En dan hebben wij het over visvriendelijk...

Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-04-2013 11:43

Mart Honen schreef:Heb jij dan weer gelijk in Herman. :wink:

Waarom ik zoiets plaats? Het is karper. En dit is Karperwereld.nl

Maar belangrijker: ik vraag me af, terwijl ik met weerzin naar dat filmpje kijk, of wij zoveel beter zijn. Wij mishandelen ons eten voordat het op ons bord komt. Is dat humaner? Ik denk het niet. Hypocriet zijn we allemaal, zeker in deze.

Wat te denken van onze hobby. Sommige reacties op dit filmpje doen vermoeden dat er iets vreselijks gebeurd, en wie weet is dat ook zo. Mijn eerste gevoel zegt van wel. Maar zijn wij niet net zo slecht? We mishandelen net zo goed karper. Daar doet de onthaakmat niks aan af.
We lokken karper middels wat voer naar een plek, wachten tot er één ons haakaas pakt en sleuren 'm aan een haak door z'n bek de kant op. Waar we vervolgens heel "respectvol" (?) met de vis omgaan. Soms hebben we zelfs zoveel respect, dat we de karper een paar uur in een bewaarzak stoppen...

Begrijp me a.u.b. niet verkeerd, ik vis zonder enige wroeging. Niet omdat ik denk of vind dat de karper het allemaal wel best vind wat ik met hem of haar doe. Maar omdat ik een ander idee heb over de verhouding mens:dier, dan wat er tegenwoordig lijkt te leven in de maatschappij. Dieren worden benaderd als mensen, je reinste kolder als je het mij vraagt. Die menselijke benadering stopt overigens op het moment dat het ons stukje vlees duurder maakt.

Ach,wat je niet ziet gebeurt niet. Toch?

helemaal waar! +1

Alleen de karpers uit het filmpje gaan dood, en dan vind ik dat het dan zo snel en met zo min mogelijk pijn moet gebeuren. Net als dat wij onze dieren bijvoorbeeld slachten.

Volgens de geldende wetgeving (de Europese Richtlijn en de daarvan afgeleide Belgische en Nederlandse wetgeving), moet in de meeste gevallen geslacht worden in een slachthuis. Ook is het verplicht om de dieren vooraf te bedwelmen, hoewel hiervoor een uitzondering bestaat voor het slachten volgens een godsdienstige ritus, waarmee vooral sjechieta (joden) en dabh (moslims) wordt bedoeld

In slachthuizen is er gewoonlijk een scheiding tussen twee delen: de "vuile" en de "schone" slachterij. In het eerste gedeelte wordt het dier allereerst verdoofd. Al naar gelang de diersoort geschiedt dit door electrocutie, vergassing met kooldioxide, of middels een schietmasker.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu