eerste sessie van het jaar!!

Plaats reactie
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

06-02-2002 09:35

hoi,
ik vertrek vanavond voor een 4 nachten sessie hier in Belgié!! het weer is al 14 dagen heel zacht dus er moed wat inzitten :wink:
ik vertel er maandag meer over :wink:
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Bart Malfait
Berichten: 27
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Beveren-Leie
Contacteer:

06-02-2002 11:55

Hoi Tommy,

Veel succes alvast, er zal wel wat uitkomen. Iemand die ik ken is dit weekend gaan vissen en het water was reeds 7 à 8 graden, dus zo koud is da ook al niemeer é. Deze namiddag ga ik peilen, en volgende week vlieg ik er dan ook in, hopelijk met succes.
Greetz
Vang ze
Bart
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-02-2002 18:12

Er valt nu en dan wel wat te vangen, maar toch is de watertemeratur nog niet optimaal. Mijn eerste karper van het jaar is al binnen, maar het was meer een gelukskarper, hij stootte gewoon op mijn voerplek, maar toch, hij is boven water geweest
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-02-2002 19:07

Tommy, leuk dat je ook even tijd voor me had op de beurs....
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

07-02-2002 19:46

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roy Alofs op 2002-10-19 02:41 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

07-02-2002 19:56

heb de eerste 5 sessies er al op zitten, de meeste een uur of 4 lang...korte dagsessies dus. alleen de eerste sessie geblankt, daarna resp. 18, 16, 22, 20 en 16 (de laatste 2 in een sessie). al deze vissen heb ik gevangen op een stadsgracht, waar verleden jaar geen een vis groter als 23 is gevangen, ik ben dus alweer lekker op stoom.
groetjes Da Fox
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

07-02-2002 20:49

Hallo Wintervissers,

Ik lees steeds weer van die onzin over de watertemperaturen. 7 of 8 graden, 't maakt allemaal geen moer uit. Ik heb vis gevangen toen er al gedeeltelijk ijs op een plas lag. In deze tijd gaat het erom dat je de vis opzoekt. Dat kost tijd op een groot water. Maar er zijn vaak genoeg aanknopingspunten. De vis wil zich nu juist veilig voelen omdat het water relatief zeer helder kan zijn. Zoek dus de plekken op waar ze onder kunnen liggen of als die er niet zijn de diepere gedeeltes. Soms ligt de vis ook tegen de rietkragen op 40-50 cm waterdiepte. Tips: bomen, overhangende struiken, kuilen, steigers, woonboten, jachthavens.
Ik heb vorige week, gewoon doordeweeks (5 uurtjes) een sessie meegemaakt van 11 aanbeten en 9 gevangen vissen tot 29 pond. Aas: mais en boilies (hengels wijd uiteen). Opmerkelijk was dat ik de grote vissen op de boilies ving. Pas op met je hoeveelheid voer. Ik voerde 1 pond kleine 12-14 millimeters en een pondje zachtgekookte mais. Boilies in kleine groepjes verspreiden en idem de mais.
Kortom vis waar de vis zit en speel in op 't weer. Hoe harder 't waait, hoe meer beet.

Vang ze!!

Arend
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

07-02-2002 23:30

behalve dat is het tijdstip ook erg belangrijk!!! Ik heb een aantal jaar op een watertje in de winter gevist en elk jaar waren ze maar op een tweetal uurtjes per dag te vangen. En ook nog elk jaar andere tijden. Op een ander water waar ik nu zit heb ik helaas deze tijd nog nie echt gevonden, maar misschien dat het 's ochtends vroeg is en dan merk ik het morgen wel......

Met Vr Gr
Niels K
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

08-02-2002 10:03

Hee Arend,

Ik wist niet dat er bij ons in de buurt een overbezette priveput lag. Die 11 runs had je toch zeker niet in de ringvaart of in de IJssel.
Met grappende groet,

Henrie de Vogel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2002 10:26

Hallo Arend daar ben ik weer.

Het gaat goed met jou vangsten, gefeliciteerd.
Op 31 -01 meld je dat je in korte tijd 11 vissen hebt gevangen.
En nu 11 runs en 9 gevangen, zijn dus al 20 vissen en ook nog eens 20 plussers heel netjes.
Of heb je je vergist en waren die 11 er 9 kan ook hoor, vergissen is menselijk.

Voor wat betreft de watertemp. kan ik het niet met je eens zijn.
Lees daarvoor "succesvol vissen op grote karper" nog maar eens door.
Heel misschien laat je nu wel iets van je horen, er zijn meer benieuwd naar jou stelling dat de water temp. niks uit maakt.

