Vis TV vissen zonder onthaakmat????

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enkelaar richard
Berichten: 163
Lid geworden op: 21-08-2006 11:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-06-2008 11:22

Het goede voorbeeld :evil: :evil:

Ik had wel beter verwacht !!!!
Gebruikersavatar
Theo duijf
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-04-2008 10:18
Locatie: Katwijk

01-06-2008 12:45

Welke uitzending bedoel je?
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

01-06-2008 14:04

de uitzending van vanmorgen bedoelt hij denk ik.
Altijd dat gezeur over de onthaakmat vroeger viste mensen nooit met zon mat tuurlijk is het beter voor een vis maar een goede grasmat is ook goed voor een vis zolang hij maar niet op stenen of takjes ligt ofzo.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

01-06-2008 14:10

Alhoewel ik al iets vermoed denk ik toch dat je als topicstarter wat duidelijker zou moeten zijn Richard!
Wat voor onheil is er nu weer geschied?

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

01-06-2008 20:33

Ach, ik vind dat je je aanstelt, ten eerste had Ed een brasem die misschien 2 seconden op de grond lag.
Bij Marco zag je het gewoon dat ie z'n onthaakmat vergeten was of iets dergelijks, maar hij hield die vis toch gewoon boven het water?
tralalala....
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

01-06-2008 23:19

als ik zie hoe de meeste KARPERVISSERS met een brasum om gaan hoe wil je dan het doel van een onthaak mat heiligen.Elke vis verdiendt een goeie behandeling op de kant.Op het moment dat er zeer hoog gras is hou eens op in het gras licht de vis ook prima.Een onthaakmat is altijd beter maar we kunnen het er ook een beetje te veel opgaan leggen


op deze volgende opmerking zal wel comentaar komen


probeer nu de nieuwehaak met een doekje voor het bloeien ingebouwd,en een goeie draaiende eigenschap


we kunnen ook doorslaan in onze hobby en toch eten we elke dag vlees
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

02-06-2008 13:27

Ik onthaak een brasem altijd in het water...
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

02-06-2008 14:47

ik ook me maat houd me hengel vast ik pak tangetje en haal de haak uit zijn bek en hij mag andere vissers gaan pesten:P fluister hem wel in zijn oor dat hij mij voortaan met rust moet laten hoor :lol:
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-06-2008 18:08

Verplaatst naar Koffietafelpraat. Deze topic hoort niet thuis bij Vissen in Nederland
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

03-06-2008 12:39

ik snap het punt aan de ene kant wel van richard.. een onthaakmat moet eigenlijk gewoon standaard zijn. tuurlijk kan een karper ook wel in hoog gras liggen. maar wat als dat er niet is? of als het gras net gemaaid is. dan zit je weer met een probleem.

Ik was zondag nog bij een vijver, veel beginners en een oude visser van 45-50. er was weinig of geen hoog gras, maar zand met kleine kiezels. die oudere man ving een karper, onthaakte hem op zijn onthaakmat, fototje gemaakt en wou hem teruggooien. hij had zo'n onthaakmat van een halve meter bij een meter, wil de karper via de onthaakmat terugzetten, dus tilt hem op. laat die de karper van een halve meter op de grond vallen op het zand met kiezels :-? .

Daarna werd er nog een vis gevangen eindje verderop. ook geen onthaakmat en karper was niet uitgedrilt. ze hadden wel een soort weegzak waar ze hem op hadden gelegd, maar daar lag alweer zand en steentjes op. karper was nog erg wild op de kant en sloeg de hele tijd met zijn kop op de grond. bloed kwam uit zijn kieuwen toen ik aankwam. heb ze daarna nog wel ff geholpen om schade te beperken, maar ik denk niet dat het echt gezond was voor die vis.

