Petitie beroepsvisserij op schubvissen

Plaats reactie
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

18-12-2013 13:31

Stop beroepsvisserij op schubvissen

Het wordt voor ons sportvissers steeds moeilijker om nog redelijke vangsten te boeken. De laatste jaren lopen de vangsten hard terug. Nu de beroepsvissers veel vissen vangen voor vismeel. Zoals karper, brasem, voorn en snoek/baars. Het onderwerp ligt op tafel en heeft nog een zetje nodig.

PETITIE
Alle Hengelsport liefhebbers en iedereen die de hengelsport een warm hart toe dragen
constateren
De commerciële visserijdruk op het IJsselmeer moet aanzienlijk worden teruggebracht zodat de visbestanden niet verder achteruit gaan. Dit schrijft onderzoeksinstituut IMARES in een rapport over de huidige en gewenste visserijdruk op het IJsselmeer en Markermeer.
Dit geldt ook voor de andere wateren in Nederland.
Er zijn miljoenen hengelsporters die betalen om te kunnen vissen. Dan moet er natuurlijk wel wat te vangen zijn.
en verzoeken
Wij sportvissers betalen elk jaar weer onze vergunning om te mogen vissen. Wij zetten de meeste vissen weer netjes terug.
De beroepsvissers vangen vissen om er aan te verdienen. Ze verkopen deze om er vismeel van te maken.
Onze hengelsportvereniging zet af en toe nieuwe vissen uit. Deze worden weer gevangen door de beroepsvissers.
De cirkel is rond alleen verdwijnen de vissen. Er word meer gevangen dan er word uitgezet.

Teken hier: http://petities.nl/petitie/stop-beroeps ... chubvissen
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

18-12-2013 13:58

Getekend.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-12-2013 15:10

Zie het niet meer dan een goed bedoelde 1 april mop. Aangaande het IJsselmeer is men van verschillende kanten al jaren bezig om te komen tot een meer evenwichtige visserij. Juist nu ziet het er naar uit de er resultaten komen. HSV die visuitzetten terwijl een beroepsvisser een km verder de schubrechten heeft zullen eerst goede afspraken met de daar aanwezige visrechthebbende. Is anders zonde van het geld, dus water naar de zee dragen. Hier viel enige tijd geleden te lezen dat er overkoepelende hengelsportorganisaties zijn die liever kiezen voor een koude sanering. Je vergeet verder te melden dat een van de oorzaken is de veranderende waterkwaliteit van het oppervlakte water. Dit heeft tot gevolg dat een verandering van vissoorten valt waar te nemen. Zomaar een goedbedoelde actie beginnen zonder kennis van zaken is leuk maar leid helaas tot niets.

Groet,
Peter
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

18-12-2013 15:45

Heer Otte,

De tekst is slechts geciteerd en heb zelf niets te maken met deze actie, heb wel de petitie getekend omdat ik mij wel kan vinden hierin.

Helaas is de initiatiefnemer ook niet te achterhalen via de petitie...
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

18-12-2013 16:59

Beste pj otte,

De veranderende waterkwaliteit is in sommige gevallen ook het gevolg van wegvangen van de vis. Dit zie je bijv op de randmeren. Eeuwig zonde naar mijn mening!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

18-12-2013 18:03

De economische belangen van de beroepsvisserij in Nederland staat mijn,s inziens totaal niet in verhouding tot de schade die deze beroeps tak aanricht aan het milieu..
Het Ijselmeer is bijv één van de belangrijkste overwinterings gebieden binnen Europa van Duik eenden als de Topper Eend,Kuifeend Tafel Eend enz,een groot deel van deze eenden overleeft de winter niet omdat zij bij het zoeken naar voedsel in de fuiken terecht zullen komen.
Ik weet het niet volledig zeker maar als ik het me goed herinner gaat het om 20% van de overwinterende populatie die zullen verstikken in de fuiken .
Zal ook niet lang meer duren voor de paling uitgeroeid is oa door systematische overbevissing(is uiteraard lauter en alleen te danken aan glasaal vissende Jappen) :roll:

Gr,

Mark
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-12-2013 18:06

Wat de randmeren aangaat kan Aart Lokhorst ons daar meer over vertellen.

http://www.vogelbescherming.nl/actueel/ ... ne_id/1155

Groet,
Peter
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

18-12-2013 18:11

@mark , glas aal word ook hier in nl gevangen .
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-12-2013 18:36

Ik teken deze voorlopig nog niet. Ben het met het doel in grote lijnen wel eens, maar de formulering kan ik me totaal niet in vinden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

18-12-2013 18:37

Hoi Jim,

Was sarcastisch bedoeld :D
De Nederlandse beroepvisserij geeft graag de Jappanners de schuld van de steeds verder slinkende palingstand maar zij gaan er uit eigen belang aan voorbij dat het door zo strategisch mogelijk plaatsen van een overdaad aan fuiken bij hindernissen als bijv sluizen, het voor deze Alen bijna onmogelijk is geworden om de open Zee en dus de paaigronden te bereiken.(de Jappen zullen overigens ook een belangrijke oorzaak zijn hoor)

Gr,

Mark
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

18-12-2013 19:21

Hoi Peter,

Heb je links even snel door gelezen maar dat sterkt me alleen maar in mijn eerder aangegeven mening over beroepsvisserij in Nederland :roll:

Gr,
Mark
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

19-12-2013 08:52

mijn nederige excuses mark :oops:
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

19-12-2013 11:05

Snap eigenlijk niet goed waarom jij je excuses anbied :roll: maar goed als jij het nodig vindt zijn ze aanvaard hoor.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2013 11:25

Sorry, maar wat mij betreft weer veel teksten die kant nog wal raken en in ieder geval niet van de nodige kennis op dit gebied getuigen. En, zoals meestal, wordt er over de bestaande rechten van het beroep geen woord gewisseld.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

19-12-2013 13:11

Aart Lokhorst schreef:Sorry, maar wat mij betreft weer veel teksten die kant nog wal raken


Hallo Aart,

Omdat ik nogal gereageerd heb in deze topic ga ik er gemaks halve even vanuit dat je ook ook op één van mijn reactie,s doelt?
Aangezien jij wel weet hoe het allemaal zit zou het leuk zijn als je dan ook eens met een gefundeerde weerlegging komt ipv met zo een simpele oneliner..
Ik geef toe dat ik gedeeltelijk uit mijn gevoel reageer maar wou jij mij nu gaan vertellen dat het de afgelopen 10 jr goed met de palingstand is gegaan en of dat er jaarlijks een groot deel van de overwinterende duikeenden om het leven komen doordat ze in de netten van beroepsvissers terecht komen?
Ik had vroeger overigens wel een bron die werkte bij sportvisserij Nederland maar helaas is deze vriend afgelopen jaar veels te vroeg overleden.

Gr,

Mark
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-12-2013 13:41

Ik weet er het fijne ook niet allemaal van maar heb wel een boeren verstand meegekregen van huis.
Het beroeps wijst ook makkelijk met een vingertje naar bv de aalscholvers en het helder wordende water.
Lees je dan een stukkie verder dat in het IJsselmeer eigenlijk alleen nog schele pos en ondermaatse baars zwemt en dat zijn toevallig 2 economisch oninteressante visjes dan is bij mij 1+1 gewoon 2
Of lust een aalscholver geen schele pos :roll:

Uiteindelijk zal het 'probleem' zichzelf wel oplossen, het is nu nauwelijks nog financieel haalbaar, visserijbedrijven zijn van oudsher familiebedrijven al hun materiaal is al lang afbetaald dus ze kunnen nog ff teren.
Als visgids of met rondvaart is tegenwoordig meer geld te verdienen en toch op het door hun geliefde water.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-12-2013 16:40

Zal ik dan maar, er zijn beroepsvissers met een heerlijk-visrecht.
http://www.visstandbeheercommissie.nl/t ... recht.html

En beroepsvissers met visrechten die met hun visrecht op paling en mogelijk ook schubvisrechten hebben waar zij op mogen vissen. Met een petitie krijg je beroepsvissers echt niet weg, enkel een aantal als je ze uitkoopt. Waarbij de schubrechten dan wel richting de hengelsport moeten gaan. Wil je ze echt voor een deel weg hebben ga dan maar geld veel geld inzamelen in plaats van een petitie ondertekenen.

Succes er mee ik pas hiervoor.

Peter

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... anden.html
Plaats reactie