Nu is het met de daling van de tempraturen een stuk rustiger geworden. Regelmatig zie ik de vissen nog volop azen.
Gisteren zag ik een herkenbare spiegel die ik vorig jaar 2 keer wist te vangen. Hij lag een beetje raar met zijn rugvin boven het water. Reageren op aas of mijn bewegingen deed hij nauwelijks. Ik maakte me toen al zorgen om het beestje.
De bewuste vis in betere tijden!!

Vandaag was ik weer aan het water en kreeg weinig activiteit van de vis te zien. Niets bijzonders want dat gebeurt wel vaker op dit soort dagen.
Op een gegeven moment zag ik een karper aan de oppervlakte drijven. Ik herkende de vis direct als een goudkarper die ik vorig heb gevangen en dit jaar heb gezien midden in het paai geweld.
De goudkarper 1 1/2 jaar geleden.

Iets verderop kwam ik de spiegel tegen, nu dreef zijn staart al aan de oppervlakte en was hij schijnbaar dood.
Ik heb mijn waad pak en schepnet gepakt en heb de vis eruit gehaald. Daar bleek dat de vis nog niet helemaal dood was maar na een aantal minuten al de geest gaf.
Enkele momenten later was het al gebeurt!

Allebei de vissen heb ik uit het water gehaald. De koi zag er nog prima uit en had geen rare dingen. De Spiegel had een keiharde rode buik en zat onder de beestjes wat me ook opviel is dat de kieuwen al grotendeels afgestorven leken.
Vreemde kieuwrot.

Keiharde buik met rare plekken.

Hopelijk blijft het hierbij en het het gewoon normale sterfte na een uitputtende paai na een koude winter.
Ik hoop echt dat er geen rare ziekte in het water zit. Ik houd in ieder geval mijn hart vast en heb mijn materialen goed schoon gemaakt en aan het drogen!
Gr Bas