het is geen hobby, geen obsessie, het is een levensstijl

Roy Rovers
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-07-2010 20:47

20-02-2011 23:47

aan iederee die een reactie gaf maar voor Henk:
Je hebt mij helemaal door, mijn concentratie is minder door die gedachte, waarna het ook weer motiveert om ervoor te blijven werken zeg maar...
Daarnaast (vind ik zelf) dat ik werk/thuis/vissen best goed gescheiden kan houden. heb nog nooit vrijgepakt bijv om te vissen(of een uur eerder weg).

met mijn rijbewijs heb ik geluk die krijg ik van mijn ouders, daarnaast gaat er idd een auto komen daar heb i in gedachten 13.000 voor apart gezet, het gaat mij niet om die 1200 euro kan ik wel missen alleen weet ik niet of ik er spijt van ga krijgen. van de andere kant anders stop ik het in een set velgen....

wat ook kan is dat ik er voor ga ''overwerken'' en het darvan betaal aangezien ik gee carnaval vier enz.

iig. allemaal bedankt hoor altijd graag dingen van demkeer ervaren mensen ik zeg altijd ''oud'' en wijs

tight lines
K. van den Herik

21-02-2011 07:27

lijkt me een armoedig leven, een leven waarin karpervissen het enige belangrijke is...
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

21-02-2011 08:03

In het leven gaat het om de balans der dingen. Dit betekend dat je evenwicht moet vinden in de dingen die je belangrijk vind, school, werk relatie(s) enz.

Ik heb heel veel gevist begin jaren tachtig tot negentig. In die tijd waren we redelijke pioniers op de grote rivieren in Frankrijk en samen met een engelse vriend hebben we alle grote meren in frankrijk met trips bezocht. Er komt ook een periode dat je relatie of je werk meer aandacht vraagt en dan moet je de klik kunnen maken ik het jaren mijn hengels niet aangeraakt en ben sinds een paar jaar weer rustig aan begonnen. De intensiteit is niet meer te vergelijken met 20 jaar geleden maar het plezier is er niet minder om. Af en toe een nachtje of soms zelfs een weekend, maar zeker niet meer 20 weekenden in een jaar.

Als je wat selectiever vist door gebrek aan tijd moet je je benadering wel wat aanpassen, instant vissen betekend met name een hele goede stekkeuze. Ook deze manier van vissen is nog steeds heel aantrekkelijk en ja, de jacht op de 30ers en 40ers moet je dan mogelijk maar loslaten.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

21-02-2011 12:01

Hallo,

Hans Moolenaar schreef me ooit eens dat karpervissen de belangrijkste bijzaak is. Is het zo niet prachtig omschreven?

Groet,
Willem
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-02-2011 19:59

Dat is nog hoog ingeschaald Willem...
En ik heb er genoeg 'kapot' aan zien gaan die het vissen op een nog hogere schaal uitoefenden en daaronder waren nogal wat bekende mannen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-02-2011 22:00

Nou Aart, dan hebben die er 'kapot' aan gingen het in ieder geval niet beter kunnen doen.
Het was hun levensstijl immers.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Rick van iersel
Berichten: 119
Lid geworden op: 05-04-2006 11:47
Locatie: moergestel

21-02-2011 22:37

zo ken ik ook wel iemand die vastgelijmd zat aan zen hengels.. dat lijkt me idd geen leven.

ik vis zelf ongeveer 6 jaar op karper vooral de laatste 3 jaar erg fanatiek maar toch gaat men werk en opleiding nog steeds wel voor! naast dat ben ik bijna constant met mijn visserij bezig en probeer nu ook bij de ksn jeugcommissie te komen om iets meer te kunnen betekenen voor de visserij en ook iets voor de nieuwelingen te kunnen betekenen mar het blijft een passie en een hobby!

mvg rick
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

22-02-2011 13:23

tuurlijk gaat mijn gezin en mijn werk voor maar daar waar het kan denk ik aan vissen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-02-2011 20:16

Henk, van een paar is het nog steeds hun levensstijl. Die hebben dan ook kind noch kraai en zijn een beetje zonderling. Persoonlijk vind ik dat maar zielig.
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

23-02-2011 20:23

Ik vind die van mijn vriend Hans Molenaar wel mooi, karperen als belangrijkste bijzaak.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

24-02-2011 13:04

Tja visjes vangen.. deden Jezus en zn mannen ook, niets bijzonders eigenlijk.
Als het, voor mij, een levensstijl zou zijn ging ik pillen slikken :lol: .
Voor mij is t een uitlaatklep. Ff weg van de meiden, werk, enz.
Visje vangen mooi meegenomen, zo niet ben ik er toch ff. tussenuit geweest.
Toen ik puber was :oops: (dat is alweer een poosje geleden) was het karperen voor mij één van DE belangrijkste dingen. Had ik toen maar naar pa geluisterd :wink:
15, 20, 30 kg.. so what?
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

