DE KARPER no.83

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-03-2013 12:55

DE KARPER no.83 is op de mat gevallen en na het een eind doorgelezen te hebben toch even een duimpje omhoog voor Jeroen Neef en de redactie dat er een aangenaam kritisch artikel is geplaatst!

Helaas kan ik de pagina grote reclame aan loodlospropaganda (inhoudelijk) niet begrijpen.., dat er inkomsten nodig zijn wel.

Zo'n bootvis artikel is trouwens wel een aangename afwisseling op het reguliere, maar in het artikel over het mobiel vissen stond wel een missertje vond ik. Onder zulke struiken, zoals op de foto afgebeeld (dikke takken in het water hangend) zou ik zelf dus nooit m'n rig droppen. Dat de auteur evt. een flink stuk tegen de oever met een stok onder de struiken heeft gechecked (?) staat volgens mij niet beschreven evenmin als de waterdiepte onder de struiken of de gebruikte hoofdlijn (nylon / gevlochten) bij het vissen op die 100 meter afstand. En aangezien de inhoudelijkheid van verhalen in karpermag's vaak zonder enige kritische kijk aan de waterkant wordt gekopieërd...

PS; met een pennetje vang ik net zo goed vis van leuk formaat als met 'vast' lood (ik vis met beide). Moet je gewoon je waterkeuze aanpassen naar kleinere wateren zoals sloten en vaarten. Op groot water wordt het lastiger, maar over het algemeen vist een pennetje kwa beetregistratie vaak scherper dan een bonk lood. En m'n uren gemiddelde ligt instant vissend zeker hoger.

Verder weer leuk om 'm in de bus gekregen te hebben!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-03-2013 19:47

Overigens zulke herkenbare woorden van Jan B. de winter in het 70-er jaren artikel;

..Ik heb bemerkt dat men het best op karper vist als men helemaal niets wil vangen. Als men ontspannen en opgewekt is. Als men één is met de natuur. Als eindelijk weer rust is teruggekeerd in de menselijke ziel, die hard bezig is van de natuur, waaruit hij eens is voortgekomen, te vervreemden...

Wanneer je altijd gezellig met je buurman in de tent al radio luisterend aan het vissen bent, zijn dit zeer waarschijnlijk lege woorden, maar probeer het eens!

Everything zen :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

10-03-2013 20:12

Inderdaad, het lijkt er vaak op dat als je als visser zit te popelen op een karper, je juist niks vangt. Het lijkt alsof een karper dat voelt als je achter je stokken zit te turen naar de plek waar je aas ligt. Het gekke is vaak dan als je even moet plassen, net een bakkie inschenkt of iets met het eten aan het rommelen bent, er een run komt. Toeval, of voelt de karper dat de aandacht van de visser afneemt? Ik denk zeker dat je state of mind heel belangrijk is met vissen.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

10-03-2013 21:24

Daarom heb ik me pet altijd achterstevoren op Jan. Lijkt het net of ik weg ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

11-03-2013 08:26

Wat een onzin .
Juiste plek , juiste tijd zijn DE factoren .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2013 11:01

Ik weet het Jeffrey, juiste plek en tijd zijn DE factoren, maar soms is dit aspect ook belangrijk. Voor veel mensen zal het puur bijgeloof zijn omdat het iets is wat wetenschappelijk niet bewezen is. Omdat ik nu eenmaal Engels georiënteerd ben las ik hierover al in de jaren 80 in diverse Engelse artikelen. Bijvoorbeeld het onderwerp The Unexplained ’88 uit Carp…Now and Then van Rod Hutchinson, pag 184. Hier een fragment:

I know at such times, when the air is tense, I have to switch off. Just put your mind away from the carp and hope to catch. Make a cup of tea, or make a meal. Read a book or magazine, it doesn’t matter as long as your mind is elsewhere.

