grootste deeltjes versneller eet de aarde op?

Plaats reactie

is de (LHC) gevaarlijk volgens jullie?

Peiling eindigde op 10-09-2008 20:10

ja.
2
13%
nee.
1
6%
HAHA wat een onzin.
7
44%
maak me er niet druk over.
6
38%
 
Totaal aantal stemmen: 16
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

09-09-2008 20:10

Twee doemdenkers starten een rechtszaak om proeven te verbieden.
Walter L. Wagner en Luis Sancho willen de wereld van de ondergang behoeden. Daartoe hebben ze een rechtszaak aangespannen tegen CERN, de Europese organisatie die onderzoek doet naar elementaire deeltjes. Nabij Geneve begint de CERN deze zomer een serie proeven met een gigantische deeltjesversneller. De 27 kilometer lange Large Hadron Collider (LHC) kost twee miljard euro en laat protonen met bijna de snelheid van het licht tegen elkaar botsen. De krachten die hierbij vrijkomen zijn vergelijkbaar met die van vlak na de oerknal. Met de tests willen de wetenschappers van de CERN het ontbrekende Higgsdeeltje vinden. Dat deeltje is nog nooit eerder waargenomen, maar is in het verder succesvolle Standaard Model van de natuurkunde nodig om te verklaren waarom alle andere deeltjes massa hebben.

Hartstikke nuttig onderzoek dus. Maar ook levensgevaarlijk, vinden Wagner en Sancho, van wie in ieder geval de eerste een wetenschappelijke achtergrond heeft. De mannen vrezen dat de LHC een zwart gat creeërt dat de gehele aarde opslokt. Ander doemscenario: doordat er zogenoemde strange quarkdeeltjes ontstaan, verandert onze planeet in een verschrompelt hoopje dode materie!
Mensetende draken
Via een rechtbank op Hawaï- waar Wagner woont- proberen beiden nu een verbod op de proeven af te dwingen. Woordvoerders van de CERN geven hun weinig kans van slagen. Ten eerste is de deeltjesversneller uitvoerig getest en volkomen veilig gebleken. Ook de zwarte-gatentheorie wordt onderzocht, al zijn de resultaten daarvan nog niet bekend. Ten tweede heeft de rechtbank op Hawaï helemaal de bevoegdheid niet om de Europese CERN een verbod op te leggen.

Ook natuurkundige Nima Arkani-Hamed van de Universiteit van Princeton ziet geen enkel gevaar: ‘De LHC doet niets wat niet honderdduizend keer per dag in het heelal ook gebeurt.’ Bovendien: ‘Theoretisch gezien geldt voor alles dat er een minuscule kans is dat het gebeurt.’ Wat dat betreft is de kans dat de LHC inderdaad een zwart gat creëert, net zo groot als de kans dat er uit de LHC ‘mensetende draken ontstaan.’




hoe denken de mensen op het carpboard hierover?
zelf geloof ik er niet zo in want als het egt gevaarlijk is zou het niet aangezet worden :lol: op mijn school was dit "HET" gesprek van de dag :lol:
Laatst gewijzigd door Stef Rijkers op 10-09-2008 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

09-09-2008 20:52

zouden de mensen die stemmen a.u.b hun mening kunnen onderbouwen? :wink:
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-09-2008 12:20

Natuurlijk is het gevaarlijk ga er maar eens tussenin staan. :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2008 13:31

Nog geen zwart gat gezien.

Al het nieuwe is onzeker. Je kunt slechts het risico beoordelen van reeds bekende zaken. Voor dat deel is de deeltjesversneller van CERN volstrekt veilig. De onveiligheid is een theorie van 2 mensen waarvan er één tenminste een wetenschapper is? Dat laatste zegt niet meer dan dat hij een universitaire opleiding heeft. Mag hopen dat de echte experts erover nagedacht hebben. Geen idee verder. Leuk experiment lijkt me.

Wellicht een beetje onzin om deze pol op CarpBoard te plaatsen. Maar ja, iedereen heeft tegenwoordig verstand van zaken en wordt voor commentaar op TV gevraagd.

http://public.web.cern.ch/public/

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
michiel van willegen
Berichten: 224
Lid geworden op: 04-05-2004 17:27
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

10-09-2008 14:31

Klinkt wel allemaal heel bekend,..