Nu niet zeggen dat jij gevangen hebt en veel bij een lage watertemp.
Ik heb gevangen met veel eiwit, zuivere trouvitboilie, dat is ook tegenstrijdig met de EA methode.

Ook heb ik in de winter met ijs op het water met zachte zoete mais gevangen, terwijl de EA methode juist zegt dat je met je eiwit omhoog moet in de winter.

Zie dit is het leuke van een discussieforum iets zeggen is 1 maar het wordt pas leerzaam wanneer je ook antwoorden krijgt.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

08-02-2002 12:39

Morgen 2e sessie van het jaar; 1e sessie op het kanaal geblankt hopelijk wordt het morgen beter 1 week voorgevoerd ga daar 1 nacht zitten als het goed loopt blijf ik langer zal verslag uitbrengen zondag of bij goed vangen maandag pas
laten we het hopen

Groet Josse
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

08-02-2002 14:48

Hoi Douwe,

Hier enig repliek. Wat betreft de watertemperatuur: of het nu in de winterperiode 6, 7 of 8 graden is, het is gewoon een lage temperatuur en de vis is niet de hele dag actief. Z'n metabolisme staat op een laag pitje. Dat ze wel azen is iets anders. Ik let juist wel op de watertemperaturen, maar dat is juist bij de kritische grens van 10-11 graden. Zomerstekken worden opeens verlaten door de vis, want ze trekken naar hun winterverblijven. 's Winters vis ik dus waar de vissen zich merendeels ophouden. De praktijk!! wijst dit mij keer op keer uit.
Over de aantallen vissen: ja het klopt wel. In twee sessies 20 vissen. Toevallig beide keren 11 runs gehad, maar wel meer keren beet en ook enkel witvissen. Dat was de afgelopen twee weken in de vliegende storm op een groot water. Ik was de enige visser tijdens die weken, want ik ben meerdere keren wezen voeren.
Wat betreft mijn visie op aas. Ik vis/viste altijd al volgens de richtlijnen van EA, nog voor het boek er was. Wel ga ik flexibel met die richtlijnen om. Soms voer ik veel meer(m.n.in de zomer, ook afhankelijk van het type water). 's Winters dus hoog eiwit. Dat ik dus nu ook met mais vang, logenstraft de theorie. Toch vangen veel vissers 's winters op mais, omdat het een goed aas is. Wel boterzacht koken. Wat EA beweert is een selectie die uitgaat van het aas en de samenstelling hiervan. Toevallig ving ik de grotere vissen (allen boven de 20 pond) op de boilies (eiwit 24-25%, en voor de grap had ik speculaaskruiden toegevoegd bij wijze van experiment). De kleintjes (kleinste was 40 cm) ving ik allen op mais. Het water ken ik maar pas en ik denk dat er behoorlijk vis zit en dat er wellicht te veel zit. De vis is misschien wel genoodzaakt om te azen.
Wat betreft de vangsten in de winter: ik vang wat betreft aantallen soms meer als 's zomers en dat heeft dus meer met lokalisatie te maken. Afgelopen oktober heb ik in 5 korte sessies op dat zelfde water 16 vissen boven de 20 gevangen, waaronder een dertiger.
Aas (eiwit 19%), m'n toprecept voor het najaar. Detail: geen enkele kleine karper!!!
Waar mee ik maar wil zeggen dat de visie op aas van EA weer eens 'bewezen'wordt. Ik voerde en viste op een kleine bevoerde stek.
Toeval????
Zo kan ik wel door blijven gaan! Het is soms ook de tactiek, ik ving 80% van de vissen pal onder de hengeltop, met de wind op de kop. En het waaide in oktober ook van de planeten!
Even terugkomen op de mais. Ik heb bij wijze van experiment een plek voorzien van boilies (4 ons, twee dagen gevoerd) en een plek alleen met enkele handen mais, geconcentreerd bij palen en ook veel ruimte tussen de maisplekjes. Je ziet het: resultaat. De boilie vangsten waren later op de avond (tussen 9 en 12). Op de mais begon het al direkt. Ik viste van 16.30 tot 24.00.
Ik heb 't idee dat boilies op de termijn de grotere vissen terug zal brengen, zijn dus kwalitatief beter. De mais is misschien wel een tijd niet gebruikt op dat water, wie zal het zeggen.Trouwens, ga flexibel om met de visie van EA. Ook hij benadert het soms anders en heeft bijgeleerd(bv. voerhoeveelheden).
Dat ik 's winters soms meer vang heeft misschien ook wel te maken met het feit dat er geen sterveling zit te vissen. En dat begrijp ik nu niet, dat er zo weinig gevist wordt. Wat mij betreft houden zo. Nog een tip: wanneer een water bestookt wordt met ready-mades en veel vissers passen een stereotype wijze van vissen toe, ga dan maar eens vissen a la EA. De karpers hebben het in twee dagen precies in de gaten wat goed voer is.
Zo Douwe tevreden? hoop dat 't duidelijk is.

