Voerboilies

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-08-2013 11:56

Ondanks dat ik al wat jaren meeloop in het wereldje moest ik het effe plaatsen. Oké je gaat al dan niet voeren een of meerdere dagen net hoe het je uitkomt. Maar om daar een goedkopere andere type bol voor te gebruiken zo als je regelmatig leest komt me wat vreemd over. Het stuk gewenning, conditioneren of het naar je hand zetten zo als sommige onderons het benoemen is prima. Maar of dat nu de juiste weg met goedkope (meuk) is valt ernstig te betwijfelen. Vreemd voedsel van geur en smaak wat hij niet kan plaatsen zal hij ten alle tijden eerst een of meerdere keren direct uitspugen, iets wat ik juist niet wil bereiken. Ben nog steeds van mening dat vreemd voedsel regelmatig niet in een keer naar de keeltanden gezogen wordt. Hoewel het sturen wat lastig is daar hij niet ziet wat die doet tijdens het opzuigen.

Waarvoor zet ik een voercampagne op. Net als voor ons het vertrouwen een grote rol speelt in je visserij is het voor een karper niet anders als het op vreten aankomt. Snel links en rechts zijn voedsel oppikken geeft me de grootste kans dat de haak zijn werk doet.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

17-08-2013 13:49

Als je het zo bekijkt hoef je ook niet te voeren met duivenvoer/mais/hennep en diverse andere partikels, en pellets in een pva zakje wil je dan ook niet gebruiken.
Waar het om gaat is vis wennen aan het feit dat op jouw plek altijd wat te eten te vinden is zodat ze in de buurt blijven en vaker de stek bezoeken. Wat er ligt is niet zo heel belangrijk zo lang als ze het maar lusten, iedereen kent wel een hotspot bij een woonboot waar voedselresten uit het raam gemikt worden.
Je vist met kwaliteits boilies met een hogere instant respons waar er maar een paar van liggen, er kunnen wel 500 voerboilies liggen dus de kans dat je er daar 1 op pakt is veel kleiner. Bijkomend voordeel is nog dat ze de voerboilie gaan vertrouwen, daar worden ze immers niet mee gevangen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-08-2013 01:36

Ik vis altijd met het aas waarmee ik ook (voor)voer.

Om die meelbollen meuk te noemen gaat me wat te ver. Zou er zelf overigens nooit een voercampagne mee opstarten.
Waaruit bestaan die goedkope bollen? Soja, tarwe, maïs, misschien nog wat birdfood en eicompound, een kleurtje en een smaakje. Meer is het niet. Een karper kan er natuurlijk wel wat mee. Bollen zijn een heel goede energiebron (glucose). Daarin schuilt gelijk wel een nadeel, een bepaalde concentratie glucose in het bloed en een vis stopt met eten! Oftewel een vis is veel sneller verzadigd met koolhydraten. Daarnaast zijn er natuurlijk nog wel meer nadelen te bedenken.
Eiwitten en vetten zijn veel interessanter voor een vis en de laatste wordt misschien wel eens onderschat, vooral als de watertemperatuur gaat zakken.

Hoe herkent een vis een bol waarmee je voorvoerd? Ja, dan ben ik morgen nog aan het typen. Dat doe ik dan dus ook niet. Zeg maar een zoekplaatje dat ie opslaat in zijn kop en spuwen is daar in het begin idd, een onderdeel van.

Qua aanzuigen weet ie natuurlijk precies wat ie doet, iemand gebruikte eens de benaming Houdini en zo zie ik het ook.

Als je meerdere dingen door elkaar voert gaat ie veel meer?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-08-2013 03:55

Oei oei Hilco, wat een onzin.
Waarom ? Ja, dan ben ik morgen nog aan het typen.
Richard Bottenberg1
Berichten: 7
Lid geworden op: 01-12-2011 06:02

18-08-2013 07:27

ik denk dat het verhaal 2 ledig is.

1, vis je op een rivier of grote plas waar je wil dat je vissen je stek aandoen op hun trekroutes dan moet er voer liggen, wat er ligt is niet relevant als ze de plek maar blijven aandoen.


2, vis je op een plas waar dressuur zit dan zou ik wel met dezelfde boilie voeren en vissen, je wilt de vis dresseren dat hij jou aas herkent en hier op gaat azen. ik zou hier altijd met dezelfde boilie voeren en vissen.