Heb het boek "bernini mysterie" gelezen van Dan Brown(schrijver van o.a. De Davinci Code..) en daar gaat het ook over deze proeven.

In het boek van Dan wordt op deze manier een materie ontdenkt die er voor kan zorgen dat er een groot deel van de wereld vergaat (in dit geval heel vaticaanstad).Ook wordt er veel uitleg gegeven over het onstaan van deze materie en wordt er natuurlijk een leuk verhaaltje omheen vezonnen..

Weet niet of er iets kan gebeuren met een test in de echte wereld,maar goed als we het niet proberen weten we het nooit...


Groeten,.
ik leef want ik vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2008 15:29

Niet zo gek, dat ging over CERN.

Het thema was echter de strijd tussen religie en wetenschap. Het draaide om materie gestolen in CERN.

Niet helemaal identiek thema. Hier draait het om de onbekendheid van het nieuwe. Ook een eeuwenoud thema. Stilstand is achteruitgang.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Kaj de Jager

10-09-2008 16:30

Het is absoluut niet gevaarlijk zelf niet als je ertussen in staat :wink:
Dit komt omdat ze de kleinste deeltjes laten botsen. Zogenaamde protonen. Als deze al een zwart gat zullen creeren dan zou deze zo klein zijn dat het niet eens een vlieg zou kunnen opslokken.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-09-2008 21:00

Rap vissen jongens, 't is binnenkort allemaal op.. :o

Elementaire deeltjes zoeken :roll: het zou wat.
Heeft al wel miljarden gekost.

Balthasar Gérard had twee deeltjes nodig om de huidige wetenschapskas wederom flink te spekken, of zouden die het weer voor nop doen?

Beter zochten die gasten 1x per twee weken hun ouders of grootouders eens op, leerden ze ook nog eens wat. :-?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

10-09-2008 23:35

Tsah de mayas hebben voorspeld dat de wereld vergaat in 2012 en hebben ook een tekening achtergelaten en laat dat nou net dat ding zijn :D

Prachtig om de big bang te gaan creeeren in het klein. Wat als het lukt en dat ding groeit? Is eral over nagedacht hoe je het kan stoppen?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-09-2008 08:34

Iedereen heeft al voorspeld dat de wereld vergaat. In zekere zin hebben ze gelijk. Vraag is alleen wanneer. Maar hier is het eindig. Ooit moeten we dus verhuizen.

Te weinig energie Dries. Maar er is genoeg energie voor fantasie.

Nou, ga maar eens op bezoek bij mijn ouders en grootouders. Is er nog een medium dat me daarmee kan helpen? Lijkt me wel aardig. Heb ze al in tijden niet meer gezien.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

12-09-2008 23:24

Henk ter Maat schreef:
Balthasar Gérard had twee deeltjes nodig om de huidige wetenschapskas wederom flink te spekken, of zouden die het weer voor nop doen?




Was dat niet die gast die Willem van Oranje een houten pyjama aan meette?
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-09-2008 11:23

Ja. Op dinsdag 10 juli 1584 rond 13:30 in Delft. Ik snap het verder niet. Balthasar Gérard was geen wetenschapper. Laat mij raden, hij schoot 2 keer en er is opnieuw forensisch onderzoek opgestart naar de historische juistheid?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-09-2008 13:44

Aha,

http://www.delftopzondag.nl/athena/site ... 2_1_2.html

Pfff, duurde even voor het kwartje viel. Begrijp dat Delft Forensics hiermee wil aantonen wat ze tegenwoordig allemaal kunnen. Met een 2 delige documentaire van de EO. Ik denk dat het marketing is en uiteindelijk meer geld in het laatje brengt dan dat het kost.

Deeltjes versnellers als in CERN vullen onze kennis op atomair gebied aan. Wat wij op dit gebied ooit hebben geleerd blijkt onvolledig en bijvoorbeeld onze lesboekjes moeten herschreven worden. Lijkt mij toch niet onbelangrijk voor de vorming van toekomstige wetenschappers.

Wat je van onderzoek naar het ontstaan van het heelal moet denken weet ik niet. Dat lijkt mij inderdaad een strijd tussen wetenschap en religie. Zal het de mensen leren dat hun religie het bij het verkeerde eind heeft? Er is nog steeds strijd tussen evolutionisten en creationisten, terwijl al wel redelijk bekend is wie er uiteindelijk dichter op de werkelijkheid zit.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie