SKP monumenten vernietiger ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-07-2010 20:39

doe je ding gasten. ;) ipv een ander topic te verkrachten ;)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-07-2010 21:19

Goed zal een aftrap nemen. Ik maak in mijn reactie geen onderscheid tussen een skp of uitzet van schubkarper.
Een goede 15 tot 20 jaar geleden zag je op veel wateren het karperbestand veranderen. zeg maar een soort verschraling. De spiegelkarper kwam minder en minder voor. Duidelijk was dat de karper in nederland kan voortplanten maar zeer zeker niet overal en ook niet consequent. Daarnaast zie je dat spiegelkarpers omdat ie erfelijk gezien niet dominant zijn steeds meer verdwijnen.
Gelukkig zijn er mensen geweest die dit zagen gebeuren en actie hebben ondernomen met als gevolg de vele skp's. Over de manier van uizetten kunnen de meningen verschillen (persoonlijk hou ik niet van een karper die in een database staat, maar het lever wel mooie info op!)Maar wat als een paal boven water staat is dat op deze manier de toekomst voor de karpervisserij isveilig gesteld.
Ik vind het dan ook van kortzichtigheid getuigen om te stellen dat, omdat er in sommige gevalen oude populaties sterven, de projecten stop te zetten. In Amerika hebben ze er een mooie uitdrukking voor collateral damage, het klinkt hard en wreed maar een incidentele sterfte veroorzaakt door een uitzet (wat lang niet altijd de oorzaak is!!!) is meer dan acceptabel als je kijkt naar het grote geheel. Ik ken genoeg wateren met een zeer oud bestand die stuk voor stuk op omvallen staan, als daar niet verantwoord vis bijgezt gaat worden, kan het daar ineens afgelopen zijn....en dan?????? 10 of 15 jaar wachten tot er weer een (dik) bestand op zit?
Het spreekt voor zich, dat bij uitzettingen wel verantwoord gehandeld word ik doelk hierbij op een goede monitoring van het water, betrouwbare leverancier van karper etc etc

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-07-2010 21:53

Voor alle duidelijkheid in de discussie. De naam SKP staat voor een projectmatige aanpak van spiegelkarper uitzettingen onder de hoede van het COS.

Er zijn er een stuk of 20, die je terugvindt op de site van het COS.

http://www.spiegelkarperprojecten.nl/

Een SKP is een zo verantwoord mogelijk alternatief voor gewone karper uitzettingen uit het verleden die er zorg voor moet dragen dat er doelmatig en niet onnodig wordt uitgezet. Als de kritiek niet over deze SKP'en gaat, wordt de term min of meer onrechtmatig gebruikt en zaait daardoor verwarring.

Als het wel hierom gaat, en om een van de op de site genoemde uitzettingen, maak dan duidelijk waarover het gaat.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-07-2010 21:55

Ik behoef mezelf ook niet te verdedigen om een mening die ik heb, moet er nog een copyrightje bij doen want het is niet eens een eigen verzinsel.

Dat "monumenten" zijn uitgezet, of nakomelingen van uigezettenen (lijken wet uitgeprocedeerde asielzoekers) weet ik ook wel, ben niet helemaal achterlijk hoor. Hoewel, van één van mijn monumenten kan ik van "jong" tot "zeer oud en groot" al foto's zien, en ben er zeker van dat dit geen uitzetvis was. Maar dan wel weer een nakomeling van, of een nakomeling van een nakomeling van een nakomeling van... Zo kun je wel weer eventjes doorgaan.. En dan moet je weer aanhoren:"Als er vroeger geen vis was uitgezet had jij nu misschien niet op karper gevist.", "Als er nu niets aan gedaan wordt dan wordt de karperstand steeds slechter en valt er misschien niet meer te vissen".

"Als je vader een doos had gehad, was het je moeder geweest"

Waar ik mee zit is dat het op sommige plekken niet nodig is, dat het toch gebeurt (want moet en zal met spiegels smijten) en dat het toch fout gaat. En als jij al 2 plassen in je omgeving naar de klote hebt zien gaan en een derde ook aan de beurt is door diezelfde kneuzen die denken dat een gezondheidsverklaring van de kweker zelf voldoende is (als het gezeik al door gezondheid of ongezondheid van vissen komt) dan zou je denk ik ook wat anders tegenover dit soort dingen staan. Want in die laatste plas hoeft het niet, die is niet oud, daar is het oude bestand niet verdwijnende, die is in ontwikkeling, die bevat genoeg vis waarvan een kwart spiegels en er is voldoende predatie en natuurlijke aanwas waardoor het visbestand enorm goed is te noemen, gevarieerd, goed groeiend en retegezond.

Dat de HV de vis gelukkig ergens anders (ook onverantwoord hoor, op een andere manier, zie topic Hans de Kruif in NL) heeft gezet is een pak van mijn hart, maar dat die mensen daar niet eens naar ons willen luisteren wat betreft een betoog over die plas en de plas waar het al fout is gegaan dat zit me nog steeds dwars. Want dan moeten ze hun ongelijk toegeven en dat gaat verdomde slecht bij die mensen...

Daarentegen heb ik ook al eens gezegd dat op boezemwateren ik er al veel minder mee kan zitten omdat het verspreidingsgebied groter is en dan waarschijnlijk ook de impact op de bestaande vissen heel anders is dan op een afgesloten water.

Afijn, dit heb ik al meerdere malen op dit board geplant en heb geen zin het nog eens te doen, wat iemand van mijn mening vind, nou "dat corrodeert me de anus".

Martijn Nederpel schreef:10 of 15 jaar wachten tot er weer een (dik) bestand op zit?
Het spreekt voor zich, dat bij uitzettingen wel verantwoord gehandeld word ik doelk hierbij op een goede monitoring van het water, betrouwbare leverancier van karper etc etc


Wat is verantwoord handelen? De voorders en tegenders zalle ut wel nooit eens worden. Mijn punt is duidelijk, van mij hoeft het niet.. Het maakt mij geen fuck uit of ik schubs of spiegels vang, of ik een keer een blank draai of wat meer moeite moet doen om me te onderscheiden van andere vissers en dan wel vis te vangen. Laat het op afgesloten plassen en meer afgesloten watersoorten lekker zijn beloop gaan. Dan maar minder vis. Kan ik weer rustig aan de waterkant niks vangen.

@Kees

Moet je daarin wel een beetje gelijk geven..
Laatst gewijzigd door Sven van Anrooy op 27-07-2010 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-07-2010 21:56

Op welke plekken was een SKP niet nodig Sven?

De meeste reacties krijg je van mensen die voorstander zijn van een SKP onder hoede van het COS en tegenstander van de ondoelmatige uitzettingen uit het verleden. Die uitzettingen vinden nog steeds plaats, hoewel in mindere mate dan vroeger, maar worden door het COS niet erkend als SKP (Spiegelkarperproject).
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
rick meulenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 14:22

27-07-2010 23:56

Sven, ik heb een idee over welk zandgat jij het hebt, wilde ze daar nu alweer spiegels inzetten?? :o dat gaat nergens over, t bestaat pas een jaar of 10, vis is idd nog groeiende, en supergezond! maar waar willen ze die vissen nu uit gaan zetten dan? mag ook via pb;)
zie je vanzelf wel weer zitten op het zandgat;)
spreek je
K. van den Herik

28-07-2010 07:14

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... eerVBC.pdf

Blz 14-15voor de definitioe. De rest van het document is nog redelijk actueel, alweer 10 jaar....

COS is overlegorgaan tussen een aantal projecten Kees, geen keurmerk oid.

MVG

Klaas
K. van den Herik

28-07-2010 07:20

Sven,

Wat vind jij een monument? Een vis van de jazzplas die nu 19 kilo is en straks in december door het vele voer is opgefokt tot 26 kilo??? Samen met 3 of 4 vriendjes? Zowel vissen als voerders btw...
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

28-07-2010 09:06

SKP, de monumenten van de toekomst.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-07-2010 10:30

Sven

Op zich ben ik het met je een mbt tot het punt dat er niet klakkeloos vis uitgezet moet worden,zeker als er al meer dan genoeg zit, lees mijn reactie er maar op na. Wat je nu doet is een uitzondering als algemeenheid gebruiken,erg jammer en het doet geen recht aan de mensen die keihard werken en hun vrije tijd steken in het algehele belanh
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-07-2010 12:45

Sven van Anrooy schreef:Waar ik mee zit is dat het op sommige plekken niet nodig is, dat het toch gebeurt (want moet en zal met spiegels smijten) en dat het toch fout gaat.


Graag vernemen we over welke wateren je hier spreekt. Dan kunnen we pas een inhoudelijke discussie hier over voeren. Het uitzettingen van karper en SKP hebben namelijk in de meeste gevallen niets met elkaar uit te staan.
Er is hier bij herhaling gesteld dat zomaar karper uitzetten op met name afgesloten putjes kan leiden tot massale sterfte onder karper. Het uitroepen dit is een SKP op b.v. putjes zonder hier overleg te hebben gehad met het COS is uit de boze.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-07-2010 20:09

viewtopic.php?f=48&t=56131

Het gaat hierom. Of ze het door middel van een monitoring ook nog in de gaten willen houden, of het officiëel een SKP genoemd gaat worden weet ik niet, krijg namelijk in de verste verte niet voor elkaar om fatsoenlijk contact te leggen met die mensen.

Heb mijn avatar al weggehaald, was (ook) eventjes heel impulsief geweest..

