Jan Junge rules

Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

27-08-2011 19:15

Nou, eindelijk iemand die het ff op het board knalt, bedankt daarvoor.
Prachtig stukkie, waarheid als een koe...
Quo Vadis
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

28-08-2011 15:29

Ja mooi he.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

28-08-2011 16:47

Mooi stukje open deuren in trappen.
Zit hier wel vis?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-08-2011 16:51

Best aardig voor een man die ooit schreef dat nachtvissen onzin was en dat je niks meer ving.

Op de vraag van Leen B. toen of hij veel 's nachts viste antwoordde jan heel eerlijk: "nee nooit eigenlijk."

Bovenstaande speelde in de Hank ik denk '92. Leen had er 21 of 22 die nacht. JJ ook... het hele jaar, inclusief een gedeelde op het strandje. ( 1 van de leukste artikelen die ik gelezen heb, dat dan weer wel)


Dus mannen: 90% van de karperkreks vissen op 10% van de beschikbare wateren en 10% van de kraks vangen 90% van de vissen... goeie moggel..
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-08-2012 15:09

Hmmmm, heb alle abo's op de bladen allemaal opgezegd....
Vond de " notities van " en de verhalen van Joris meestal wel het leukst :D
Dito.., en goed artikel vol herkenning (gaat over die niet zo betrokken groep vissers :D )!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

10-08-2012 00:12

Een verbod op nachtvissen, het heeft wel wat:)

2thepoint, wat is het punt? Dat er naast het selecte groepje (serieus) serieuze vissers, veel maniakken bestaan? Alsof niemand dat wist. Regel ter bevestiging dan maar.
Toch is het voor het blad een goed artikel. Het is toch net even weer anders :)
Na het stoppen van de avonturen van Joris, ben ik ook maar gestopt met KW's lezen. Nou, das ook weer niet helemaal waar, ik begin gewoon overnieuw! Een maagdelijk Cassien,KK,onbekend en sfeer. Overigens best aan te raden;)


Groet,

Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-08-2012 07:01

Jan was al overnieuw begonnen, 2 keer inmiddels.

Wel herkenbaar zo die notities
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-08-2012 09:20

Ik vraag me af wie me een artikel kan voorschotelen dat ook al niet minimaal 3 x de revue is gepasseerd.
Hoogstens af en toe een variantje van 't een of ander...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-08-2012 10:26

Marco,

De omzetsnelheid van het komen en gaan ligt bij karpervissers tegenwoordig nu eenmaal erg hoog. Niet vreemd dat artikelen na een paar jaar met wat aanpassingen best weer uit de doos gehaald kunnen worden voor hergebruik. Jan Junge is en blijft echter een fenomeen als je kijkt wat hij in de loop der jaren op hoog niveau allemaal gepubliceerd heeft.

Groet,
Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-08-2012 10:44

@PJ

Ik spreek ook helemaal niets tegen van je statement en stemde ook al eerder in met een forumlid,
Marco schreef:

Hmmmm, heb alle abo's op de bladen allemaal opgezegd....
Vond de " notities van " en de verhalen van Joris meestal wel het leukst

Marco Mostard schreef:

Dito.., en goed artikel vol herkenning (gaat over die niet zo betrokken groep vissers :D )!


dat ook voor mij Joris en Jan juist lange tijd reden zijn geweest voor een abonnement op KW.

Het gaat me meer om de artilkelen met 30x het zelfde combirigje. En die herhaling begrijp ik ook, maar levert bij mij ook gelijk de constatering dat de inventiviteit al langere tijd ook stil staat (technisch/tactisch). Doe zelf m'n best, maar zo'n beetje alles is al wel de revue gepasseerd en herkauwd, zodat we ondertussen ook weer met vrijloopsysteempjes aan de gang zijn etc.

Kende een kerel die juist al die vissen op de foto's herkende en de verhalen leuk vond. Vangstverhalen, waar buiten visfoto's en een opsomming aan gewichten geen leerzame info aan te pas komt, heb ik zelf geen behoefte aan en dan wordt het lastig. Is niet erg, maar daarom koop ik tegenwoordig alleen nog een magazine, wanneer er een topic op de cover staat wat me aanspreekt.

En wanneer ik vervolgens in de ziektewet terecht kom lees ik weer alles als bezigheidstherapie...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-08-2012 11:42

Een variatie op een thema is mijn versie. Ik plaats die in blad à.
Vervelend wordt het als exact hetzelfde artikel in b komt en 15 jaar later weer geplaatst wordt. Info.
Ik over 20 is het weer nieuw..II
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-08-2012 11:44

Sorry peter niet mee eens.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

11-08-2012 12:46

kutzooi, ik ben er net achter gekomen dat ik een ghostvisser ben :cry: :lol:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-08-2012 13:32

Is het een mooie ghost :D ?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-08-2012 17:24

Jan heeft me al die jaren al geïnspireerd. Nu ook weer, dus ik ben er even voor gaan zitten.

Weerstand

Het lijkt me niet verkeerd om na al die jaren van vernieuwingen en gekte de balans eens op te maken
Misschien hebben de meeste hengelsportauteurs uit de jaren 1980 dan toch gelijk gekregen.
In die tijd kwam de nieuwe revolutie uit Engeland, het vissen op karper met boilies, hier in Nederland zijn entree maken. Ik weet nog goed hoe veel van de oude cracks onder die auteurs de nieuwe Engelse manier van vissen afkraakten. Het zou onsportief zijn om een vis door zelfhaking met zwaar lood te vangen, ‘stropen’ noemden ze dat. Er werden lijnen dikker dan 30/100e gebruikt en in plaats van de haak zorgvuldig te verbergen in het ZACHTE aas (pas op, als de karper de haak ziet of voelt is hij vertrokken) werd nu een HARD gekookt deegballetje gepresenteerd, bengelend aan een draadje onder de KALE HAAK!

Vóór die tijd viste men immers het liefst zo subtiel en licht mogelijk (sportief heette dat) op de sterkste vis in ons water. De Nederlandse boeren polder manier van het vissen op karper met aardappel en roggebrood, pen en soepele stokken had van afstandvisserij totaal geen kaas gegeten en wist zich geen houding te geven met die nieuwe aanpak van onze buren aan de andere kant van de Noordzee, een aanpak die totaal indruiste tegen alle gouden regels die zij al die jaren hadden gepreekt. Die barbaarse aanpak leek verdacht veel op de manier waarop ‘klungelaars’ in die tijd op paling of karper visten; de hengel als afweergeschut schuin omhoog, strak gedraaid op schuiflood of voerspiraal en met een kattenbelletje in de top als beetregistratie.

Was die techniek in Engeland dan van de ene op de dag andere ontstaan?
Welnee, daaraan zijn vele jaren van experimenteren met diverse methoden en technieken aan vooraf gegaan. Ook daar ging men er jaren vanuit dat de gebruikte tactiek zo weinig mogelijk weerstand voor de vis moest opleveren en werd als variatie op de freeline methode bijvoorbeeld het link ledger systeem ontwikkeld om met een klein wartelloodje aan een zijlijn licht en/of kwetsbaar aas verder weg te kunnen werpen. In dezelfde tijd experimenteerde men met deeg van hoogwaardige proteïne en om dat minder gevoelig voor witvis te maken volgde men het Amerikaanse voorbeeld van dough balls bereiden door die in water te laten koken zodat er een taai huidje ontstaat. Dat werden de eerste boilies en in het begin viste die men met de side hooking methode, de boilie op de haak geprikt waarbij de haakpunt en -bocht vrij blijft. Samen met het zwaardere lood om ver te kunnen werpen werkte de combinatie met de kale haak als een zelfhaaksysteem. Toen iets later Lenny Middleton en Kevin Maddocks, na experimenten met karpertjes in een aquarium ontdekten, dat maïskorrels via een haar aan de haak gebonden eerder werden gepakt, was de hairrig geboren.

Een auteur als Rini Groothuis was in de jaren 1970 al bezig met de Engelse methodes en schreef daarover in zijn eerste boek dat simpelweg ‘Karper’ heette.
Hij beschreef daarin zijn manier van vissen, een manier die hij had ontwikkeld door de bevindingen van vooraanstaande Engelse karpervissers als Richard Walker, Jack Hilton en Chris Yates te bestuderen. Alle serieuze karpervissers in de Lage Landen hingen al gauw aan Rini’s lippen en begonnen de methodes over te nemen zoals hij het in zijn artikelen beschreef. In plaats van zelf de artikelen en boeken van de bekende Engelse auteurs te lezen koos het merendeel van de vissers voor de vertaling en interpretatie van een enkele auteur die de taal voldoende beheerste om het aan de Nederlandse klungelaars te kunnen uitleggen in eenvoudige Jip en Janneke taal. Om alle misverstanden weg te nemen: ik ben een grote fan van Rini en vind vooral zijn sfeerbeschrijvingen ongeëvenaard!

Kopieergedrag

Ik zie vaak overeenkomsten en patronen tussen Nederlandse karpervissers en Nederlandse popmuzikanten. Zelf ben ik in een grijs verleden actief geweest in het wereldje en heb veel raakvlakken ontdekt.
De beste popmuziek kwam en komt uit Het Verenigd Koninkrijk (en Amerika). De Nederlandse bandjes deden ontzettend hun best om net zo te klinken en eruit te zien als hun grote voorbeelden van overzee, maar konden niet in de verte aan hun kwaliteiten tippen. Wel waren ze in staat om alles zo goed mogelijk te kopiëren, maar zelf met iets nieuws aankomen was er niet bij. Ze wisten vaak niet waarover ze zongen. Ik weet nog goed dat ons bandje (incluis mijn persoontje) er trots op was dat we zelf onze songs met Engelse teksten schreven…totdat een Amerikaanse drummer de pas opgestapte trommelaar van onze band kwam vervangen. Hij vroeg of hij onze teksten eens mocht lezen. Hij deed het vervolgens zowat in zijn broek van het lachen! En de teksten waren niet eens komisch bedoeld geweest…
En als ik muzikanten uit andere bandjes ontmoette, waar werd dan over gesproken? Niet over de muziek in ieder geval. Nee, Piet had dezelfde Fender Stratocaster als die van Jimmy Hendrix of Rob had net zo’n Gibson Les Paul Goldtop als Eric Clapton. Wat voor versterkers, soundeffects of randapparatuur er onlangs was aangeschaft. Waar het écht om ging in de muziek werd aan voorbij gegaan. Paul had net zulke bakkebaarden als Ray Davis van de Kinks, terwijl Bert zijn broekspijpen even strak om zijn benen zaten als bij P.J. Proby.

Hier op het forum is er een rubriek waar foto’s van de spullen getoond kunnen worden. Het ene setje staat er nog gelikter en keuriger bij dan het andere. Het lijkt soms wel alsof er niet gevist kan worden als alles niet 100% waterpas is.
Een maat van mij was ook zo’n materialen n**ker. Hij had de mooiste Maddocks hengels en de duurste Shimano molens. Alles nog met de originele foedralen, etuis en dozen. Maar gebruiken? Stel je voor! Er zouden krassen of beschadigingen aan kunnen komen.
Ik had ongeveer hetzelfde setje gekocht en heb dat nog steeds. De originele foedralen en etuis zijn allang versleten en vervangen. Voor mij zijn het gebruiksvoorwerpen en het geheel ziet er inmiddels aardig afgeleefd uit. Heb inmiddels ook andere setjes. Maar alles werkt nog goed en ik verkoop mijn spullen toch nooit. Het lijkt me wel leuk voor later. Elk onderdeel vertelt zo zijn eigen verhaal.

Weten we als karpervissers nog waar het om gaat? Waarom vissen we op karper, voor jezelf of voor een ander? Zouden al die fanatiekelingen nog zoveel uren maken voor een beer als er geen foto’s of film bestond om hun trofeeën op te kunnen vereeuwigen? Wat blijft er anders over?
Ik denk voornamelijk de sensatie van het moment en de romantiek van het hele gebeuren dat er aan vooraf gaat. Ook al wordt er niet gevangen, de magie is er altijd!

Mzzl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-08-2012 18:04

Wauw Jan, die voorlaatste twee zinnen..

Komt een beetje overeen met de geniale zin in de Monkey Climber van William Crommentuijn over vissers die meer voldoening hebben bij het uploaden van foto's dan de vangst en de weg naar de vangst toe (zo ongeveer)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-08-2012 19:05

Het artikel ken ik niet Sven, maar ik weet dat dit onderdeel van onze visserij heel gevoelig ligt.
Ik kan me nog goed herinneren in de tijd dat ik voornamelijk met een maat ’s nachts viste. We namen altijd de foto’s van elkaar vissen als we iets moois vingen. Een keer zat ik toen voor het eerst in mijn eentje ’s nachts en ving een pracht van een spiegel. Ik was enorm blij met de vis, maar zag tegen het geklooi met de camera in mijn eentje op. Ik heb de vis toen zo laten zwemmen. Het was wel even slikken.

Vergeet overigens niet dat karpervissers nog maar een aantal decennia geleden hun (record)vangst op lieten zetten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-08-2012 19:49

Jan,

Ook ik heb vissen laten zwemmen omdat er iets niet goed voelde. Dan maar geen foto.

Heb ooit eens een spuuglelijke 35plus gevangen. Hoeveel mensen zouden deze zo uit het net laten glijden? Had een Engelse forty geweest maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen er mee op de foto te gaan, al helemaal niet als trotse vanger want dat was ik op dat moment echt niet. Muil in de vernieling, gebroken staart, krassen op de zij en een missend oog..

Anderen staan er met de bek van de vis weggehouden mee op de foto in een magazine en durven er ook nog bij te lachen ook..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-08-2012 20:07

Had een Engelse forty geweest


Was 't in de UK dan?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-08-2012 10:22

Nope, was een stille hint :wink:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-08-2012 13:36

Ik had op het forum ook al een opmerking van een moderator gelezen dat het pas echt verwarrend wordt wanneer nedelanders in nederland engelse ponden gingen gebruiken. Was ff bang dat je er 1tje van was :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-08-2012 15:10

Ben je gek joh, heerlijk nuchter Hollands!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

18-08-2012 02:37

Voor mij als veertiger blijft dhr. Junge een legende. Hij is de mede-oprichter van de KSN. Eigenlijk de Studiegroep ter Bevordering van de Karpervisserij. Kent er iemand nog de artikelenreeks van zijn hand in de Beet van 1982 "Karpers: groot, sterk en schuw".
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

18-08-2012 10:13

Ik heb mijn voormalig pb laten zwemmen zonder foto, had hem liever op de foto ipv gewogen. Maar het gaat om de herinnering die zit opgeslagen in mn hoofd , en vergeet ik nooit meer!