Vissterft Westerpark &Van Tuylpark Zoetermeer.

Gebruikersavatar
marvin de jong
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-08-2007 18:50
Locatie: zoetermeer

13-01-2010 12:12

Slechte middag mensen,

ik was zojuist bezig met mijn hardloop rondje door het westerpark in zoetermeer, waar ik tot mijn schrik iets verschrikkelijk zag, minimaal 30 karpers, van groot tot klein, minimaal 50 brasems, en ontelbaar veel witvis. allemaal naar luchthappen, in het stuk wat door 1 graafmachientje was opengebroken, en werd opengestroomt dmv een waterpompje. dit kwam vanuit de gemeente, en is goedbedoelt, maar dit is veeeeeeeeel te weinig op zo'n groot park als het westerpark. ik gok dat er ook voedsel te kort is, dus ga samen met maten van me deze weeek 25 kg goed geweekt en gekookte mais bijvoeren, maar ik gok met dat het voor de vele vissen te laat is, met 1 graaf machine kan je nou eenmal weinig aanrichten op zn groot water. hierbij dus de vraag. wie o wie kan helpen. en heeft iedeen om het ijs open te krijgen. mischien met veel karpervissers in zoetermeer iets organiseren? zou de brandweer effect hebben? alle ideeen zijn welkom want het is zooo triest gezicht. pleaseee help !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)

mail me op marvindj@xs4all.nl als je denkt te kunnen helpen, ben niet zn forumganger en met mail gaat het veel sneller.

alvast bedankt. marvin
Laatst gewijzigd door marvin de jong op 25-01-2010 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

13-01-2010 12:20

Zeer triest maar dat bijvoeren met mais heeft denk ik op dit moment geen nut.

Gr.
©
Gebruikersavatar
marvin de jong
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-08-2007 18:50
Locatie: zoetermeer

13-01-2010 12:29

het zal op dit moment weinig uitmaken, dat ben ik met je eens, en zal het nu ook nog niet voeren(ga het vanmiddag ophalen bij diervoerders) maar het zal wel helpen met aansterken vermoed ik,zodra de dooi inzet. heb zojuist nog hoogheemraadschap gebeld, die gaan kijken wat ze kunnen doen, en bellen me straks terug.
gr.
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

13-01-2010 12:35

Lijkt mij zuurstoftekort. Kijk anders op de site van Sportvisserij Nederland. http://www.sportvisserijnederland.nl
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-01-2010 13:04

sluizen open en de boel doorspoelen / doorstromen .

echter is het dan al te laat waarschijnlijk aangezien ze nu al met zn allen happen naar lucht. of het moet vandaag nog gebeuren.....
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

13-01-2010 13:24

Marvin,

De vissen zullen waarschijnlijk zuurstof tekort hebben en zeker geen voedsel tekort.

Het bijvoeren in deze situatie zal eerder averechts werken:
1. De mais/voer die niet opgegeten wordt door de vis, zal gaan rotten, door dit rottingsproces zal er zuurstof aan het water onttrokken worden.
2. Door het voeren zouden sommige vissen actief kunnen worden, waardoor ze extra zuurstof gaan verbruiken, wat de situatie alleen maar erger maakt.

Ik hoop wel dat dat er iets op dit water gedaan kan worden, om de visstrefte tegen te gaan. Met name de sneeuw die op het ijs ligt, zorgt er voor dat er zuurstof-tekorten optreden.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-01-2010 13:59

Vandaag nog actie!! Morgen kan al al te laat wezen,nu ze toch al happen naar zuurstof! Geloof niet dat het persee door de sneeuw komt die op het ijs ligt,dan zullen er wel meer soortgelijke situatie's bekend zijn.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-01-2010 15:26

WINTERSTERFTE

Vissterfte? Altijd melden!

Wanneer een water tijdens de winter door ijs wordt bedekt, kan de windwerking geen zuurstof meer in het water brengen. Zolang het ijs helder is en er daardoor voldoende zonlicht in het water kan schijnen, hoeft dit geen bezwaar te zijn. De algen die tijdens de winter nog in het water aanwezig zijn, kunnen meestal voldoende zuurstof produceren om de vis in zijn zuurstofbehoefte te voorzien. Bijkomend voordeel is dat de - koudbloedige - vis tijdens de winter minder zuurstof verbruikt dan tijdens de zomer.
Wanneer een laag sneeuw het ijs bedekt, dan kan het zonlicht nauwelijks in het water schijnen terwijl er wel zuurstof verdwijnt door rotting. Daarnaast kunnen in de waterbodem giftige afbraakproducten ontstaan, zoals ammoniak en zwavelwaterstof. Lang aanhoudende vorstperioden leveren dan ook steevast meldingen op over massale sterfte onder vissen ("wintersterfte"). Een negatieve invloed heeft winterse ijspret, doordat vissen verstoord raken in hun winterrust. De temperatuur van het water zelf vormt geen probleem, mits de vis kan acclimatiseren. Over het algemeen is een verandering van maximaal 5° C per dag mogelijk, gevolgd door een stabiele periode van enkele dagen om de stofwisseling op orde te laten komen. Een sterke temperatuurwisseling is onnatuurlijk.

Maatregelen bij wintersterfte
Bij wintersterfte kan getracht worden om het ijs zoveel mogelijk vrij te houden van sneeuw. Daarbij kan verstoring door bijvoorbeeld schaatsers zoveel mogelijk worden beperkt, al zal dat geen populaire maatregel zijn. Het slaan en openhouden van wakken in combinatie met beluchting kan helpen om het zuurstofgehalte (plaatselijk) omhoog te brengen. Het zuurstofniveau kan echter weer dalen als teveel vissen en vogels zich verzamelen rond het wak.


Bron: Sportvisserij Nederland
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

13-01-2010 16:58

Komt deze extreme voor van vissterfte nou voor op de diepere of juist ondiepere wateren?
Gebruikersavatar
marvin de jong
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-08-2007 18:50
Locatie: zoetermeer

13-01-2010 17:49

hej mensen, ik heb goed en slecht nieuws. In het van tuylpark is het al te laat, daar is vandaag al 600kg vis afgevoerd, and still counting. Er zijn diverse grote karpers gestorven, als karpervissers doet het je gewoon pijn om te zien. Gelukkig gaat het in het westerpark de goed kant op, er is tot laat in de middag water gepompt, en vanmiddag waren er nog wel een flink aantal karpers die het moeilijk hadde, maar het waarschijjnlijk wel redden. Morge word er nog meer water gepomt, en lees net dat het morge hier +4 word, wat goed uitkomt, want dan kan idd zoals meer mensen zeggen, de sneeuw smelten en gaat er weer fotosynthese plaats vinden, wat weer zuurstof geeft. Heb zelf met me maat nog even met een moker wat grote wakken gemaakt, en verder zullen we het afwachten.Want zoals ik al eerder zij, het is goed dat de gemeente dit heeft geregeld, maar lang niet voldoende voor heel het park. De echte schade zullen we pas zien als het ijs weg is, en we aan de opruiming gaan beginnen.
Gebruikersavatar
marvin de jong
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-08-2007 18:50
Locatie: zoetermeer

13-01-2010 17:50

Jeffrey van der Wou schreef:Komt deze extreme voor van vissterfte nou voor op de diepere of juist ondiepere wateren?


licht eraan of er veel storming is, maar het heeft meestal meer gevolgen op ondiepere wateren.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

13-01-2010 19:03

Oke, ook op mijn thuiswatertje ligt een goede laag ijs. Nog geen (bijna) doode karper of andere vis aangetroffen, terwijl het water op z'n diepstepunt toch maar 1,50m diep is. Komende dagen gaat het dooien volgens onze vriend Piet dus het is nog maar even afwachten dan! :roll:
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

13-01-2010 19:11

heel triest (als ex-zoetermeerder). Heb daar eind jaren 80 begin 90 heel veel gevist. Was toen echter ook al wel sprake van zware overbezetting met regelmatige sterfte van karper. 's winters werd er trouwens in het diepe gedeelte altijd een aantal wakken geslagen door de brandweer
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

13-01-2010 21:09

Dat is klote zeg, jammer van het van tuylpark... Gelukkig dat de schade op het WP meevalt. Winter mag van mij wel weer over zijn...
Gebruikersavatar
Danny v Swieten
Berichten: 117
Lid geworden op: 21-04-2006 19:44
Locatie: Zoetermeer

15-01-2010 19:35

Er wordt op dit moment alles aan gedaan om er voor te zorgen dat het niet verder uit de hand loopt.

In het van tuyl park zijn +- 300 vissen afgevoerd (brasem en karper)

In het westerpark is de schade zoals het er nu uitziet redelijk beperkt gebleven, maar dat kunnen we pas zien als het ijs helemaal weg is.

In het westerpark wordt het ijs sneeuwvrij gemaakt en zoveel mogelijk water rondgepompt.

Laten we hopen dat het snel goed komt :(
Dat wou ik zeggen ja...
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

18-01-2010 12:57

Pffff...

alweer een water in zoetermeer.....

Alhoewel het van Tuylpark niet bekend stond om zijn goeie waterkwaliteit en het geweldige onderhoud wat er gepleegd werd.. (sarcastisch als wat)

Maar zijn er in het Westerpark nu veel vissen dood of is het dat ze nog op apegapen liggen??
When your hot your hot, when your not your not.
charles krol
Berichten: 29
Lid geworden op: 04-09-2006 21:39

19-01-2010 14:03

hallo,

weet iemand hoe het nu in het westerpark is?
zijn er veel vissen gestorven, en happen ze nog steeds naar zuurstof in we wakken?

grts
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

19-01-2010 16:36

Ben ook wel benieuwd.

Mocht ik niks horen ga ik zelf een rondje doen dit a.s. zaterdag.

gr.
When your hot your hot, when your not your not.
Gebruikersavatar
Danny v Swieten
Berichten: 117
Lid geworden op: 21-04-2006 19:44
Locatie: Zoetermeer

20-01-2010 17:45

In het westerpark LAGEN er vissen naar zuurstof te happen.
Nadat de gemeente water in wakken is gaan pompen was dat gelijk niet meer het geval, maar de werkelijke schade kunnen we pas zien op het moment dat alle ijs weg is.

Groetjes :)
Dat wou ik zeggen ja...
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

20-01-2010 20:31

hopelijk waren ze er op tijd bij, heb er zelf een jaar of 16 geleden heel wat uurtjes rondgehangen op zoek naar vis
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

21-01-2010 12:54

Het is nu iig flink aan het dooien.

Ik zal zaterdag kjike en dan breng ik jullie op de hoogte wat ik gezien heb.
When your hot your hot, when your not your not.
Gebruikersavatar
Danny v Swieten
Berichten: 117
Lid geworden op: 21-04-2006 19:44
Locatie: Zoetermeer

21-01-2010 17:26

Ik ben vandaag nog even in het park geweest en het ziet er redelijk goed uit.
Er ligt helemaal geen vis meer te happen in de wakken. De boswachter zei dat er bijna geen dode vis is gevonden op een enkele brasem en een verdwaalde snoekbaars na. En het verhaal dat er weinig paling meer is in het park is nu ook achterhaald, want toen het nog zo erg was lagen ze met bosjes bij elkaar.

De groeten.
Dat wou ik zeggen ja...
Gebruikersavatar
Tjeerd Tjoelker
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-01-2010 22:37
Locatie: Zoetermeer

24-01-2010 23:37

Nou hoorde ik weer via via dat ze in het tylpark weer vis gaan uitzetten ivm. sterfte.

Maar wel jammer dat er daar veel sterfte geweest is, zat er altijd wel lekker in de avond uurtjes.
Vissie vissie vissie
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-01-2010 07:41

Tot nader order even 'under construction'
Groet,

John
Laatst gewijzigd door John Pannekoek op 25-01-2010 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-01-2010 08:18

John, kijk maar effe hier naar.

groet,
Peter

viewtopic.php?f=52&t=52536