Ziekte Nevelhorst.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-05-2012 23:43

Ik ontving net nieuws dat er op de Nevelhorst Didam een karper sterfte is.
Het schijnt dat er koi's zijn uitgezet door iemand.

Verder weet ik er niks van enigste wat ik weet dat dit vanuit de controlerende instantie's komt.
Misschien dat mensen daar uit de buurt er meer over kunnen en willen vertellen.
Ieder geval let erop dat je niet daar gaat vissen en als je er wil of gaat vissen vraag het na bij de vereniging.

Aantal foto's die ik gekregen heb.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Denk er aan je materiaal die je gebruikt goed te laten drogen desnoods ontsmetten met Halamid-d
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

23-05-2012 12:36

Ik hoorde het inderdaad ook vorige week. Triest vindt ik het. Maar dat zullen jullie allemaal wel hebben.

Gradus....
....................
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

23-05-2012 12:52

Als er vissterfte op een water is, dan lijkt het me dat je er niet vist!
Om de reden die kenny aangeeft....je zal maar ziektes overbrengen op andere wateren.
En reden 2 uit respect voor onze troetel vissen.

met verontrustende groet,
Caroline
Gebruikersavatar
Frans Randolfi
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-05-2012 13:57

Dit is al een poosje gaande, staat ook een bord met verboden te vissen en zwemmen.
Zijn al aardig wat vissen dood
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

24-05-2012 12:13

Begin maart op de noordkant al een dode karper tegen de struiken zien liggen. Weet niet of dit nog een winterslachtoffer was of dat het t begin was van wat nu afspeelt.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

01-06-2012 01:26

Vandaag werd ik gebeld door de Gelderlander en deze persoon had wat vragen.

Vraag was: of het door een koi kwam
Antwoord: Nee dat denk ik niet aangezien KHV pas bij hogere temperaturen voor komt.
Vraag: Er zit iemand te vissen daar om de koi te vangen.
Antwoord: succes er zwemmen al jaren koi rond.

Hoe deze ziekte of sterte ontstaan is heb ik geen enkel idee van.
Maar KHV sluit ik uit.

Ik hoorde ook dat er een persoon of meerdere aan het vissen waren daar om een koi te vangen.
Ik dacht gelijk stelletje eikels weg wezen daar en totaal niet gaan vissen.
Blijkbaar snappen sommige het niet helemaal
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-06-2012 17:44

KHV wordt nog niet uitgesloten. Er zijn dode vissen opgestuurd naar het lab in Lelystad, maar daarvan kon niet meer bepaald worden wat de doodsoorzaak was. Daar is echt een levende vis voor nodig. Er wordt nu geprobeerd om een levende karper te vangen en te transporteren voor onderzoek. Er is een poging gewaagd met de boot en electrovis apparatuur, maar helaas is het niet gelukt om een karper te vangen.

Er zijn inmiddels al heel wat karpers dood, waaronder meerdere vissen die bij leven over de 30 pond waren. Het begon al een aantal weken geleden toen de eerste vissen gesignaleerd werden met witte vlekken. Ik heb geen aantallen want de dode vissen worden elke dag opgeruimd, maar ik gok dat er zeker wel 30 vissen dood zijn. Misschien al wel een stuk meer!

Erg triest, jaren gevist daar dus het gaat me wel aan het hart. Je kan alleen maar domweg toekijken en hopen dat het een keer ophoudt met de sterfte. Maar tot nu toe lijkt het eind nog niet in zicht.

Er gaan geruchten dat er iemand aardige aantallen koikarpers gedumpt heeft in het water. Zoals sommigen weten zwommen er altijd al enkele koi, maar er schijnen er een paar zakken vol bij gezet te zijn. Men vermoedt dat dit voor de problemen heeft gezorgd. Ik moet het bij geruchten houden, want ik heb geen bewijs en ik ben er zelf niet bij geweest. Enige wat ik heb is een foto van een kleine koi die ik niet herken als één van de originele koi. Lijkt een nieuwe vis. Meerdere mensen schijnen het gezien te hebben dat er een man koikarpers uitgezet heeft. Misschien wel zieke koikarpers dus...

Vanzelfsprekend dat je er nu niet gaat vissen. Dat dit prachtige karperbestand dat zich in 30 - 40 jaar opgebouwd heeft naar de klote gaat is al erg zat. Maar besmetting van een ander water via schepnet o.i.d. is taboe!

Afwachten maar hoe het verder gaat de komende weken....
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

04-06-2012 13:07

Waarom ik niet denk aan KHV is de simpele rede de temperatuur.

KHV begint zich te vermenigvuldigen bij een watertemperatuur vanaf 18°C Wanneer het water boven de 28°C komt stopt het vermeerderingsproces. Zodra de watertemperatuur zich in de range van 18- 28°C bevindt zal het reeds latent aanwezige KHV voor een mogelijke uitbraak zorgen waarbij 21- 24°C de optimale temperatuur is. Dit is tevens het grote gevaar van KHV besmette vijvers. Wanneer de temperatuur zich onder de ideale temperatuur bevindt zoals in het najaar, winter en voorjaar is er op het eerste zicht niks aan de hand hoewel de dan nog gezonde vissen toch al drager zijn van het virus. De ziekte komt dan later tot uiting zodra de voor het virus ideale watertemperatuur is bereikt.


Toen de sterfte begon was het volgens mij vroeg in het voorjaar.
Wat was de water temperatuur toen?

En ja je hebt levende vis nodig om de virus te kunnen vinden helaas.
Het is domweg erg klote dat zoon sterfte heerst was eigenlijk rustig afgelopen jaar(en) in Nederland.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Plaats reactie