horror op de maas

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

28-12-2009 20:27

Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

28-12-2009 20:30

zo, dat is wel heeeel zonde!
D&G-baits!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

28-12-2009 20:36

Vorig jaar in november/december gelijksoortig of misschien wel gewoon hetzelfde verhaal op datzelfde forum.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

28-12-2009 20:40

Inderdaad heel erg zonde! Je ziet/leest steeds meer van deze verschrikkelijke verhalen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-12-2009 20:48

Jah heel zonde. Maar wat willen ze eraan doen,ik zie zelf dat er geen oplossingen voor zijn. Je kan moeilijk op elk water een controle post neer gaan zetten. Maar dan wil ik een soort gelijke situatie in Nederland uitleggen.

Nederlandse beroepvissers hebben schub recht . Ik zie het op mijn vast water dat daar door de steeds mindere aanwezigheid van de beroepsvissers vissen ook andere vissen gaan vangen. Brasem en ook Karper,want de mannen moet ergens hun geld mee verdienen,ook hierbij verdwijnen 'Top' vissen in het net,En dan spreek ik ook over 20 kg vissen. Kan hier ook niet wat mee gebeuren? Sorry dat ik het hier plaats,maar vind het een soortgelijke situatie(Als het om verdwijnen gaat), al vind ik het op de manier hoe de Polen het doen afschuwelijk en gewetenloos. Is niet goed te praten met het probleem dat ik erbij beschrijf. Laat dat duidelijk wezen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-12-2009 20:54

Leen, de meeste beroepsvissers hebben geen schubvisrechten. Een aantal mag wel in de zegenperiode (ca. 1-11 t/m 15-3) op brasem, kolblei en blankvoorn vissen met de zegen. Je kunt hiervoor verder terecht bij Sportvisserij Zuid West Nederland, die moeten exact weten hoe dat op jouw thuiswater in elkaar zit. En voor gegronde klachten kun je daar ook terecht.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-12-2009 20:56

Okeej bedankt. Het is iedergeval zeker dat er op die manier vis verdwijnt,maar wil niet meer kwijt. Geen zin in gezeik.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

28-12-2009 22:44

wat denken jullie van een meeneem verbod voor karpers gevangen met de hengel?? dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om erdoor te krijgen bij de wet. zo kunnen de beroepsvissers toch hun geld verdienen.

voor zover ik weet hebben wij hier in (BTO) boxtel, tilburg en oisterwijk een meeneemverbod op karper. en zelfs op brasem. er zwemmen ook geen vissen van 20 kg in boxtel, maar dat komt nog wel, duurt gewoon nog ff. eentje is er in ieder geval al hard op weg om een 20 kg + vis te worden.

hier worden wel veel brasems meegenomen, dit is ook wel te merken aan de vangsten van de witvisser, de meeste polen die ik hier zie vissen zetten de karper wel terug. ze nemen liever brasem, grote voorn, baars en snoek mee.

als ik zelf zo'n 29.5 kilo vis zou zien liggen zou bij mij de zin om te vissen wel ff verdwenen zijn. :cry:
K. van den Herik

29-12-2009 07:12

zo zie je maar hoe simpel vissen is: hema hengeltje, maaike en kleer ist johann

hoax
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-12-2009 09:14

Bas, bij 7 van de 8 hengelsportfederaties geldt al een meeneemverbod voor karper. Alleen bij de federatie (heet tegenwoordig Sportvisserij) Limburg nog niet !!! We zullen proberen dat ook nog z.s.m. gewijzigd te krijgen.
Maar...verboden hebben alleen zin bij een goede handhaving / controle en daar schort het nog wel eens aan in sommige gebieden...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2009 09:35

Wat verder nog speelt is dat Sportvisserij Nederland er tot nog toe niet in slaagt te voorkomen dat kwaadwillige bij inname van hun pas door hun HSV. Gewoon bij een andere HSV wederom een nieuwe vispas aan kunnen vragen en krijgen. Of het met privacy wetgeving te maken heeft, of het systeem dit niet aan kan is me niet bekend.

Verschillende federaties maken zich terecht zorgen om dit hiaat in de reglementen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2009 10:09

Peter jij legt die lat bij SVN en dat is volgens mij niet terecht.

Als wij dat willen bereiken moeten wij met zijn allen; en dan ligt de lat in eerste instantie juist, de organisatiestructuur willen veranderen.
SVN krijgt dan een structuur zoals bv de KNVB die heeft.

Nu is het van onder: eerst leden naar vereniging, dan federatie, naar SVN i.p.v. top down.

Als de structuur veranderd is kan ook de inname, schorsing / boete structuur ontwikkeld worden.

Ik zie dat echter niet gebeuren teveel verenigingen en federaties willen zelf baas blijven.

Toch is dat de enige juiste weg om te komen tot een totale ledenadministratie en zeggenschap van bovenaf.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-12-2009 10:14

Is helemaal juist Douwe.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

29-12-2009 11:55

Volgens mij ging het in het bericht over Polen, die hebben naar alle waarschijnlijkheid geen lidmaatschap waar dan ook(NL en B), maar halen gewoon karper uit het water want thuis doen ze het ook.
Dat we in Nederland een regeltjes drift hebben is voor deze gasten van geen waarde.
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2009 12:30

Douwe,

Waar het mij omgaat dat een verbod wel leuk is maar als er geen verstrekkende maatregelen tegen overstaan het weinig zin heeft een verbod in te stellen. Dit constateerde ik en stelde daarbij de vraag of het soms aan het systeem ligt. Wie er voor verantwoordelijk is niet aan mij om over te oordelen, sta er namelijk te ver vanaf om een goede mening te kunnen vormen.

Ben het met jullie eens (mijn eigen ervaring) dat veel HSV over het algemeen veel te krampachtig ingesteld zijn als het om veranderingen gaat die in het belang van hun leden zijn. Of dit ook zo bij de verschillende federaties ook het geval is wil ik best van jullie aannemen.

Na mijn minder prettige ervaringen aan de waterkant heb ik die vraag neergelegd bij Sportvisserij ZWN. Zij gave aan dit onderwerp al meer aangekaart te hebben bij SVN tot nog toe helaas zonder het beoogde resultaat.

Door er hier aandacht aan te besteden hoop ik dat het mogelijk wat meer aandacht krijgt bij de verantwoordelijke op dit vlak.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2009 13:35

Peter ik weet zeker dat SVN niet afwijzend zal staan ten opzichte van een wijziging.
Ik heb het bij de federatie neergelegd na ook een minder prettige ervaring de controleurs staan namelijk als federatief ingeschreven.
Is ook op de ALV aan de orde geweest met het bekende resultaat: Wij kunnen er niets aan doen.
Onzin natuurlijk, zij kunnen het bij andere federaties bespreekbaar maken en dan lobbyen om de rechten te wijzigen zodat SVN de zeggenschap krijgt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-12-2009 14:30

Klopt absoluut niet Henk, veruit de meeste Polen (en mensen afkomstig uit de overige v.m. Oostblokstaten) hebben wel degelijk een Vispas!
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

29-12-2009 14:49

Uit de tijd dat ik controleur/bestuurder was in de regio Leiden eo
Dus ook de bollenvelden en industriegebieden in de omgeving kan ik mij niet herineren dat ik ooit een Pool met een vergunning heb gezien.
Sterker langs het Aarkanaal(Campings) waren er zoveel klachten binnengekomen dat wij de hermandaad verzocht hebben op continu basis te controleren.
Maar ja het was geen speerpuntbeleid van onze politievrienden
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

29-12-2009 14:58

er liggen bij onze plaatselijke hengelsportzaak sinds kort ook poolse boekjes van sportvisserij nederland. vind dit een goede zaak omdat ze zo in ieder geval ingelicht worden over hoe of wat.

een karper op deze manier levend op de kant laten liggen valt dat ook niet onder dierenmishandeling?? (niet dat een haak in zijn bek goed is maar vangen met een lasso gaat zo moeilijk) daar staat wel een goede straf voor! het is wel de bedoeling als je een vis mee wil nemen dat je hem meteen doodt.

ik zou gerust wat meer willen betalen per jaar aan de hengelsportvereniging als ze dan een boa "inhuren" die regelmatig moet controleren. als ik hier in de lente zomer en herfst in liempde (naastgelegen dorp) wil gaan vissen komt ie 1 keer per dag langs, soms wel 2 keer.
waren veel polen die daar kwamen zuipen, blowen, bbq-en en zwemmen op een putje van 3 hectare.
sommige van de jonge mannen die hier veel vissen werden gewoon weggejaagd. ook dit probleem was zo opgelost. niet door de boa, maar gewoon zelf. 4 lekke banden leert ze het wel af!!
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

29-12-2009 16:26

Ik kan wel weer beginnen over politie en bonnen uitdelen , heeft geen zin
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

29-12-2009 16:35

ben het met je eens Aart, ik heb al menig pool gecontroleerd en ben er pas 1 tegengekomen ZONDER vergunning, 1 mannetje spande de kroon met zelfs 4 vispassen. Er zitten overal rotte appels tussen
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2009 16:54

Oke Douwe, regelmatig aan de orde stellen gaat op termijn zeker wat opleveren. Alleen hoelang nog. :oops: :oops:

Na drie jaar controles uitgevoerd te hebben ben ik er verschillende, niet meer dan op een hand te tellen die in overtreding waren tegengekomen. Zet ik het af tegen Ollanders waar de papieren niet van in orde waren viel het me echt mee. Per streek zal dit ongetwijfeld een stuk schelen.

Groet,
Peter
Plaats reactie