Een onthaakmat hoor je vind ik gewoon bij je te hebben. het kan eens voorkomen dat je hem vergeet natuurlijk. karper zou je dan ook rustig in het hoge gras kunnen leggen, maar dan moet het wel aanwezig zijn. een onthaakmat is gewoon beter voor een vis. en dat ze met vis TV zonder onthaakmat vissen is wel een beetje het slechte voorbeeld geven.

m.v.g. sies
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

03-06-2008 16:35

@Remon: eindelijk iemand die het snapt.

@Sies: kijk dat bedoel ik nou. Heeft die kerel WEL een onthaakmat bij maar lazert die vis nog op de grond.

Ik bedoel, in sommige situaties kun je beter zonder mat vissen en goed met de vis omgaan (netjes in het gras, laag bij de grond etc) dan zonder je verstand te gebruiken wel een mat gebruiken.

Het komt er gewoon op neer dat je ten alle tijden je verstand erbij houdt en het welzijn van de karper in het oog houdt. Soms kan dat best zonder mat. Ging vroeger ook, en toen zagen de vissen er stukken gezonder uit dan je tegenwoordig vaak ziet. Dus zomaar blindelings beginnen te steigeren wanneer je geen dikke mat ziet zal wel mode zijn tegenwoordig maar slaat vaak/soms nergens op. Zal er wel bijhoren denk ik...
wiebrand dragt

03-06-2008 16:56

Je kunt ook blij zijn met t.v progamma's als deze!!!!
Komt allemaal ten goede van onze hobby.
Om je nou eensdruk te maken over een matje die er wel of niet is zijn er wel andere zaken.
Het sluiten van viswateren in het kade van de (nieuwe natuur)
Lijkt mij zinvoller om daar je energie in te steken.
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

03-06-2008 17:53

daar heb je ook gelijk in peter. het attent blijven en nadenken wat je doet als je een karper op de kant hebt liggen is ook een heel belangrijk aspect. een karper in het hoge gras leggen kan ook goed.

neem dat voorval met die kerel die zijn karper van een halve meter laat vallen. ten eerste is dat gewoon niet nadenken en je verstand niet gebruiken.
maar een tweede punt is: ik heb een onthaakmat die je dicht kunt ritsen aan beide kanten. dus als je een karper terug wilt zetten kun je de mat gewoon dicht ritsen. je hebt de karper dus in een soort zak zitten. waar hij dus niet uit kan vallen, tenzij je de hele zak laat vallen, maar dat is dus weer een kwestie van nadenken en attent zijn. met een onthaakmat is het makkelijker om een karper te vervoeren, en je hoeft minder attent te zijn.

een karper in het hoge gras kan prima, maar denk er wel bij na dat als je een karper niet goed uitdrilt, deze kan gaan slaan met zijn kop. en dan maakt het wel veel uit of die nou op een dikke mat ligt, of op het gras, omdat een mat wel veel zachter en dikker is als een beetje gras.
aan de andere kant weer: als je een karper goed uitdrilt is die op de kant ook bijna altijd rustig, dus met het goed uitdrillen van een karper voorkom je dit weer.

conclusie:
een karper kun je op een onthaakmat of in hoog gras onthaken. het nadeel van gras is dat je veel attenter moet zijn en veel beter op moet letten of alles goed gaat en de karper zich niet beschadigd. mijn mening is dat je een gewoon een onthaakmat moet gebruiken. omdat de kans op beschadeging dan veel kleiner is. onthaken in het gras kan wel, maar je moet er gewoon veel beter mee opletten, wat de kans op beschadiging vergroot. je gezonde verstand gebruiken en nadenken is dus het belangrijkst bij het onthaken en terugzetten van een karper.

m.v.g. sies
wiebrand dragt

03-06-2008 18:27

sprakeloos
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

03-06-2008 19:48

Geen woord aan toe te voegen Sies :D

Gr,
Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

03-06-2008 21:24

Helemaal eens met Sies,
al denk ik dat, zelfs als een vis gaat klapperen in het gras, het nog wel meevalt voor de vis. Die onthaakmatten vinden hun oorsprong in de tijd dat mensen op de Franse stuwmeren gingen vissen met alleen maar stenen als oever. Een vis op die stenen leggen is echt "not done". In Nederland, met doorgaans gras op de kant, had niemand toen zo'n mat. De vis werd meestal in het net in het gras gelegd. Dat is -vind ik- nog altijd acceptabel. Ik denk zelfs dat het beter is dan een vis op een droge mat te leggen (dat zie ik ook weleens gebeuren :o ).
Als je een vis laat vallen dan is het natuurlijk beter er een mat onder te hebben. Maar daar zeg ik gelijk bij: ik er nog nooit 1 laten vallen. Kortom: de mate waarin een mat noodzakelijk is, is wat mij betreft afhankelijk van de oever waarop gevist wordt.

PS: ja, ik heb altijd een mat bij me (behalve als ik ga pennen)
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

03-06-2008 23:42

dat dacht ik, bedankt :).

@casper:
ik weet niet of het slaan met de kop schadelijk is in het gras, omdat ik het nog nooit heb meegemaakt. ik hoop dit ook nooit mee te maken, want misschien zorgt het wel voor schade :wink: . maar dat weet ik niet:).

ik wist trouwens niet dat de onthaakmatten daar vandaan kwamen, weer wat geleerd :D. maar als je een karper op een droge onthaakmat, of droog gras legt, maakt denk ik niet veel uit. je legt hem er toch eerst met net en al op. je net is altijd nat(ik neem niet aan dat je je karper met je hengel uit het water tilt:P) waardoor je mat ook direct nat word. zelfde geld voor het gras. ik heb altijd wel een emmertje/zak met water wat ik over de karper gooi, zodat de onthaakmat nog natter word.

gr. sies :wink:
Gebruikersavatar
richard vd Zand
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-06-2007 12:40
Locatie: Arnhem

04-06-2008 12:04

Ga eerst kijken en oordeel dan.

Let op in het begin bij marco kraal (op de kruiwagen)

http://www.rtl.nl/(vm=/service/gemist/home/,id_by_component)/system/video/html/components/sport/vistv/miMedia/2008/week22/zo09.Vis_TV_01-06-2008.xml
groetjes

Richard
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

04-06-2008 12:38

ja hij neemt hem wel mee, maar gebruikt hem niet. ik heb de aflevering ook wel gezien hij onthaakt de vis wel in het water, en hij was rustig. dat kan ook wel. maar Het zou gewoon beter zijn geweest als die zijn onthaakmat had gebruikt om het goede voorbeeld te geven aan beginnende karpervissers :wink: .

gr.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

04-06-2008 19:05

Volgens mij onthaakt hij hem in het water, dus wat is het probleem?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-06-2008 19:26

Er is helemaal niks aan de hand, bovendien zie ik hem liever zonder onthaakmat dan menig tentjevisser met een matras.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

04-06-2008 20:22

Ik heb het filmpje bekeken maar daar lijkt me toch niks aan de hand. :wink:
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
jan van susteren
Berichten: 246
Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
Locatie: horn
Contacteer:

04-06-2008 20:53

Mij eigenlijk ook niet! :wink:
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

04-06-2008 23:37

tuurlijk is er zo niks aan de hand :wink: . het is misschien ook wel beter om een karper in het water te onthaken. maar bij sommige wateren gaat dat een beetje moeilijk. het zou gewoon beter zijn geweest als ze een onthaakmat zouden hebben gebruikt. zodat beginnende vissers zien hoe je een karper zou moeten behandelen. ik denk dat er wel beginners zijn die denken, oh een onthaakmat is niet nodig, want hun(bekende nederlandse vissers) doen het ook niet.

en dat is denk ik ook wat richard ermee aan wil duiden :wink: .

m.v.g. sies

ed had trouwens geen onthaakmat bij zich.
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

05-06-2008 15:38

Douwe Bijlsma schreef:Er is helemaal niks aan de hand, bovendien zie ik hem liever zonder onthaakmat dan menig tentjevisser met een matras.


Hoppa die zit :lol:
Plaats reactie