wat voor vogel?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

24-04-2008 19:22

pas was ik aan het vissen.. toen zag ik vogel lekker op een plekje zitten waar normaal zwanen zitten.. dus die zwanen begonnen te schreeuwen en beten de vogel en hij vloog weg.. nou was ik vandaag aan het voeren en tot mijn schrik zag ik volgens mij dezelfde vogel dood liggen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

je denkt toch dat zo'n groot beest zich wel kan verdedigen.. of hij moet neergeschoten zijn?
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

24-04-2008 19:38

Volgens mij is het een spreeuw
Pluk de dag
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

24-04-2008 20:14

aalscholver
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

24-04-2008 20:26

Ruben vd Worp schreef:aalscholver


Idd dat dacht ik ook 8)
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

24-04-2008 20:39

Het is dus niet Piet :wink:
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-04-2008 20:52

[quote="Roel van Haandel"]pas was ik aan het vissen.. toen zag ik vogel lekker op een plekje zitten waar normaal zwanen zitten.. dus die zwanen begonnen te schreeuwen en beten de vogel en hij vloog weg.. nou was ik vandaag aan het voeren en tot mijn schrik zag ik volgens mij dezelfde vogel dood liggen:
][/url]
Verander tot mijn schrik maar in tot mijn opluchting 8) :lol:
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

25-04-2008 15:14

haha zijn ze zo erg dan? ik weet niet ik heb ze nog nooit eerder bij ons gezien
Nick Flip

25-04-2008 15:38

Hans Brinkel schreef:
Roel van Haandel schreef:pas was ik aan het vissen.. toen zag ik vogel lekker op een plekje zitten waar normaal zwanen zitten.. dus die zwanen begonnen te schreeuwen en beten de vogel en hij vloog weg.. nou was ik vandaag aan het voeren en tot mijn schrik zag ik volgens mij dezelfde vogel dood liggen:
][/url]
Verander tot mijn schrik maar in tot mijn opluchting 8) :lol:


Gaat nergens over dit :roll:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-04-2008 19:52

Toch wel Nick...
Namelijk dat deze schadelijke aalschover w.s. is omgebracht door een Zwaan...niks mis mee toch?
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

25-04-2008 20:36

Zo zit de natuur in elkaar :wink: .
tralalala....
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

26-04-2008 12:35

indd.. maar was gewoon benieuwd.. dus als mensen dit topic dom vinden graag niet reageren :) bedankt voor de reacties.. ben weer stukkie wijzer en vond het toch leuk om te zien.. helaas dat niet zo goed afliep voor de aalscholver
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-04-2008 11:53

Roel...helaas= gelukkig :o :lol: 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

27-04-2008 18:40

ja vertel me dan ook even waarom :P;)
Gebruikersavatar
coen bastiaan
Berichten: 79
Lid geworden op: 08-01-2006 14:41
Locatie: delft

27-04-2008 21:29

beste Roel,
Ik denk dat jij niet weet wat voor vogel de aalscholver is.Het is namelijk een viseter bij uitstek vooral paling.een tiental jaren geleden was de aalscholver bijna weg.toen is het een beschermde vogel soort geworden met gevolg een plaag voor de viskwekerijen,en de visstand heeft er zeker ook onder te lijden dus wat gaan we zien steeds meer muggen en ander ongedierte die steeds meer de kans krijgen om overleven.
mvg ronald
Gebruikersavatar
coen bastiaan
Berichten: 79
Lid geworden op: 08-01-2006 14:41
Locatie: delft

27-04-2008 21:35

nog even wat info

Taxonomische indeling
Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Aves (Vogels)
Orde: Pelecaniformes (Roeipotigen)
Familie: Phalacrocoracidae (Aalscholvers)
Geslacht: Phalacrocorax


Soort
Phalacrocorax carbo
(Linnaeus, 1758)
De aalscholver (Phalacrocorax carbo), ook wel scholver, scholverd of schollevaar genoemd, is een tamelijk grote en opvallende vogel.


Inhoud [verbergen]
1 Kenmerken
2 Voedsel
3 Voortplanting
4 Gedrag
5 Verspreiding
6 Zie ook
7 Externe links



[bewerk] Kenmerken
Aalscholvers zijn vrijwel geheel zwart, maar met een opvallende witte wang en een gele plek op de plaats van de aanhechting van de bek. De snavel is lang en voorzien van een haakvormige punt. De aalscholver heeft zwemvliezen en kan dus zwemmen. Zijn spanwijdte is maximaal een meter.


[bewerk] Voedsel
Zijn voedsel is vis, zoals snoekbaars, snoek, voorn en paling. De aalscholver wordt wel beschouwd als een van de oorzaken van de achteruitgang van de palingstand. Daarom is de 'waterraaf' verre van populair bij vissers. In het verleden werden aalscholvers daarom veel bejaagd en werden zij vrij zeldzaam. Tegenwoordig is de populatie echter weer hersteld.


Juveniel
[bewerk] Voortplanting
De vogel broedt graag in grote kolonies en komt voor langs de kusten van West-Europa en op de Balkan. Tegenwoordig komt hij in Europa ook in het binnenland voor, bij sloten, kanalen en rivieren.

In Vlaanderen is de aalscholver zowat overal te vinden. In de winterperiode verblijven er zo'n 5000. Daar elke vogel zo'n 400 gram vis per dag eet, is het niet te verwonderen dat de visstand drastisch aan het dalen is.
deze aantalen zijn inmiddeels drastich vermeerderd
Gebruikersavatar
coen bastiaan
Berichten: 79
Lid geworden op: 08-01-2006 14:41
Locatie: delft

27-04-2008 21:41

nog een beetje info,
Aalscholver
Klasse: Aves (vogels)
Orde: Pelecaniformes (pelikaanachtigen)
Familie: Phalacrocoracidae (aalscholvers)
Geslacht en soort: Phalacrocorax carbo (gewone aalscholver)

Kenmerken Aalscholvers hebben een lange, slanke, rekbare hals. Op de bovensnavel zit een haak. Uitwendige neusgaten ontbreken en de snavel is licht getand. Het verenkleed is glanzend zwart-groen en bruin, de ondersnavel en de hals zijn wit. In de broedtijd krijgen de mannetjes witte veren op hun kop en in de nek. Poten hebben zwemvliezen.
Biotoop In kustgebieden van zeeën en in de nabijheid van meren.
Verspreidingsgebied Komt voor op alle continenten van onze aarde.
Maten, gewicht en leeftijd Ongeveer 1 meter lang, zijn vleugels hebben soms wel een spanwijdte van 1,50 meter
Voortplanting Er worden 3 á 4 eieren gelegd. Na twee maanden vliegen ze uit en na twee jaar zijn ze volwassen.
Leefgewoonte Duikt naar vis. Rust vaak in grote dichte groepen op zandbanken, rotsen, palen of in bomen.
Voedsel Vis en amfibieën.

Aalscholvers zijn viseters die erom bekend staan dat zij erg goed naar vis kunnen duiken. Dat doen ze zowel in zoet, zout als brak water. Ze kunnen tot langer dan een minuut onder water blijven en ze zwemmen met behulp van de zwemvliezen aan hun poten achter de prooi aan. De staart doet dan dienst als roer. In water van 1 tot 3 meter diep duikt hij naar vis, schaaldieren en amfibieën.
Wanneer de vogel een vis pakt neemt hij deze eerst mee naar de oppervlakte. Daar slikt hij hem dan door. Na een succesvolle jacht gaat de aalscholver naar een rustige plekje aan de oever.
De aalscholver heeft niet zo'n goede waterafstotende vetlaag als andere watervogels. Daarom zit de aalscholver vaak met gespreide vleugels in de zon om op te drogen. Het verenkleed van de aalscholver is waterdoorlatend, omdat hij anders niet zou kunnen duiken.

Houden van gezelligheid

Aalscholvers zijn zeer sociale dieren. Ze broeden dicht naast elkaar, in kolonies, op rotsrichels aan zee of in bomen aan meren of kusten, plaatselijk in rietvelden of op grond. Het nest bestaat uit takken. Het legsel van de aalscholver bestaat uit 3 of 4 blauwe, met een krijtlaag bedekte eieren van 50 gram. Ze worden 23 tot 25 dagen bebroed. De jongen zijn naakt en zwart, met een roze kop. Beide ouders zorgen voor het onderhoud van het nest, het broeden en het voeren van de jongen.
De jongen vliegen reeds na minder dan twee maanden uit. Het volwassen verenkleed krijgen ze pas als ze twee jaar of nog ouder zijn. Pas dan gaan ze voor het eerst op zoek naar een partner

klaar om te duiken
"even drogen in de wind"

Bedreigd of niet?

De Aalscholver is eeuwenlang achtervolgd door vissers en anderen vanwege de grote hoeveelheid vis die de vogel zou eten. In de zestiger jaren van de vorige eeuw waren er in Nederland nog 1150 broedparen. Er waren nog maar twee kolonies: Wanneperveen en Naardermeer. Pas na de zestiger jaren werd de aalscholver beschermd. Begin deze eeuw zijn er weer 25 kolonies permanent bezet en zo'n 10 kolonies die één of meer jaren bezet zijn. De grootste kolonie vind je in de Oostvaardersplassen met maximaal 8400 paren.
schedel
kolonie


Meestal blijvertjes

Als ze vliegen vormen ze een V-formatie.
Alleen in heel koude winters trekken de Nederlandse aalscholvers weg naar Frankrijk, Spanje en naar de westelijke Middelandse Zee tot in Tunesië. In normale winters wordt de Nederlandse populatie aangevuld met dieren uit vooral Denemarken.
In Afrika en Azië worden afgerichte aalscholvers gebruikt om voor de mens vis te vangen. Een ring rond de hals voorkomt dat ze de prooi zelf inslikken
Gebruikersavatar
coen bastiaan
Berichten: 79
Lid geworden op: 08-01-2006 14:41
Locatie: delft

27-04-2008 21:46

en ook niet onbelangerijk,

Foerageer- en broedbiotoop: Aalscholvers broeden in kolonies, meestal in moerasbossen met elzen. Door de uitwerpselen van de aalscholvers, rijk aan bijtende zuren, sterft de vegetatie in de broedgebieden meestal een zekere dood, evenals de bomen waarin de nesten worden gemaakt. In de kolonie hangt een sterke vis- en guanolucht. Het voedsel wordt gezocht in diepe, eutrofe wateren.
mvg ronald en zo kunnen we nog wel even doorgaan
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

28-04-2008 17:24

Foeragerende aalscholvers!
Bijlagen
DSCF0086.JPG
(49.05 KiB) 642 keer gedownload
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

28-04-2008 19:04

heel erg bedankt voor de informatie ben weer stukkie wijzer geworden (a) tjaa het is natuurlijk vervelend dat de visstand er onder lijd maar dat lijkt me ook de natuur
Plaats reactie