de eerste 30tiger ooit hoe was dat bij jullie ?

stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

20-09-2011 21:50

hehe leuke verhalen mannen!! ik kreeg een vis de mat pff dit moet mijn eerste 15kg vis zijn!! yes tot ik op zun buik ging hangen met mun elleboog tijdens het onthaken en ik nog nooit zo veel schijt op de mat heb gehad!! pff wat troep kwam er uit!! na het wegen bleek hij 14,9 kilo te zijn op een fox digitale weegschaal achja het zit niet altijd mee
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

20-09-2011 22:02

:-? ahahaha dan baal je nog helemaal als het je eerste 30er is xD
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

20-09-2011 22:13

Maandag 24 oktober 2006 als ik s’avonds naar huis rij regent het, de herfst laat zich nu steeds meer gelden. Op de weg merk je dat nu ook, lange files of langzaam rijdend verkeer, die je reistijd zowel heen als terug, zo maar 30 tot 45 minuten verlengen. Eenmaal thuis bedenk ik me nog even en wil eigen-lijk alleen maar even voeren, maar omdat de boilies van gister er nog aanzit-ten gooi ik na het voeren toch nog even de hengels erbij. Tien dagen aaneen voer ik al maar om nou te zeggen dat het hard loopt……… Nee. Steyn zegt steeds, ga een beetje witvissen en blijft voeren dan komt de karper er na verloop van tijd vanzelf overheen, en anders volgend jaar.


Het is net donker als ik een aanbeet krijg, ik pak mijn spullen en loop naar buiten. Op de aanslag voel ik wel een weerstand, maar die is niet zo heel groot, een mooie zeelt is het resultaat. Omdat 1 van de 2 15mm boilies eraf is gooi ik de hengel niet meer uit en ga naar binnen om de brug bij Cherbourg over te steken (Company of Heroes). Jeanette komt thuis we drinken wat thee en ik doe een tweede verwoedde poging op de brug. Als mijn Fox zich voor de 2e keer laat gelden. Deze keer start de run zonder ook maar 1 seconde te hape-ren. De aanslag wordt beantwoord door een run die gewoon doorloopt, seconden lang wordt er zonder aarzeling lijn van de molen getrokken. De vis zwemt stroomafwaarts en ik heb enige moeite het spul onder controle te krijgen. Ik loop een stuk mee en haal zo goed als ik kan lijn terug. Het geef en neem spel is in volle hevigheid losgebarsten. Ruim 10 minuten later komt de vis langzaam langszij en probeer ik de vis in de richting van de plek te dirige-ren waar mijn schepnet is achtergebleven. De vis trakteert mij op nog een paar stevige runs, maar ik heb het schepnet vast. Als ik de vis probeer te scheppen blijft het achter een bankstick hangen en het water lijkt te explo-deren, net als mijn hart. Ik heb de vis op zijn flank gezien en het is de moeite om deze niet te verspelen. De 2e poging het dier te scheppen lukt wel, waarna de buffel de totale onthaak in beslag neemt. Yes denk ik nog mijn 1e Linge 30 er. De Fox geeft 22.32 kg aan maar dat ik inclusief de onthaak mat van 3,25kg, dus blijft er 19,10kg over………

Afbeelding

Jeanette schiet de nodige digitale plaatjes, waarna ik de kolos zijn vrijheid weer teruggeef. Langzaam glijdt het beest van de mat, blijft even verdwaast hangen en verdwijnt dan met een paar ferme staartslagen in het donkere water. Ik ben helemaal door het dolle en het duurt die avond nog lang voor ik mijn ogen echt sluit.
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

20-09-2011 22:54

1988 is een goed jaar, laat me daar niks verkeerd over horen!! :)

Mijn verhaal begint pas dit jaar.
Al enkele jaren vis ik op karper maar heb me nooit erg verdiept in de achterliggende sport, het observeren, het uitproberen, rigs, aasjes en voerplekken. Tot ik eind vorig jaar de ingeving kreeg dat vissen toch wel 1 van de hobby’s is die blijvend is. En dus moest ik meer weten, zoeken, lezen, praten en vragen. Het bleef door mijn hoofd spoken. 2011 zou mijn jaar worden, ik zou meer en dikkere karper vangen dan ik ooit had durven dromen. Maar dan moet je wel een weegschaal hebben, eenmaal die buit binnen ben ik op jacht gegaan. Het voorjaar liep lekker tot een week of 2 na de paai. In die week ving ik op 1 dag op dezelfde stek binnen 4 uur 5 vissen. 2 lage twintigers 2 28ers en een 29er, godverdomme ik weet het nog goed. Ik zag de paaiuitslag op haar zij en kon de hele buurt wel bij elkaar vloeken. Had ik deze dame 2 weken eerder gevangen dan was mijn dertiger al een feit geweest.

Het mocht echter niet zo zijn, en gelukkig maar want de drive werd groter en ik was nog gemotiveerder om te vangen. Ondertussen leerde ik enkele mensen van de vereniging kennen en werd wijzer en wijzer. Tevens werd de wachtrij voor een bepaald water korter en korter tot ik op een dag het pasje in de brievenbus had zitten. Het was tijd, ik mocht eindelijk met de grote jongens gaan jagen op de grote jongens. 1 van deze mannen zat al een week op het water en had over de 30 vissen eruit, de hotspot had hij bewaard voor een goede vriend van hem uit Rotterdam. Gelukkig waren de heren zo galant om de kop van de hotspot aan mij toe te wijzen. Het waren voor mij 3 onproductieve dagen aangezien ik maar 5 karpers heb weten te landen. Het was meen ik de derde vis, op een afstand van ongeveer 250 meter. De pieper schreeuwt het uit en ik heb de vis hangen. Op zo’n afstand is het altijd moeilijk in te schatten en ik verwachtte er in eerste instantie niet veel van. Ondertussen kreeg mijn maat ook een run en begon te drillen. Onze lijnen kruisten elkaar en zijn niet meer uit elkaar te krijgen. Echter had hij zijn vis al bijna binnen en merkte ik dat die van mij nog fit was om een paar sprintjes te trekken. Gelukkig kwam het punt dat de knoop op de kant kwam, het was een chaos van oude lijnen met hier aan nog 1 karper, daarbij de vis van mijn maat, en daarbij nog mijn lijn en de vis die ik aan het drillen was.
Het werd dus een kwestie van knippen en ik bleef ongestoord door drillen, geen paniek maar gewoon rustig aan alsof het al de 100ste vis binnen een week was. Toen het beest dichterbij kwam dacht ik ahh het valt mee, mid twintiger. Toen deze echter in het net zat en ik hem uit het water wilde tillen schrok ik van het gewicht. Ik zag 2 glunderende gezichten om mij heen van goede mensen die het een ander wel gunnen.
De vis werd gewogen en bleef steken op 35pond, 17,4 kilo om precies te zijn. Na een korte fotoshoot was mijn eerste dertiger een feit en mocht het beestje weer terug zijn put in.

Foto’s moet ik nog inscannen maar het bewijs is er ;)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-09-2011 08:11

Leen,

Die vis van Jacco had ik 2 jaar ervoor. In februari en april. 13,600..

Andere vis
1997 14,5
1999 17
2001 21 en zeeer zwaar beschadigd
2008 19,5 weer opgeknapt
2011 23,5 zo goed als hersteld

Steeds dezelfde vis en ik was er elke keer blij mee...

Stel volgend jaar vangt een ander haar op 25 is dat dan een betere visser, heeft ie een betere unster? Nee, subjectief.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

21-09-2011 08:17

Klaas vd Herik schreef:Leen,



Stel volgend jaar vangt een ander haar op 25 is dat dan een betere visser, heeft ie een betere unster? Nee, subjectief.



zwaardere mat )
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-09-2011 11:46

gelukkig heb ik het over kilo, bij ponden gaan ze bij de rooie cijfers kijken = 55 pond
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-09-2011 11:56

Persoonlijk
Stille trots heeft die gene dan

Of Objectief ;)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

21-09-2011 22:10

ik had tot 3 jaar terug nog nooit een dertigponder gevangen in nederland.
in frankrijk was me dit wel al gelukt maar dat is toch anders.
op een water hier in de regio weet ik dat er meerdere vissen van dit foormaat en groter rondzwemmen maar nachtvissen is het hele jaar verboden.
ik besloot toen in november van dat jaar me erin vast te bijten en net zo lang door te gaan totdat ik uberhaubt een vis had want dat was me ook nog niet eerder gelukt op dat water.
8 dagen en blanks verder en echt alle weertypes te hebben gehad was het de 9e dag voor november een prachtige dag.
ik besloot om met een fluo pop-up te gaan vissen met maar 5 boillies erbij.
binnen een uur had ik vis......eindelijk :o :D
24 pond beauty.
een uur later op de dezelfde hengel weer een run en toen deze op de mat lag wist ik het gelijk.
na weging bleek deze vis (met aftrek) precies 15 kilo oftwel 30 pond yessssss.
het is de vis van me avater.
Afbeelding
toen ik liep te klooien met de zelfontspanner kwam er een collegavisser langs die een paar mooie plaatjes schoot.
heerlijk gevoel.
Vis is vis
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

22-09-2011 10:15

We praten begin jaren 90. Op de lokale put had ik zo'n beetje alles al gevangen behalve 'de' 30+. Een knakker ,waarvan zn spullen op dat water waren gejat, bleek deze vis in een afgesloten slootje te hebben gemieterd.
Na 3 dagen voeren ging ik er toen vissen met een (beginnend) maatje (Heero voor insiders). Binnen een uur wist 'ie de vis al te strikken. In overleg met zn pa (rip.) heeft 'ie toen de vis weer terug naar t putje gebracht (waren een spannende 5 min met vis in de zak op schoot :lol: ). Een maand later wist ik m te strikken .. :lol: deze vis is nu,als 'ie nog leeft, de topvis van t Brielse meer.. :roll:
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

22-09-2011 21:40

Ik zal hem nooit vergeten.

De twee vier schup uit Naarden vesting.
Een hele oude rakker.Volgens sommige vissers was deze vis toen der tijd minimaal 35 jaar oud.
Nadat ik deze vis ooit eens op de foto heb gezet bij een maatje wist ik het zeker.
Volle bak ervoor gaan was het motto.

Ik kreeg de tips om speculaas kruiden door mijn mix te doen.
Vooral door te vissen als 'de sinas appel' ,een schup van 23, op de stek lag.(duo)
Te vissen voor het speeltuintje op dat ene harde plekkie.(honkvast)
Absoluut geen partikels, want dat vrat ie niet..en niet langer dan 23.00 door te vissen.

Enfin, het werd dus een totaal andere plek met frolic!
22.55en alles al ingepakt op links na...en verdomd hij gaat.
Altijd gedacht dat de vissen in de vesting niet van die vechters waren totdat de twee vier langs kwam.
Damn strong.

Respect ouwe.

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

22-09-2011 23:08

een kort maar toch spannend verhaal.
heb je geen foto?
ben erg nieuwsgierig.(naar de vis)
Vis is vis
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

23-09-2011 15:09

Thanks Ben,

Geen digitale foto van.Zelfs al had ik ze digitaal was het waarschijnlijk noch niet gelukt hehe.

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

23-09-2011 18:44

Afbeelding

Mijn allereerste 30-er, precies 31,5 pond bij een lengte van 87 cm, gevangen op de korst. Na ruim 11 jaar karperen. Op een uitlopende sloot van een (grote) plas gevangen...Ik was op zoek naar een paar maten van mij die een nachtje hadden zitten vissen op de genoemde plas en zou mij bij hen voegen. Zij vistten echter op een eiland en hadden hun mobiel uitstaan. Ik was deze vis al voorbij gefietst en dacht dat hij max 20 pond zou wegen. Na 300 telefoontjes en telkens geen gehoor begon ik flink te balen. Zij moesten mij immers met de boot ophalen om op dat eiland te komen. Ik zag ze wel, heb staan roepen, fluiten, zwaaien, noem het maar op, maar ze merkten mij niet op (achteraf bleekdat ze noodgedwongen hun kamp naar een veiliger plek moestten verkassen ivm stieren die de roeiboot lek hadden gestampt en met hun kop half in de tent stonden....

Doordat ik geen gehoor kreeg, toch maar terug gefietst naar de vermeende 20 ponder. De eerste korst gooide ik direct op zijn kop, waardoor ik dacht dat mijn kansen verkeken waren, maar niets bleek minder waar, De vis kwam direct naar de voor mijn maatstaven erg grote korst en pakte die meteen...na een loodzware dril, waarbij de vis zich meermaals gewoon doodleuk op de bodem liet zakken tussen de planten, kreeg ik de vis eindelijk boven mijn net. Toen zag ik het daadwerkelijke formaat pas...Een paar schietgebedjes later, lag hij (eerder zij) in mijn net...na het wegen ging ik door het dolle (letterlijk!) ...mijn pr was met 6 pond verpulverd. Om wat foto's te krijgen heb ik heel wat telefoontjes moeten plegen (mijn maten waren nog steeds niet bereikbaar). Ik kreeg uiteindelijk toch een gewillige, vissende fotograaf vismaat te pakken en die heeft een aantal plaatjes geschoten op de analoge camera en ging zelfs plat op de weg liggen om een plaatje te maken. De voorbij fietsende fietsclub keek hun ogen uit en stelde allemaal vragen als "is dit nou een snoek"enz enz...ik vergeet het nooit meer
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

23-09-2011 19:38

Het was juli 1997. In Nederland was ik gekomen tot 29.8 pond, maar een echte dertiger was nog niet gelukt. Vervolgens moest het dan maar in Frankrijk gebeuren en wel op Etang de Grondrexange, helaas.... La Horre dan, nee ook niet. Mooie vissen gevangen op beide meren, maar een dertiger nee, dat niet. Toen zijn mijn maat en ik maar naar het inmense Lac du Der gereisd. Eigenlijk nog veel te hoog gegrepen voor ons, tenminste dat dachten we, maar we moesten het proberen. Het werd een supersessie met 86 runs, we wisten er 68 te vangen. We vingen allebei onze eerste dertiger, mijn maat 35,4 pond en ik 33,6 pond. Ik kan het mij nog heel goed herinneren. Op zich natuurlijk niet zulke hele zware vissen, normaal moeten er nog veel meer zware vissen tussen zitten als je er 68 vangt op een meer als Lac du Der, maar man.... wat waren we blij.
Een maand later waren we terug, helaas, alle nachtviszone's bezet. Dan maar doorrijden naar Orient.
Je raad het al...... keihard geblankt. :D
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

24-09-2011 10:28

:D leuk topic mannen,

@ Peter, ik zoek ook nog zo'n eiland waar de biefstuk zelf op zoek gaat naar mn brood, scheelt wachten bij AH. :wink:

Grtz,
Hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-09-2011 12:34

Het zal een jaartje of 12/13 geleden zijn geweest.
Sochtends heel vroeg op pad gegaan voor De Dikke Skup. Uitrusting was toen nog maar 1 hengel 1 molen en niet eens een pieper. Rigje aan de kant gegooit naast de overhangende bosjes in het water. Na een uurtje een gigantische run. De hengel stond te trillen in mn steunen. Na een dril van een half uur mocht ik hem landen. 1 van mn eerste karpers een knappe jongen van 31 pond. Heb hem later nog een keer gevangen.

Foto is van latere vangst. Mooi viske :P Hij leeft nog steeds BTW

Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

24-09-2011 13:38

Even een plaatje bij het verhaaltje. Krijg het oorsprokenlijke bericht om de één of andere reden niet gewijzigd.

Afbeelding
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

24-09-2011 15:16

wat een blubber :(
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

25-09-2011 11:23

Dat is zomer in Nederland :D
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

25-09-2011 15:56

Nee hoor, zomer op Lac du Der :wink:

Was echt een pittige sessie. Lopend door de blub, wier tot ruim 50 meter uit de kant, dus alles moest uit de (speelgoed)boot gedrild en uitgevaren worden. En dan lagen de mooite taluutjes ook nog zo'n 250 to 300 meter uit de kant. Het viel niet mee, maar het was het zeker waard.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

25-09-2011 17:00

:D Ken dat Richard,

Maar alle waar naar zn inzet.

Grtz,
Hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-09-2011 17:03

Dagstek Richard?

Gr.
©
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

25-09-2011 18:15

Nee Lesley,

Op deze stek mocht toen nog gewoon nachtgevist worden met een de 'normale' visvergunning. Hoe was het ook alweer bij de bij tabacswinkel? Je suis carpiste avec une bateaux, of zoiets? Helaas is die tijd nu voorbij op Lac du Der. Heel erg jammer, want het was er echt geweldig!!
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-09-2011 20:12

Helemaal mee eens Richard.

Gr.
©