Schaamte en machteloosheid.

Plaats reactie
Marco Raam
Berichten: 12
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Delft

09-04-2003 14:13

Een gevoel van machteloosheid en schaamte ging er door me heen toen ik van de week een mooie vis moest zakken, alleen was het deze keer voor eeuwig. 's Nachts om 2 uur een run en een schitterende vis in het net. Een vis van boven de 15 kg vang je niet vaak dus de blijdschap was groot. Nadat ik de vis op mijn onthakingsmat had gelegd klapperde hij nog één keer met zijn kop op de mat. Ik zag nadat ik de haak had verwijderd een grote bloedvlek in het oog van de karper komen en wist dat dit niet goed was. Bij het terug zetten van de vis kon ik het niet geloven, de vis ademde niet meer, zijn kieuwdeksels stonden stil. Ik kon het niet geloven, een gevoel van onmacht ging door me heen. Ik bleef de vis wel een kwartier lang heen en weer bewegen maar hij bleef levenloos. De vis keerde echt op zijn zij als ik hem los liet. Wat moest ik doen, ik heb er nog lang gestaan, hoe lang weet ik niet meer want je voelt je zoooo schuldig en vraagt jezelf af waarom je deze vissen nou zo graag wilt vangen. Met het grootste kutgevoel die je kan hebben heb ik de vis begraven en ben de volgende ochtend naar huis gegaan. Aan alles gedacht maar ik kan mijzelf niet betrappen op een foute handeling bij het onthaken van de vis. Misschien heeft iemand hier ook een ervaring mee maar ik hoop het niet.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-04-2003 14:20

Marco,

Wow, heftige shit hoor!!!!
Ik heb het zelf nooit meegemaakt, ook nooit over gehoord. Maar ik kan me voorstellen hoe je je voelt. Jammer van de vis.
Sterkte ermee!
Groet, ;(

John
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-04-2003 14:47

Hoi Marco,

Goed dat jij van je hart geen moordkuil maakt en dit deelt met de menigte. Ik kan me voorstellen dat je dit wilt delen om het te verwerken.

Ik ken je uiteraard niet, maar zo te lezen heb jij het beste voor met de vis en ben jij niet de schuldige van dit incident. Je bent niet de enige trouwens.

Ik ken twee jongens uit mijn woonplaats die gestorven vissen in de zak hadden. Dit was echter waarschijnlijk door verkeerd zakken...

Sterkte..
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-04-2003 15:43

Marco,

Shit happens. Zonde. Zoals je het beschrijft neem ik accuut aan, dat je er geen pepernoot aan kon doen.

Blij ook met je eerlijke reactie. Voorkomt in elk geval een hoop gespeculeer.

MVG

Klaas
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

09-04-2003 16:52

Marco,

Misschien betrof het een stokoude vis wier laatste krachtsinspanningen te hoog gegrepen waren voor haar bejaarde hart.
Gelukkig heeft de vis haar jaren niet hoeven te slijten in een betaalwater.
Goed dat je de vis begraven hebt, ze dient als voedsel voor wormen etc., die terecht kunnen komen in het water en weer als voedsel kunnen dienen voor vissen.

Met condolerende groet,

Peter
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

09-04-2003 16:59

De dood is een deel van het leven.
Kut voor jou dat het zo moest...
Peace.
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

09-04-2003 17:01

zat de haak dan ook niet door zijn oog heen want da kan ook bij voorns gebeuren?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-04-2003 17:09

Marco,

Het is natuurlijk niet leuk dat je dat over-
komt, maar zit er niet te lang over in.
Ik weet zeker dat je het goed voor had met de
karper, maar misschien was het al een stok
oude karper, die z,n hart het opeens begaf.
Dus Marco pak gewoon de draad weer op, en ga
fijn vissen! :smile:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

09-04-2003 17:10

marco,

dat is rottig voor je, maar als ik het zo lees kon jij er weinig aan doen, dus zou ik het mezelf niet teveel kwalijk nemen als ik jou was, zoiets kan de beste visser nog overkomen.
ik hoop dat ik zoiets nooit mee zal maken, want ik zal me net als jou echt zeer kut voelen.
en het kan misschien net zoals peter zei, gewoon een stokoude vis geweest zijn, of een vis met een ziekte.
gecondoleert

mvgr Richard
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

09-04-2003 17:45

Marco,

Neem het jezelf vooral niet kwalijk. Zo is het leven nu eenmaal he.

