Politiek geïnteresseerde karperaars?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-12-2010 17:38

Aha,

Dus wij moeten blijven investeren in kennis en innovatie?

Grumph, laten dat nu weer eens een aantal zaken zijn, die wij de afgelopen 10 jaar al verkwanseld hebben. Op kennis gebied stellen wij niets meer voor, een paar gebieden uitgezonderd. Ben geen doemdenker (ach misschien ook wel) maar onze tijd zal niet snel aanbreken en ALS hij dan aanbreekt hebben wij een te grote achterstand op weten te lopen wat het geen voorsprong zal blijken maar een kansloze inhaalrace.

Er zijn momenteel een aantal harde noten te kraken, maar wie durft de handschoen nu echt op te pakken?
- Politici, die zijn echt alleen nog maar bezig met verkiezingen en pluche. Ik heb sinds de laatste verkiezing, toen ben ik er eens op gaan letten, geen enkel geluidje meer gehoord die de partij politiek oversteeg en alleen maar het lands belang diende.
- Bedrijfsleven? Het old boys network begint nu toch wel schrikbarende vormen aan te nemen. Waarbij e.e.a. ook nog eens steeds openlijker wordt gedaan.
- En nu? ......
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

07-12-2010 07:34

toevallig kom ik nog eens ergens en zijn me een aantal dingen opgevallen

we zijn nog niet failliet omdat china alles opkoopt.
Inmiddels is 40% van europa in chinese handen.
Failliet laten gaan betekent dat ALLE schulden opeisbaar worden gesteld. Dus ook jou en mijn hypotheek. Dat betekent ook dat de waarde van de woningen met ruim de helft gaat dalen, zeg maar euro wordt gulden. Het inkomen daalt navenant.

Dit betekent een verdubbeling van de maandelijkse lasten van een huishouden. Jaja ook de huurders zijn/worden te lul en terecht natuurlijk. Hypotheekrente aftrek mag dan subsidie zijn, huren is ook zwaar gesubsidieerd natuurlijk.

Politici worden ernstig gehinderd door de zittende macht op de departementen.
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

07-12-2010 16:22

Beste Marc,

We hebben de afgelopen 10 jaar niets verkwanseld, de groei is er in west europa gewoon uit.
Het is dus niet vreemd dat hoofdkantoren en R&D centra's naar azie gaan. Daar zit nog organische groei en dan moet je er bovenop zitten om ervan mee te profiteren. Dat chineese merken nu groeien als kool komt omdat ze hun eigen markt echt wel kennen.

Verder is het zo dat er veel en veel meer talent van school komt dan hier. Natuurlijk is de kans dan het grootst dat een volgende Einstein daar geboren wordt. Maar vergeet je ook niet dat er 1 miljard consumenten bij komen? Daar kunnen een heleboel bedrijven de schoorsteen van laten roken. En onze vrienden in het oosten willen niet alleen maar chineese merken, ook europese...

Waarom al die negativiteit, we geven ons al gewonnen voor de stijd begonnen is. Er zijn zoveel problemen in de wereld die opgelost zouden kunnen worden door bedrijven. Denk aan groene energie, nieuwe brandstoffen, nano technologie. Er zal nooit en te nimmer één enkel land zijn wat alles het best kan maken, nooit. Neem eens een voorbeeld aan Singapore. Ontzettend klein, geen grondstoffen en alleen veel kennis. Dit land is zo ontzettend rijk geworden door gewoon mee te gaan in de vaart der volkeren. Geen negativisme, gewoon iedereen aan het werk zetten.

Klaas wil jij je post even uitleggen? volgens mij begrijp ik je verkeerd..
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-12-2010 17:06

Ben blij dat er hier nog mensen zijn met er meer realistische kijk op zaken als economie.
K. van den Herik

07-12-2010 19:37

Ben de beroerdste niet hoor...

we zijn nog niet failliet omdat china alles opkoopt.
Momenteel kopen de chinezen alles wat los en vast zit.
Inmiddels is 40% van europa in chinese handen.


http://nieuwsuur.nl/onderwerp/183267-ch ... uropa.html


Failliet laten gaan betekent dat ALLE schulden opeisbaar worden gesteld. Dus ook jou en mijn hypotheek. Dat betekent ook dat de waarde van de woningen met ruim de helft gaat dalen, zeg maar euro wordt gulden. Het inkomen daalt navenant.Dit betekent een verdubbeling van de maandelijkse lasten van een huishouden.


Er is eur 490 miljard hypotheek schuld. De waarde van de woningen bijelkaar zakt en zal misschien 10% lager zijn. Verder betekent een faillissement dat een curator geld wil zien, in extreme gevallen of misschien bij de eerste storno zou een bank de lening op kunnen eisen. De waarde van de woningen daalt en daalt waarschijnlijk nog verder.

Ik moet nu weg sorry....

Jaja ook de huurders zijn/worden te lul en terecht natuurlijk. Hypotheekrente aftrek mag dan subsidie zijn, huren is ook zwaar gesubsidieerd natuurlijk.

Politici worden ernstig gehinderd door de zittende macht op de departementen.
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

07-12-2010 21:26

Beste mijnheer van den Herik,

Nederlandse investeringsfondsen hebben ook aandelen in buitenlandse havens en andere soorten van infrastructuur. Daar is helemaal niets mis mee mits de invloed niet te groot wordt. China verdient nu zoveel geld dat ze hier iets mee moeten gaan doen. Stel je eens voor wat inflatie doet met 100 miljard op een rekening. Verder zal het kopen van de havens in Griekenland ook een strategisch doel dienen=snellere toegang to Europa. Het is helemaal niet zo slecht dat ze dit gedaan hebben. Er komen in Griekenland weer banen bij en de handel komt weer op gang. We moeten als Europa ook niet bang zijn van Chinese concurrentie. Des te beter je concurrent is des te beter wordt jij. Ieder succesvol bedrijf heeft een aardvijandige concurrent (Apple vs microsoft, Unilever vs P&G, BMW vs Mercedes). Verder kan de opkomst van China nog veel meer voordelen hebben. Denk aan een innovatie drift in gezondheid en medicijnen. Of een alternatief voor olie. De extra wereldwijde Investeringen in kennis en wetenschap zullen er voor zorgen dat we sneller oplossingen krijgen voor voedsel en energie problemen. En laten we in Nederland nu verschrikkelijk goed zijn in het oplossen van voedselzekerheid problemen....

Ik hoor hier op het board en eigenlijk over op Internet zo veel onzin rondom China. Ze zijn misschien groter en hebben nu meer geld maar dat wil niet zeggen dat ze mythische wezens zijn. Ze zijn niet slimmer of hebben geen derde arm maar ze werken gewoon hard. Kijk naar de chinezen bij jou in de buurt, zie jij die al in de WW of bijstand zitten? We moeten een voorbeeld aan ze nemen en gewoon aan de gang gaan. Vandaag is in de tweede kamer een goed besluit genomen; iedereen in de bijstand gaat aan het werk, zij het vrijwilligerswerk.

Nog één ding: als echt alle hel losbarst en de schulden van de PIGS zijn niet meer te betalen dan zal men deze landen uit de Euro gooien. Of...de euro is niet meer. In dat geval zal waarschijnlijk Nederland een unie met de Noordelijke EU landen aangaan. Is dan alles verloren? Nee, we beginnen dan gewoon weer opnieuw. We hebben nog steeds kennis en kunde en gaan dan weer verder. Misschien heeft deze generatie het dan minder dan de vorige maar so be it...we moeten immers aan onze kinderen denken...

Oh ja, vergeet niet dat die zogeheten 'analisten' er zeker wel bij gebaat zijn ons angst aan te praten. Mijn advies; niet veel RTLZ kijken, die weten van gekkigheid niet hoe ze de programma's vol moeten krijgen..
K. van den Herik

08-12-2010 07:22

carlo , lange lap tekst en je zegt ongeveer wat ik bedoel, alleen kopen de chineesjes nu hier, puur voor eigen belang

http://www.bnr.nl/radio/columns/kort/

http://watch2video.net/ontdek-de-oploss ... -8tm4.html
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-12-2010 08:15

Beste Carlo,

Allereerst ben ik niet negatief, maar eerder realistisch. Het grootste probleem is dat we niet bij de kern aan gaan komen indien er neit iemand is die de negatieve effecten blijft aanhalen om zodoende some sense in de discussie te krijgen. Ik snap ook wel dat we een markt van 1 miljard aanboren, maar wat gaan we daar afzetten?

NL is van oorsprong een handels land, daarna werde wij een productieland, dat was geen goed idee meer doordat we onszelf qua lonen uit de markt gingen duwen.
In dezelfde tijd steeg het aanzien van de NLérs m.b.t. hun kennis omdat het school systeem redelijk dat bracht wat er nodig was op dat moment.
Dus, we worden een kennis economie en tegelijkertijd ondermijnen we het hele school en opleidings proces in NL waardoor we binnen een paar jaar uit de top 3, top 10 zijn gedonderd.

Inmiddels zijn we dus geen handels-, productie- of kennis economie (althans niet met bestaansrecht).

Heldere vraag, wat zijn we dan nu of misschien beter wat zijn we morgen?

Misschien ten overvloede, ik ben niet tegen China en er ook niet bang voor. Mijn angst zit hem meer in de besluiteloosheid van onze regering(en) de afgelopen jaren waardoor wij geen duidelijke richting hebben. Er telt nog maar 1 ding en dat is bezuinigen, waar ik het overigens mee eens ben hoor omdat we niet in een situatie moeten komen waarin ONZE rente begint op te lopen omdat we teveel geld uitgeven. Een van de sterkste punten van regeringen in NL is dat ze bezuinigen op een aantal aangewwezen vlakken en tegelijkertijd weer meer geld uitgeven aan verkeerde dingen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-12-2010 09:39

Ik lees Nederland, maar ons landje stelt helemaal niks voor op dat niveau. De gesignaleerde trends gelden voor Europa en binnen Europa doet Nederland het nog niet echt heel slecht. Dat zullen we moeten continueren, waar nodig verbeteren, maar we moeten ons concentreren op een sterk Europa dat de samenwerking zoekt met grootmachten als China. Dat is niet onmogelijk, vraag is in hoeverre Nederland straks mee zal kunnen komen in Europa. Maar er is geen reden om erg pessimistisch te zijn en te vervallen in navelstaren zoals hier en elders.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-12-2010 10:15

Het gemak waarmee we de overheid van alles verwijten is een verkeerd uitgangspunt. De westelijke samenleving dus wijzelf zijn het probleem dat een aantal zaken verkeerd lopen. Van hardwerkende personen die zelf een stuk verantwoording nemen zijn we veelal doorgeschoten naar een stel verwende kinderen. Die klagen verheven hebben tot een hoger iets. De weggooi maatschappij waar we met ze alle aan mee doen heeft een hoop materialisten opgeleverd die nooit tevreden zijn.

Moeten we de overheid of het onderwijs de schuld geven dat kinderen van 14 jaar aan de drugs zitten en stelend rondtrekken? Vroeger leerde je dat ouders de verantwoording dragen wat het handelen van hun kinderen aangaat. Nu is het onderwijs en overheden er verantwoordelijk voor is mijn sterke indruk. Is de wereld op zijn kop zetten. Is mooi om kinderen een taakstraf te geven maar geef ouders ook een straf als zij een stuk verantwoording niet waarmaken ten opzichten van de maatschappij waar we met zijn alle in leven.

Dat overheden zaken verkwanseld hebben en weggegeven hebben aan de markt valt hun te verwijten. Zaken die betrekking hebben op de eerste levensbehoefte uithanden geven als o.a. energie en openbaar vervoer was dom. Daarmee verlies je een groot stukgrip op de samenleving wat nu niet meer aan te sturen is.

Oja, het onderwijs in China staat op een erg hoog niveau. Kijk eens hoe ze het daar doen je komt er dan achter dat wij 30 jaar geleden onderwijs met dezelfde methodieken gaven. Zonde van al de miljarden die hier weggegooid zijn. Maar ja we moeten progressief zijn anders is het niet goed.

Voor de goede orde we zijn nog steeds als klein land een groot handelsland. Dat we zakken is een logies gevolg van opkomende grote markten.

Wij dragen met 16.5 miljoen mensen te samen de verantwoording die elk in ieder gezin als eerste moet beginnen.

Groet,
Peter
K. van den Herik

08-12-2010 12:32

Taxateurs rekenen momenteel voor normale 1gezinswoningen, de verwachte verkoopprijs voor een woning die verkocht wordt binnen 3 tot 6 maanden een prijs die gelijk is aan de prijs rond 2005.

