V.I.S.S.E.N. (28 mei op Ned2)

Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

30-05-2012 20:38

Het mag dan mogelijkerwijs niet tot ieders verbeelding spreken dan wel niet aan ieders verwachtingspatroon voldoen, het blijft mijns inziens een goed product waar overduidelijk heel erg veel tijd en energie in is gestopt. Indien mij zou worden gevraagd of er misschien een aandachtspuntje te melden valt dan zou ik misschien antwoorden dat ik de inbreng en verduidelijking van Sportvisserij Nederland ietwat heb gemist.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-05-2012 21:05

Laat m.i. Ietwat maar weg, hier is een enorme kans gemist, er is veel tijd aan besteed dat is waar.

Doet mij denken aan een gevleugelde uitspraak hier op dit forum.
Je kunt ook met goed aas op de juiste plaats vissen, Mitsz.
Als antwoord op, je kunt beter met slecht aas op de juiste plek vissen dan met goed aas op de verkeerde enz.

In voorbereidingstijd maakt het niets uit namelijk.

Jan ik respecteer je mening maar het is beter om veel kritischer te zijn, het is onze sport en niet van de filmmakers die de sport verkeert neerzetten.

Als je een film maakt over voetbal laat je toch ook niet zien hoe de scheenbenen kapot getrapt worden.
Het zou in ieder geval niet aantrekkelijk voor de jeugd zijn om dan te gaan voetballen.

Deze uitspraak is overigens geleend van facebook over dit onderwerp.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

30-05-2012 21:39

Al is nagedacht over het verschil tussen een zoetwater sportvisser en zoutwater sportvisser.

Groet, peter
Sven rotette
Berichten: 16
Lid geworden op: 04-04-2010 17:45
Locatie: Zuid Holland

30-05-2012 23:56

Heeft iemand een url van de uitzending gemist....??

Ik kan hem namelijk niet vinden gvd!

grtz Sven
Hoe meer je weet hoe meer je vergeet.
Hoe meer je vergeet hoe minder je weet.
Hoe minder je weet hoe minder je vergeet.
Hoe minder je vergeet hoe meer je weet.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

31-05-2012 05:47

Vergeet niet dat het een documentaire is en geen film/ speelfilm alsin fictief verhaal. Het is juist de bedoeling van een documentaire om dingen te laten zien zoals ze zijn en niets anders dan de waarheid te laten zien. Iets wat heren film makers mijn inziens goed gedaan hebben.

Je moet je ook kunnen voorstellen dat mensen die hieraan mee hebben gewerkt ook altijd hun best zullen doen om zaken te overdrijven, in dit geval de vier karpervissende jongens. Zou mij niets verbazen dat maar 1 jongen benaderd is en dat de andere drie volgden omdat het zo leuk is om op tv te komen. En nee dat schept misschien geen goed beeld van de karpervisser maar levert wel leuke televisie op en dat is het gene wat telt.

Daarnaast denk ik ook niet dat je de SVN iets kwalijk kan nemen want ik denk niet dat hun invloed hebben gehad in deze docu. Zeker niet met het Film en CoBo fonds als geld verstrekker.

Ben het uiteraard wel met vele eens dat het erg jammer is dat de hardcore karper visser niet aan het woord is gekomen, iets waar ik zelf wel op gehoopt had.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-05-2012 06:25

Peter ja ik wel, was ook het excuus wat ik gebruikte tegen mijn vrouw en buren die niet vissen.
Dus iemand die niet weet wat het vissen nu inhoudt ziet dat verschil niet.
Vissen is vissen, vis is vis, doodslaan is doodslaan.
Zo ziet de antivisserijbrigade het ook hoor, komt hun namelijk veel beter uit.

Bjorn interessante gedachtengang, is SVN en de medewerkers dan zo dom dat zij het verschil niet hebben gezien.
Promoten en meewerken aan een docu die de sport meer pijn doet dan goed, dat is pas belangenbehartigen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-05-2012 10:28

Rustig rustig Douwe, probeer een beetje te relativeren.

Je kan deze documentaire opsplitsen in twee takken van visserij, het zoetwater gedeelte vindt ik prima weggezet qua sfeer en beleving en dat allemaal zonder diepgang wat een niet visser misschien wel zal aansturen om zelf ook wel eens een hengeltje te gaan uitgooien.