24-02-2011 13:39

15 roodjes op de bank en maar ander half jaar werken? Mag ik daar ook werke? wat heb je, 2000 in de maand? lol

En voor mij is het gewoon simpelweg een hobby. Ik denk dat iedereen dat zo zou moeten zien. want er is slechts een handvol aan mensen die succesvol worden in de maatschappij met de karpervisserij (dan praat ik over geld verdienen en naamsbekendheid). Denk dat je beter gewoon succesvol (dus een levenstijl) kan worden met een goede eigen zaak waarmee je inderdaad die dikke bak (zoals eerder gezegt) kan rijden en een paar mil op de bank hebt.

Op het moment dat je dat hebt, kan je nog genoeg uren aan het water verspijkeren. Zo is mijn kijk erop. En tuurlijk vis ik nu wel. Je werkt ja geen 168 uur per week.

Werk je 40 uur, en slaap je 56 uur (8 uur p.d) Heb je nog 72 uur over. das 3 dagen p.w. :D Hou het op 2 dagen per week vissen, heb je nog 24 uur die je kan versprijden over de andere dage voor je social life.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-02-2011 14:18

Sterker nog. Er is niemand die geld verdient met karpervissen. Er zijn wel mensen die geld verdienen aan karpervissen en een enkeling heeft er redelijk riant aan verdiend. Je komt er echter lang niet mee in de Quote 500. Niet dat dat belangrijk is, maar voor het juiste perspectief.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-02-2011 14:29

Martin Nijboer schreef:
Werk je 40 uur, en slaap je 56 uur (8 uur p.d) Heb je nog 72 uur over. das 3 dagen p.w. :D Hou het op 2 dagen per week vissen, heb je nog 24 uur die je kan versprijden over de andere dage voor je social life.


Die 8 uurtjes slaap kan ik ook met de stokken in doen ;)

Soms heb ik weken geen stretcher ( penhengel altijd wel ;) ) gezien maar als het er echt om draait en de omstandigheden zorgen voor die bekende kriebel in de pen(s)decker dan is het toch vissen - douchen - werken - vissen - douchen werken etc..

Doe ik dat een weekje of wat, dan ben ik wel kapot. Maar dan meest ook voor een goed doel ;) Dan is het obsessief gedrag, maar goed. Mijn werk en werktijden laten het toe..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

24-02-2011 18:02

Ik heb kutwerktijden Sven...
Ik vind werk sowieso kut....
Ik vind werken met 10 graden en al een paar dagen voer op een stek waarvan ik weet dat ze er liggen nog veel kutterder.
Dat is vandaag en ik vind het dus kut.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

24-02-2011 18:44

nog een maandje ong en dan word ik weer bijna dagelijks om 4 uur gebeld:
zeker vroeg eten? want je zal wel weer ff weg willen?
ja das goed, heb m,n hamer in een hoek geflikkerd en ben al onderweg. :)
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

24-02-2011 20:59

Ooh, ik werk ook met een hamer...Kut he.
12 uur per dag van huis man, dat is toch geen leven.
Dave Lane schreef ooit eens in een boek, volgens mij obsession with carp het volgende.
Vrije tijd is het kostbaarste wat er is en je moet lijden om er aan te komen...of zoiets, maar het is wel waar.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-02-2011 22:55

Aart Lokhorst schreef:Henk, van een paar is het nog steeds hun levensstijl. Die hebben dan ook kind noch kraai en zijn een beetje zonderling. Persoonlijk vind ik dat maar zielig.


Aart, hoe zou het kind en kraai vergaan zijn indien..
Zeer waarschijnlijk niet minder zielig. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
willem korf
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-11-2005 19:31
Locatie: Tollebeek (Flevoland)
Contacteer:

11-03-2011 11:58

Als ik weer in m'n boot stap en over het water scheur met een volgeladen boot op weg naar m'n stek om 2 nachtjes te vissen, denk ik vaak genoeg, wat heb ik ook een prachtige HOBBY.

Maar mijn gezin, familie,vrienden en werk komen toch echt eerst en in deze volgorde.

Voor mij is en blijft het toch echt een hobby, hoeveel plezier ik er ook aan beleef.


Gr.

