Formule watertemperatuur

Plaats reactie
Peter van den broek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-01-2010 23:37

13-03-2010 10:37

Bestaat er iets dergelijks?

Ik noem maar wat... temp overdag + temp 's nachts delen door 2. Vervolgens rekening houden met de waterdiepte, wind, en het aantal dagen... zal een stijging teweegbrengen van X

Just asking.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-03-2010 01:10

Nog even over het topic zelf.

Je kunt natuurlijk wel een redelijke inschatting maken over de watertemperatuur.

Dagtemperatuur versus nachttemperatuur en daarvan het gemiddelde, over een bepaalde tijd, rekening houdend met waterdiepte, temperatuur in de zon etc.

Doe ik zelf ook en dan zit je er meestal niet zover naast.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-03-2010 07:59

Peter

In grote lijnen heb je gelijk met je formule, ik doe het al jaren zo. Zeker als je je water eenbeetje kent en er regelmatig bent en weet wat de watertempratuur toen was kan je er, welliswaar erg grof, mee berekenen wat de water tempratuur gaat doen. Ik vis veel op grote plassen die relatief ondiep zijn. Stel dat ik bij de laatste keer vissen de temrptuur op 12 graden had. En de dag daarna waren de buitentempraturen: 16 overdag 10 snachts/18 overdag 10 snachts/20 overdag 12 snachts. Dan zijn de gemiddelde temrpaturen respectievelijk: 13/14/16 graden. Ik kan dan thuis als grofweg bedenken dat de water tempratuur gestegen is tot ongeveer 15 graden. Deze methode werk heel goed op ondiepe (tot 2 meter) wateren. In de zomer houd ik er overgens rekening mee dat de max temrpuur een grotere invloed heeft op het gimiddelde omdat de dagen langer zijn.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

14-03-2010 17:39