V.I.S.S.E.N. (28 mei op Ned2)

Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-05-2012 09:33

Nee gelukkig wel van een stelletje jongeren die meer bezig zijn met socializen dan met werkelijk vissen.

Prachtig is echter dat de ADHD jongere in het vissen rust vindt.

Jou reactie slaat nergens op, kennelijk zie je niet meer dan het karpervissen, waarvan ik echter denk dat het niet jou stijl is.

PS Jan jou bedankje aan hem begrijp ik werkelijk niet.

Maar laten we hier niet weer een hele discussie houden die weer nergens toe leidt.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 29-05-2012 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-05-2012 09:34

Wat een belabberde docu was dit zeg..

inderdaad werden de karpervissers op de achtergrond neer gezet als een stelletje pubers met een laptop en bij de eerste piep kwijlend met 4 man om een stok staan..
daarbij het knuppelen van de vis hadden ze NOOIT niet moeten uitzenden.

en het vliegvissen ja snap niet dat ze dat zoe vaak lieten zien.. enige wat wel leuk was waren die mannetjes met die snoeken, maar goed.

de docu was bedoelt om mensen te laten zien wat de sportvisser nu drijft om te gaan vissen en ik kan je vertellen ik heb wat mensen op me werk gesproken en die niet vissen en het wel eens wouden weten,.. nou die weten het nog niet en hoeven het nu niet meer te weten ook.

verder waren de onderwater beelden wel mooi en heb ik ook nog een takt van vissen gezien die ik nog niet kenden en wel die van diekleine baarsjes vangen.

maar goed mocht er een ander deel van deze docu komen zou ik de maker toch eens BETER onderzoek te doen en zichrichten op ZOETWATER!!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

29-05-2012 09:49

Douwe,

Dat hoef je ook niet te begrijpen. Ik vond je reactie t.o.v. het dood knuppelen overdreven, er wordt al eeuwen vis gevangen voor eigen consumptie die wordt dood geknuppeld, en dat was in deze film/docu niet voor het eerst te zien, en als de p.v.d.d. dit als argument door deze film/docu zullen gaan gebruiken zegt dat alles over de p.v.d.d. Het is ook niet verboden om gevangen vis voor eigen consumptie dood te knuppelen, zet een camera bij een willekeurige commerciele forellenput neer en de p.v.d.d. heeft zat beelden, om aan te tonen, dat sportvissers domme mensen zijn in hun ogen.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-05-2012 10:03

Tsja het ging hier om een documentaire om te laten zien wat de vissers drijft en iemand die niet vist te laten zien dat het een prachtig tijdverdrijf is.

Dat jij niet begrijpt wat voor beeld blijft hangen kan ik niet helpen, ik had van jou alleen een andere reactie verwacht.

Maar goed het is niet anders.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jan mol
Berichten: 127
Lid geworden op: 01-11-2009 11:25
Locatie: kampen

29-05-2012 10:25

ik ben het met Jan Witter eens maar begrijp Douwe ook wel.

vond het een leuke docu aleen dat van die bioloogen von ik minder volgens hun moet er een ander vissoort verdwijnen bv karper,brasem,zeeld om een beekrider of grondel ,rietvoorn te laten leven en daar kan ik met de kop niet bij het gaat al jaren goed.
en ik snap niet dat ze geen verstokte karpervisser in beeld hebben gebracht ik weet het dat de jucht de toekomst heeft maar dan krijgen de mensen een beeld waarom wij (somigen) zo zwijg zaam zijn over hun doen en laten aan de waterkant.

mvg Jan mol
een zuidwester wind in het land biggen op de kant
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

29-05-2012 10:34

Ach Douwe, bij mij is het glas vaak halfvol, (Muv de vispas) terwijl het bij jou vaak half leeg is. Voor de rest niets ten nadele van jouw, want ik ken je niet persoonlijk helaas, maar Friesland is ook weer niet de plek waar je dagelijks naar toe rij om een bakkie te doen. :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-05-2012 11:51

Zo te lezen is niemand hier echt objectief...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-05-2012 11:56

Jan dat je mij niet persoonlijk kent blijkt wel, ook mijn glas is vol of half vol.

Aart kom op ook jij zult dingen zien waarvan je denkt met wat meer kennis van zaken was er een betere docu gemaakt.

Als dit een objectief beeld Van de hengelsport is begrijp ik het hele spelletje niet meer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

29-05-2012 12:52

Zonder er een politiek item van te maken vond ik er toch leuke momenten in zitten.
Die jongens met die baldadige pinkie's (haha).
De karperboy die de ritalin van zijn maatje had opgedronken.

De scene van de man die een zeebaars te pletter gooit tegen het bazalt,
dat kan echt niet meer in het openbaar.

:roll:
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

29-05-2012 17:09

Diegene die de documentaire maakte, is zeker ook geen visser? Zo kwam het op mij over.

Op wat flarden na, vond ik het helemaal niks. Denk dat al mijn niet-vissende vrienden met walging hebben gekeken bij de zeebaars als ze al niet weg gezapt hadden.

''Het is een schitterende zeebaars'', zegt er nog 1 dat er steeds minder zit, en in het volgende shot zie je de zeebaars gesloopt worden.

Een winkelier die over voorboten begint omdat je er anders niet bij hoort? Pfffff. Waar is de onthaakmat bij die grote snoeken? Wappie van ritalin? Het ging af en toe helemaal nergens over.

Ik denk dat de anti-vis lobby-isten in hun handen wrijven met dit door de SVN aangeprijsd videomateriaal.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-05-2012 18:50

Volgens de regelgeving is gericht vissen op meerval niet toegestaan.
Nu is gericht vissen altijd een discussie maar het gebruik van een kwakhout tijdens het vissen begint al aardig op gericht te lijken.

Promoten om de wet en regelgeving te overtreden?
Nee ik blijf er bij dat SVN niet goed gekeken heeft.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-05-2012 19:24

Toevallig ergens het programma op Internet als zijnde linkje om hem alsnog te bekijken?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

29-05-2012 21:16

Douwe Bijlsma schreef:Prachtig is echter dat de ADHD jongere in het vissen rust vindt.


Fijn Douwe dat je toch een positief punt hebt weten te vinden 8) Hier nog een paar voor de mensen met een selectief geheugen:

Anja Groot die volle bak professioneel bezig is, en tegelijkertijd de close up van een brasem 'het lijkt wel een prehistorisch beest'.

Het vliegvissen op fint, een sportvis waar je zelden iets over hoort of leest maar ik kreeg direct zin om dat ook een keer te proberen. Niks elitairs aan.

De talloze momenten waarbij een vis wordt teruggezet in zijn element, met de begeleidende woorden: 'dit is het mooiste moment'.

Inderdaad de wildenthousiaste snoekboys in een weiland met pinken. Superleuk! Onthaakmat? pfff...

Juul Stein die mensen de kick van het vissen laat ervaren in hartje Amsterdam. Je zag die dames duidelijk opveren bij een gemiste aanbeet 'What did I do wrong?' Een vraag die iedere visser zich wel eens stelt.

De baarswedstrijd in volslagen hondenweer, rijen dik staan ze aan de waterkant piepkleine baarsjes uit het riet te peuteren. Vrijwilligers erbij, schitterende onderwaterbeelden van happende baarsjes, en geen onvertogen woord over de omstandigheden.

De allochtone zeebaarsvissers die, ondanks dat het seizoen allang voorbij was, toch iedere week weer naar de blokkendam kwamen.

De vliegvisser met de hete aardappel in de keel (elitair?) maar die wel superhumoristische opmerkingen maakte. Hij sloeg de spijker op zijn kop: 'Als ik vis denk ik alleen aan vissen, niet aan .... of .... of dat soort onzin dingen' (Ik weet niet precies wat er op de puntjes stond, in ieder geval wat huishoudelijk futiliteiten :D )

De zeebaarsvisser: 'Ik zie wel eens van die mannen door de supermarkt slenteren en dan denk ik: Ik ga liever vissen' :lol:

De passie in de ogen van de jonge karpervissers als ze vertellen over het gevoel dat vrijkomt bij een aanbeet of het gevoel vlak voor ze gaan vissen.

De verkoper had juist een topverhaal. 'Sommige mannen komen met hun vrouw. Die zeggen dan: een molentje, je hebt toch al een molentje? Daar bemoei ik me maar niet mee. Maar ja, die vrouw heeft weer twintig paar schoenen!'

De belg die bij het ochtendgloren in zijn bellyboat ronddobbert... Man wat een gevoel! 'Mijn vrouw is een lange slaper' 8)

En zo kan ik nog wel even doorgaan, wat mij betreft droop de passie ervan af.

Dat ook de keerzijde in beeld wordt gebracht lijkt me niet meer dan normaal. Vissen voor de pot wordt nog steeds gedaan en behalve de selectieve verontwaardiging die ik hier op het board tegenkom zijn er weinig mensen die hier aanstoot aan nemen. Sterker, wanneer ik aan leken uitleg dat ik vis vragen ze altijd 'eet je ze ook op?' 'zijn die lekker?' of iets in die trant. Tegenover die beelden staan zoals ik al eerder aanhaalde weer talloze momenten van sportvissers die een vis met veel respect terugzetten.

Voelt een vis pijn? Ja. Veel vissers willen het niet weten, cognitieve dissonantie. Het frappante is dat de twee jongetjes het beste antwoord geven, van de volwassenen voornamelijk drogredenen.

Ook de duikster vertelt een duidelijk verhaal en dat is iets waar wij als sportvissers de ogen niet voor moeten sluiten. Het ging hier over zee maar het loodprobleem is natuurlijk ook binnen de karpervisserij actueel.

Kortom, een mooie documentaire die de sportvisserij als geheel en in al zijn facetten goed weergeeft. Dat niet elke hardcore karpervisser zich erin kan herkennen kan ik me voorstellen, misschien helpt het om de oogkleppen iets verder open te zetten dan alleen de 'eigen' visserij. Vissen is een hobby, geen religie om maar eens een onderschrift van een wijs man aan te halen 8)

De uitsmijter kwam toch weer van Anja Groot, na een wedstrijd met nauwelijks vangst en kloteweer: "Dichtgooien dat kanaal" Ook weer heel herkenbaar, het is niet altijd feest.

Kortom, ik heb genoten!

Groeten Christian

p.s. voor wat het waard is: Een aantal van mijn collega's hadden de docu ook gezien en waren zeer positief, vooral de hengelsportwinkelier had punten gescoord, evenals de baarswedstrijd met de onderwaterbeelden erbij.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-05-2012 21:42

Ik heb ook nog een paar positieve dingen genoemd dacht ik anders dan de adhd.

Maar laat maar ik heb mijn mening en jij de jouwe, alle respect daarvoor.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

30-05-2012 06:17

Sluit mij helemaal bij Christian aan.

Heb genoten van die 2 jonge snoekvissers. Fanatieke kereltjes die genieten van het vissen en het vangen van een mooie snoek. Dat gezeik over een onthaakmat ben ik wel een beetje zat. Bijna alle roofvissers die ik tegen kom hebben er geen een bij. Die jongens deden in mijn ogen er alles aan om de snoek netjes te behandelen en weer veilig terug te zetten. Gebruiken ze 2 kereltjes van die leeftijd die alles hebben, dan zijn ze weer verwend door papa....

Ieder zijn mening, maar probeer maar eens iets te maken wat iedereen leuk en goed vindt....
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-05-2012 07:10

Aanfluiting, welke genoeg ammunitie geeft aan tegenstanders om het vissen binnen 4 jaar te verbieden, dit zonder enige vorm van aanvullende belangbehartiging van welke partij ook. Laat mij maar zuur zijn, ik dien mijn tijd wel uit.

O en belangenbehartiging heeft geen ene moer met spiegelkarpers uitzetten van doen.

Gemiste kans voor hengelsporters hattrick voor tegenstanders.
It's okay 2 pay
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

30-05-2012 07:22

Dat peuteren, nooit van gehoord of gezien. Geniaal man. En dan die bellyboat visser met zijn momentje net nadat hij die snoek heeft teruggezet. Die man is op dat moment puur gelukkig. Hij is even helemaal stil en geniet intens. Erg mooi in beeld gebracht!

Gelukkig herken ik veel zaken en andere ook weer juist niet. Zoveel verschillende manieren van beleving binnen een sport. Dat is gewoon mooi. Dat maakt het zo individueel toepasbaar voor de massa. Hebben ze mooi weergegeven.

Dat de "pijn" issue genoemd wordt lijkt mij niet meer dan logisch. Stelt niet iedere humane visser zichzelf eens die vraag?

Net als het doodslaan van de vis, dat is toch niet meer dan normaal? De pvdd heeft meer argumenten aan het terugzetten van vis dan aan het doodslaan voor consumptie. Trust me.....

Vissen verbieden? Dat zal wel niet gebeuren, vissen voor de sport misschien wel. Maar ach, dan wordt het wel wat rustiger aan de kant 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-05-2012 07:32

Nu noem je iets wat ik ook vertelde, dat was echt positief en goed neergezet in de docu.
Zo ook, naar ik denk chirurg die vertelde dat het nabloeden van de handen met een stofje op de tanden te maken heeft, perfecte behandeling van de snoek.