Willem
--------ij(n)sselganger---------- http://www.flevobaits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

13-03-2011 16:35

Levensstijl gaat voor mij echt te ver, maar ik weet wel dat ik toch zo af en toe op moet letten om de obsessie niet te laten doorslaan. Het kan mijn gedachten behoorlijk beheersen en dat is niet altijd goed. Gelukkig is de tijd doorbrengen aan de waterkant nog altijd het belangrijkste binnen de hobby, maar soms is het willen verzamelen van allerlei mooie (dure) vis spulletjes net zo verslavend...diploma, baan en huisje boompje beestje zijn gelukkig wel goed voor elkaar :).
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

22-03-2011 19:48

Vroeger, toen ik nog op school zat, heb ik veel gevist. Misschien viste ik destijds zelfs het meest van alle Purmerenders! Want ik zag niemand in mijn woonplaats die zo vaak aan het vissen was als ik. Ik praat over de jaren '80
en het begin van de jaren '90 van de vorige eeuw. Op een gegeven moment had ik als doel om ruim honderd karpers jaarlijks te vangen wat me wel meerdere jaren gelukt was. Gewichten zeiden me destijds niet veel. Meer aantallen ja. Ik vond destijds jammer dat ik nauwelijks spiegels heb gevangen in al die jaren. Eenmaal slaagde ik erin om een heuse puntgave lederkarper te haken in mijn woonplaats. Volgens mij is/was zo'n beest uitermate zeldzaam in mijn woonplaats. Want ik heb nog nooit eerder van iemand vernomen dat ie zo'n lederbeest in mijn woonplaats gevangen had. Helaas had ik toen nog geen fototoestel. Dus het lederbeest ging ongefotograveerd terug in het water. Sinds ik fulltime
ben gaan werken, ging ik veel minder vissen dan in mijn schooltijd.
Ik heb mezelf beloofd dat ik dit jaar wat vaker zou gaan vissen.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-03-2011 19:13

voor mij is het toch echt een hobby hoor.
wil er geen gewoonte van maken, want dan wordt het saai.
tuurlijk trek ook ik er wel eens een aantal dagen op uit, maar max 1 keer 3 dagen in de 2 weken, en soms nog een 2 avondje,s in die 2 weken er bij.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

12-05-2011 21:14

Kees Ouwehand schreef:Zoveel hobby's zijn om de kick, om de adrenaline. Ga je toch lekker bungeejumpen? Ook extreem, wat mij betreft extremer, maar nog steeds een liefhebberij.

Groet, Kees


Als ik naar mijzelf kijkt klopt dit helemaal, ik doe alles voor een kick. Zo ook het karperen, zodra die pieper begint te fluiten sta ik strak van de adrenaline. Als je dan ook nog eens niks in de brengen hebt en na 15/20 minuten je armen beginnen te verzuren klapt die kick nog harder in: het kan namelijk een grote zijn. Vol spanning breng je de vis naar de kant om er achter te komen. En heb je de vis eenmaal geland en veilig terug gezet dan begint het riedeltje weer van voor af aan. Lekker ontspannen aan het water in een bos met alleen maar natuur om je heen. Heerlijk genieten maar toch altijd wacht je op die kick van een run.

Vandaar dat ik motor rij, lekker ontspannen door de wereld rijden en zodra je die rechterhand geruikt spuit de adrenaline uit je oren.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

12-05-2011 21:26

Martin Nijboer schreef:

Die 8 uurtjes slaap kan ik ook met de stokken in doen ;)

Soms heb ik weken geen stretcher ( penhengel altijd wel ;) ) gezien maar als het er echt om draait en de omstandigheden zorgen voor die bekende kriebel in de pen(s)decker dan is het toch vissen - douchen - werken - vissen - douchen werken etc..

Doe ik dat een weekje of wat, dan ben ik wel kapot. Maar dan meest ook voor een goed doel ;) Dan is het obsessief gedrag, maar goed. Mijn werk en werktijden laten het toe..


Hier herken ik me wel in zo heb ik dinsdag gewerkt tot 24:00 om 01:00 naar bed, 5 uur gaat de wekker om te vissen tot 14:00 dan 3 uurtjes besteden aan mijn vriendin daarna van 17:00 tot 23:30 gevist. dag erna beetje uitlapen en tijd aan de vriendin besteden. nu van 14:30 tot 24:00 werken, daarna een uurtje ofwat afschakelen en dan 05:00 gaat de wekker weer voor de volgende sessie.


Mijn probleem is dat ik overal voor 500% in duik en daarna verwaterd dat weer tot het volgende jaar. Zo heb ik dat ook met gamen, motor rijden, auto's, werk, vrienden, en helaas ook relaties.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-05-2011 08:16

Enige wat een beetje overeenkomt met een levensstijl wat het karpervissen aangaat is jongere wat verder helpen. KSN jeugdkampen begeleiden is een stijl die me wel past voor de rest is het niet meer dan een leuke hobby wat in bepaalde periodes wel eens verslavend wil werken. Wil je je levensstijl wat aanpassen meld je dan als begeleider aan. Zo, straks maar weer eens een nachtje pakken.

Groet,
Peter