deed toen hij uit de politiek ging was zijn Vendexaandelen cashen en een landhuis kopen, galbak, in elk ander land zou je strafbaar zijn.
Ze hebben alleen maar vragen en als ze al antwoorden hebben zijn ze zo wereldvreemd dat je je afvraagt welke planeet ze leven, verplicht opsporing verzocht kijken non stop, engers.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-10-2014 18:24

Volgens mij is begrijpen niet hetzelfde als gedogen.

Waarom is GroenLinks nu ineens de eigenaar van dit gedogen?

Is vreedzaam vragen om aandacht voor een probleem onjuist?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

08-10-2014 19:25

Ik ben eigenlijk best blij dit topic gestart te hebben want het leeft enorm onder de forumbezoekers (wat uiteraard vrij logisch is) en dan zie je toch al snel dat mensen de boel verwarren (Wat Kees ook al zegt begrijpen is heel iets anders als gedogen)
In de periode van den Uyl werden er heel veel Turkse en Marokaanse mensen naar hier gehaald omdat de Nederlanders te beroerd waren de vieze klusjes op te knappen. En wie zijn het kind van de rekening? juist ja de huidige jongeren van Turkse en Marrokaanse achtergrond omdat de ouders niet integreerden in de Nederlandse samenleving en er letterlijk een generatiekloof ontstond tussen de jongeren en de ouders. Maar nu staan de Nederlanders wel te scanderen dat die jongeren het land uit moeten, terwijl we er zelf aan meegewerkt hebben door juist datzelfde onbegrip in andere culturen.
Hetzelfde gaat straks gebeuren met de nieuwe generatie jongeren met Oostblokachtergrond over een jaar of 15. Heeft Nederland dan niks van de voorgaande escalaties geleerd? Nee dat heeft NL niet want we zijn nog net zo zelfzuchtig en egoïstisch als 40 jaar geleden en wijzen enkel met het vingertje naar de buitenlanders, terwijl juist die vinger naar de regering moet wijzen want die zijn het die die mensen naar NL halen om van ze te profiteren en ze uit te melken. Om ze vervolgens over 15 jaar uit te kotsen.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-10-2014 19:54

ben ik vooruit strevend: IK hoef geen 15 jaar te wachten, ze mogen van mij nu al opzouten :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

08-10-2014 20:09

[quote="Antoinette den Os"]Ik ben eigenlijk best blij dit topic gestart te hebben want het leeft enorm onder de forumbezoekers (wat uiteraard vrij logisch is) en dan zie je toch al snel dat mensen de boel verwarren (Wat Kees ook al zegt begrijpen is heel iets anders als gedogen)
In de periode van den Uyl werden er heel veel Turkse en Marokaanse mensen naar hier gehaald omdat de Nederlanders te beroerd waren de vieze klusjes op te knappen. quote]

Wat een ongelovelijke onzin, de eerste Turken die bij de RDM kwamen werken kregen al gelijk 10 betaalde vakantiedagen meer dan de rest omdat ze zolang moesten reizen naar het land van herkomst, effe voorbijgaand aan de mannen die nog staal hadden verstopt voor de Duitsers zodat de werf weer kon draaien na de oorlog, en de RDM was daar niet uniek in, het werd al snel een voorwaarde voor de grote bedrijven.
Mijn familie had een classificeerbedrijf, dat is scheepsruimen schoonmaken voor een andere lading, dat is dus met de hand visolie, ruwe aardolie, natuurlijke harsen enz opruimen, dat was al gauw over want zoals de mores toen was 'een turk doet het voor de helft' ook de helft slechter maar he, gedogen he....