Anja die zit te peuteren voor een visje, met wat meer onderzoek had gekozen kunnen worden voor een beter water.
Eric Jan karakterestiek zo ik hem ken met de toeter maar vervolgens een grote fout door een luidspreker met de nog te vissen tijd te laten horen, dat klopt niet en wordt nergens gedaan.

Meerval vissen is nog niet toegestaan in Nederland maar het wordt gedaan, daarmee zet je kijkers op het verkeerde been, dat er gericht gevist wordt laat het kwakhout zien.

Vliegvisser in beeld brengen die het elitaire beeld versterkt terwijl er ook vliegvissers genoeg zijn die het zo beeld kunnen brengen dat het voor iedereen bereikbaar is.

Karpervissers natuurlijk aandoenlijk goed neergezet jammer dat er geen vis is gevangen maar het beeld dat karpervissers in groepjes met boten en laptops aan de waterkant zitten is toch niet wat karpervissen is.

Doodslaan van een zeebaars op de blokken is niet wat je onder weidelijk vissen wilt neerzetten toch?
Doodslaan van een vis met de priest gebeurd dat klopt maar waarom herhaaldelijk laten zien daar doe je de C&R vissers die de sportvisser van nu is geen recht.

Baarspeuteren uiteraard mooi in beeld door het slechte weer, niet zeiken over het ondermaats in bezit hebben van vis waar iedereen anders een bekeuring kan krijgen.
Het door de traditie toegestaan wat je van die uitzondering ook mag vinden.

Mooie onderwaterbeelden, minder mooi is de bioloog die verteld dat de vis wel degelijk pijn voelt om daarna de vissers te laten zeggen dat ze het daar mee eens zijn maar ja het vangen is toch belangrijker.
Feitelijk is de sportvisser daardoor een dierenmishandelaar, hier had SVN het tegendeel neer kunnen/moeten zetten.
Ik heb hier een Visionair liggen waar dat verhaal mooi wordt uitgelegd.

Het is niet de docu maar het beeld wat blijft hangen bij de niet en ook bij de wel sportvissers.
Dat is de pijn en het doodknuppelen van de vis.

Ik vergeet in deze lange reactie vast dingen zoals staand want valt niet onder sportvissen.

Maar goed dit is zoals ik het ervaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-05-2012 07:34

PS mijn eerste zin is voor van der Beek anders komt het een beetje raar over. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

30-05-2012 11:34

Ik begrijp hem Douwe. ;)
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-05-2012 16:02

Wat gaan we nu toch helemaal beleven. Ik ben het een keer eens met Klaas EN Douwe, in hetzelfde topic!!

Wereldvrede kan niet ver meer zijn, ;-). Net zoals het toestaan op meerval te vissen en levende onder maat vissen te bewaren. Dat mag straks ook, hebben ze ingevoerd voor de wedstrijdsport. (een beetje krom, maar ok)

Alhoewel, ingevoerd........ het ligt allemaal bij het gevallen kabinet, net zoals bv dat je straks hele jaar met worm/pier mag vissen. Ik geloof dat het per 1 maart de bedoeling was dit allemaal in te voeren, maar omdat het kabinet dus gevallen is, moeten we nog even geduld hebben.
Zit hier wel vis?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-05-2012 17:59

Josef, was zelfs al per 1-1-2012 de bedoeling, daarna 1-3, daarna 1-5 maar niks daarvan, kan wel 1-1-2013 worden. Deze wetswijziging wordt door een AMvB afgekondigd en daar is maar 1 minister voor nodig...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-05-2012 19:09

Josef ook ik was helemaal confuus. :D :D
En er was ook helemaal geen Algemene Maatregel van Bestuur voor nodig, er is nog hoop. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

30-05-2012 19:15

ik vond het wel een beetje saai.
ze hadden wel een dikke karper run kunne laten zien.
en all die praat dat vissen pijn hebben.
door de haak
maar wat ik echt mooi vond was die kerels die op baars vissen.
met die hengels van 30 cm en baarsjes van 5cm.
en trots wat ze waren.
doen ze de vis in soon heel klein bakje.

maar verder was het wel oke om naar te kijken
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-05-2012 19:18

Jeroen iets wat je niet vangt kun je niet laten zien, vandaar de laptop naar ik mag aannemen.
Vissen is een hobby, geen religie!