Geweldig Genoten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

24-10-2012 21:52

Vandaag onderweg naar huis reed ik langs een stek op de kade waar ik zelf ook wel eens vis en zag een paar mensen naar beneden kijken.
Nieuwsgierig als ik ben keek ik natuurlijk ook even naar benee.
Wat ik daar zag vond ik prachtig.
Ik zal even verdere uitleg geven.
Vaak als ik daar zelf zat kwam er een oudere man een babbeltje maken en vaak had hij ook een hengeltje bij zich.
Echt zo'n oude hengel van ik denk 2.10 ong met zo'n heerlijk oud ratel molentje.
Een paar keer heeft ie even naast me gezeten en ook gevist en genoot ik van de verhalen van vroeger.
Hoe hij viste vond ik prachtig.
Simpel schuifloodje erop en een stukje brood.
Vooral
Voorn vind dat lekker zegt hij altijd
Vandaag stond hij daar op de kade zo blij als een klein kind met een karper op de kant.
Helaas wel letterlijk op de kant maar neem het hem maar eens kwalijk.
Ik kwam net op het goeie moment want hij had de vis van ong 8 pond net geschept.
Hij had moeite de vis te onthaken en ik bod aan dit te doen.
De vis had zo enthousiast het vlokje gepakt dat ze bek letterlijk dicht zat.
De haak zat door de onderlip en de bovenlip.
Hij bedankte me En zei ik ben zo blij ik ben nu 81 jaar en dit is me eerste karper ooit.
Ik vond het helemaal geweldig en bijna ontroerend hoe blij de man was.
Ik gaf hem een hand en feliciteerde hem met ze mooie vangst.
Achteraf had ik even een fototje moeten maken van hem maar wou dit toch even vertellen.
Prachtig :D
Vis is vis
Ap Vis
Berichten: 39
Lid geworden op: 12-01-2010 23:46

24-10-2012 21:57

Mooi stukje Ben,
geeft maar weer eens aan dat het niet om de gewichten gaat maar om de beleving van het vissen

Ap
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

24-10-2012 22:01

Prachtig toch!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

24-10-2012 22:14

Schitterend!

Ik moest gelijk denken aan een oude kerel die hier in Harderwijk vroeger altijd viste.
Altijd kroeskarpers vangen met zijn dikke bamboe lat. Geen verfijnde techniek, gewoon een vlok aan de 35/00e en een haakje 8 met oog eraan. De dobber was zo'n oude brasempen welke veel te weinig lood onder zich had en wat lafjes in het water stond.
Je kon je niet voorstellen dat hij wat ving, maar als je een poosje naast hem stond, dan viel je bakkes open. Hij ving toch echt vis, en niet de kleinste vissen ook! Een kroeskarper van een cm of 30 werd natuurlijk gewoon de hoge kant op getild en een brasem van een cm of 45 ging ook gewoon omhoog.
Kenmerkend aan deze man was dat hij altijd een sjekkie in zijn mondhoek had maar hem nooit aanstak. Ik vroeg hem ooit een keer of hij dat ding nog een keer aan ging steken, en toen zei hij: "Ach jongen, ik rook al jaren niet meer, maar met het vissen is het zo'n gewoonte om iets in mijn mondhoek te steken. Vroeger toen ik net gestopt was, toen stak ik nog wel eens een stokje in mijn mond maar dat heb ik snel afgeleerd met al die honden hier achter op het gras"
Ik heb me tijden afgevraagd wat hij daar nu mee bedoelde, tot ik een keer van een buurman uitleg had gekregen hoe het werkelijk zat. De beste man was aan komen lopen over het gras om een stukje af te snijden en was in de poep gestapt. Met een stokje had hij het tussen de groeven van zijn zool gepeuterd en had het stokje naast zich neer gegooid. Even later had hij een stokje gepakt en stak dat in zijn mondhoek...
Drie keer raden :) :) :)
Gebruikersavatar
jeffrey miny
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-07-2012 22:18
Locatie: west-vlaanderen

24-10-2012 22:20

prachtig verhaal ben :)
PR- schub 23kilo
PR- spiegel 13kilo
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

24-10-2012 22:25

Mooi is dat he, een bejaarde man zo blij als een klein kind. Ik zie het al helemaal voor me, in 81 jaar zijn eerste karper, staat hij daar, met een kromme hengel, en weet zeker met knikkende knietjes, en zijn hart in zijn keel! (zo stond ik tenminste ook met mijn eerste karper). Prachtig!

En de verhalen die die oudjes altijd hebben he, ik kwam vorig jaar een oudere snoekbaarsvisser tegen aan de waterkant (denk tussen de 65 en75 jaar). Bleek dat hij vroeger straaljager piloot was geweest! :o ik heb letterlijk uren met open mond bij hem gezeten. Wat een verhalen!

Mvg tino
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

24-10-2012 23:41

Wauw... das een mooi verhaal zeg...

Doet mij denken aan mijn opa van 85...iedere keer dat de beste man nog es een snoekbaarsje weet te vangen, staat hij daar zo trots als een pauw...prachtig!!
Ben, ik kan mij helemaal inleven dat je je daar geroerd door voelt , super !!
Vissende vader, die koi's houdt
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

24-10-2012 23:43

Heb je geweldige noten Ben :roll:

Mooi stukje proza hoor, dat zo'n vent dat nog op z'n oude dag mag meemaken mooi man 8) :D
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-10-2012 06:43

Wat kan onze hobby toch mooi zijn. Jammer dat vele het in hun jacht op groot, groter, groots vergeten zijn.

Groet,
Peter
henk vries
Berichten: 8
Lid geworden op: 16-10-2012 10:05

25-10-2012 10:03

Mooi verhaal Ben! Het is altijd leuk om ff een praatje te maken met die oude rotten, ze zitten vol met mooie verhalen over vroeger.
Gebruikersavatar
Mario de Witt
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-10-2012 00:01
Locatie: Den Haag

29-10-2012 21:06

Leuk verhaal! :P
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

29-10-2012 23:05

Mooi verhaal Ben! Zelf kom ik ook wel eens zo'n ouwe knar tegen, 84 jaar en nog met zijn bootje de Merwede op om snoek en snoekbaars te vangen, en reken maar dat ie de plekjes weet! Als ik dan af en toe met de kano langszij kom, lig ik daar het eerste half uur nog wel te dobberen, altijd mooie verhalen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Plaats reactie