Karperviswedstrijden

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-06-2008 20:21

Er worden nogal wat van deze wedstrijden gehouden. Persoonlijk heb ik daar niets mee, maar dat moet natuurlijk iedereen voor zich weten.
Wel interessant om te weten is wie voorstanders en tegenstanders zijn van dergelijke wedstrijden en waarom.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

01-06-2008 20:28

Ik zelf ben niet tegen karperwedstrijden, maar wel tegen het feit dat de stekken geloot worden. Ik weet het, het moet wel anders wordt het een chaos, alleen de uitslag van een wedstrijd hangt af van je stek. En als je op een stek geloot wordt waar je al van tevoren weet dat vangen miniem is, kijk je tegen de hele wedstrijd op.

Voor de rest vind ik het prima, altijd leuk.
casper utrecht

01-06-2008 22:39

Wedstrijden zijn niet mijn ding, ik hou juist van rust en stilte tijdens het vissen. Volgens mij zegt het winnen van een gemiddelde karperwedstrijd ook niks. De stek is zo belangrijk en die kun je niet kiezen.

Wat ik wel een interessante wedstrijd opzet zou vinden is: met vrije stekkeuze een jaar lang 48 uur per maand vissen op het ijsselmeer ofzo. Maar dan wel iedere maand verplicht op een plek waar je bij eerdere sessies nog niet zat. Alleen dan kan iemand laten zien enigszins een "neus" voor karper te hebben. Maar voor zo'n wedstrijd vind je denk ik geen deelnemers en organisatie 8)
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

01-06-2008 23:05

Ik heb geen problemen met een karperwedstrijd, maar mijn ding is het niet. Ik bepaal liever zelf waar ik ga zitten, hoe laat ik begin en hoe laat ik stop. OK, OK, mijn vrouw bepaalt het ook nog een beetje, da's waar.
Verder denk ik ook dat het aan de stek ligt die je loot, maar dat is in het witviswedstrijdwereldje (mooi galgjeswoord) ook zo.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
martijn dikken
Berichten: 616
Lid geworden op: 30-11-2005 00:05
Locatie: enschede
Contacteer:

02-06-2008 00:19

Ik ben niet echt een visser die dag in dag uit en jaar in jaar uit alleen zou kunnen zitten. Ik hou ook van het sociale aspect wat karpervissen met zich mee brengt. Kletsen met anderen over je hobby en haar belevenissen. Ik kan rustig een weekend heel fanatiek en voorbereid op een water alleen doorbrengen. Terwijl ik de andere keer weer behoefte heb aan gezelschap. Afwisselen dus.

Ook van vissoort de laatste jaren. Dit ook in verband met minder tijd dan voorheen. Ik ga ook graag een tripje naar Frankrijk maken terwijl een ander liever in Nl blijft achter zijn target aan. Er zijn gewoon zo veel opties in hoe je het allemaal kan beleven in dit wereldje.

Nu heb ik ook weer schik in het organiseren van wedstrijden. Samen met 2 andere maten en met medewerking van sponsoren kunnen we er wel een leuke tijd van maken.
CFC (carpfiesta club) rulezzz hahaha misschien tot aan de waterkant..
Le General Blankensteijn ...normally I'm generally blanking
http://www.cfclub.nl/
voor en door karpervissers
robin bijker
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-12-2006 09:36
Locatie: glanerbrug
Contacteer:

02-06-2008 08:37

ik vind het gewoon super, ook het loten om een stek
ik ga er meer heen voor de ervaring en plezierwat je daar hebt
als je nu honderde euros betaald ja dan kan je balen van je stek maar een paar 10tjes een leuke dag maken
als het mooi georganiseerd is en ik kan meedoen ben ik van de partij
zouden er meer moeten doen!! :wink:
gr. robin
Gebruikersavatar
martijn dikken
Berichten: 616
Lid geworden op: 30-11-2005 00:05
Locatie: enschede
Contacteer:

02-06-2008 09:39

Oja...thxz Robin...dat is wel de opzet van CFC wedstrijden...meedoen is belangrijker dan winnen...laag inschrijfgeld en voor iedereen leuke prijzen. Ik heb wedstrijden gezien waar het om voerboten gaat en dan is de sfeer ook meteen grimmiger en dan is de gezelligheid er af. Iedereen die niks heeft is dan ook meteen vertrokken en feliciteerd de winnaars niet eens.
Het mag ook wel een beetje voor de lol gaan. En als iedereen dus wat kan winnen, is het meteen anders. Tuurlijk zijn er wat vettere prijzen voor de winnaars.
Nu afgelopen keer waren het penhengels van spro of een tackelbox van strategy helemaal gevult (thxz paul en Arjan) en de keer er voor Fleecetruien van Fox(paul again) en de prijzen die daar onder zitten waren ook niet mis, schepnet of rigwallets, kachels, waardebonnen €50 MTC baits (Johan, Arjan, Vos en Martin thxz sponsors). Het meedoen waard. Volgens mij was iedereen blij met wat ie had gewonnen in de stek verloting.
Dus ook al blank je en dat gebeurd ook vaker als je instand gaat vissen op het kanaal, je komt toch thuis met een glimlach om het prijsje. denk dat de karpervissers dat leuk vinden...of zo hahahaha :P
Le General Blankensteijn ...normally I'm generally blanking
http://www.cfclub.nl/
voor en door karpervissers
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

02-06-2008 10:05

Zolang er testosteron door het mannelijk lichaam stroomt (geloof dat vrouwen maar iets van dat goedje hebben) is er behoefte aan competitie. We willen ons bewijzen en natuurlijk winnen. Dus ja ook voor onze geliefde hobby. Ben er zelf verschrikkelijk op tegen. De voer hoeveelheden, het patserige haantjes gedrag, loting, afzetten van volledige waterkanten voor zo'n wedstrijd.

Recentelijk meegemaakt dat op een bekend kanaal een wedstrijd werd gehouden met een lengte van zo'n 5 kilometer. Had er een voerperiode van een 3 weken opzitten, maar kwam er te laat achter dat er een wedstrijd zou plaatsvinden. Tja. Tijdens de loting hebben we de vissers die onze stek hebben uitgeloot een kilootje van de 3 weken gevoerde boilies gegeven. Niet gek dat ze de wedstrijd uiteindelijk hebben gewonnen. Had er geld voor moeten vragen. Tot 2 weken na de wedstrijd viel er geen schub meer te vangen, het kanaal was letterlijk volgedumpt.

Iedereen moet maar doen wat ie wil, maar mij niet gezien.
Kom aub niet aanzetten met het is zo gezellig, dat kan toch ook zonder wedstrijd.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-06-2008 15:45

Hier viewtopic.php?f=18&t=5770&hilit=wedstrijd ook nog wat meningen (?)Wellicht leuk om nog even mee te pikken.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-06-2008 15:57

Wat een gelul meedoen is belangrijker dan winnen.
Zo te zien zijn er onder de zgn. wedstrijdvissers ook genoeg peppies te vinden.

Karper willen beschermen en er wel wedstrijden op houden?? tsja ksech maar niks meer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

02-06-2008 16:56

Ik zelf vind het niks, en ja ik kan erover mee praten ik heb ook eens mee gedaan aan een wedstrijd....
Probleem van een wedstrijdje vind ik de na weeen die je er aan over houd, op een plaatselijk kanaal
hier in de buurt vind men het ook nodig om 2 weekenden achter elkaar een 48 uur's wedstrijd te houden
en het zal wel een ongeschreven regel zijn om te dumpen met zo'n wedstrijd uit zondering daar gelaten en dat met
een water temperatuur van omnabij de 10 graden bezorg je de locals een hele goeie nachtrust......