Ik heb vorig jaar voor de 2e maal een vis gevangen waarvan ik zag dat hij aftakelde. Eind vorig jaar ving mijn maatje hem en de vis had een half uur nodig om goed bij te komen en uiteindelijk weer weg te zwemmen. Ik hoop hem nooit meer te vangen als je begrijpt wat ik bedoel.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

09-04-2003 18:52

M'n maat en ik hadden eerst ook een karpertje gevangen, die op de mat ook doodstil bleef liggen, en z'n kieuwen bewogen ook niet meer. We schrokken, en uit schrik gaven we hem een tikje op z'n hoofd, zo van: He, kom op nou jongen, ademen!.
Gelukkig hielp het en begonnen de kieuwen weer te bewegen.

mvg
Robbert
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-04-2003 20:55

Beste Marco,
Zo te zien kon jij er weinig aan doen. Zeker als het al een oude vis was kan het zijn dat hij gewoon een hartaanval heeft gekregen. Wel zonde van zo'n grote vis, maarja ook een vis heeft niet het eeuwige leven. Trek het je niet aan, ga gewoon door met vissen en behandel de vis goed. Als dan zoiets gebeurt weet je teminste zeker dat niet jouw schuld was.
gecondoleerd Daaf
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

09-04-2003 22:16

Hallo Marco,

zul te lezen kon je er niets aan doen. dus zit er niet mee in...

Zelf heb ik het eens meegemaakt dat feedervissers enkele meters langs mij een karper van ong. 4kg konden landen. Na het onthaken van de vis zwom hij ook niet weg, maar bleef op een zij liggen. Ik ging kijken en heb de vis rechtgehouden, lichtjes op en neer bewogen, maar er kwam geen reactie. Toen heb ik hem eens goed bekeken en zag ik dat er een haakje diep in zijn bek zat. Deze heb ik voorzichtig verwijderd en toen de vis terug te water gelaten. Weer wou hij niet zwemmen, maar na een goede 20min kwam hij bij zijn positieven. Gelukkig bleef hij wel ademen gedurende deze hele tijd...

Maar trek het je niet aan, en ga terug vissen...

Piotr
Guido Dijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 01-04-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-04-2003 22:44

hey Marco, Zonde dat die vis bij jouw het leven gelaten heeft. Het kan nou eenmaal gebeuren, en ik kan he me voorstellen dat je je vertieft voelt. Maar vind het dapper dat je der zo voor uitkomt. Hoeveel zullen er zijn die niets zeggen ??

Guido
Gebruikersavatar
Yuri Sijben
Berichten: 179
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00

11-04-2003 11:34

Zorg er dan ook voor dat je de vis zijn ogen bedekt tijdens het onthaken zodat die vis geen zicht heeft door dit te doen worden ze ook rustiger.Bij mij is nog nooit een karper beschadigd of gevallen ik zou dan me dat niet kunnen veroorloven want jij vangt hun dus zorg er ook maar voor dat ze onbeschadigd terug in hun domein komen.Dus voor iedereen die het niet weet Dek de ogen van een vis af met bijv een natte bewaarzak zodat deze zich niet kan beschadigen door te klapperen tijdens het onthaken.Dit heeft ook met respect te maken voor de vis.Zorg er alstjeblieft voor dat de vis gezond terugkomt.Hopelijk delen jullie mijn visie en behandelwijze van een karper.
Plaats reactie