Waarom is werk iets vies voor een Turk en voor een Rotterdamse arbeider de normaalste zaak van de wereld? Mijn ouders hoeven geen buurtvaders te financiëren om mij opnieuw op te voeden hoor, wordt 's wakker joh, als je niet de haat onderkent waarmee de vooral Arabische jeugd misdaden pleegt tegenover vooral oudere nederlandse burgers dan woon je in het sprookjesbos.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

08-10-2014 20:25

ANTOINETTE WORDT WAKKER we leven niet in lala land!!!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-10-2014 20:57

Rick, hoe ging je familie om met de ronduit beroerde arbeidsomstandigheden van het personeel en de grotere kans op ziektes op latere leeftijd? De (bijzonder onveilige) omstandigheden van de clasificeerder uit die jaren zijn gelukkig niet meer mogelijk. Zou dat niet eerder een reden zijn?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-10-2014 21:11

Was de 'periode Den Uyl' dezelfde periode dat er in Nederland nog voor de pot op karper en ander gespuis gevist werd.
En mocht je toch vromer dan de Paus willen zijn? Weet dan dat diezelfde den Uyl ervoor zorgde dat 'het gebed' uit de troonrede geschrapt werd.
Tsjechen vreten net zo makkelijk karper dan wij kalkoen, varkens, koeien, kippen en ander vlees of vleesgelijkenis vertonende producten naar binnen werken.

Niks jammer, gewoon vreten!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

08-10-2014 21:48

Kees Ouwehand schreef:Rick, hoe ging je familie om met de ronduit beroerde arbeidsomstandigheden van het personeel en de grotere kans op ziektes op latere leeftijd? De (bijzonder onveilige) omstandigheden van de clasificeerder uit die jaren zijn gelukkig niet meer mogelijk. Zou dat niet eerder een reden zijn?


Ze dachten daar niet over na, na de oorlog was de stad een gat in de grond en je ging gewoon werken, arbeiders waren precies dat en dachten dat ze dat blijven moesten, dus werkten ze zich letterlijk kapot, als sjorder, classificeerder, havenarbeider enz.
Mijn afkeer en visie komt ook niet uit napraten maar uit ervaring, zelf heb ik meerdere keren zgn bijna ontspoorde allochtonenkinderen een kans gegeven, dat was toen mode in 010, het einde was altijd hetzelfde, de laatste herinner ik mij nog goed, op z'n tweede dag nam hij mijn bus mee en werd in Spanje aangehouden, hij was onderweg naar Marokko.
Dus ik praat niet na en ik ben niet op een morgen wakker geworden met een hekel aan allochtonen, daar hebben ze zelf hun best voor gedaan, maar dat geld ook voor meneer kopvoddentax, daar wordt ik ook niet goed van.
De schijnheiligheid staat mij ook tegen, op 4 mei lopen al die 5 voor 12 helden te herdenken, 'dit nooit meer' ze hebben het druk met een boompje redden die Anne Frank misschien ooit zag, ze kunnen beter met een keppeltje door de schilderswijk lopen of naar het Joods lyceum gaan, niemand ligt er wakker van, niemand maakt zich er druk om.
Geschiedenis herhaalt zich en we zijn weer lekker onderweg.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-10-2014 22:45

Ach....Dit jaar ook geen zwarte Piet,maar een zeurpiet..
Zielig eigenlijk he...?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-10-2014 22:46

Voor je timing Rick: de gastarbeiders waar jij op doelt kwamen pas aan het eind van de wederopbouw.

Het waren natuurlijk wel ontspoorde kinderen. Dat is een lastig en onzeker avontuur. Chapeau, maar jammer dat je er met een wat optimistische blik bent ingestapt. Net als vele anderen trouwens.

Overigens zegt kinderen al dat het om 2e generatie gaat met het Nederlanderschap. Die problemen met een 2e generatie zijn bekend. Terugsturen van Nederlanders gaat sowieso echt niet lukken. Hier aanpakken dus.

Daar is overlast voor sportvissers door het wegvangen van sportvis, waair dit topic over gaat, geen onderdeel van. Dit betreft een andere groep Europeanen die veel recenter vanwege Schengen hier kan komen werken. Schengen geeft daartegenover ook veel economische voordelen.

De zwarte Piet discussie Rik is weer een heel andere groep Nederlanders. Dat gaat over meerdere eeuwen heen en heeft te maken met ons koloniaal verleden.