Dus ik vind het niet echt doordacht.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

02-06-2008 20:23

Een wedstrijd opzich is wel leuk,alleen omdat je 9 van de 10x niet mag vissen hoe je wilt houd het voor mij al op.
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

03-06-2008 12:04

Zelf vroeger alleen meegedaan aan witvis wedstrijden, helaas niet met veel succes :lol:
Zou er wel voor open staan mocht er hier is 1 in de buurt komen.
Lijkt me een leuke uitdaging, en dan niet persee omdat er prijzen mee te winnen zijn.
Het enige nadeel zou dan zijn dat je niet de stek voor het kiezen hebt, maar dat maakt in mijn ogen de uitdaging juist groter om juist daar waar je misschien niet wilde zitten je visje te pakken! 8)
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

03-06-2008 13:02

Wij organiseren voor het derde achtereenvolgende jaar wedstrijden. In het begin hadden we een koppel of 8, tegenwoordig werken we voor de meeste wedstrijden met wachtlijsten. Voor de meeste wedstrijden plaatsen we maximaal 20 koppels op 4 km parcours. De marathon vissen we op 3 trajecten rondom Almere, met op ieder traject 4 koppels.

Ik heb op die wedstrijden een hoop mede karpervissers leren kennen, en ik heb er nieuwe vismaten leren kennen. Vooraf is het altijd gezellig, oude bekenden van vorige wedstrijden zien elkaar weer, en na afloop idem dito. We hebben een vaste groep die ieder jaar weer meedoet, en een stukje verloop met nieuwe gezichten.

De prijzen zijn bijzaak, de eer om te winnen meestal zeker niet :lol: . Na afloop ontvangen we vaak nog mailtjes van tevreden deelnemers, erg leuk. Organiseren is wel wat werk, we verdienen er geen dubbeltje aan, maar we vinden het zelf ook leuk om mee te doen. Bovendien maken we van de gelegenheid gebruik om te wijzen op het opruimen van afval (we delen altijd vuilniszakken met bijbehorende flyer uit) en we geven iedereen bij de nachtwedstrijden altijd een flyer met aandachtspunten als je gaat nachtvissen. Wat kan wel, en wat kan niet.

Je kan een wedstrijd dus heel goed gebruiken om een boodschap te verkondigen. Onthaakmat is bij ons niet verplicht, maar wordt wel aanbevolen. Het is mooi als iemand hem niet heeft, en na een prettig gesprek de volgende wedstrijd ineens wel 8) .

Maar goed, verder moet iedereen gewoon doen wat hij zelf leuk vind.
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

03-06-2008 20:43

ik heb er zelf niks tegen maar het is niks voor mij.
paar weken terug hebben we hier 2 week achtermekaar 48 uurs wedstrijden gehad.
maar een paar liepen gewoon echt te kloten met voer,de watertempratuur was 4 graden en ze voeren als gekken 2,5kg en het was niet 1x dat ik het bij een koppel zag..echt te gek voor woorden.
heb na die weken een paar x gezeten en met andere jongens gepraat die er zaten te vissen er kwam soms is een visje uit op een stuk waar het anders wel wil...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2008 21:23

In onze jonge jaren was competitie een verkeerd woord en ging het niet samen met de heroïek die wij zochten achter het karpervissen. Mijn opvoeding heb ik in die tijd genoten en ik zal dus nooit een wedstrijdje vissen. Maar inmiddels weet ik wel dat velen er plezier aan beleven. Het is ze gegund, zolang ze het netjes houden. Overigens vind ik dit samenzijn één van de positieve aspecten. Of dat nu een KSN bijeenkomst is of een wedstrijd. Helemaal mooi als karpervissers uit meerdere landen samen komen en contacten over de grenzen gelegd kunnen worden. Wij hebben namelijk nogal sterk de neiging tot navelstaren... En bij sommige zit er een dikke laag alg op. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-06-2008 01:03

Maarten klokhuis ik zie inderdaad wedstrijdvissen op karper als not-done dat is een persoonlijke mening die ik niet zal veranderen.
Meedoen aan een wedstrijd zonder de intentie te hebben om ook te winnen is al helemaal niet iets wat in mijn belevingswereld voorkomt.
Ik kan goed tegen verlies maar niet tijdens een wedstrijd.
Iedereen die meedoet aan een dergelijk evenement met als doelstelling dat het best wel gezellig is kan de tijd en kosten beter besparen.
Maar ook dat is een persoonlijke niet ter discussie staande mening.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

