Heerlijk he dioxine paling

Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

26-09-2010 14:55

gister op zembla een stuk over paling van de nederlandse rivieren.

Het blijft maf geregeld in Nederland............

http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... 4d8cce9049
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

26-09-2010 20:16

mijn voorkeur gaat uit naar BSE brasem
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-09-2010 10:56

In verhouding tot de antibiotica die je binnenkrijgt door kip (met name uit de supermarkt) te eten stelt dit m.i. nog niet eens zoveel voor omdat paling slechts heel af en toe gegeten wordt i.v.t. kip.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-09-2010 11:11

Zo is er wel meer. En niks nieuws, want dit is al jaren bekend. In contrast met al deze alarmerende berichten is dat de gemiddelde leeftijd in Nederland nog steeds toeneemt. Ergens doen we het dan toch nog wel goed. En inderdaad, paling behoort al jaren niet meer tot het dagelijkse voedsel van de meeste Nederlanders. Die pikken slechts af en toe een toastje met paling mee.

Zembla verliest aan objectiviteit met die manier van berichtgeving. Daar zijn ook wel wat voorbeelden van te noemen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-09-2010 12:14

Zo Zo Kees,

Dus omdat wij in staat zijn de meest verschrikkelijke ziekten te overwinnen door medicijnen en wat weet ik, is dioxine opeens niet meer slecht?

Zembla is al jaren niet meer objectief overigens, maar praten de rest ook maar een beetje na. Kan ook bijna niet anders als je het hebt over echt complexe zaken, hoe verkrijg je een objectieve deskundige?

NL studenten tonen klimaat hoax aan door te bewijzen dat de metingen t.a.v. de ijskap van geen kant deugen, wordt niets mee gedaan.
Er zijn bewijzen van akkerbouw, zo'n 4000 jaar geleden, in een baai in Alaska waar dit niet zou moeten kunnen gezien de heersende temp. waardoor de klimaat hoax ook weer ontkracht wordt. IK doel hiermee op het aandeel dat de mens in de klimaatverandering heeft.

Het is kouder dan 'normaal' -> Ja komt door opwarming van de aarde het is op andere plekken warmer dan ooit (geen van de plekken wordt genoemd).
'
Ik moet stoppen, met dit soort teksten ..... er is toch niemand die luisterd.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-09-2010 13:24

Ach Marc,

Lees het dan nog maar eens zou ik zeggen, en wijs aan waar ik zeg dat dioxine niet giftig is. Feit is dat uit onderzoek vorige maand is gebleken dat het dioxine gehalte in paling boven de Europese norm is. Maar ander feit is dat paling inmiddels niet zo een heel belangrijk consumptiegoed is. Met het vaststellen van normen is het maar net waar je mee rekent. Ben benieuwd wat de EU als gemiddelde consumptie heeft genomen. Maar gezien de recente waarneming zullen we er nog wel meer van horen.

Wat Zembla betreft beweerde ik al hetzelfde als jij. Staat wel tegenover dat er ook goede rapportages zijn geweest zoals rond de bouwfraude. Anderszins zijn sommige rapportages, waar ik meer in-sight info over heb, soms wel heel eenzijdig.

Rapportages over al of niet een klimaat hoax zie ik met belangstelling tegemoet. Ook ik ben van het begin sceptisch geweest en de recente ondervindingen bevestigen dat. Het klimaat veranderd altijd. Vraag is in hoeverre wij dat in de hand werken. Neemt niet weg dat mijn blik ook wat gekleurd kan zijn. Maakt mij trouwens niet uit welke media.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-09-2010 14:17

Ik lees in jou stuk een causaal verband tussen langer leven en gezonder zijn, als ik dit mis heb dan excuus.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

28-09-2010 07:35

Marc,

Als je gezonder wilt leven door niet meer te

drinken
roken
neuken
vissen

lijkt het wel langer
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

28-09-2010 08:35

Heb hier ooit eens over gesproken met iemand van wie ik les kreeg, een bioloog.
Hij had meegewerkt aan zo'n onderzoek over dioxine verhoudingen in paling.
Mij werd verteld dat dit helemaal niet waar is, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard maar over het algemeen heeft NL hele goede paling (iig hier in de buurt, biesbosch weet ik niet).
Hij gaf als rede dat dit werd verteld om de paling wat meer te beschermen, omdat het er in NL steeds minder worden.

Ik vind het dus wel goed dat dit zo in het nieuws komt, beter voor de paling, maar ik geloof er niets van.

Wouter,
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-09-2010 08:39

Klaas,

Er staan er toch zomaar 2 tussen die ik niet wil missen en 1 die ik niet kan missen :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-09-2010 08:54

Wouter,

Jij vind het goed dat dit zo in het nieuws komt om de paling te beschermen? WTF? Daar kan ik met mijn kop niet bij hoor, echt niet. Stel dan gewoon een vis- en of vangverbod in als je niet wilt dat de populatie slinkt.

Door de telkens maar liegende mensen weet niemand meer hoe het er echt aan toe is in de natuur.

Zure regen, geldkraan ging op een gegeven moment dicht omdat men dacht het wel opgelost te hebben. Was gewoon een Hoax.
Gat in ozonlaag, wederom gaat naar een paar jaar de geldkraan dicht en wederom hoor je chteraf dat het een Hoax was. Gat boven zuidpool is er idd, alleen niet zo groot als gezegd en zeker niet zo abnormaal.Hij hoort er gewoon. Ergste was en is dat de metingen niet klopten waardoor er paniek gezaaid was ...... heeft ooit iemandhier zijn hoofd voor gebogen of harikiri gepleegd?
El Nino en El Nina, tsja daar was blijkbaar maar weinig geld voor aangezien deze maar kort in het nieuws geweest zijn en men snel inzag dt ze ons hiervoor niet extra konden laten bloeden. Dus geldstroom stopte en we moesten op zoek naar een nieuw probleem, desnoods een probleem uitvinden en aandikken.
Na lang beraad, zeg een half uurtje, had men weer een nieuwe hoax bedacht .........
Ik vind het zo irritant dat dit gebeurd dat ik niet eens meer wil weten welke er vandaag zo verschrikkelijk hot is. Oh ja dat is de opwarming van de aarde, gaat heen!

Leugens, volksverlakkerij maar ik moet toegeven dat het werkt.

Vroegah zei men het al gekscherend:

Zegt de bankier tegen de pastoor "Houd jij ze dom, houd ik ze arm"

De pastoor is inmiddels uitgewisseld voor biologen maar dom worden we gehouden. Ik hoef toch niets meer te zeggen over de rol van de bankiers huh?

En jij vind dat wel goed, ik niet blijkbaar.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

28-09-2010 16:12

Juist door die met veel hoempapa aangekondigde 'hoaxen' gaat wat echt belangrijk is ook rimpelloos voorbij, het is niet teveel verondersteld om te zeggen dat Zembla een beetje aan de linkerkant zit, ik dus niet maar zo af en toe is er een aflevering die toch ogen zou moeten openen, zoals de Berlusconi aflevering, (weliswaar gekocht van een andere omroep) Dreigt er een veroordeling, nieuwe wet die tijd tussen misdrijf en berechting halveert, daahaag! In z'n zomerpaleisje lopen de dopedealers die door de Italiaanse justitie gezocht worden in en uit, incl. hoeren.
Fraude, benoemingen die nergens op slaan, belastingontduiking enz, en als er dan een ingang gevonden wordt via de EU waardoor er gegevens bovenkomen wordt het afgeschoten door onze euro CDAers, als dank mag bakellende een weekendje langskomen in z'n luxebordeel, niemand die het wat kan schelen...

Na de 2de WO wist iedereen zeker, dit nooit meer, we reageren eerder op megalomane heersers die in eerste instantie democratisch gekozen werden en dan dictatortrekjes kregen, en nu dan? een rijksdagbrandje hier een SA opstand daar en Mussolini is alive and well, en in Rusland zit een reserve Stalin op de achtergrond aan de touwtjes te trekken, bij de volgende verkiezing is hij er weer en zal met overmacht winnen, ik zal voorspellen wat er gaat gebeuren, onze nieuwe MP Rutte zal zeggen 'gaat u rustig slapen, vooralsnog is alles rustig' en na een paar jaar als de rook is opgetrokken zullen we zeggen, 'we hebben het niet geweten'.............