Niet alles in de wereld kan nu eenmaal wetenschappelijk verklaard worden. Moeilijk voer voor de rationeel denkenden onder ons.
Wie heeft er trouwens wel eens een UFO gezien tijdens zijn karpersessies?

mzzl Jan
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

11-03-2013 11:30

Ik denk idd dat als je je TEVEEL focussed, dit ten koste gaat van je intuitie. Je staart je
blind op iets, waardoor je die lelie of rietstengel niet ziet trillen/bewegen in je ooghoek.
Daar waar je gewoon ff een uurtje pakt omdat het ff kan, ben je scherper.


Jan... Je hebt wel lef met je vraag :)
Ik ken niemand, en zelf ook niet, maar kan me niet voorstellen dat in zo,n ruim universum
we de enigste bewoonde planeet zijn.
De meeste "waarnemingen" zijn trouwens verklaarbaar, maar er zijn er idd bij die...????oproepen


sld, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-03-2013 11:48

Te veel focussen....die ken ik.

Ik kijk altijd en eeuwig naar de toppen van mijn hengels.
9 van de 10 keer zie ik de aanbeet eerder op mijn top dan op de hanger.

Voor mijn gevoel komt de aanbeet vaker als je even niet oplet dan dat je wel oplet.

Ik heb het in het verleden een paar maanden bij gehouden en wat blijkt....niets van waar.

Gevoelsmatig komt de beet als je staat te plassen koffie aan het zetten bent enz maar die aanbeten blijven gewoon beter hangen in je geheugen omdat je even "niet" aan het vissen was.

Je brein is een wonderlijk iets.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2013 11:55

Teveel focussed, mogelijk. Ik denk dat het toch anders werkt. Hutchie probeert het een beetje te verklaren:

I can’t explain it and there is no scientific evidence to back me up, but I beleve somehow your mind has tuned in with the carp, some sort of electricity, radio waves, or vibrations have been transmitted by you, and pick up by the carp. It senses danger, panics and swims away fast.

De Engelse vissers zijn denk ik verder op dit vlak. Die hebben het ook over wateren waar de vissers ’s nachts niet durven te vissen omdat het er zou spoken!

Ik geloof zeker in buitenaardse beschaving, dus ook in UFO’s.
Ik heb wel eens een enorme vuurbal door de nachtelijke hemel zien gaan. Niet snel, met een staart van vuur erachter. Kan een komeet of asteroïde geweest zijn.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

11-03-2013 12:15

Jan Kasteelen schreef:Inderdaad, het lijkt er vaak op dat als je als visser zit te popelen op een karper, je juist niks vangt. Het lijkt alsof een karper dat voelt als je achter je stokken zit te turen naar de plek waar je aas ligt. Het gekke is vaak dan als je even moet plassen, net een bakkie inschenkt of iets met het eten aan het rommelen bent, er een run komt. Toeval, of voelt de karper dat de aandacht van de visser afneemt? Ik denk zeker dat je state of mind heel belangrijk is met vissen.


Hoewel ik graag af zou wimpelen als onzin, is dit gevoelsmatig voor mij zo verschrikkelijk waar. Hoe meer ik gehaperd ben op vangen, en naar mn hengels blijf staren wachten op die run,hoe minder ik voor mijn gevoel vang. En hoe vaak komt het niet voor dat je een run krijgt snachts op het moment dat je net in slaap viel?

Ik was het sowieso al van plan, maar dit jaar ga ik meer op in de omgeving en natuur om me heen. Minder gefocust op de opstelling (uiteraard hield ik ook wel het water in de gaten).
Denk dat dit ook veel meer rust geeft.
Interresant onderwerp!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2013 12:45

Leuk Edwin, dat hier ook vissers zijn die hun gevoel belangrijk vinden en dit durven te vertellen. Een zeer relaxt seizoen toegewenst met toch veel actie!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-03-2013 12:52

Vissen is gevoel toch anders kun je er beter mee ophouden of dat laat niet lang meer op zich duren......
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

11-03-2013 12:54

Tja zo ieder natuurlijk zijn ding .
Zelf niet in die vorm bijgelovig echter ben ik er heilig van overtuigd dat karma bestaat .
Je zult mij dan ook nooit de natuur onnodig zien beschadigen of vervuilen.

Wat betreft jullie "gedachten weg van karper -dan vangen " gedachte , ik weet vaak wanneer ik mijn aanbeten kan verwachten .
Jaren op 1 en hetzelfde water vissen geeft je veel info.
Natuurlijk blank ik ook .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2013 13:23

Dit alles geldt zeker niet voor elke sessie, maar soms, als de verwachtingen te hoog gespannen zijn.

Sometimes you need to shut off, sometimes you need to tune in. I beleve there are times when our excitement is overpitched. Overcast, flat calm conditions, thunderstorms, times when you can actually feel the electricity in the air. You see the ripples as a fish aproaches your bait. Your body and mind are highly tuned, tense, when suddenly the fish bolts away for no apparent reason.

Natuurlijk is je kennis van het water verder zeer belangrijk.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

11-03-2013 14:27

Als je er vanuit gaat dat je wat gaat vangen kan het alleen maar tegenvallen en vise versa.

Ook is het een feit dat je hersenen niet alleen maar feiten opslaan maar vooral het gevoel wat je op een bepaald moment ervaart + de gedachten aan bijv. de vissen die je gevangen hebt of heel speciale aanbeten of andere grote feiten.
Het resterende gedeelte van die dag vullen je hersennen in aan de hand van het opgeslagen gevoel van het moment.

Eerder zei Camiel Driehuis al dat het ook lijkt dat je heel veel vissen vangt als je aan het eten bent , iets drinkt of een sigaret rookt of plast( maar dan iets anders ).
Het geheugen slaat op bijzonderheden : "aanbeet tijdens het eten" als je de vis vangt komt daar het gewicht van de vis misschien er nog bij o.i.d.
Een normale aanbeet tijdens een gewone langere sessie en aanbeet wanneer je hem verwacht slaat hij alleen het gewicht van de vis en als deze ook niet zo speciaal is zal met het ook snel vergeten.

Bij reconstructies die men bijv. bij opsporing verzocht worden vaak ook apparte omstandigheden vermeld die met bijv. het weer , de datum ( als het een speciale datum is wordt ook die info gegeven denk aan 1e kerstdag , koninginnedag of zelfs een bepaalde voetbalwedstrijd enz ).
Ga bij jezelf ook maar na , veel mensen weten nog wel wat voor kleding ze aanhadden 1e kerstdag 2012 en niet meer wat ze vorige week donderdag droegen .

Zo kun je ook vaak leugenaars ontmaskeren die weten vaak TE veel "feiten" over een specifieke dag te noemen.
Dit komt omdat een leugen vaak in geuren en kleuren uitgelegd wordt de 1e keer en de leugenaar moet voor zijn/haar gevoel ook elk minuscuul "feitje" onthouden voor zijn/haar gevoel en zo wordt al deze info ook hardnekkig in de hersenen gebrand om later maar niet door de mand te vallen.

Kortom ; dingen die als normaal worden gezien zullen de hersenen eerder vergeten en k*t of speciale sessies onthoudt je beter.

Een leuke trivia vraag voor jezelf is ook als je weet ; hoe laat heb ik mijn laatste 5 karpers gevangen ?
( iets waar veel vissers op letten als ze aan het vissen zijn maar later dus geen enkele idee meer van hebben ).
en daarna de vraag : hoe laat heb ik ( als het van toepassing is ) hoe laat heb ik mijn PB vis gevangen?
( ook al is dit soms jaren geleden weten de meeste vissers dit toch wel tot op max 30 minuten van de echte tijd te vertellen bovendien schoten er waarschijnlijk ook nog vele andere gedachten en feiten van die dag door je hoofd na het lezen van die vraag. )

___________________________________________________________________________________________

@Marco Mostard
Moet je de wateren aanpassen aan je visserij of is het omgekeerde vaak Méér waar ?
(pas je je visserij niet aan aan het water ?)
Op groot water ga je niet zitten met de pen omdat je "weet" dat je dan niks tot weinig vangt en maakt dit de vergelijking dan ook niet oneerlijk ?
Pen visserij doe je meestal ook voor de lol en die precieze registratie.
Veel vissers passen de visserij ook nog eens aan aan de beschikbare tijd.
Vissers willen toch vangers zijn sommige wat meer dan andere maar als dat niet zo was hebben ze ook geen haakje nodig ;).
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2013 15:04

Het gaat er niet alleen om dat de vangst en de omstandigheden in het geheugen van de visser blijven hangen. Meer over de momenten dat de omstandigheden optimaal zijn, de verwachtingen hoog gespannen en er vis op je stek aanwezig is. Je zit op het puntje van je stoel en in plaats van een aanbeet volgt er een schrikreactie van de karper. Een grote boeggolf bijvoorbeeld. Door die hoge gespannen sfeer kan de karper onraad bespeuren en hard wegzwemmen is het resultaat.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-03-2013 15:33

Dat soort uitspraken gaat mij net eventjes wat te ver..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2013 15:47

Dat kan ik begrijpen Sven. Toch ben ik niet de enige karpervisser die dit zo ervaart.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-03-2013 15:56

Ik geloof meer in het toeval..

Straks horen ze je bolus nog in de struiken vallen als je gehurkt een nummertje twee doet: Nu moeten we bijten!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-03-2013 16:01

Dat soort uitspraken gaan mij niet te ver, ieder zijn bijgeloof.
Dat het klinkklare onzin is staat voor mij wel als een paal boven water... :wink:

Wat is mijn spanning in het universum...? :o

Toch ben ik niet de enige karpervisser die dit zo ervaart.


Ongetwijfeld niet Jan. Maar geloof me, geen karper die het ook zo ervaart! :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2013 16:03

Toeval in de zin die we allemaal bedoelen, bestaat niet. Wel: iets valt je toe.

Dat moment van die bolus is naar mijn idee toch zeer kansrijk voor een bloedstollende run.

Edit: ik zei al dat dit onderwerp ongeschikt is voor rationeel denkende vissers.

Krijg ook de indruk dat de Engelse taal niet door een ieder hier goed begrepen wordt, gezien de antwoorden nadat ik iets heb vertaald.
Beter opletten tijdens de Engelse les (jonge vissers) Engels wordt steeds meer een wereldtaal!
Laatst gewijzigd door Jan Kasteelen op 11-03-2013 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-03-2013 16:05

Je zit op het puntje van je stoel en in plaats van een aanbeet volgt er een schrikreactie van de karper.

Maar ook vaak genoeg volgt er wel een aanbeet, toch? En wat denk je van die schrikreacties die je niet ziet, omdat je een keertje ontspannen zit te vissen?
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2013 16:16

Ik weet het ook allemaal niet Mart :)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

11-03-2013 16:32

Er worden nogal wat argumenten bij gehaald die goed te verklaren zijn :

Ik krijg vaak beet als ik rook / eet / plas / rustig zit te praten / op ga ruimen enz.

Ja maar hoeveel % van de tijd ben je ook kwijt aan deze dingen ?

Slapen al helemaal op veel wateren voeden karpers vooral in de avond 's laat , nachts en 's morgens vroeg. ( wanneer de meeste mensen dus slapen )

Eigenlijk is alles heel logisch of puur toeval naar mijn mening.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-03-2013 18:24

Er wordt door vele te moeilijk gedacht. Vooral Engelsen houden er vaak heel ver gaande theorien op na. Dat moet iedereen zelf weten want dit heeft ook met beleving te maken. Wat al aangehaald is is het balangrijkst dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent. Van die dagen dat alles lukt en van die dagen dat als je goed voorbereid bent je het maximale uit dat moment kunt halen. Als het klopt wat hier boven wordt beweert dan zou je struinend met de pen of aan de oppervlakte nooit een vis vangen en alleen maar boeg golven trekken.