04-06-2008 22:28

tja een wedstrijd is niks meer dan een naam, verder is de visserij identiek, maar goed karpervissen is not-done dus....
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

05-06-2008 09:56

Klaas,

De visserij is identiek (het is eigenlijk maar een hengeltje uitgooien en blijf zitten waar je zit en ...) maar zeker niet het gebeuren erom heen. Als ik 's ochtends wakker word wil ik hoogstens 1x goedenmorgen zeggen en dat is tegen een eventuele vismaat waar ik (soms) mee zit te vissen. Bij zo'n wedstrijd zit je haast bij elkaar op schoot en kun je niet je ding doen aan de waterkant. Ten tweede dat gezuip en gevreet tijdens zo'n wedstrijd, het lijkt er bij tijden wel drukker dan op een volgeboekte camping in de bouwvak. Nou sorry maar dat kun je in mijn ogen geen karpervissen noemen. Naar mijn idee is het dan meer voor de gezelligheid aan de waterkant zitten en bijkans nog even een hengeltje uitleggen. Voor dat soort dingen ga ik wel naar de kroeg of de camping. Het is toch ook geen wonder dat er haast geen vissen uitkomen bij zulke wedstrijden. Kijk eens naar de vangsten van de afgelopen 2 karper koppelwedstrijden op het NWK.

Let wel dit is mijn mening, en voor iemand die het leuk vind moet het lekker doen, maar het is in mijn ogen niet echt karpervissen.

GR.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-06-2008 12:49

Klaas ik schaar mij in deze graag naast Eddy verder heb ik er niets aan toe te voegen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

05-06-2008 14:09

Ik doe altijd een viswedstrijd met me vismaat:P tis alleen nooit meer dan 1 verschil want we doen om de beurt een vis:P neej voor mij is zo'n wedstrijd ook niks ik vis waarneer ik wil en het liefste ook op een zo rustig mogelijke plek. niet dat er elke 10 meter een tentje staat ofzo.
Maar ieder zijn ding zeg ik altijd maar:)
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

05-06-2008 19:15

jullie waren er dus niet bij, er zat dik 400 meter tusse elke stek in 8)

Er werd gewoon wel serieus gevist, maar is dat dan niet gezellig?
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

08-06-2008 02:06

Binnenkort komt er een apart topic of artikel over, maar ik licht vast een tipje van de sluier op:

Ter gelegenheid van 10 jaar SKP organiseert de AHV over een paar maanden een wedstrijd waar uiteraard alleen de vangst van gemonitorde spiegels telt. Onze jongens hebben een eenvoudig, doch ingenieus systeem bedacht waardoor je kunt gaan vissen waar je wilt (ik raad aan een plek waar je een gemonitorde Amsterdamse spiegel kunt vangen). De wedstrijd duurt een heel weekend.

De begin- en eindtijden staan dus vast, maar verder is er vrije stekkeuze. Ik denk dat ik me zelf ook maar inschrijf. Want wat ik over de prijzen hoor is ook niet mis...

Later meer.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

08-06-2008 02:13

En als antwoord op de vraag van Aart:

zoals wel meer posters hier hou ik best van een beetje competitie, maar heb ik absoluut geen zin om op een rijtje te gaan zitten 'karperen'. Wateren waar dat zo werkt (ook zonder dat er een wedstrijd is georganiseerd) ben ik al snel gaan mijden. Maar als ik zelf mijn stek(ken) kan uitkiezen zonder op iemands lip te zitten, doe ik graag mee aan een wedstrijd.
ff v==
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

08-06-2008 12:15

hallo heren,zo te zien zijn er velen op tegen,om een wedstrijtje te vissen op karper,enkelen ook niet.
maar je kunt het ook van de andere kant bekijken.
vroeger zeer veel witviswedstrijden gevist,en als het ff niet meezat met de vangst,ff gaan buurten bij je mede vissers,die wel wat vingen.
en ff een praatje maken,zo deed je toch weer een beetje meer ervaring op,over andere technieken over het vissen.
en ging je langzamerhand ook steeds meer vissen vangen over de jaren heen.
dus ik vind dit vooral voor de jeugd,een goede start om een heleboel ervaring op te doen.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!