Hoe kan ik de achtergrond van een foto "blurren"

Plaats reactie
dennis alk
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-11-2011 01:02

20-10-2012 13:48

Beste allen,

Weten jullie hoe ik eenvoudig de achtergrond van een foto kan "blurren"? Ik meen dat het zo heet. In other words: de achtergrond van een foto onherkenbaar maken.

De zoekfunctie heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

21-10-2012 00:27

Photoshop:

Hiermee kun je het onderwerp (in dit geval de visser met zijn vangst) uitknippen met het pen-gereedschapje. Je tekent hiermee een pad rond je onderwerp door punten te klikken, wanneer je het pad sluit door op het beginpunt te klikken kun je met de rechtermuisknop kiezen voor selectie maken. Dan vraagt photoshop nog of je de randen van je selectie een beetje wil vervagen, ik kies hier meestal voor 1 of 2 pixels zodat de overgang er niet zo "uitgeknipt" uitziet.

De gemaakte selectie kun je kopiëren en vervolgens plakken. Het geplakte onderdeel komt zo in een nieuwe laag (layer) te staan. Die lagen vind je terug in een venstertje aan de rechterkant van je scherm. Wanneer je nu de achtergrond (background) laag aanklikt kun je die vervagen.

Ga in de menubalk bovenaan naar filters, dan naar blur, en daar naar gaussian blur. Door met het schuifje te spelen kun je de hoeveelheid blur aanpassen. De achtergrond laag word nu wazig en de bovenliggende (zo juist uitgeknipte) laag blijft onaangetast.

Wanneer je tevreden bent met het resultaat kun je alles als jpeg opslaan en klaar is kees :)
Plaats reactie