Miljoenen vissers?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

21-12-2010 16:24

:D Leuk stukje.....

Vissen is één van de meest beoefende, zoniet de meest beoefende buiten activiteit in ons land. Daarover zijn we het vast en zeker snel eens. Of we het samen over de getallen ook zo snel eens worden, waag ik toch te betwijfelen. Al jaren lang werd geroepen dat het aantal vissers 1 miljoen is, daarna werd het "ruim 1 miljoen", toen volgde anderhalf miljoen en nu zag ik recent op Vis TV Ed Stoop vol trots vertellen dat er in ons land meer dan twee miljoen mensen vissen!!! Echt waar? Zou dat echt waar zijn? Het aantal vissers stijgt, het aantal jeugdigen dat vist stijgt, het aantal vissende vrouwen stijgt. Tja, het zal wel, maar hoe kan het dan dat het ledental van bijvoorbeeld de Zwolse hengelsportvereniging al jaren langzaam afneemt of hooguit stabiliseert? Of is Zwolle in de verste verte niet maatgevend voor het landelijke beeld?

En dan nog eens iets. Al jaren heeft de Koninklijke Sportvisserij nederland een streefgetal voor het te verkopen aantal vispassen. Ik ken het exacte getal niet, maar het ligt op of rond de half miljoen. Jaarlijks worden een kleine half miljoen vispassen verkocht...... Wat doet die overige anderhalf miljoen vissers dan? Koopt niemand daarvan een vispas? Tuurlijk, een aantal van hen is vast en zeker zwartvisser, een aantal van hen is vast en zeker jonger dan 14 jaar en koopt geen jeugdvispas, een aantal van hen is vast en zeker uitsluitend zeevisser en koopt geen zeevispas, maar zou dat tesamen anderhalf miljoen mensen zijn? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Het aantal zwartvissers, om maar eens weer een getal uit de praktijk te noemen is in Zwolle jaarlijks bij controles meestal zo ongeveer 30%. Als je dat op het landelijke beeld loslaat betekent dat dus dat die half miljoen passen ongeveer een derde hoger zou moeten zijn. Gecorrigeerd met zwartvissers en, vooruit maar, ook nog met een afronding, zeg maar 750.000 vispassen. Da's nog lang geen "meer dan twee miljoen". Zelfs niet als je er de jeugdigen en zeevissers ook nog bij telt die geen pas hebben. Waar komt dat getal dan vandaan? Geen idee?

Dus, wat doe je dan? Dan bel je de brenger van dit bericht, De Koninklijke. Daar vertelt men mij dat de getallen gebaseerd worden op enquetes door het NIPO. Tja, best aardig, maar is het daarmee dan waar? Iedereen kan toch nadenken en zelf verzinnen dat hier ergens een gat zit van een slordige miljoen mensen? Of verschuilen we ons achter de bekende naam van het NIPO?

Bron; hengelsportoost.nl
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-12-2010 06:36

Ik heb nog nooit zo weinig vissers gezien langs de waterkant als dit jaar. En dan doel ik niet op kurpelknakkers maar meer op witters, rovers en aanverwante figuren.

Ed lult wel vaker joh. Visserslatijn komt in alle onderwerpen voor.. :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-12-2010 09:42

Dennis, komt wel degelijk bij het NIPO vandaan. Blijft natuurlijk altijd een steekproef, maar n.a.v. de vraag 'vist u wel eens' in die enquête komt het getal van meer dan 2 miljoen eruit.
Er zijn dit jaar ca. 564.000 Vispashouders en dat is ca. 2% meer dan in 2009.
Vanaf de invoering van de Vispas (2007) is ieder jaar het verkochte aantal Vispassen gestegen.
Dat bij 'de Hengelsport' Zwolle sprake is van een afname van het aantal leden (Vispashouders) moet dus meer te maken hebben met de vereniging zelf dan dat er in totaal minder mensen een Vispas aanschaffen (dus lid worden van een HSV).
Wellicht eens tijd om intern bij deze vereniging zelf te rade te gaan? Ik lees b.v. nogal eens opmerkingen t.a.v. 'De Hengelsport' in de trant van 'geen openheid door het bestuur e.d.' Het is maar een hint...
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

22-12-2010 12:07

Aart,

Hoeveel van die 564.000 zijn dubbele pashouders of zijn hierbij de dubbele pashouders afgetrokken..???
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-12-2010 12:55

Interessante vraag, ik had er ook wel eens drie ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-12-2010 14:12

Jan, er zijn rond de 40.000 vissers die meer dan 1 Vispas hebben.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

22-12-2010 14:33

Aart,

Vooropgesteld dat ik jou absoluut niet in twijfel trekt, jij hebt waarschijnlijk ook niet directe beschikking over de juiste cijfers.

