GPS app op de Smartphone

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

18-04-2013 05:06

Wie gebruikt er een gps app op z'n smartphone om zijn lijnen uit te varen, en welke gebruik je en wat zijn je ervaringen.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Henk Robben
Berichten: 165
Lid geworden op: 12-12-2006 13:54
Locatie: uut Grunn. (Stadskanaal)

18-04-2013 11:30

Goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar. En voorral welke Apps ze daar voor gebruiken.
Wie vissen in de bomen ziet, vindt de hemel in het water.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

18-04-2013 11:48

Voor karper heb je er nagenoeg niks aan gps is maar tot op 5 meter precies in het gunstigste geval dus lijkt mij onzinnig tenzij je een hele grote voerplaats bevist.
Ben ook wel benieuwd hoe mensen het gebruiken als ze het al doen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-04-2013 11:52

Smartphone mee in de boot. No way. Dat is vragen om problemen bij mij. Best een waterdicht GPS-dingetje kopen, of een dieptemeter met een GPS-plotter 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

21-04-2013 01:45

of zo'n gps tracker voor mee te wandelen...die heb je ook al voor een 50-80 euro...en op de meter nauwkeurig


gps op telefoons is niet zo nauwkeurig volgens mij...en al zeker niet op de iphone omdat die geen ''echte'' gps heeft, maar zijn locatie bepaald aan de hand van 3 antennes
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

21-04-2013 02:42

Nog NOOIT !!! een GPS apparaat gezien of mee gewerkt wat op de meter nauwkeurig is... laat staan één van 50 tot 80 euro.
Deze voldoet momenteel aardig (in test) wanneer je genoegen neemt met een aanduiding op gemiddeld een 5/8 mtr afwijking.
Afbeelding

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

21-04-2013 15:50

ik dacht meer aan zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=7BA_xqZusAw

maar idd zijn ze niet echt op de meter nauwkeurig zie ik...en een dikke 100euro

de duurdere modellen van dit soort trackers zijn op 3 meter nauwkeurig
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-04-2013 18:52

Wil je weten hoe nauwkeurig je gps op je telefoon is moet je het eens testen.

Ga(op een veilige weg) eens 200 rijden met je auto en je gps aan en trap vervolgens eens keihard op de rem.

Je gps is je kwijt en moet je opnieuw zoeken.

Volgens je gps ben je zomaar 200 meter verder op.
Je gps op je telefoon maakt niets anders dan een berekening van welke snelheid je ergens heen gaat
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-04-2013 20:09

Camiel Driehuis schreef:Je gps op je telefoon maakt niets anders dan een berekening van welke snelheid je ergens heen gaat


dat kan alleen maar als de gps weet waar je bent....
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-04-2013 21:01

Als de gps ongeveer weet waar je bent.

Op de snelweg wisselt de tom tom ook wel eens van rijbaan terwijl jij niets doet.

Berekening van meerdere punten net zoals vroeger je nog een bakkie kon uitpeilen ongeveer
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

22-04-2013 09:08

Zeer nauwkeurig! Gebruik hem al jaren met veel plezier tijdens het vissen.

http://www.letsgomobile.org/nl/reviews/ ... map-60csx/
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

22-04-2013 19:32

Kan het niet vaak genoeg benadrukken, NIET doen.

Mijn ouders doen aan Geocachen, een hobby/vrijetijdsbesteding waarbij het GPS apparaat de hoofdrol heeft. Nu zijn mijn ouders in het bezit van meerdere Garmin GPS toestellen, waaronder de Garmin Etrex en Oregon apparaten.

Geen van deze apparaten heeft een afwijking van minder dan 1 meter. Ik geloof dat de Oregon 400T van mijn vader een afwijking van 2 meter heeft zelfs. Bij de Etrex zal de afwijking nog veel groter zijn. Bovendien vergeet men dat dit bij een heldere lucht is! Er hoeft maar een beetje bewolking te zijn en je kunt nog eens 5 - 10 meter optellen bij je afwijking.

Kortom, een GPS is leuk.... Als je midden in de nacht je H marker probeert terug te vinden vanuit de boot. Maar een voerstek als waypoint markeren is kansloos!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

22-04-2013 19:39

Gelukkig nog een paar praktijk mensen op het forum... in ieder topic waar iemand nu nog loopt te roepen dat zijn GPS binnen de meter is... gelijk sluiten :) Nauwkeurig je stek markeren... inderdaad, voor markeren gebruik je een staaf :)))

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-04-2013 20:38

Als app op een smartphone nog relatief nieuw. Gebruik wel een app die de route bijhoudt die je afgelegd hebt. Is best aardig, maar lijkt me niet geschikt als stekmarkering.

Voor wbt de handheld GPS'en ;
Heb ook met het idee rond gelopen om een 276/278 te kopen, of een 60 Csx. Ben toen naar Notter gegaan met het idee om ze te vergelijken en de 278 te kopen, ziet er gewoon veel beter uit dan de 60. Na een praatje over het doel en dergelijke, een rondje rond de kerk gelopen met in de ene hand een 278 en de andere een 60 Csx. Schermpje op satellieten en kijken hoeveel de afwijking was, aanzienlijk dus in het voordeel van de 60 Csx. Heb daarom toch boven functionaliteit gekozen ipv uiterlijk.

Mocht je dus al een externe antenne hebben, gaat bovenstaande mss niet op, maar de 60 is ook wat gebruiksvriendelijker om bijv mee te nemen op de fiets, bij een wandeling icm met het handzame formaat. Heb iig nog geen dag spijt gehad van mijn aankoop.

Tijdens het rondje rond de kerk gaf de 60 Csx met de zgn speciale SiRF III antenne regelmatig aan dat er nog een paar METER verschil kan zijn.
Let wel, deze GPS heb ik gekocht voor op de motor, dus niet eens draadloos voor op een voerboot.

Meten = weten,
wie gaat er eens ergens een marker uitzetten, positie markeren op de GPS en daarna verschillende keren proberen hetzelfde punt terug te vinden ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Bas Jansen2
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-11-2012 18:27
Locatie: Doorwerth

22-04-2013 21:23

Enige waarvoor ik gps tijdens het vissen zou gebruiken om mijn stek aan de oever in het donker terug te vinden 8)

Ik heb een Etrex GPS voor mijn andere hobby, zoeken met een metaal detector, om zo eventuele gevonden explosieven etc. te melden aan de juiste instanties.
En ook dan ga ik zelf mee met de GPS om de exacte plaats aan te geven, wanneer dit op een kaart o.i.d. word aangegeven zit het er inderdaad vaak 4/5 meter naast en dit kan het verschil van wel of niet terugvinden zijn voor de EOD.
se vis pacem para bellum

Stand 2013:
Spiegel: 3
Schub: 7
Gras: -
Brasem: 25
Zeelt: 6
Blanks: teveel...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-04-2013 22:04

Voor het fijne werk is gps inderdaad niet nauwkeurig genoeg, terugvinden van een talud - plateau - wierbed etc. op groot water is echter een peulenschil.
Als je coördinaten opslaat helpt het wel met terugvinden als je later terug komt, je zit er niet bovenop maar wel dicht in de buurt.
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

23-04-2013 10:05

Ik gebruik de 60CSx al jaren,tijdens mijn vorige werk bij Defensie en nu tijdens het vissen.
In combinatie met een dieptemeter heb je geen markers meer nodig.

Grote bos meren of kleine bergmeren. Hij brengt me elke keer waar ik moet zijn en heb nog nooit meegemaakt dat ik er meters naast zat. Mooiste voorbeeld is een complete boom die onder water staat. Op het moment dat ik bij mijn waypoint aankwam dreef ik er precies boven...

Een GPS juist en goed gebruiken is ook een kunst...Denk daarbij aan het maximaal inzoomen, Tijd geven om de juiste locatie te vinden, regelmatig opnieuw uitmeten, accuspanning, horizontaal houden...Allemaal punten die belangrijk zijn bij het precies uitmeten.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

27-04-2013 00:05

Ik heb ooit Lodestone gekocht in de appstore. Leuk als je een omgeving wil markeren maar voor het preciezere werk schiet de gps op je smartphone helaas tekort.

Wanneer ik op m'n iphone een placemark zet, rondje loop en vervolgens terugkom op precies de zelfde plek geeft de gps in het beste geval aan enkele meters van mijn placemark te staan. Dit was in een wifi omgeving, op het netwerk staat de G van gps voor gokken...

Had gehoopt plateaus te kunnen markeren maar dat is momenteel helaas nog niet mogelijk...

De betere Garmin toestellen zijn tot op 30cm nauwkeurig geloof ik...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

27-04-2013 00:11

Sebastian Huvenaars schreef:Ik heb ooit Lodestone gekocht in de appstore. Leuk als je een omgeving wil markeren maar voor het preciezere werk schiet de gps op je smartphone helaas tekort.

Wanneer ik op m'n iphone een placemark zet, rondje loop en vervolgens terugkom op precies de zelfde plek geeft de gps in het beste geval aan enkele meters van mijn placemark te staan. Dit was in een wifi omgeving, op het netwerk staat de G van gps voor gokken...

Had gehoopt plateaus te kunnen markeren maar dat is momenteel helaas nog niet mogelijk...

De betere Garmin toestellen zijn tot op 30cm nauwkeurig geloof ik...


Valt ook tegen hoor Sebastiaan. Wij hebben er van Garmin,op goede dagen behoorlijk nauwkeurig tot enkele tientallen centimeters en op slechtere dagen afwijkingen van 1 tot 3 soms 4 meter.

Ligt er ook maar net aan hoeveel satallieten hij mee pakt om de plek te bepalen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

27-04-2013 00:13

Hier is er iemand heeft een gps op zijn voerboot
Vaart er 1x zelf heen selecteert de plek en als die opnieuw uitvaart
Druk die maar op 1 knop
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Plaats reactie