beroep vissers vangen erg veel karpers weg !!!

Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-03-2012 10:19

Marc,

Het antwoord is inderdaad niet zo moeilijk en is hier o.a. door Aart al gegeven. Wat wel mogelijk en in het verleden gebeurt is dat bestaande rechten uitgewisseld werden. Een beroepsvisser kreeg de palingrechten van een ander water en de HSV of federatie kreeg er dan de witvisrechten van zijn water. Uitruilen is dus een mogelijkheid.

Op rijkswateren kom je nu tegen dat nieuwe palingrechten niet uitgegeven worden. Zolang niet vaststaat dat de leefomgeving voor de paling niet goed is vanwege o.a. chemische verontreinigingen. Interessant is of dit voor meer soorten vis niet opgaat. Krijg signalen dat men dit ook gaat bekijken of dat dit mogelijk speelt. Ook waterschappen gaan op dit punt een steeds activeren rol spelen. Binnen VBC zijn zij de belangrijkste motor die gelukkig hun verantwoordelijkheid nemen valt me op.

Provincie besturen als b.v. Friesland lopen achter als het om goed beheer gaat. Is niet voor niets dat Sportvisserij Nederland nu bij de Raad van State loopt om bestaande misstanden aan te kaarten. Dat je hier een boek over kunt schrijven lijkt me duidelijk.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-03-2012 12:49

Marc Schrikkema schreef:Doen ze nu wel of niet iets illegaals?
Dat broodwinning voor hobby komt lijkt mij logisch, zou anders een raar verhaal worden.
Als ze schubrecht hebben, mogen ze toch gewoon de vis eraf vangen (ook karpers) en daar verder mee doen wat ze willen? Verkopen aan consumptie of betaalwateren?


Moeten 475.000 vispashouders dan maar in lege wateren vissen omdat enkele tientallen graag een boterham verdienen aan onze vis? Vergelijk het aantal beroepsvissers eens met het aantal mensen dat zijn brood verdient in de hengelsport.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-03-2012 13:24

Daaf, iedere vergelijking gaat wat dat betreft mank. Waar het om gaat zijn de rechten waar jarenlang voor is betaald en nog wordt betaald. En die rechten zijn wettelijk beschermd waarbij het niet uitmaakt of er een heleboel Vispashouders zijn en in verhouding maar weinig beroepsvissers. Zo zit het wettelijk nu eenmaal in elkaar en dat is hetgeen waar we mee te maken hebben en niet met aantallen of omzetvergelijkingen...
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

09-03-2012 13:55

Ja maar aart de meeste hier denken dan ook als ze visjes in hun water "OPEN WATER"uitzetten dat die dan heilig zijn,en dan ermee afvinden dat er mensen zijn die legaal te werk gaan met sleepnet ligt ze wat moeilijk.
Dan opent er weer een topic hierover PFFFFFFFFFFF,nu lijkt t wel of ze niet alleen de stek claimen maar ook hun voor te vangen uitgezetten visjes,ga lekker vissen,voor sommige is er nooit een vis ,DIE BLANKT :lol:
M,V,G realist Ron.
breek me de slurf niet open
Danny de ruig
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-03-2012 18:31

11-03-2012 13:10

Danny de ruig schreef:Stop de legalen Stropers !!!


Bij ons in hoofddorp omstreken, dagelijks worden erg veel vissen waaronder karpers weg gevangen door beroepsvisser van Egmond en zijn zonen ( totaal 4 visser )
Dit gebeurd in de hoofdvaart en sloten, vaarten in Hoofddorp, bij Ciniedijk, Badhoevendorp, schipholweg vijfhuizen dit zijn geen open wateren en vooral de ringvaart en de kaag ( open water) ook hier wordt erg veel op karper gevist, een grote karper brengt al gauw een paar honderd euro op.

De grote karpers worden verkocht aan betaalwater in Frankrijk, deze spaart hij op en gaan eens in de zoveel tijd met een water tank vervoert.

De kleine karper worden verkocht als consumptie, polen zijn er erg gek op.
De kleine karper laat hij langzaam lijden tot dat ze stikken.