Geschiedenis herhaalt zich in eindeloze cirkels, niemand die de waarde inziet van de Italië-Zembla aflevering, niemand schrikt ervan, want we leven nu eenmaal in het decadente ik tijdperk waar je bemoeienis ophoudt aan de grens van je voortuintje met plantjes die je gekocht hebt omdat een homo je op zaterdag in een overgesponsord programma je verteld dat dit de nieuwe trend is, zelfde sneue zooi in een sneue vinex waarvan er duizenden in NL staan, allemaal dezelfde overprijste Audi/VW/Volvo voor de deur met een Mini voor het nog sneuere vrouwtje die in de Linda kijkt hoe ze leven moet, en in de Viva voor de nieuwste G-spot, opvoeden doen we niet meer, daar hebben we airhead en ex model Daphne voor, wie wil er werkelijk nog vechten voor vrede en veiligheid, de Politie niet, elk commercieel bedrijf wat zo werkte was allang falliet geweest, besef nou 's wij betalen hun, zij ons niet, en toch wordt het steeds absurder, in het eerste bericht van Seys Inquart aan Hitler stond dat hij zo aangenaam verrast was door de medewerking van de Nederlandse Politie, sommige dingen veranderen nooit...bleeeeeehhh
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

28-09-2010 16:52

In mijn middelbare school tijd was er al sprake van dioxine paling (en cadmium!?) en da's al even geleden zeg maar...
Toen werd er gewezen naar BASF en Bayer die "iets te veel" de Rijn lieten afzakken...
Daarna was sla aan de beurt... Zal ongetwijfeld wat te doen hebben met komkommertijd...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

28-09-2010 17:55

Kom op zeg.
1+1=2
We leven in het riool van Europa (ja ook het IJsselmeer, ze zeggen dat die paling daar schoner is, ja kiezen uit 2 slechten, hebben jullie het slibdepot in het Ketelmeer wel eens gezien, die is niet te missen. Het is gewoon een mega groot eiland namelijk.)
Paling leeft van allerlei rotzooi óp de bodem, dioxine vooral hoopt zich op in vet. Paling is 'n vette vissoort. Paling is de rat onder de vissen.
Eet smakelijk heren.

Ik eet al jaren geen paling meer om 2 redenen, het is 5 over twaalf voor dat beest, de laatste die er zwemmen die eten wij nu met zijn allen op, en kom me nu niet vertellen dat jij alleen maar kweekpaling eet, want kweekpaling moet opgekweekte paling heten, het is glasaal gevangen uit de zee en opgekweekt in een kwekerijen!

Reden twee dat ik die slangen niet meer eet is dat ik liever geen licht ga geven.

Dan nog wat over het feit dat onze (open) wateren steeds leger worden (qua witvis):
we kunnen de beroepsvissers er weer de schuld van geven, en ze weten het donders goed, maar de consument wast zijn handen in onschuld wij eten al die dioxine bommetjes weg en een complete beroepstak wordt daardoor noodgedwongen andere soorten naar de klote te vissen. (en ze weten het donders goed dat ze hun eigen graf graven, pakken wat je pakken kan heet dat). Zolang er vraag is mensen...
Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

28-09-2010 19:03

Hakkie,

Ik sluit me compleet aan bij jou verhaal..............


gr. Arjan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-09-2010 19:26

Ik niet, voor wat betreft de beroepsvissers.
Vergeten wordt dat die dioxine kwestie al decennia lang speelt en dat het steeds schoner geworden water (ja ook het IJsselmeer, de rivieren en de Randmeren) oorzaak nummer 1 is van de teruggelopen visbiomassa's, simpelweg omdat er in schoon of schoner water minder nutriënten zitten.
Treft vooral brasem en snoekbaars trouwens.
Anderzijds komen er in onze open wateren steeds meer voor ons nieuwe vissoorten voor en dat is ook een gevolg van het steeds schoner geworden water (o.a. roofblei, barbeel en ook diverse beschermde vissoorten worden meer en meer aangetroffen).
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-09-2010 19:29

De meerval niet,voordat iemand dat zegt

komt omdat de donau verbonden staat met een tussen kanaal naar...................Wie helpt mij?

Vandaar dat de meerval oprukt
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

29-09-2010 07:27

ff gokken main donau kanaal, de Main?

sorry dat ik het antwoord weet
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-09-2010 07:43

Bij Sportvisserij Nederland is men van mening bij monden van M K indertijd dat de dioxine mede de oorzaak is dat schieraal niet meer instaat is haar paaigronden te halen Onderzoek met tegenstroomapparatuur en opkweekpaling heeft dit aangetoond.

Of dit wat zegt laat ik aan andere over. Dat er zijn die boter op hun hoofd hebben en geldende regels aan hun laars lappen heeft de reportage wel hard gemaakt.

Andere zaken hier bijhalen vervuild deze discussie :oops:
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

29-09-2010 08:00

[quote="pj otte Andere zaken hier bijhalen vervuild deze discussie :oops:[/quote]

Eh....dit staat onder koffietafelpraat. DISCUSSIES is hier links de gang door en aan 't eind naar rechts...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-09-2010 08:11

DEN HAAG - De Tweede Kamer praat donderdag met de ministers Ab Klink (Volksgezondheid) en Gerda Verburg (LNV) over paling waarin te veel dioxine zit. Verburg heeft inmiddels aangegeven dat ze snel in overleg gaat met vissers, supermarkten, restaurants en het Productschap Vis.

© ANP
Het televisieprogramma Zembla berichtte dit weekeinde dat de handel in paling met dioxine ondanks eerdere waarschuwingen gewoon doorgaat. De Kamer wil hier meer over weten. Te veel dioxine kan kanker veroorzaken.
De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) waarschuwde in 2007 al voor een te hoog dioxinegehalte in paling die wordt gevangen in de grote rivieren en de Biesbosch en pleitte voor een vangstverbod. Verburg verzocht de sector destijds ook al maatregelen te nemen om te voorkomen dat deze vis in de handel kwam.
Gekweekte paling
Het ministerie stelt dat in Nederlandse winkels vooral gekweekte paling wordt verkocht en dat alleen bij een deel van de wilde paling de kans groot is dat er dioxine in wordt gevonden.
De SP pleitte al voor een handelsverbod van paling uit de bewuste gebieden. D66 wil dat het kabinet met feiten komt zodat er een gezonde afweging kan worden gemaakt.
© ANP
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-09-2010 09:26

Je zou het bijna ook gaan geloven :wink:



URL=http://img815.imageshack.us/i/hoax2.jpg/]Afbeelding[/URL]
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

29-09-2010 12:52

whaha..

klinkt wel logisch, P.J.
zeehonden gaan ook dood als ze hun vetreservers gebruiken in tijden van minder voedselaanbod.
8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-09-2010 20:41

Site, Sportvisserij Nederland

GERDA VERBURG PAKT HANDEL IN DIOXINE-PALING AAN

Gerda Verburg, minister van Landbouw, pakt de handel in dioxinepaling aan. Dit zei de minister deze week in DeGids.fm. Ze gaat binnenkort om de tafel zitten met het Productschap voor vis, de handel en de horeca.
Minister Verburg van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij gaat de handel in giftige paling aanpakken. Dat zei ze in het VARA Radio 1 programma ‘De Gids.fm’.
Verburg reageert daarmee op de uitzending van Zembla van zaterdag 25 september. Daarin werd onthuld dat in het rivierengebied en in de Biesbosch wilde paling wordt gevangen én ook verkocht die vol zit met giftige stoffen, zoals dioxines en pcb’s. “Dit is buitengewoon ernstig”, aldus de minister.
Zembla toonde aan dat de ministeries van Landbouw en Volksgezondheid al jarenlang weten dat er giftige paling wordt verhandeld. In 2007 schreef minister Verburg van Landbouw nog aan de Kamer dat zij het de verantwoordelijkheid van de vissers vindt om geen vuile paling op de markt brengen. Veel vissers weten zelf ook dat ze vervuilde vis vangen en verkopen. Ze kunnen dat blijven doen, omdat er volgens hen geen goede controle en handhaving is.
Verburg kondigde in ‘De Gids.fm’ aan dat ze nu snel met het Productschap Vis, de supermarkten, restaurants en horeca gaat praten over een stop op de handel in vervuilde paling. De vis mag niet meer worden verkocht; vissers die nog dioxinepaling vangen en verhandelen moeten worden aangepakt. Verburg wil de controles op vissers in de binnenwateren intensiveren. Verburg: “We gaan zorgen dat er een einde komt aan dioxine-paling.’
De Voedsel- en Warenautoriteit heeft in 2007 al aangedrongen op een vangstverbod op wilde paling die vol zit met giftige stoffen. Volgens minister Verburg is het niet mogelijk zo’n verbod in te stellen voor de betreffende gebieden, te weten de Biesbosch en het grote rivierengebied. Dit heeft te maken met eeuwigdurende vergunningen van de vissers. Bovendien is het niet duidelijk waar en wanneer zij precies uitvaren om op paling te vissen.

Bron: degidsfm.vara.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-10-2010 11:50

Ach Peter, ook deze Gerda was daar al enige jaren van op de hoogte... Maar nu er blijkbaar zoveel negatieve publiciteit komt gaat ze ineens wel wat ondernemen. Het zal mij benieuwen hoe dat gaat uitpakken. En zeker is dat Gerda de belangen van het beroep daarbij zo goed mogelijk in de gaten gaat houden. Verwacht er dus maar niet teveel van (want zodra de publiciteit weer geluwd is...).