@K. van de Herik

Monumenten zijn in mijn ogen toch vissen van een voor mij ongekende schoonheid en op zijn minst een behoorlijke leeftijd. En die zitten er inmiddels (mede door toedoen van de HSV is er één of twee vissen in een toen nog ruimschoots in ontwikkeling zijnde plas gezet). Ook een vis uit een sloot die daar op dat terrein al lag is inmiddels "een monumentje" voor mij en dat wil ik (en de rest van de mensen die er regelmatig vist) ook zo houden. Ik denk dat wij meer kennis in ons hebben van die bewuste plas dan de HV die onverhoopt van alles wilde gaan doen. En kennelijk willen ze dat zo houden want reactie krijg ik niet.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

29-07-2010 07:19

K. van den Herik schreef:En toch een Lingebos met 30 vissen max, ben ik wel voor te porren. In Engeland zwemmen er dan 7 of 8 vissen. Vissen kopen van 5 tot 10 kilo stuk riekt al naar een afvissing van elders.

Een paar vissen uitzetten op een paar honderd kilo vind ik nog al een verschil.

Die pikvis is er maar 1 Michel 1 op een bestaand bestand. Die 25 vissen of meer zorgen voor een bepaalde stress waaraan al menig bestand de pijp is uitgegaan.


Aan de andere kant: ergens een keer een dotje boerenkarpers/scharrelschubs tikken op een bolognesilat is ook wel eens leuk, want dat is vissen vooal: leuk.


Tja best handig als je mening een echte mening is, hoef je niet elke week aan te passen.

Martijn heeft dus gelijk....


Monumenten.

Zeker een derde van de vissen 20 kilo plus die ik weet te zwemmen, zwemmen niet meer in het water waar ze als gup zijn uitgezet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-07-2010 09:06

Sven,

Wat daar gebeurd kan ik zo niet onder de noemer SKP zetten. Is niet meer dan een uitzetting van karper in mijn ogen. Of daarbij fouten gemaakt zijn of worden kan ik zo niet beoordelen. Zomaar iets doen zonder een gedegen inventarisatie van de risico’s voor het bestaande bestand. Zijn fouten die helaas nog teveel voorkomen. Een advies vragen aan Sportvisserij Nederland of een uitzetting gerechtvaardigd is lijkt me een goede zaak. Uitzettingen van karper om 200.000 karpervissers aan hun trekken te laten komen zijn nodig. Ook verlang ik op sommige momenten nog wel eens naar de tijd van vroeger.

Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-07-2010 10:28

Het COS stelt voorwaarden* aan uitzettingen die Spiegelkarperproject (met hoofletter) genoemd mogen worden. Formeel geen keurmerk, maar functioneert daarmee wel op een dergelijke manier.

Ik ben het volledig met Sven eens dat ongecontroleerde uitzettingen omdat bijvoorbeeld wat verenigingsleden vinden dat vangsten teruglopen uitgebannen moeten worden.

Voor goed gecontroleerde planmatige uitzettingen volgens door het COS gehanteerde richtlijnen is niet speciaal een COS stempel nodig. Je kunt erover discussiëren of dat zich in de toekomst niet in een dergelijke richting zou moeten ontwikkelen.

"Boerenkaper" of liever verwilderde karper hoef je niet uit te zetten. De grap is dat de karper zich door de omstandigheden in een beperkt aantal gebieden in ons land heeft weten te handhaven. Gevolg is terugval van kweekkarper naar nazaten met een meer oorspronkelijke verwilderde vorm. Bij terugloop van het bestand moet je de omstandigheden verbeteren/terugbrengen naar de oorspronkelijke staat (zie project Zaanstreek).

Groet, Kees

* Wat is een spiegelkarperproject: http://www.spiegelkarperprojecten.nl/lees%20meer-2.html
Handleiding: http://www.spiegelkarperprojecten.nl/be ... eiding.pdf
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-07-2010 14:46

pj otte schreef:Sven,

Wat daar gebeurd kan ik zo niet onder de noemer SKP zetten. Is niet meer dan een uitzetting van karper in mijn ogen. O
Peter


Dat gevalletje wel inderdaad. Maar misschien (want als ze daar wat in hun hoofd hebben dan moet en zal het ook) dat ze een volgend iets wel als project gaan doen. Afijn, ik weet het niet..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-08-2010 06:40

De meeste monumenten van nu zijn vroeger ook uitgezet. Als de tegenstanders van toen ook hun zin hadden gekregen....

Wel begrijp ik dat, zeker op de afgesloten kleinere wateren, er dusdanig veel risico op sterfte is bij nieuwe uitzettingen, dat ik het niet op m'n geweten zou willen hebben....

De ontwikkelingen op het ruime sop zijn echter veelbelovend!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Plaats reactie