De manier waar op gevist wordt gaat erg ver, zo wordt er stroom op het water gezet om ze gevolgen's er uit te scheppen.
Ook vist hij met zegens (sleepnetten) die hij naar elkaar toe trek waardoor geen vis kan ontkomen.
Dit gaat ten kosten van de visstand wat hiervan niet kan herstellen omdat ik dagelijks gebeurt.
Mijn bronnen zijn hengelsport Haarlem, Gemeente Haarlemmermeer, en heb het zelf erg vaak gezien tot mijn spijt.

Als je gek bent op karper vissen en je vist graag in deze wateren, kan je klagen bij gemeente Haarlemmermeer, en het loket met deze klacht.
Met veel mensen achter me kunnen wij dit misschien stoppen, en een gezond bestand behouden.
Wat voor mij als karper visser erg belangrijk is.

Hier is de link van de Beroeps visser die onze wateren leeg vist, kijk eens bij de foto's van de gevangen karpers.....
http://www.edkovis.nl/bestellen.asp
Remko Visser
Berichten: 1
Lid geworden op: 05-07-2012 10:28

05-07-2012 10:35

Jammer genoeg mag Mr Van Egmond zijn fuiken uitzetten in Hoofddorp.

De zijloper van de Hoofdvaart bij het hondenasiel stond ie Maandag zijn fuiken in zijn bootje te laden.
Dinsdagmorgen alles eruit.
Vanmorgen stond zijn auto er weer.

Politie gebeld, gemeente gebeld, HVH gebeld. Hij mag daar zijn fuiken uitzetten.... elke godsgankelijke dag.
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

29-08-2012 00:38

Ik trap nog even dit topic omhoog, heb er ook nog wel een zegje over.

Ik vis nu ruim 5 jaar actief in de Haarlemmermeerpolder en omstreken, en ja ook ik heb dhr. van Egmond bezig gezien. Hij trok een winterstek van mij leeg, niet leuk op dat moment. Die lui waren overigens verder best sympathiek en gaven mij direct wat bruikbare tips waar ik elders kans kon maken om wat te vangen: zij weten namelijk de echte hotspots. Daarnaast zet hij plaatselijk ook snel groeiende spiegelkarpers uit, welke hij zelf opkweekt. De spoeling in de Haarlemmermeer qua spiegels is misschien wat dun, maar wat verwacht je anders met ieder jaar een enorme aanwas van jonge schubkarpers.

Ik begrijp de kritiek op de beroepsvisserij wel, maar het is tegenwoordig alleen maar de emotionele waarde die wij een vis toeschrijven die telt als het we dit onderwerp aansnijden. Het zijn zogenaamd ONZE vissen, want wij betalen lidmaatschapsgeld aan onze HSV's en pompen euro's in spiegerkarperprojecten omdat wij die nu eenmaal liever vangen. De karpervisserij is veranderd van een avontuurlijke bezigheid, in een decadente obsessie met als doel het najagen van wat anderen wel schijnt te lukken: dikke vissen vangen. Een gefrustreerde groep verzet zich tegen alles wat hun vangsten in gevaar brengt. Men komt dan op de proppen met argumenten dat een beroepsvisser illegale praktijken uitvoert terwijl hij volledig in zijn recht staat, en juist door de gemeente, waterschap, provincie wordt aangemoedigd om meer vis weg te vangen.

Electrisch vissen wordt opeens als zeer dieronvriendelijk beschouwd, terwijl bij menig visserijkundig onderzoek hiervan gebruikt wordt gemaakt. Zegenvisserij, staandewand visserij, technieken die al honderden jaren worden toegepast maar waar nu opeens vraagtekens bij worden gezet omdat er onze heilig verklaarde sportvis er in zit?

Afgelopen zondag ving ik vijf prachtige karpers in de Haarlemmermeer waarvan vier vissen op 1 stek. Geen spiegelkarper, geen twintiger, maar mooie, stoere vissen die strak in de vernis staan. In de winter: zelfde verhaal. Ik maak niet eens foto's meer omdat daar te veel tijd in gaat zitten. Iemand anders die ik ken vangt de ene na de andere twintiger op de boezem (ja, daar zit van Egmond ook). Ik lach me een hoedje als ik mensen hoor die claimen minder te vangen, en direct de beroepsvisser tot de duivel verklaren. De hooivorken worden gescherpt en de fakkels worden ontstoken. Vang je op stek 1 niks? Lekker verder zoeken tot dat je een nieuwe hotspot hebt gevonden. Een beetje moeite doen voor je sport geeft alleen maar meer voldoening.

Nou als jullie me even willen excuseren, ik moet nog even een zwik karpers onder een duikertje vandaan peuteren.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

30-08-2012 09:41

Amen Robert!!! en een dikke PUNT
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

26-09-2012 19:28

/Petitie Getekent!

Die mensen moeten ook wel hun brood verdienen, maar doe ga dan je eigen karpers kweken! :evil:
Jammer dat dit gebeurt, had er zelf nog nooit van gehoort van zulke beroepsvissers.

Ik weet wel dat ze, in veel 'oostblok landen' karper consumeren. Bijvoorbeeld, in Hongarije maken ze van o.a. Schubkarper(közönséges ponty) en Graskarper(Amur) vissoep maken.. Hierbij gebruiken ze alles (met uitzondering van de vinnen/ingewanden) van de karper, het hoofd word meegekookt en de ogen etc. opgegeten.
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

09-12-2012 00:15

ff een oud topic opratelen kijk is na deze link

e van egmond adverteerd nu ook op mp kijk hier ze zijn helemaal gek geworden daar
afschiete :evil: :x

http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... m=1&pos=16
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-12-2012 08:32

Beste Tim, kennelijk reikt jouw kennis op dit punt niet verder dan wat je op Marktplaats daarover leest.
Een aantal beroepsvissers hebben volledige visrechten en mogen dus ook alle maatse schubvis, waaronder ook karper, vangen en verkopen.
Zij betalen ook voor die rechten en de enige wettelijke mogelijkheid om daarvan af te komen is in feite hen uit te kopen, maar daar heeft de sporvissector klaarblijkelijk geen zin in of niet voldoende geld voor over of beschikbaar...
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

09-12-2012 09:28

kwee niet hoor, maar volgens mij wordt deze vis verkocht, waarna jij er mee kan doen wat je wilt... bv uitzetten of terugzetten: hoe u het maar noemt.
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-12-2012 15:40

Nee, want om uit te zetten dien je visrechthebbende te zijn of daar toestemming van te hebben. Verder is eigenhandig uitzetten van vis nooit een goed plan (ivm evt visziektes e.d.)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

09-12-2012 22:31

sorry hoor maar weet zelf ook wel wat er op dat gebiedt geldt, dat de beroepsvissers het recht
hebben om dit soort praktijken te mogen uitoefenen. door medewerking van ambtenaaren die nog nooit een hengel of zoiets hebben gezien en alleen denken aan geld voor hun gemeente. maar daarom hoeft het nog nie zo te zijn, dat hun heele bestanden aan mooie vis voor eigen gewin mogen wegvissen en daar ging dit topic tog over lijkt me zo.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-12-2012 08:22

Aart Lokhorst schreef:
Zij betalen ook voor die rechten en de enige wettelijke mogelijkheid om daarvan af te komen is in feite hen uit te kopen, maar daar heeft de sportvissector klaarblijkelijk geen zin in of niet voldoende geld voor over of beschikbaar...


Aart,

Hoe de situatie ligt moet toch bij een KSN (intern?) bekend zijn. Zij zitten met de betrokken partijen aan tafel en kunnen het nog inbrengen ook.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

10-12-2012 11:42

Was het niet zo dat het potje wat er bij SVN was voor het opkopen van rechten of het uitkopen van een beroepsvisser naar ledenaantal is verdeeld onder de Federaties. Dus lijkt me dan voor de hand liggend dat SVN zegt, je moet bij de betreffende Federatie zijn, want die hebben ..........

Maar het lijkt me gezien de bedragen die gangbaar zijn bij het opkopen/ vergoeden van rechten de overheid de gene is die daarvoor de knip zou moeten trekken. Je praat toch gouw over tientallen misschien wel honderd miljoen, zie dat de sportvisserij niet betalen.
En aangezien er nu flink bezuinigt word en tijdens de Bleeker tijd er alleen maar mooie woorden zijn geweest, zullen we er maar mee moeten leren leven zij de ........
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-12-2012 13:41

Dick, dat de overheid financieel iets zal gaan doen m.b.t. het beroep kun je voor 100% vergeten...
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-12-2012 11:41

Er staan nog wel 100000 ondernemers te wachten op steun van de overheid momenteel...
Die krijgen ook niets, dus waarom het beroep wel?.

Enige weg is dat de hengelsport, svn, hsv, en federaties de kosten ophoesten om deze heren uit te kopen..
Maar zolang daar niet over gesproken wordt zal het beroep blijven bestaan
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

11-12-2012 12:56

Je zult rechten op moeten kopen anders zullen de rendabele vergunningen altijd over gaan van Jantje naar Pietje enz. enz.
En de niet rendabele ja die komen te koop, als er toch niks meer te vangen is dan de laatste keer maar goed vangen, de afkoopsom.

En als je ziet wat voor bedragen er mee gemoeid zijn, heeft de hengelsport er het geld niet voor, of er moeten drastische contributie verhogingen plaats gaan vinden, 10 euro per lid of meer.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-12-2012 13:15

Hier rust een schone taak voor de ............ De Belangenvereniging Verantwoord Karperbeheer (BVK) heeft het actiepunt
'Karperbenutting door beroepsvissers' als een van haar te realiseren doelstellingen staan.

Niks doen lost zeker niets op, zou dan veel op de toestand rond GR Rotterdam gaan lijken. Extra geld wat nu binnenkomt, derde hengel/nachtvissen zou voor een deel daarvoor bestemt kunnen worden.

http://www.karperbeheer.nl/

Groet,
Peter

_________________
Een knuppel in het hoenderhok kan heel soms voor oplossingen zorgen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2012 13:51

Peter, zou kunnen, maar dat is slechts een schijntje vergeleken bij wat er werkelijk aan geld voor nodig is. Zal trouwens ook niet gebeuren want er valt nergens te lezen dat dit een aandachtspunt of actiepunt voor SVN of de 7 federaties is...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-12-2012 14:11

Och Aart, weet niet meer waar neer je voor het eerst de derde hengel en het nachtvissen bespreekbaar hebt gemaakt bij Sportvisserij Nederland. Laten we op de minst die tijd maar weer +.......... in acht nemen. Weet dat men dit soort forums ook volgt, zullen we 11-12-2012 maar als een gedenkwaardige dag noteren. :wink:

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-12-2012 14:34

Peter,

het idee alleen al om de opbrengst van de landelijke toestemming nachtvissen en derde hengel , een opbrengst die vrijwel uitsluitend opgebracht wordt door karpervissers, weer uitgegeven zou moeten gaan worden om algemene visrechten op te kopen.


Inderdaad een gedenkwaardige dag :evil: :oops: : :evil: :oops:

Er staat HIER effe klikken duidelijk waar die opbrengst aan besteed gaat worden. Vooral dat vette stukje heeft heel wat voeten in de aarde gehad en proberen verschillende federaties aan hun laars te lappen.

5. Besteding inkomsten
De inkomsten uit de verkoop van de Nachtvistoestemming en Derde hengeltoestemming
worden gebruikt voor het uitbreiden van het aantal nachtviswateren, lobby bij lokale overheden voor het
mogen gebruiken van schuilmiddelen bij het nachtvissen, het uitzetten van (spiegel)karper en controle om misstanden bij het nachtvissen tegen te gaan.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-12-2012 14:57

Michel,

Hoe zie je het dan niks doen, nu je je ........ mond open kunt trekken in Bilthoven ben je niet thuis?? Ga er mee aan de slag dan ben je voor mij en vele andere onsterfelijk. Dacht dat kennis van zaken had, algemene schubrechten opkopen is zeker in eerste instantie niet nodig. Beweeg beroepsvissers tegen een vergoeding om karpers terug te zetten is een eerste stap.

Gr, Peter

Ps. Bij het BVK (volgende keer wel goed schrijven) is zo veel kennis voor handen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-12-2012 15:44

Peter,

Niets doen ? Niet thuis ? Ik ben inderdaad heel weinig thuis :lol: De KSN zit meer in Bilthoven en bij de federaties aan de vergadertafel dan ooit te voren en bespreekt daar ALLES wat het karpervissen en de karper raakt.

En jij weet dat best wel. :oops:

Net zoals je ook heel goed weet dat er al mondjesmaat visrechten opgekocht worden.


Beweeg beroepsvissers tegen een vergoeding om karpers terug te zetten is een eerste stap


Niet doen. Je creeërt een vraag en het beroep zal gaan aanbieden.


m.vr.gr.