Als je alles op een grote hoop gooit lijkt het in elk geval heel wat en is het net alsof je over hetzelfde moppert. Niet dus. Begrijpen van wat en waarover is dus als je iets aan wil pakken zeker zinvol. Anders loop je zomaar achter de een of andere roeptoeter aan en komt daar later veel meer ellende van.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-10-2014 08:37

Heb ook eens een karpertje gegeten in Polen hij was best lekker klaargemaakt. In ons eigen landje daar in tegen zal ik het niet gauw doen.

Frustraties uiten die niets met het onderwerp te maken hebben werken vervuilend op het onderwerp.

Groet uit een warm Spanje waar de vis goed smaakt.

Peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-10-2014 08:47

Andere doelgroep,maar zelfde verstandhouding... want wederom pas je je zelf aan in het land waar je woont,culturen heb je te respecteren net zoals ik respecteer dat er suikerfeest gehouden word,en dat zelfs op dierendag...
Dus ik vind je reactie niet helemaal correct Kees,want het is wel degelijk hetzelfde onderwerp en dezelfde verstandhouding tussen het Nederlandse volk met zijn levenswijze, en dat van de mensen die hier zijn komen wonen.
Nederland word uitgebaat,de regering is compleet het spoor bijster, uitkeringen vliegen de pan uit,en gaan zelfs ondanks mensen hier niet meer wonen de grenzen over,lang leve de eu!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-10-2014 09:28

Wat een gezeur, we leven in een van de meest welvarendste landen ter wereld terwijl men doet of we in een derde wereld land leven. Alles wat hier fout is gegaan, is besloten door de politiek. Allemaal door ons gekozen. Als men echt denk hoe het beter kan, raad ik je aan de politiek in te gaan en je verkiebaar te stellen.
Tot slot: mijn oma (en die heeft de wederopbouw ook meegemaakt).zou zeggen: tel.je zegeningen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2014 10:00

Rik,

Leuk dat je de zwarte Piet discussie noemt. Dat is een uitstekend voorbeeld van hoe slecht wij blanke Nederlanders ons kunnen inleven in de emoties van zwarte mensen rond een kwestie uit ons verleden als de slavernij. Elk jaar wordt met veel tumult de kritiek weggehoond en weigeren wij te begrijpen hoe dit mensen met een Surinaamse en Antiliaanse afkomst raakt. Objectief bekeken valt het dus nogal tegen, dat begrip en inlevingsvermogen van ons. Wat mij betreft is het een gehypte onzindiscussie die zeker niet onze beste kant laat zien. Geen bereidheid om de argumenten van anderen überhaupt te willen begrijpen. Vaak ronduit agressieve reacties.

Let op ik ben niet tegen, maar mijn haren gaan soms rechtovereind staan als ik de discussie volg.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-10-2014 10:16

Zwarte Piet heeft toch niks met slavernij te maken kom op zeg,mensen kunnen zich ook aanstellen Kees,daar al eens over nagedacht? Wat heeft dit nou van doen met racisme,paar gasten die ik ken,zelfs mijn tante die Surinaamse is,vind dit ronduit belachelijk, mijn zwager is een hindoestaan,mijn neefjes hebben een kleurtje,en nog vele andere die ik ken uit familie kringen en vrienden kringen.weet je wat zo grappig is,de mensen die dit aan gespannen hebben,zitten zelf de hele godganse dag thuis hun klauwen op te houden en te leven van een uitkering, die ik en jij de hardwerkende onder ons betalen van ons welverdiende loon,zet je bril af,en loop eens door een stad heen of ga er wonen,en kom uit je boeren dorp allemaal om net eigen ogen te zien hoe het er werkelijk aan toe gaat in Nederland, en dat wij er zelf op gestemd hebben is lulkoek,want de buitenlandse mensen hebben ook stemrecht,75% in Rotterdam is bijna allochtoon.Nederlanders kun je in sommige wijken niet eens op 1 hand tellen,zo slecht hebben ze het allemaal niet hier hoor,opgevangen door ons in een asiel,huis met inboedel van de staat,en als ik een huis wil sta ik op een wachtlijst van 5 jaar,en het mooiste nog,diegene die uit het asiel kwam,heeft de anti zwarte Piet gebracht, ik ben realistisch, en noem.me geen racist, aangezien een groot deel van me familie en vrienden buitenlands zijn.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2014 10:31

Dat bedoel ik nu:

1. Je kent mij niet en weet niet waar ik woon en kom, maar oordeelt wel
2. Gaat over begrijpen wat anderen ervaren en niet over jou

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-10-2014 10:56

2 ervaren dit 150 dat moeten we dan altijd de slachtofferrol toe blijven wijzen?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-10-2014 10:59

1 het ging niet specifiek over jouw,maar over alle mensen die zoals jouw denken,maar in dorpjes wonen waar het nog gezellig is,en je niet het idee heb dat je in het buitenland woont.
2 nogmaals ik heb veel buitenlandse vrienden,evenals buren,Joegoslavische,ik weet wat hun voelen en merken,maar mensen die normaal Nederlands spreken,en goed ingeburgerd zijn,ervaren hele andere dingen,als mensen die hier al 20 jaar wonen,zeer slecht tot geen Nederlands spreken, en al jaren een uitkering hebben.

Rest de vraag,waar woon je,en ga eens op een vrijdag nacht door Kralingen in je eentje lopen,of Crooswijk, of nog erger,kruiskade,wat zijn probleem wijken,waar liggen die,en wat voor mensen wonen er ..

Waarom zijn er in gevangenissen 90% allochtone mensen,alles valt en staat met opvoeding, ondertussen zitten we rond de derde of vierde generatie buitenlandse mensen,die scholing gehad hebben,hun kinderen dat gehad hebben,en daar weer kinderen van dat gehad hebben ,en nog steeds ikke nie begrijpen....
Nee ik ook niet!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2014 11:18

Haha Rik, gaat niet over mij maar over mensen die denken zoals mij...

Wat ik hier vooral niet deed is vertellen wat ik denk...

Enige dat ik aangeef is dat begrijpen helpt bij de oplossing van iets.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

09-10-2014 11:20

@Rik ik vind het ronduit onbeschoft en stigmatiserend om te beweren dat de mensen van de zwarte-pieten-discussie steuntrekkers zijn, je hebt geen ene klote benul van die mensen, je kent ze niet maar ondertussen maak je er wel allerlei beweringen over.
Dat is juist mijn punt, niemand verdiept zich meer in zijn medemens, en als je tegen de stroming ingaat ben je een gestoorde steuntrekker die in het gesticht hoort.
Nederland verhard steeds meer en word steeds egoïstischer en vooral ook een stuk schijnheiliger, en begrip voor anders denkenden is er al helemaal niet, ook op dit forum zie je dat telkens terug door allerlei smalende en hatelijke reacties in de diverse topics.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

09-10-2014 11:38

Zo schijnheilig als we waren zullen we nooit meer worden, huisbezittende holocaust overlevers kregen in 46 een aanslag van de belasting voor de tijd ze er niet waren en waar je ook gaat in de wereld iedereen begrijpt het woord apartheid, maar da's wel een Nederlands woord.
Wij hebben in NL de meeste vrijwilligers voor de Duitsers geleverd, van de W-SS tot de NSKK, niet in verhouding, nee in werkelijke getallen.
In het eerste rapport wat Seys Inquart naar Hitler stuurde nam hij 2 pagina's de tijd om zijn verbazing uit te spreken over de medewerking van de politie en marechaussee, wij hebben als volk redelijk boter op ons hoofd, tisnie anders.
Ik heb zelf lange tijd in SD archieven rondgekeken van Rotterdam en Den Haag, het aantal anonieme meldingen van vermoedelijke onderduikers en anti duitse houding maakt je misselijk.