Arend
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2002 15:12

Arend, hehe, is toch niet zo moeilijk he.
Voor wat betreft de EA methode ben ik aardig ingeburgerd hoor.
Ik ken een paar vissers persoonlijk die er ook wel het één en ander over weten.

Antwoord is duidelijk en uitgebreid, ik zal hier verder niet over in discussie gaan.
Mocht ik over de methode opzich in discussie willen treden weet ik EA zelf wel te benaderen.
Zeker over meer eiwit in de winter kan nog een aardige boom worden opgezet, maar ook hier zijn de zaken al enigzins bijgesteld.

Voor zover vangsten als bewijs getoond worden ken ik ook een paar vissers die heel anders tegen aas aankijken.
Maar één ding hebben ze allen gemeen dat is de basis van alles, vissen waar de vis aast.

Met een karperachtige groet.
Douwe.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2002 18:06

Dat is het nu juist Menno.

Een karper zet een overschot van de eiwitten om in energie/vetten.
Ook kan hij een overschot aan eiwitten uitscheiden als ammoniac via de kieuwen.
Tevens lijkt het mij erg eigenwijs van de vissers dat een karper niks anders zal vreten dan het voedsel wat wij hem aanbieden.

Juist in de winter of bij koud water kan de karper niks met dat hogere getal aan eiwitten.
Resulterend in eerder en langer verzadigd zijn.

Juist om dit soort dingen stelde ik hiervoor dat er nog een aardige boom opgezet kan worden t.a.v. meer eiwit in de winter.

In eerdere discussies over dit item was de conclusie, ook van EA, dat de ondergrens van 22 % eerder wenselijk was/is dan de bovengrens van 28 %.

Wel ga ik er vanuit dat je goede ingrediënten moet gebruiken, goed verteerbaar, ruwe vezels, licht verteerbare koolhydraten enz. en het dier mag er geen hinder van ondervinden.
Maar dan blijft de vraag, hoe weet het dier aan het einde van zijn aastocht wat voor voedsel het geweest is waar hij zich een beetje belabbert van voelt.

Hiervoor stelt Arend dat een karper op een zwaarbevoert en bevist water al na twee dagen weet welke boilie volgens een berekend recept is en welke een geconserveerde ready made is.
Je zult op dat type water uiteraard langer en beter scoren met een goede home made maar of dat al zo snel zal gebeuren?

Volgens mij werkt de EA methode juist erg goed op vrijwel onbevist en onbevoert water.
Dat blijkt ook wel uit de gegevens die Arend gegeven heeft.

Inderdaad wat is wijsheid.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-02-08 18:11 ]</font>
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

09-02-2002 20:56

Net terug, normaal was het to morgen maar was het zat!! :wink: te veel regen en wind. was bijna mijn oval kwijt door de wind. maar toch vis gevangen (een schubje van 10kg en eentje van 9,200kg) en één dike gelost voor het net (was effe ballen)maar goed heb niet zitten blanken en das al veel in deze tijd van het jaar!! :wink: ga nu beginen met voeren op het water en in Maart is de volgende sessie van een week geplant (18maart tot 24maart). veel succes voor die nog moeten starten!! :wink:
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-03-2002 11:56

ook alweer de eerste sesie achter de rug
had er 5 van 19,22,25,25,26 pond mijn maat drie 17,18,22 pond een een andere maar kwam ffkijken en ving er ook nog een op mijn hengel omdat ik al stond te drillen

gr martijn

ps allemaal op boilies gevangen eiwit waarde onbekend maar met veel olie erin
Arjan van den Berg

07-03-2002 11:45

Hallo Martijn,

Dat is een puik resultaat hoor.
Ik zou graag weer eens zo vangen.

En al die Friezen willen ons doen geloven dat ze het zo 'slecht' hebben qua vangsten dan, daar in het Noorden.

Echt een goede start ga zo door.

MvG

Arjan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-03-2002 11:56

arjan
het is niet altijd rozegeur en koeiegeloei hier in friesland hoor maar inderdaad dit was echt sessie waarop ik weer ff vooruit kan!

gr martijn
Plaats reactie