Uitgeestermeer!

Plaats reactie
Wesley de Wit
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-06-2011 23:28

01-02-2013 13:21

Beste forum gebruikers,

Ik ben een fanatieke karpervisser in de omgeving van Uitgeest. Ik heb vorig jaar een aantal keer gevist op het uitgeestermeer en redelijk wat succes geboekt. Is er iemand die wat weet over de populatie op het meer en het gewicht van enkele vissen?

Met vriendelijke groeten
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

02-02-2013 17:43

Hallo Wesley,

Allereerst zou ik dit onderwerp plaatsen bij vissen in Nederland,maar ik denk zelfs als je dit onderwerp daar plaatst dat je niet hoeft te verwachten dat serieuse vissers jou hun geheimen gaan prijsgeven :roll: over het aanwezige bestand.
Zoals je zelf ook wel weet staat het Uitgeestermeer in openverbinding met het Noord Hollands Kanaal en de Zaan en die komt weer in het Noordzeekanaal uit.
Theoretisch kan het Uitgeestermeer elk jaar dus weer een ander bestand hebben hoewel ik geloof dat de grotere vissen vaak deels stekgebonden vissen zijn.
Anderzijds heb je een beroepsvisser die het schubrecht bezit over het Alkmaardermeer en er dus ook grote invloed op het bestand hier heeft.(zie viewtopic.php?f=39&t=65667&hilit=Uitgeestermeer)
Mocht je verder nog vragen hebben stuur dan maar een pbtje(Uitgeestermeer ligt voor het aankomend voorjaar bij mij ook weer in de planning)

Gr,

Mark
Wesley de Wit
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-06-2011 23:28

03-02-2013 21:07

Hallo Mark,

Bedankt voor je reactie. Ik had ook al niet veel verwacht...maar ik dacht wie niet waagt wie niet wint. Heb er afgelopen jaar leuke resultaten geboekt maar de vissen die ik ving lagen allemaal rond hetzelfde gewicht opvallend genoeg. Vandaar mijn nieuwsgierigheid over het bestand. Maar in ieder geval leuk dat je de moeite nam om te beantwoorden!

MVG

Wesley de Wit
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

03-02-2013 22:48

Volgens mij gewoon een kwestie van volhouden er moeten wel dikke en sterke vissen op dat water zitten. Alleen jammer dat de oevers zo slecht zijn te bereiken (volgens mij?). Rij er bijna iedere dag langs alleen gek genoeg nooit veel aandacht aan besteed...
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

03-02-2013 23:31

Hoe groot de populatie is weet niet maar er zwemmen vele mooie karpers daar en ook mooie grote oude spiegels...
Maar weet niet precies hoe het zit want volgens mij heeft Dill daar nog steeds het visrecht en kan je bij hem een dure vergunning halen....
Heb veel aan de andere kant van de plas gezeten en mooie vissen gevangen.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

03-02-2013 23:39

Je zou denken dat er aardig wat beren rond zouden moeten zwemmen zeker gezien de grote van het water maar door eerder genoemde redenen valt dat echter bar tegen.
Een verrassing is echter wel mogelijk,maar je zal je wel door een berg kleinere vis moeten heen vissen en een boot is ook wel makkelijk op dit water en dan doel ik niet op een sodiacje met electro motortje :roll: .
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

04-02-2013 08:30

Dill heeft volgens mij alleen visrecht op het Alkmaardermeer toch? Ik woon zelf in Alkmaar en hoorde van een ex Dill vissers dat de grotere exemplaren juist worden terug gezet omdat die niet verkoopbaar zijn voor consumptie.

Uitgeestermeer mag je gewoon vissen, visrechthebbende is Z-W NL
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

04-02-2013 13:43

Dil heeft het recht op het Alkmaardermeer maar zoals je waarschijnlijk dan ook wel zal weten is dat het Alkmaardermeer en Uitgeestermeer met zijn 2en één groot Meer vormen :roll:
Of denk je dat de vissen uit het Uitgeestermeer achter de denkbeeldige lijn zullen blijven die het Uitgeestermeer schijt van het Alkmaardermeer?

Grote karpers kunnen tegenwoordig met al die betaalwateren (Enkhuizen bijv)een grotere inkomsten bron zijn dan kleine karpers en ik denk dat die Dil dat ook wel zal weten hoor.
Wanneer ik als beroepsvisser zo een dikke vis in mijn netten zou vinden zou ik het overigens wel weten hoor :-?
Ik weet dat er in het verleden bijv grote karpers uit het Uitgeestermeer in een putje hier in de buurt terecht zijn gekomen en dan niet rechtsstreeks maar via een beroepsvisser uit Marken.
Dit kan trouwens een incident geweest zijn en wil even duidelijk zijn dat ik Dil niet wil beschuldigen van handel in grote karpers!
Het blijft een feit dat het bestand er niet beter op geworden is de afgelopen jaren!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

04-02-2013 14:08

Dat weet ik wel, ben mij vrij goed bewust van de situatie maar misschien is het wel zo dat een (deel) van de populatie naar veiligere gronden trekt. Dat wil zeggen dat het niet per definitie zo is dat de gehele populatie op beide wateren gedoemd zijn om gevangen / overgeplaatst / verkocht te worden. Ook kunnen vissen nog het water op en af zwemmen via het NHK. Lastig dus om te zeggen wat de populatie is omdat het A geen afgesloten water is en B ook dat er professioneel gevist wordt. Toch vind ik dat het water wel de potentie heeft om er mooie zware en sterke vissen te laten resideren.
Plaats reactie