Voor mij is er een aanzienlijk verschil tussen mensen die uit onze (oude) kolonieën komen en dat wat begonnen is als gastarbeiders, voor de eerste groep heb ik begrip, voor de tweede verdwijnt het, vooral door hun eigen daden.
Misschien is wat nu boven komt drijven wat we altijd al waren, iets om over na te denken en het verandert sneller dan iedereen denkt, ik ben ervan overtuigd dat als er tijd genoeg voorbij is de geschiedenis zich herhaalt, Berlijn was in 1930 de meest vrije plek en culturele bron van Europa, binnen 2 jaar was alles anders, zo snel kan het gaan.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-10-2014 12:11

Kees Ouwehand schreef:Rik,

Leuk dat je de zwarte Piet discussie noemt. Dat is een uitstekend voorbeeld van hoe slecht wij blanke Nederlanders ons inleven in de emoties van zwarte mensen rond een kwestie uit ons verleden als de slavernij. Elk jaar wordt met veel tumult de kritiek weggehoond en weigeren wij te begrijpen hoe dit mensen met een Surinaamse en Antiliaanse afkomst raakt.


even een boekje opendoen...

Ik ben zelf half Surinaams maar blank(ben ook 3x er geweest gezien mijn opa daar een huis had en nog woonde toen hij nog leefde).mn zus (zelfde ouders) lijkt op een indonees.mijn vader is donker ( geen Neger,of mag ik dat ook niet zeggen?)
iig als er iemand gek was in mijn jeugd van zwarte piet dan was het mn vader wel.zelf heb ik 2x meegelopen met de optocht van Centraal naar Leidseplein als zwarte piet zijnde.
ook kwam ik elk weekend in de Amsterdamse poort voor boodschappen en mijn vader zat in het bestuur van het kwakoe festival.

ik kan zeggen (uit eigen ervaring) dat de meeste Surinaamse mensen totaal geen probleem hebben met zwarte piet. de mensen die dat wel hebben zijn over het algemeen zelf een stelletje racisten.
ik zag een van die drammerts op AT5 nog een keer vermelden dat Kwakoe van en voor de zwarten is en niet anders :roll: . ze vergeten alleen dat buiten de creolen in Suriname er ook Javanen,Hindoestanen,Indianen, Chinezen en ook blanken wonen en die zijn allemaal niet zwart en wel surinamers.lekker vriendelijk en gastvrij he. (overigens is niemand zwart maar eerder bruin) ook zijn de tegenstanders vooral bouterse aanhangers (paarse petten maffia) en hun doel is ontwrichten of gewoon NL tot last zijn en ik denk dat 95% van de Surinaamse gemeenschap van zwarte piet houden en die kleine groep ook een stel zeikerds vinden.
ik ben nu 33 jaar en al sinds ik een baby ben bevind ik mij tussen zowat alle nationaliteiten en pas sinds een jaar of 3 a 4 kan zwarte piet ineens niet meer?
die mensen overgieten zichzelf met zelfmedelijden en prediken zelf haat.
ik heb weinig tot geen begrip voor ze. al helemaal omdat het een kinderfeest is wat totaal geen kwaad in de zin heeft.

in Suriname komt zwarte piet gewoon en in de antillen ook, maar hier moeten we maar buigen voor een kleine groep die denken dat ze nog in de slaventijd leven.

overigens ben ik van mening dat het verleden niet verlochend mag worden en van mij mag de gouden eeuw de piraten eeuw genoemd worden. niks om trots op de zijn, maar dat was nu eenmaal hoe het ging in die tijd. en niet alleen de NL-ers, de Engelsen, Belgen, Fransen,Spanjaarden ,Portugezen deden alleemaal eraan mee.
maar betekend dat dat ik mij als (halve) Nederlander mij schuldig moet voelen>?
NEE!

ook wil ik even kwijt dat Zwarte piet voor zover ik weet geen slaaf was,misschien ervoor wel ,maar vrijgekochte slaven waren die dankzij de goedheiligmag hun vrijheid verkregen hadden en met plezier voor hem werkten en vrij waren om te gaan en staan waar ze wilden.
de kleding komt ook niet overeen met slavernij en het waren geen Surinamers maar Moren.

die Quincy Gario moet gewoon zn smoel houden en lekker op een hutje op de hei gaan wonen als hij zo een tere ziel heeft. zielige aandachtstrekkers en kinderfeest verpesters.
nu zeker alle liedjes aanpassen en wie van zwarte piet houdt als racist bestempelen zeker?

Nee dus!
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(