Algemene ledenvergadering

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

23-02-2010 11:23

Hallo,

Even iets dat niets met karpervissen opzich te maken heeft.

Ik ben lid van een bepaalde vereniging, en ik ben het (samen met nog en paar anderen) niet eens met een aantal handelingen van het bestuur. Een paar berichten op het ledenforum, en een mail naar het bestuur had geen zin. Volgens hun is het alleen op de ALV mogelijk om iets in de vereniging te veranderen. Opzich kan ik daar wel bij komen natuurlijk, dus ben ik van plan om naar de ALV gegaan. Ik kijk in het boekje van de vereniging om de uitnodiging voor de ALV op te zoeken. Ik kom daar een mooi programma tegen, met 's ochtends het formele deel, daarna een lunch, en tot slot een lezing. Om je aan te melden voor deze ALV, graag 15 euro overmaken op rekening nr. *****

Huh? Mag dat? Kan een vereniging entree vragen voor een algemene ledenvergadering? Ik dacht dat zo'n ledenvergadering voor iedereen toegankelijk moest zijn. Ik snap dat die 15 euro de kosten zijn voor de lunch. Maar laat ik nou net geen behoefte hebben in een broodje ijsbergsla met kaviaar. Ik kom puur voor de ALV zelf!

Mag een vereniging 15 euro vragen voor een ALV?

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-02-2010 11:30

Lijkt meer op een open dag, tegen een vergoeding, maar op het deel van de ALV zou men geen entree mogen heffen. Die hoort voor ieder lid open en vrij te zijn mits je geen schorsing hebt. Waardoor de vereniging je zou kunnen beletten om op de ALV te komen.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-02-2010 13:22

Peter om je vraag kort te beantwoorden: NEE dat mag niet een ALV is vrij toegankelijk voor de leden.
Als er iets aan vast gekoppeld zit kun je je daarvoor opgeven maar het officiële gedeelte is vrij toegankelijk voor de leden.
Maar nog wel een tip, wil je iets aan de orde hebben lees dan de statuten hoe dat moet worden geregeld.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

23-02-2010 13:27

Precies wat betreft de vergoeding.

Wat betreft je andere punten zou je eventueel ook een stuk in kunnen brengen in de ALV. Ze zijn dan verplicht om jouw punt te behandelen. Vaak moet dit 2 weken voor de ALV ingebracht zijn, anders zal het niet meegenomen worden op de ALV.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

23-02-2010 14:47

Oke mannen, bedankt voor de antwoorden.

Nu weet ik dus dat het niet mag. Ik zal me opgeven zonder te betalen, en na het formele gedeelte ben ik weg. Ik zal de statuten van de vereniging doornemen van te voren.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-02-2010 14:50

Je kunt wel een brief in zenden maar dat wil nog niet zeggen dat het ook op de agenda komt.

Beter is om te zien dat je met een aantal leden iets op de agenda krijgt dan moet het wel behandeld worden.

Het is overigens al ongewoon om je op te moeten geven voor een ALV.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-02-2010 16:19

Douwe Bijlsma schreef:Je kunt wel een brief in zenden maar dat wil nog niet zeggen dat het ook op de agenda komt.


Je kunt toch een brief sturen naar de ALV, dan moeten ze hem behandelen als ingekomen stuk.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-02-2010 17:29

Dat klopt als een zwerende vinger, toch is het beter om het op de agenda te krijgen anders wordt het naar voren geschoven naar de volgende vergadering.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-02-2010 20:19

Peter, het is zaak de statuten en het huishoudelijk reglement van die vereniging z.s.m. goed te lezen.
In wezen moet je daarin al de antwoorden op jouw vragen kunnen vinden...
En let er s.v.p. even speciaal op hoeveel tijd vóór een ALV iets voor die ALV agenda bij de secretaris aanwezig moet zijn en ook met hoeveel leden dat ingediend moet worden (staat daar niets over in dan kun je zoiets ook alleen doen).
Plaats reactie