Het zoutwater gedeelte is er één met een boodschap, en dan heb ik het niet over het doodslaan van vis(wat immers wel realiteit is omdat het gewoonweg consumptie vis is, maar beter maar niet uitgezonden had moeten worden) maar meer over wat er op die zeebodem gebeurt. Achtergebleven netten, waar zeeleven in verstrikt raakt en de miljoenen kilo's aan lood wat verloren gaat.

Dmv signalen af te geven onstaat er bewustwording en leidt dat tot verbetering en meer acceptatie.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-05-2012 10:30

Peter ik ben rustig wij als vissers kunnen het splitsen en relativeren maar de niet visser echt niet hoor.
Vis is vis enz. Zonder in herhaling te vallen.

Enne zonder een open deur in te trappen, de zoetwatervis is ook een consumptievis hoor.
En over het lood in zoetwater zullen we daar maar over zwijgen.

Wat hier gebeurd is het dood relativeren zodat er niets overblijft om je druk over te maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-05-2012 10:43

Die splitsing is juist goed weggezet om dat door niet vissend nederland goed te begrijpen.

Zoetwatervis is in mindere mate consumptievis, dat weten wij dan weer.(praat ik niet over beroepsvissers)
Tja en dat lood is ook binnen onze visserij wat zeker aandacht verdiend.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-05-2012 11:55

Peter respect voor je mening hoor daar niet van, ik ben het niet met je eens, niet dat het iets uitmaakt.
Een niet visser maakt die splitsing echt niet en de dierenknuffelaars al helemaal niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

01-06-2012 19:34

V.I.S.S.E.N.

Ja, ik heb ook naar deze documentaire gekeken en ik vond het wel een leuke en mooie uitzending.
Er waren toch wel een paar, dat heel erg herkenbaar bleken te zijn bij vrijwel iedere visser.
De chirurg die probeert normaal en zakelijk, zoals hij in het ziekenhuis ook tegen zijn patiënt iets moet zeggen, verteld hoe het vangen van de snoek ging hij het nu wel verteld met een prettige twinkeling en een glimlach op zijn mond.
De Belg in zijn belly boat die nadat de snoek weer terug in zijn element is gezet zich met de stroom laat meedrijven met een gezicht alsof hij het beste orgasme heeft gehad van de mooiste vrouw uit zijn leven.
Prachtig toch die beelden en ook de onderwater opnamen waren mooi.
De karpervissertjes die met voerboot ( want anders hoor je er niet bij, belachelijk gewoon! )en een laptop aan het water vertoeven daar wil ik wel een kanttekening bij plaatsen. Hoe oud zullen deze jongens geweest zijn 12, 13 jaar gok ik.
Met voerboot en laptop aan de waterkant snachts in deze tijd?
Vinden de ouders dit goed dat hun kinderen al zo jong snachts aan het water zitten met de kans om overvallen te worden door een stel pubers of ander tuig.
Weet dat dit door mijn ouders nooit goedgekeurd was toen ik zo jong was en toen was er veel minder gezeik aan de waterkant.


Zit nu te denken hoe ikzelf eigenlijk met het visvirus besmet ben geraakt, daar moet ik dan een jaar of 45 terug gaan in de tijd.
Mijn vader die viste ook maar met een andere insteek in die tijd dan nu, hij viste om vis te vangen om te eten en terugzetten kwam niet in zijn gedachte op die vis was er om te eten.
Dus ik werd vanaf een jaar of 8 gemiddeld twee keer in de week zeker morgens om 4 uur mijn nest uitgezet om mee te gaan vissen.
Op zink, zo werd dat genoemd, met een bamboe hengel van een meter of 6, die dingen waren loodzwaar, werd er een hoofdlijn van 18.00 lijn op gezet en een blok lood van 40gram en twee onderlijnen van verschillen de lengtes geplaatst.
Om het lood werden plat geknede gemaakte aardappelen om gekneed en aan de onderlijntjes twee hompjes zelf gemaakt deeg.
Dit werd met een sierlijke zwaai in de maas gegooid net zodat het deeg en de aardappelen er niet afvlogen.
Nu werd de hengel in de steun gelegd en keken we naar hengeltop om de aanbeet te zien.
De maas was in die tijd nog niet zo erg bevaren als nu en de schepen die er voeren werden meestal wel gesleept door een sleepboot wat eigenlijk bijna of geen golven veroorzaakte.
De vis die gevangen werd ging toen in een ijzer leefnet wat op de meeste dagen al snel te klein was voor de brasem die we hadden gevangen maar daar werd toen niet naar gekeken.
Deze vis werd dan middags schoongemaakt en “ingemaakt”zoals dat heet en in de kelder neer gezet voor de winter.


Toen ik een paar jaar ouder was toen gingen we wel zelf met vrienden vissen aan de maas met een kleine hengel met maden werd er op of in de buurt van een rioolbuis gevist.
Daar heb ik mijn eerste aanvaring met een karper( denk ik ), zaten te vissen en toen ik beet kreeg dacht ik eerst dat ik vastzat maar na een paar seconden kwam er iets groots en diks naar boven, en het bleef net onder de wateroppervlakte, en spurte toen als een sneltrein naar het diepe toe.
Weet nog dat het donkerbruin en lichtbruin was qua kleur en bijna een meter lang en volgens mij was dat de eerste karper die ik gehaakt heb.
Het vissen is eigenlijk nooit meer weggegaan, eerst moest ik mee vissen en later wilde ik vissen en dit is nooit meer weggegaan.
Toen was karpervissen nog niet bekend, de meeste mensen visten op voorn met hennep net achter het riet of op de alver, die vond ik toen wel lekker om te eten.
Brasem werd gevangen om ingemaakt te worden, anders was die niet te eten zoveel graat zat erin, en bewaard om de winter door te komen.
In de zomer werd er iedere avond op paling gevist en zat het aan de maas ook bomvol met mensen. Er werd meestal door de oudere mensen op snoek gevist ter hoogte waar de beekjes in de maas kwamen en heb zelf vaak gezien dat er toch menige metersnoek in de fietstas mee naar huis ging om de familie en of buren van een lekker feestmaal te voorzien.

Toen was geluk en vissen nog heel gewoon zal ik maar zeggen.
Vissen werd nog niet als sport of tijdverblijf of hobby gezien maar was toen vaak voor veel gezinnen pure noodzaak het betekende eten op tafel.
In de jaren 70 werd vissen toch meer een hobby en er werden grote wedstrijden georganiseerd op de maas. Vissen met ver de vase was toen heel populair en ik weet nog dat er in de plaatselijke hengelsport zaak een hele grote berg leem langs het huis lag waar de ver de vase nadat hij uit de natte krant was gehaald in werd gedaan en in grote bollen in het water werd gegooid.
Zie een dergelijk begin van een viswedstrijd nog voor me, bij het beginsignaal duurde het wel 5 minuten eer het gedonder van de leembommen verstomde en de hengels werden gepakt.
Later is dit ook verboden en werd er over gegaan op de made.
Begin jaren tachtig, vind ik, is het vissen in het algemeen een beetje stilgevallen. Je kon merken dat er een verandering aan zat te komen, was de jongere generatie die op zoek ging naar een andere visserij en deze werd gevonden.
De feederhengel kwam op de markt met de winklepicker en er werden karpers gevangen. Karpervissen, deze vissen kon je toch vangen met een hengel en het was nog leuk ook.
Een nieuwe manier van vissen was geboren ook ik kwam er later mee in aanraking.

Maar ik dwaal af!

Had het over de documentaire v.i.s.s.e.n. en wat ik er van vond.
Al met al een leuke documentaire wat de hengelsport in het algemeen in een goed daglicht stelt, we zijn niet van die sadistische mannetjes die het lekker vinden om een vis te haken en dan de haak uit zijn bek te rukken.
We zijn over het algemeen gewone mensen die er een prachtig mooie vrijtijdsbesteding aan hebben en waar de economie ook wel bij vaart.
Er zijn toch veel mensen werkzaam in deze tak en de vissers geven toch veel geld uit aan het vissen.
Over alles zijn er wel verschillende meningen maar als ik zie hoe deze mensen plezier hebben aan hun hobby vind ik persoonlijk niet dat een partij van de dieren dit wil verbieden.
Wat is het volgende dat verboden moet worden, kanaries fokken of de duivensport?

Laat iedere mens mens zijn er zijn al regels en verboden genoeg.


Vis ze nog!


Gr. Huub engelen
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-06-2012 09:00

Diegene de de docu gemist hebben, zondagmiddag 5 augustus bij de AVRO op ned 2 de herhaling.

Groet, Peter
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

07-06-2012 23:34

Was echt een interessante docu! Zelf mensen die niet vissen vonden hem boeiend. Ik las dat mensen het jammer vonden dat er geen karper gevangen werd, ik ken die stek erg goed en zovaak wordt er geen vis gevangen. Bovendien is dat plasje vol met gestolen topvissen uit sloten, maarja vondt het wel grappig dat ik het erkende.

Vond persoonlijk de snoekvissers het interessantst.