Praktijkvoorbeeld.

executiewaarde 2005 eur 2758.000, vrije verkoopwaarde eur 320.000. Executiewaarde nu eur 240.000 verkoopwaarde eur 270000.

Een papieren verlies in 5 jaar van eur 50.000. rond de 20% dus.

Stel nu de mensen hadden toen gekocht voor eur 310.000 plus kk zeg eur 345.000 en alles gefinancierd. Deze mensen kunnen het zich dus niet veroorloven om:

- te verkopen
- te scheiden

Zolang men blijft betalen is er niets aan het handje.

Ik hoop voor mezelf dat het eind inzicht is en dat het licht aan het eind van de tunnel het buitenlicht is en niet de lampen van een aanstormende trein...

MVG

klaas
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

08-12-2010 12:46

We zitten inderdaad in een lastig parket. Aan de ene kant moeten we bezuinigen omdat de vergrijzing er aan komt. Nee, niet omdat de rente anders te hoog wordt want de staatsschuld is historisch gezien helemaal niet zo hoog. Als je kijkt vanaf de tijd van willem van oranje dan zie je dat de staatsschuld continue hoger was terwijl we wel vooruitgang geboekt hebben. De echte rede, of enige zinnige rede is de vergrijzing. Als 2 fte's straks voor 1 gepensioneerde moeten zorgen dan komt de koopkracht enorm onder druk te staan. Het is goed dat ze nu al beginnen te snijden en te sparen. Over de rente: we lenen nu ontzettend goedkoop en met de besparingen slaan we twee vliegen in één klap.

Het grote probleem in Nederland dat groei ophoud is de verzorgingsstaat. Niet de verzorgingsstaat zelf natuurlijk maar het gedrag wat Nederlanders is aangeleerd. We zijn te sociaal en te afhankelijk van de staat geworden. Dit zie je in alles: immigratie, uitkeringen en die manier waarop ouders naar school kijken. Het is zorgelijk dat ouders hun kinderen niet meer op kunnen voeden. Dit resulteert in drop outs in school, drugsgebruik en geweld. Verder leren kinderen in Nederland van jongs af aan de zesjes cultuur, wat dat is goed genoeg. Ik vraag me openlijk af of het kernprobleem bij de school en docenten ligt, of bij de ouders?

Jij als ouder bent verantwoordelijk of je kind zijn huiswerk maakt, zijn best doet en niet de school...Scholen hebben steeds meer een opvoedkundige taak, daar zijn deze niet voor gemaakt. Of het onderwijs in China beter in kwaliteit van de lesstof is betwijfel ik. Ik denk dat de werkhouding en ijver veel belangrijker zijn. Kinderen in China beseffen dat ze zonder moeite geen mooie toekomst hebben. Het is meestal 30% talent en 70% motivatie en hard werken om ergens te komen. Wel zouden de examen eisen drastisch omhoog moeten.

Verder ben ik het met Marc eens dat de regering geen toekomst beeld van Nederland schetst. Veel burgers weten niet waar we morgen ons geld mee moeten gaan verdienen, dit is zeer slecht. De tweede kamer heeft het alleen maar over koopkracht en uitkeringen en nooit over economische groei. Het gaat in Nederland altijd over de zwakste in de samenleving. Door deze zienswijze worden deze mensen afhankelijk. Juist hun afkomst moet een rede zijn om succesvol te zijn, dat moet je juist motiveren. Maar ja, de PVDA moet immers iedere vier jaar genoeg stemmen krijgen….

Verder ben ik het ook met Kees eens, we hebben een sterk Europa nodig om tegendruk aan de andere continenten te geven. Verder doet Europa voor 85% handel met haar zelf, 15% halen we maar buiten Europa. Het zou goed zijn voor onze welvaart om dat wat groter te maken. Verder zullen we een welvarend land blijven zolang we het in Europa het goed doen.
K. van den Herik

08-12-2010 12:52

http://www.destaatsschuldmeter.nl/
loopt hard he...

Je snapt dat ik het ff niet met je eens bent mbt de staatsschuld?

De hele crisis is veroorzaakt door de schulden. kopen kopen, lenen lenen
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

08-12-2010 13:05

Beste Klaas,

Ik heb even nagedacht over jou voorbeeld, het ziet er in eerste instantie schrikbarend uit.
Maar; de relatie tussen verkooptijd en een lage prijs is in een slechte tijd erg sterk. In andere woorden; doordat er minder kopers zijn zal een huis langer te koop staan. Als men het huis toch wil verkopen betekend dit gegarandeerd een lagere prijs. Langer wachten zou op een geagrageerde schaal significant meer moeten opleveren. Ook zijn er onder normale 1 gezinswoningen veel verschillen. Een gemiddeld 1 gezinswoning bestaat eigenlijk niet, daarvoor zijn er te veel variabelen die voor ieder huis anders zijn. Wel is het natuurlijk zo dat de huizen nu voor minder weggaan, dat is een feit. Dit zal zeker iets versterkt worden door nieuwe hypotheek regels en voordurende onzekerheid.

Ik denk verder niet dat huizenprijzen dramatisch gaan dalen, want dan blijft iedereen gewoon zitten waar hij zit. Als de berichten over de economie wat beter worden dan komt de huizenmarkt ook langzaam weer op gang. Ik verwacht wel dat dit nog wel een poos zal gaan duren. Ik ben het wel met je eens dat mensen die nu gaan scheiden een dik probleem hebben. Aan de andere kant kun je ook redeneren dat deze mensen rond de eeuwwisseling wel voordeel gehad hebben bij de huizenbubbel. Ze hebben waarschijnlijk eerst veel verdient en nu valt dat wat tegen. Ik heb het trouwens altijd al achterlijk gevonden dat mensen meer leenden dan hun huis waard was (Om van dat geld op vakantie te gaan..).

Carlo
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

08-12-2010 13:17

Wat je wat het is klaas? Als je een hond onbeperkt brokken geeft dan eet hij zich dood. Dat is hetzelfde met mensen, als je ze te veel geeft worden ze hebberig. Het is makkelijk om te zeggen tegen huiseigenaren dat ze te veel leenden of tegen consumenten dat ze te veel krediet kregen. Maar de grootste fout ligt bij de regelgeving. Er hadden regels gemaakt moeten worden m.b.t hoeveelheid krediet. Nu moet al het geleende geld terug betaald worden en staan we weer met de beentjes op de grond.

Over de rente van de staatsschuld: de rente van de staats schuld wordt maar voor een deel bepaald door de hoogte van de schuld. Het vermogen van een land om terug te betalen (lees=kracht economie) weegt bijzonder zwaar. Die twee bij elkaar zorgen voor de hoogte van de rente. Het zou theoretisch niet erg zijn om een hoge staatsschuld te hebben, zolang je maar een sterke economie hebt. Nu wordt er met de rentes gespeculeerd en dat is echt killing voor het vertrouwen. Er zijn een aantal partijen die veel geld verdienen aan de schulden crisis in Europa. Media doen hier ook aan mee.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

08-12-2010 13:46

Goed verhaal, Carlo.
de inflatie politiek waar de ver.staten nu aan begonnen zijn,stoort peking
natuurlijk enorm met hun handels overschotten.
de eurolanden doen het precies andersom,dus kan dat best wel eens goed uitpakken voor ons in die zin.
echter vooral duitsland begint nu toch wel serieus te morrelen, wat opzich wel logisch is.
en ja Klaas als je in 2005 een hypo hebt afgesloten van drie ton,dan wordt het spannend natuurlijk.
belangrijkste bij de waarde is nog steeds de grondprijs, wat er bovenopstaat kan je eenvoudig vastellen aan de heropbouwkosten.

:)
K. van den Herik

08-12-2010 15:13

Zeg ik Carlo, blijven zitten. Helaas Scheiden 3 van de 4 koppels zo ongeveer. Ik heb er in elk geval 4 dagen in de maand werk aan.

Beide willen verder dus of het huis moet worden verkocht of de ander moet uit hoofdelijke aansprakelijkheid worden ontslagen. Inmiddels kunnen de kopers uit 2005 hun eigen woning NU niet meer terug kopen. Valt buiten elke normering. Dus verkopen.

De rente van de staatsschuld is volledig afhankelijk van de terugbetaal mogelijkheid zeg maar. Het te betalen bedrag is afhankelijk van beide. In theorie kan alles in de praktijk betekende slechts 1 gezin in amerika die zijn schuld niet kon terug betalen voor de crisis. Subprime brrrrrr

Bouwkosten zijn inmiddels ook 20 tot 25 % gedaald. Koos. Ze komen nog neit voor niks, maar gaan ver om de mannen aan het werk te houden.
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

08-12-2010 15:55

Koos,

De amerikanen maken het zichzelf lastig. Ze proberen de goedkoopste munt te krijgen en zich zo door export door de crisis heen te duwen. Helaas houdt china de yuan erg laag waardoor dit nimmer lukt. Het zegt veel over de staat van de Amerikaanse economie dat ze dit zo willen doen. In feite ga je het spel spelen wat China al jaren doet. Nodeloos te zeggen dat china dit beter kan. De euro is op zich een dure munt wat negatief is voor de export. Aan andere kant kunnen we wel goedkoper aan grondstoffen komen wat weer goed is voor de maak industrie. Dat Duitsland begint te morrrelen is niet meer dan normaal. De harde afspraken die gemaakt zijn met de PIGS blijken niet zo consistent nageleefd te worden. Ook Duitsland gaat een giga probleem met de vergrijzing krijgen. Wel is Duitsland internationaal gezien nog steeds top. Veel sterke multinationals, kundig personeel en lef. Ik heb op de Universiteit van Maastricht gezeten tussen veel Duiters en allemaal zegggen ze dat Duitsland vol op China gaat inzetten. Gelukkig is het onze grootste handelspartner..

Klaas, In de VS hadden ze zoiets als NINJA hypotheken. Stond voor: No job, No income, No assets: oftewel platzakken. De rente van de hypotheek werd betaald door de stijging van de huizenprijzen. Heerlijk die financial wizzkids...Ze wisten 10 jaar geleden bij Goldman Sacks al dat dit verkeerd zou gaan. Volgens mij zijn Nederlandse banken niet zo ver gegaan, de tijd was hen voor.
K. van den Herik

08-12-2010 16:24

http://www.elqhypotheken.nl/
http://www.sparck-hypotheken.nl/

Rente 10% maar ja dan heb je ook niks.

In principe is een mandje nederlandse hypotheken een prima belegging

De goldman sachs en lehman mannen waren zo overtuigd van hun onfeilbaarheid, dat ze niet veder keken dan hun bonus.


Eerst ff datum sjekken

http://www.nujij.nl/akelig-nauwkeurige- ... 2107.lynkx
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-12-2010 16:45

Wauw! Mooie discussie gevoerd door mensen die allemaal een andere focus hebben en daardoor langs elkaar heen praten?

Stijging van de rente, althans zoals ik hem bedoelde, is geld blijven pompen in bijvoorbeeld de Eurolanden die in de problemen zijn gekomen. Er komt een punt dat de kredietwaardigheid van NL een knauw krijgt en wij ook een hogere rente mogen gaan betalen. De huidige maatregelen zijn niet dusdanig dat dit voorkomen gaat worden, we koersen af op een moment dat er iemand zich weer onsterfelijk maakt door de uitleg te beginnen met: "Met de kennis van nu, hadden we toen ......." maar dat komt pas als we in de negatieve spiraal terecht zijn gekomen.

Opvoeding:
Ik ben het er helemaal mee eens dat de opvoeding bij de ouders hoort te liggen, maar mogen wij dan ook even weer de handvaten terug om onze (beginnende) tieners te kunnen corrigeren? Als ik hoor dat de meeste tieners die erg over de schreef gaan en een keer bij de arm gepakt worden door een ouder meteen gaan schreeuwen dat het mishandeling is. Ja jongens lach maar, maar als ze dit doorzetten mag papa / mama zich op het politieburo gaan melden en uitleg geven of ze het nu gedaan hebben of niet. Ik ben nog opgevoed met af en toe een paar ferme tikken om mijn oren en heb het idee dat ik daar neit slechter van ben geworden.

Overheid dient eens te kiezen waar ze op in gaan zetten en geloof mij de meeste mensen die ik ken zijn bereid om te betalen als het dan ook maar geregeld is!
1. Vergrijzing, wat zou er nodig zijn om dit te betalen? Dat het onomkeerbaar is, is een feit maar wat is dan nu de actie?
2. Hoe is het eigenlijk mogelijk dat de gezondheidszorg zo verschrikkelijk duur geworden is? Als ik bijvoorbeeld even naar Belgie kijk, daar is het denk ik allemaal net iets eficienter, waarom kan dat hier niet?
3. Waar waren de visionairs die konden bedenken dat afschaffen van de WW premie niet zo'n goed idee was omdat IEDEREEN weet dat economie een cyclische trend is.

Overigens was er wel regelgeving, althans dat werd bij de marktpartijen gelaten, m.b.t. hoogte van te lenen bedrag t.o.v. het huidige salaris. Alleen vond een bepaalde groep in de politiek dat er gelijkheid moest zijn en dus mocht jan modaal ook meer lenen en een voorschot nemen op zijn toekomstige salaris ontwikkelingen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

08-12-2010 16:59

Nee hoor Marc, meer wat meningen die meer met elkaar gemeen hebben dan op 1e gezicht lijkt.

Inmiddels stijgen de hypotheekrentes als een gek. Geld voor 2010 op? Te weinig capaciteit om de aanvragen te verwerken of toch Bazel III?

Vooruit jij je zin Merkel had ook wat te mauwen...

http://www.hbvl.be/nieuws/geldzaken/aid ... appen.aspx
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2010 17:22

Klaas, je hoopt dat het einde in zicht is van de daling van de huizenprijzen. Maar m.i. zal de realiteit zijn dat die daling nog wel een poos door zal gaan daar er nog geen begin van herstel te zien is wat dit betreft. En jouw ca. 20% zou vrees ik wel eens 25 tot 35% kunnen (gaan) worden...
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

08-12-2010 20:45

Dat van die WW premie was echt een miskleun. Je vraagt je toch af wie daar zo heeft zitten slapen..Waarschijnlijk een groep ambtenaren die al veel en veel te lang geen contact met de markt hebben gehad. Dit is ongeveer les één van iedere economische opleiding.

Klaas hoe kom jij erbij dat de hypotheekrente zo hard oploopt? Ik keek net en voor 10 jaar vast stond hij op 3.5% ongeveer, valt toch mee?

Ik vraag me wel eens af wat de vergrijzing met de huizenmarkt gaat doen. We zouden theoretisch een overschot aan 1 gezinswoningen moeten krijgen omdat deze mensen overlijden of naar verzorgingshuizen gaan. Dit zou misschien nog wel eens een interactie effect kunnen hebben met de nasleep van de crisis. Wat denken jullie?
K. van den Herik

09-12-2010 07:41

carlo,

Druk eens op f5 en ververs eens? 3,5% was net voor de oorlog. Obvion verhoogt voor de 3e keer binnen de maand is een 0,5% bij. Idem veel andere grote partijen. Buitenlandse aanbieders zijn ineens, zonder iets te hoeven doen, weer in beeld.
http://www.financium.nl/hypotheken/renteoverzicht.php

Die 20% is vandaag reeds Aart. Huurprijzen stijgen ook straks, maar erger gesubsidieerde huurprijzen zijn alleen nog bij europese wet voor < modaal. Heb je ineens een salarisstijging en verdien je per ongeluk meer dan eur 33.000 kan je je huurhuis van eur 625 uit....

BTW hier is de reeel huurprijs voor een normale 1975 doorzon woning ongeveer 850 per maand. Men vraagt nu eur 600. Komt dat de woningbouwverenigingen jaren subsidie hebben gekregen en de huurders ook. Helemaal mee eens de hypotheekrente aftrek te bepperken cq af te schaffen, amar dan ook die subsidiemaffia aan banden.

Kennis economie: breek me de bek niet open.

Kleine Simoontjuh was 6 toen ze besloot om juf te worden. Kleine Simoontjuh is groot en begint in januari aan haar lio. Kleine Simoontjuh heeft een baan aangeboden gekregen. Als paps was ik eens benieuwd. Ga maar vanuit dat je met veel minder verantwoording bijna net zoveel verdiend bij Bas achter de kassa. Daar zit je met je 4 jaar HBO... Alleen mensen met een missie willen nog in het onderwijs werken. ( ja en je lult aardig met je uren, reken kan ik echter wel)

O ja, de slechte prestaties van de juffies. Wat een groot gelul is dat. Picture this: rotterdam katholieke school. Groep 4: 28 leerlingetjes kijken je vol verwachting aan. 2 blanke kindjes en 12 die geen nedelands spreken. Van 15 kindjes weigeren ook de ouders hun kind bij te staan. Wedden dat de 2 blanke kindjes in het nivo mee gaan?

MVG

Klaas