Maar ik kan niet geloven dat er maar 40.000 vissers zijn die een dubbele pas zouden hebben, als ik alleen uitga van mij eigen omgeving ken ik maar weinig vissers die geen meerdere passen hebben.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-12-2010 16:57

Jan, die ca. 40.000 klopt toch echt. In het verleden dacht ik ook altijd dat dat er veel en veel meer zouden zijn, maar dat is dus echt niet zo. En als KSN voorzitter a.i. had ik wel degelijk inzage in dit soort gegevens bij Sportvisserij Nederland. En niemand heeft er belang bij om over dit cijfer te gaan liegen, ikzelf al helemaal niet...
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

22-12-2010 19:12

Maar jou trek ik helemaal niet in twijfel Aart, ik zou de laatste zijn die zou twijfelen aan jouw integriteit.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

22-12-2010 20:14

Het gaat om de vraag: "Vist u wel eens?" Dus ook degene die 1 keer per jaar op een familiedag of bedrijfsuitje een bezoek brengt aan een forellenvijver telt mee. Of degene die met een paar maten met een boot de noordzee op gaat, een paar pilsjes drinkt en een gulletje mee naar huis neemt. Die hebben echt niet allemaal een vispas, hoeft ook niet.

Ik heb dit jaar ook nog een vriend mee uit vissen genomen. Op privewater, met een dagvergunning. Als ze hem bellen zegt hij ook ja.

Groeten Christian

p.s. dubbele passen is denk ik typisch iets voor karpervissers, gezien de dikke vissen die in verenigingsput A of B zwemmen.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-12-2010 05:34

Christian, ook nogal wat roofvissers hebben meer dan 1 Vispas. Verder heb je het aardig verwoord. Daarbij moeten we niet vergeten dat er ook nog zo'n 600.000 kinderen zijn die ook wel eens vissen (met name in hun schoolvakanties) waarvan er maar weinigen een Jeugdvispas hebben. Het is trouwens de bedoeling om vanaf 2012 het vissen voor kinderen simpeler en goedkoper te maken. Verder wordt er heel veel gevist in het seizoen vanaf pleziervaartbootjes, met name in de havens, en een groot deel daarvan schaft ook geen Vispas aan voor de paar keer dat zij dan vissen vanaf hun boot, hier is dus nog wel het nodige te 'halen' qua Vispassen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-12-2010 10:38

Wat te denken van de witvissers en dan met name de wedstrijdvissers die zijn vaak lid van meerdere verenigingen om de wedstrijden te mogen vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-12-2010 14:12

Ach Aart, was het ook niet de bedoeling met de invoering van de VisPas om het allemaal simpeler te maken niets is minder waar gebleken. Het is er zelfs niet minder eenvoudiger geworden het is alleen maar ingewikkelder geworden, en al zeker niet goedkoper qua vergunning systeem, maar goed het is nou eenmaal zo dat welwillende mensen in deze maatschappij altijd worden uitgebuit/misbruikt.

Ik vind het een schande dat Sportvisserij Nederland zo omgaat met hun leden, en ze maar poten blijft uittrekken. Het is gewoon een handige melkkoe die VisPas voor ze om geld te genereren.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-12-2010 14:51

Jan ik ben het niet met je eens al zou het alleen al zijn dat SVN geen leden heeft.
Het is wel degelijk gemakkelijker geworden door de vispas.

De kosten worden bepaald door de verenigingen niet door SVN.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-12-2010 16:15

Douwe,

Lees leden als sportvissers, voorlopig zijn we als sportvissers verplicht gesteld door svn om een VisPas aan te schaffen. En als je lid bent van meerdere ver wordt je verplicht gesteld meerdere van die passen af te nemen. En als je nou zou zeggen dat 1 pas voldoende zou zijn voor svn, kan ik het begrijpen, maar door je te verplichten meerdere passen af te laten nemen hebben ze aanzienlijk meer inkomsten. Maar ook dat zal ik wel verkeerd zien.

De afdracht naar svn wordt niet bepaald door HSV, en vertel mij eens wat er makkelijker aan geworden is.

Het standaard lidmaatschap van mijn vereniging is 10,- maar doordat ze aangesloten zijn bij svn betaal ik 29,50. Dus gaat er 19,50 naar SVN.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-12-2010 16:21

Jan, ook ik ben het niet met je eens. De prijs van de Vispas wordt maar voor een relatief klein deel bepaald door de afdracht aan SVN, het grootste deel omvat het aandeel voor de HSV en daarnaast nog een relatief gering bedrag qua afdracht aan de Federatie. En ook in 2011 is het deel van SVN nog steeds exact hetzelfde als in 2007. Destijds moesten evenzo meer vergunningen worden gekocht als je elders wou vissen. Maar dat er steeds meer wateren ingebracht zijn waar je met welke Vispas dan ook kunt vissen is ook een vasstaand feit
En mede daardoor is wel degelijk simpeler geworden, alleen was dat in de begintijd nog niet zo en dat is ook heel begrijpelijk bij een dergelijke omvang.
En...niemand kan op rationele gronden ontkennen dat de invoering van de Vispas een enorm succes is geweest, dit gezien het aantal uitgegeven vergunningen in 2006 t.o.v. het doorlopend gestegen aantal uitgegeven Vispassen vanaf 2006 tot en met nu. Dat SVN ook daarvan financieel voordeel heeft behoeft geen betoog, maar daar zijn ook veel nieuwe zaken opgepakt en meer mensen in dienst gekomen t.b.v. de Sportvisserij.
Wie anders beweert doet dit m.i. uit emotie en niet op reële gronden...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-12-2010 16:27

Jan, je vergeet het bedrag dat in jouw geval naar de federatie ZWN gaat. En ook voor de invoering van de Vispas ging eenzelfde bedrag naar SVN.
Trouwens het is geen verplichting voor jouw HSV om een Vispas uit te geven, jouw HSV is vrij om een Vergunning ad € 10 uit te geven als ze dat willen. En het zijn de HSV leden die dit uiteindelijk bepalen, niet Sportvisserij Nederland...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-12-2010 18:46

Jan Aart geeft het antwoord al hoe de verdeling in elkaar steekt.

Voordeel t.o.v. het verleden is dat je voor dezelfde federatie nu geen dubbele afdracht meer betaald dat deed je voorheen wel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-12-2010 19:18

Douwe,

Dan moet je mij dat eens uitleggen, ik ben lid van twee verenigingen die vallen onder de Fed ZWN. Bij de één betaal ik € 29,50 en bij de andere betaal ik € 28,50, bij beide kost het vereniging lidmaatschap € 10,00, wat vangen dan de Fed en SVN van beide bedragen.

Ik ga ervan uit dat het restant van die € 29,50 = € 19,50 verdeeld worden over SVN en de Fed ZWN, en van die € 28,50 = € 18,50 wordt ook verdeeld over beide instanties. Dus vangen beide van mijn persoon € 38,- als dat niet dubbel is loop ik met molentjes, shit dat is toevallig aan beide wateren staan ook molens.

Ik ben dan toch bang dat er iets niet in orde is. Maar bij wie ik ook aanklop niemand kan het mij op een behoorlijke manier uitleggen omdat ze het niet weten. Maar misschien heb jij zoveel weet dat je het wel kunt.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-12-2010 19:33

[quote]k ben dan toch bang dat er iets niet in orde is. Maar bij wie ik ook aanklop niemand kan het mij op een behoorlijke manier uitleggen omdat ze het niet weten. Maar misschien heb jij zoveel weet dat je het wel kunt.
[/quote]

Jan, kan het je wel uitleggen maar daar is SVN voor.

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... spas_check

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-12-2010 19:55

Jan ook hier is iemand anders mij voor met het antwoord.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-12-2010 21:36

Wat een gelul voor een paar centen, ga naar het buitenland dan betaal je het 4 dubbele om op forel te vissen in 500meter rivier. Of bijna het dubbele voor een paar wateren in frankrijk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2010 08:57

Martijn, dat doet niets af van het feit dat iedereen openlijk mag (en feitelijk zou moeten) weten waar het geld dat iemand voor zijn Vispas c.q. Extra Vispas betaalt blijft.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-12-2010 10:42

http://www.sportvisserijnederland.nl/in ... sp?id=1754

Al blader je het maar door en lees je ( en voor een enkeling al kijk je maar wat langer naar :P )de voor jou interessante stukken.

Maakt een hoop vragen op de diverse fora al overbodig.

m.vr.gr.
Plaats reactie