Trouwens, waarom niet voeren en vissen met een minimalistische (goedkope) boilie??? Ik kan de meerwaarde van een (goede) voercampagne op een relatief dure boilie niet inzien. Als je de vis eenmaal op het aas krijgt maakt het echt niet uit wat er in de boilie zit. De vis heeft de boilie als veilig voedsel beschouwd en aast hier goed op.

gr Richard
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-08-2013 11:00

Wat er licht is naar mijn mening altijd relevant. Ook op grote, open wateren ga je met een paar voerbeurten een stuk aasgewenning creëren, zeker als je er langere tijd met dezelfde bol door vist en voert gaat dat in je voordeel werken.
Waarmee ik niet zeg dat voeren met een ander type aas geen meerwaarde kan hebben, maar ik denk dat je meerwaarde van je voercampagne groter is als de boilies die je voert ook boilies zijn waar je mee wil vissen.
Particles is naar mijn idee een iets ander verhaal, ik zou ze trouwens vaker niet dan wel er bij gebruiken, maar als je daar mee strooit is het vaak meer om een plek aan te zwengelen door veel deeltjes op de bodem te hebben wat ook witvis gaat activeren. Ik denk dan nog dat ik in plaats van particles liever een 10mm boilie zou gebruiken, maar dat is praktisch gezien vaak een probleem (veel te veel werk of te duur).
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-08-2013 11:16

Bert,

Altijd goed om redelijke argumenten te horen. Het verhaal van kleine partikels voeren waar je niet mee vist is zeker juist. Vooral als je het gebruikt te samen met hele of gebroken boilies waar je ook mee vist. Blijf het wel opvallend vinden dat de hele boilies regelmatig als laatste gegeten worden. Ik heb het nu enkel toegespitst op boilies om het niet al te ingewikkeld te maken. En dit op KWO regelmatig verkondigd wordt als heilzame werking op je vangsten? Onder woonboten al dan niet met voedsel geld ook voor bruggen maar daar spelen waarschijnlijk weer andere zaken als veiligheid?

Hilco,

Het woordje meuk heb ik bewust tussen haakjes gezet een ieder moet daarmee het zijne er maar van denken.

De kracht van het aanzuigen op je aas wordt sterk beïnvloed vanwege de stand van zijn ogen. Die legt beperkingen op daardoor het aas nogal eens helemaal of gedeelte gemist wordt. Zit het aas dat hij aanzuigt aan het eind van de waterkolom dan zal het transporteren naar keelplaten in fase gebeuren. Als hij het vertrouwd, of pis ik nu naast het potje?

Moet de video presentatie van Nand Sibbing er nog maar eens op na slaan in de windermaanden.

Groet,
Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-08-2013 14:26

bert kamp schreef:Oei oei Hilco, wat een onzin.
Waarom ? Ja, dan ben ik morgen nog aan het typen.


Meneer Kamp,

Ongefundeerd geroep dat is pas echt onzin.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-08-2013 11:56

Als je het zo bekijkt hoef je ook niet te voeren met duivenvoer/mais/hennep en diverse andere partikels, en pellets in een pva zakje wil je dan ook niet gebruiken.


Hoezo niet? Je kunt de vis aan mais laten wennen en met mais vissen. Ik wil het niet hebben over de lange termijn effecten van mais, want die hoeven helemaal geen rol te spelen als je voer maar een fractie van het dagelijkse dieet is.

Pellets in een pva-zakje staan sowieso los van voorvoeren. Dat gebruik je om je haakaas extra opvallend te maken middels een voedselsignaal. Attenderen op je haakaas. Als ze dat haakaas dan al kennen van de dagen dat je voorgevoerd hebt, ben je dichter bij een aanbeet dan wanneer er een compleet nieuw aas voorgeschoteld wordt.

Waar het om gaat is vis wennen aan het feit dat op jouw plek altijd wat te eten te vinden is zodat ze in de buurt blijven en vaker de stek bezoeken. Wat er ligt is niet zo heel belangrijk zo lang als ze het maar lusten, iedereen kent wel een hotspot bij een woonboot waar voedselresten uit het raam gemikt worden.


Natuurlijk is een deel van de kracht van voorvoeren, dat de vis een stek vaker/langer aan gaat doen. Maar wat er ligt is wel degelijk belangrijk. Als hetgeen er elke dag ligt hetzelfde is als hetgeen er aan mijn hair hangt, zal de vis mijn haakaas veel eerder met vertrouwen benaderen. Het is bekend en reeds geaccepteerd als voedsel. Geen reden voor de vis om iets wat ie al 3 dagen vreet, nog eens uitvoerig te gaan testen.

Je vist met kwaliteits boilies met een hogere instant respons waar er maar een paar van liggen, er kunnen wel 500 voerboilies liggen dus de kans dat je er daar 1 op pakt is veel kleiner.


Als je voorvoert ga je niet voor instant respons lijkt me. Je gaat ervoor dat de vis "weet" dat er wat te halen valt op die stek, dus allerlei extra aantrekkingkracht is niet nodig. En als je voorvoert ga je er ook niet vanuit dat er 500 bollen liggen op het moment dat je gaat vissen. Of je moet ze er vlak voor je sessie zelf in pleuren, maar dan ga je er vanuit dat ze opgevreten worden tijdens je sessie, inclusief haakaas.

Bijkomend voordeel is nog dat ze de voerboilie gaan vertrouwen, daar worden ze immers niet mee gevangen.


Maar wel met die instant knikkers. Wat doet dat met het vertrouwen in je haakaas? Kun je elke sessie een ander haakaas uit de hoge hoed toveren. Maar ja, waarom zouden ze überhaupt iets anders vreten dan die voerboilies die er elke dag liggen en waaraan ze nooit gevangen worden?
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

19-08-2013 12:35

Mart, het gaat niet om wat beter is, maar of voerboilies kunnen of niet.
Antwoord, ja, maar niet voor kortdurende voer 'campagnes', 3 dagen is niks als je ze wil leren dat op jouw stek vaak wat te halen valt.
Als je ook nog aasgewenning wil, voer dan een deel van je haakaas boilies mee.
Ik zou voerboilies ook zeker niet gebruiken op kleine of druk beviste wateren, maar op grote kanalen en rivieren kun je er wel degelijk profijt van hebben.
Als laatste opmerking, niet iedereen heeft een zak met geld op z'n rug, voor mensen die wat minder te besteden hebben zijn voerboilies een oplossing, en niet alleen om mee te voeren. Dat ze er minder mee vangen, het zij zo.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-08-2013 12:51

Alleen je haakaas is geen voerboilie ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-08-2013 13:30

3 dagen is niks

Mijn ervaring is dat 3 dagen lang genoeg is. Maar goed, daar kunnen we over van mening verschillen.

Ik zou voerboilies ook zeker niet gebruiken op kleine of druk beviste wateren, maar op grote kanalen en rivieren kun je er wel degelijk profijt van hebben.


Ik voerde op een kanaal met een simpele boilie (25%vismeel, 25% birdfood, geen zoetstof of wateroplosbaar spul), 2 kilo (ca. 400 boilies), verspreid over een half voetbalveld, 3 dagen lang. Visnacht: bij aankomst eerst 50 bollen per stek gevoerd. 12 Uur en 10 vissen later was de 2 kilo bollen die ik bij had op. Als haakaas gebruikte ik boilies recht uit de grote zak.

In bovenstaand voorbeeld zijn er dus 1600 bollen doorgegaan. Ik durf te stellen dat er 's ochtends toen ik opruimde na m'n sessie, geen 50 bollen meer op de stek lagen. Je maakt mij niet wijs dat je in zo'n situatie (en dat is wat ik probeer te bereiken met voorvoeren) meer vangt als je een ander, meer "instant" aas gebruikt.

Dat de zogenaamde voerboilies kunnen, dat ben ik met je eens. Maar wat is eigenlijk een voerboilie?
De één noemt tarwe- soja- en maismeel, wat negerzaad, melkpoeder en een zoetstof een voerboilie. Ik zou er inderdaad rustig mee voeren op sommige wateren. Maar er dan ook mee vissen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-08-2013 10:55

Ik denk dat de belangrijkste reden is waarom mensen voerboilies kopen veel volume voor weinig geld is. Maar als je dan toch denkt dat zo'n simpele bol goed genoeg is en je grote hoeveelheden nodig hebt, waarom dan niet een compromis met misschien heel iets meer voedingswaarde/attractie, maar nog steeds heel goedkoop en daar ook mee vissen?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie