Wijzigingen visserijwet [copy and paste ]

Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-08-2011 09:25

Wijziging visserijregels per 1 maart 2012

Sportvisserij Nederland blij met verruiming sportvismogelijkheden

Na een intensieve lobby van Sportvisserij Nederland treedt per 1 maart 2012 een aantal belangrijke wijzigingen in werking die de mogelijkheden voor sportvissers flink verruimen. Het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie werkt momenteel bijvoorbeeld hard aan het afschaffen van de gesloten tijd voor de worm, het nachtvisverbod en legaal vissen op meerval.

Het verzoek aan de minister voor wijzigingen in de visserijreglementen is ingegeven door de wens om te komen tot een vermindering van het aantal regels, vereenvoudiging van de regels en veranderingen op het gebied van de visserij, visstand en de waterkwaliteit. Het voorstel tot wijziging dat er nu ligt, stemt voor het grootste deel tot tevredenheid omdat overbodige regels worden afgeschaft en de mogelijkheden voor sportvissers worden verruimd. De belangrijkste wijzigingen per 1 maart 2012 zijn:

Er mag actief op de Europese meerval worden gevist. Er komt wel een gesloten tijd voor het hele jaar zodat elke meerval altijd direct moet worden teruggezet.

De gesloten tijd voor de worm (1 april – 31 mei) wordt geschrapt. Deze aassoort wordt door wedstrijdvissers, karpervissers en recreatieve vissers veel gebruikt en dit mag straks het hele jaar door.

Nachtvissen is het hele jaar door toegestaan. Uitgezonderd zijn de natuurgebieden waar het nachtvissen nu ook al verboden is.

Het gebruik van een tentje e.d. wordt niet vrijgegeven. Dit is en blijft de bevoegdheid van de gemeente. De visrechthebbende blijft bevoegd om het nachtvissen eventueel toch te beperken om overlast voor omwonenden te voorkomen.

De minimummaten voor de rietvoorn en de winde komen te vervallen. Hiermee wordt voorkomen dat wedstrijdvissers – onbedoeld – in overtreding zijn.

De gesloten tijd voor snoek wordt ingekort tot 31 mei, zodat de einddatum van de gesloten tijd gelijk loopt met de gesloten tijd voor aassoorten.

De minimummaten voor zeevissen worden ook van toepassing als de betreffende soort wordt gevangen in het binnenwater. Zo wordt de handhaving inzake het meenemen van ondermaatse zeevis flink verbeterd.

Sportvissers mogen straks (m.u.v. het IJsselmeer) ondermaatse baarzen voorhanden hebben op voorwaarde dat de vis levend wordt bewaard en teruggezet. Dit maakt het mogelijk deze bij wedstrijden mee te laten tellen.

Er komt ook een verbod voor sportvissers om hun vis te verkopen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

20-08-2011 10:01

Dat zwartgedrukte is inderdaad een lastige. Wat nou als de visrechthebbende niks veranderd aan het nachtvisbeleid in de betreffende regio....Alles blijft gewoon hetzelfde dan toch? We wachten maar af, want ben erg benieuwd wat voor veranderingen er komen in de nachtvisserij.

Heb genoeg vissers gesproken en stonden al te juigen dat ze vanaf 2012 overal maar zouden kunnen nachtvissen. Dat wordt hem dus mooi niet :P
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

20-08-2011 10:30

Deze kreeg ik binnen http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... _2012.html

Het verzoek aan de minister voor wijzigingen in de visserijreglementen is ingegeven door de wens om te komen tot een vermindering van het aantal regels, vereenvoudiging van de regels en veranderingen op het gebied van de visserij, visstand en de waterkwaliteit. Het voorstel tot wijziging dat er nu ligt, stemt voor het grootste deel tot tevredenheid omdat overbodige regels worden afgeschaft en de mogelijkheden voor sportvissers worden verruimd.

De belangrijkste wijzigingen per 1 maart 2012 zijn:

Er mag actief op de Europese meerval worden gevist. Er komt wel een gesloten tijd voor het hele jaar zodat elke meerval altijd direct moet worden teruggezet.
De gesloten tijd voor de worm (1 april – 31 mei) wordt geschrapt. Deze aassoort wordt door wedstrijdvissers, karpervissers en recreatieve vissers veel gebruikt en dit mag straks het hele jaar door.
Nachtvissen is het hele jaar door toegestaan. Uitgezonderd zijn de natuurgebieden waar het nachtvissen nu ook al verboden is. Het gebruik van een tentje e.d. wordt niet vrijgegeven. Dit is en blijft de bevoegdheid van de gemeente. De visrechthebbende blijft bevoegd om het nachtvissen eventueel toch te beperken om overlast voor omwonenden te voorkomen.
De minimummaten voor de rietvoorn en de winde komen te vervallen. Hiermee wordt voorkomen dat wedstrijdvissers – onbedoeld – in overtreding zijn.
De gesloten tijd voor snoek wordt ingekort tot 31 mei, zodat de einddatum van de gesloten tijd gelijk loopt met de gesloten tijd voor aassoorten.
De minimummaten voor zeevissen worden ook van toepassing als de betreffende soort wordt gevangen in het binnenwater. Zo wordt de handhaving inzake het meenemen van ondermaatse zeevis flink verbeterd.
Sportvissers mogen straks (m.u.v. het IJsselmeer) ondermaatse baarzen voorhanden hebben op voorwaarde dat de vis levend wordt bewaard en teruggezet. Dit maakt het mogelijk deze bij wedstrijden mee te laten tellen.
Er komt ook een verbod voor sportvissers om hun vis te verkopen.


Bij een aantal wijzigingen – vervallen vergunningplicht electrovisapparaat en instellen van zones waar het verboden is om te vissen – heeft Sportvisserij Nederland kanttekeningen geplaatst en werkbare alternatieven aangedragen.
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

20-08-2011 11:17

Is toch dezelfde als die van Douwe?
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

20-08-2011 11:22

oo :oops:
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

20-08-2011 11:24

James warner schreef:Dat zwartgedrukte is inderdaad een lastige. Wat nou als de visrechthebbende niks veranderd aan het nachtvisbeleid in de betreffende regio....Alles blijft gewoon hetzelfde dan toch? We wachten maar af, want ben erg benieuwd wat voor veranderingen er komen in de nachtvisserij.

Heb genoeg vissers gesproken en stonden al te juigen dat ze vanaf 2012 overal maar zouden kunnen nachtvissen. Dat wordt hem dus mooi niet :P


Zoals ik het lees kan je dus bv in de toekomst het gehele jaar aan de vliet nachtvissen, waar dit voorheen 3 maanden was.

Maar.........eerst maar eens zien wat de federaties en de hengelsportverenigingen met visrecht hiermee gaan doen.
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

20-08-2011 12:28

Voor mij veranderd er dus eigenlijk niks, ik viste toch altijd al waar en wanneer ik zelf wil, enige voordeel is dat je nu geen boete meer krijgt :wink:
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

21-08-2011 09:51

bertho keur schreef:Voor mij veranderd er dus eigenlijk niks, ik viste toch altijd al waar en wanneer ik zelf wil, enige voordeel is dat je nu geen boete meer krijgt :wink:



Ik vind dit nog wel een grote verandering hoor :lol:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

21-08-2011 14:54

Ja zo kan je het ook zien.
Maar boetes kreeg ik toch bijna nooit zit altijd op wat moeilijk bereikbare plekken zeg maar.
heb er de laatste 14 jaar slechts 3 gekregen
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-08-2011 07:12

ik weet dat er hierover nog niet het laatste is gezegd Douwe.

Ik weet dat de 3 noordelijke feds als voorbeeld zouden moeten dienen.

Aanvulling: Misschien moeten we onze belangenbehartiger eens vragen om voor onze belangen op te komen.

Het is ons belang dat er integraal iets geregeld wordt mbt enig onderkomen.

Met 150.000 zijn we toch met een aardig ploegie?

Of moet de KSN dat weer alleen doen? Of alleen voor haar 1250 leden?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-08-2011 11:15

Klaas keep on dreaming.

De KSN kan doen wat ze wil maar heeft geen rechten alleen een advies, en wat dat waard is????????

Ben het met je eens dat het laatste woord nog niet gezegd is, ik vermoed dat de benen van de gemiddelde karpervisser de weelde niet kan dragen.
De serieuze broeders bloeden daar dan weer voor.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

22-08-2011 11:21

Heb het ook eens bij de HSV neergelegd.

Voornamelijk erg benieuwd omtrent het Randmeer. Vis en looprecht wordt gepacht. Dus de gemeente zal het wel voor het zeggen hebben..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-08-2011 11:23

Voor wat betreft het onderkomen wel, de rest is bij de visrchthebbende tenzij er dwingende / wettelijke enz. zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-08-2011 11:27

Lijkt mij wel aardig:

een landelijke nachtvispas, zeg eur 25. Van dit bedrag komt een deel ten goede aan karperbeheer.

Ook een utopie?

Reken maar dat karpervissers en KSN in bijzonder, heel dicht bij het vuur zitten...
= Geen utopie,

Weelde:

Heerlijk die landelijke pas, immers ook sacties mogelijk. 3 knippies en klaar. dit werkt fantastisch.

=ook geen utopie maar werkelijkheid.

MVG

klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-08-2011 13:22

Klaas wat kun je soms lekker naïef zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

22-08-2011 13:32

Douwe,

Dat zullen we half september weten, wie er naief en wie er onwetend was.

m.vr.gr.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-08-2011 13:48

ga uit van de goedheid in de mens... hahahaha

en ik droom nog wel eens van een bijeenkomst op het malieveld...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-08-2011 13:53

Michel naïef en onwetend is niet per definitie 1 op 1.
Vissen is een hobby, geen religie!
dave staal

22-08-2011 14:14

Klaas vd Herik schreef:Heerlijk die landelijke pas, immers ook sacties mogelijk. 3 knippies en klaar. dit werkt fantastisch


bertho keur schreef:Maar boetes kreeg ik toch bijna nooit zit altijd op wat moeilijk bereikbare plekken zeg maar.
heb er de laatste 14 jaar slechts 3 gekregen



kan ff duren ,maar dan...... 8)
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

22-08-2011 14:29

Douwe Bijlsma schreef:Michel naïef en onwetend is niet per definitie 1 op 1.


:o beweer ik van wel dan ?

Klaas is dan misschien wel de naieve wie en jij misschien wel de onwetende wie.

Wie zal het zeggen ? :wink:

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-08-2011 15:18

Wie is nu de naïeve????????

Kom op man je weet wel beter.

Alle vrijheden die je de gemiddelde karpervisser geeft is gedoemd te mislukken, of je moet ook de controle afschaffen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-08-2011 15:25

ik wil gewoon vissen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-08-2011 15:30

Klaas heel verstandig, doe je je eigen ding i.p.v. je druk maken om dingen of personen die het toch weer verknallen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

22-08-2011 15:49

Daarom ga ik ook vissen en bemoei me met niets of niemand....!!!!
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-08-2011 17:01

Douwe

Wat ben je weer lekker negatief. Er zullen altijd individuen zijn die niet met hun vrijheid om kunne gaan. Jou specialiteit is om daar de nadruk op te leggen. Beter lijkt mij om de nadruk te leggen op 99% die wél normaal gedrag vertonen. Door de nadruk op het nagtieve te leggen loop je het risico dat bij de overheid het idee ontstaat dat de karpervisserij in het algemeen rot is.
Goed voorbeeld hier in de buurt is de "grote wielen problematiek" daar is nogal wat aandacht voor geweest ook bij de politie. Iedereen weet dat daar maar mondjes maat gevist word (ja ook in natuurgebied) maar dat de boel altijd netjes werd achtergelaten. Over wat voor problematiek hebben we het dan? De problematiek dat iemand stiekum onder een plu snachts zit te vissen terwijl dat niet mag? Omdat diegene een heilig regeltje overtreed en verder niemand of iets lastig valt en de natuur respecteerd?

mvg martijn