wat houden jullie allemaal bij? vangstregistratie enz.

walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

09-02-2003 11:02

hallo, ik ben van plan om ook dit jaar weer alles bij te houden wat er gebeurt bij de vis sessies, maar wat houden jullie allemaal bij?

1 soort bolie
2 temp. water
3 windrichting
4 plaats/stek
5 datum
6 voor gevoerd ja/nee
7 soort karper
8 lengte
9 gewicht

hebben jullie nog meer of niet?
hebben jullie daar een programma voor ofzo, of houden jullie dit gewoon simpel op papier bij.?

groetjes
wat is de veiligste rig voor gevlochten lijnen?
bart ernest
Berichten: 12
Lid geworden op: 04-01-2003 01:00
Locatie: Bergen op Zoom

09-02-2003 11:11

Ik gebruik er een programma voor deze kan je downloaden bij <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://karper.pagina.nl" target="_blank" class=bericht>http://karper.pagina.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> en dan bij software en dan fisch 2000 kiezen .werkt heel gemakkelijk. vriendelijke karpergroet Bart Ernest
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-02-2003 13:26

Wat ik allemaal ooit bijgehouden heb is:
Algemeen:
1 datum
2 tijd, van .. tot ..
3 locatie
4 Wind kracht + richting
5 weer (regen droog zon wolken etc)
6 maanstand
7 watertemperatuur

Vangst, per vis:
8 datum tijd
9 welke stek (inclusief diepte)
10 welk aas
11 soort
12 gewicht
13 in speciale gevallen de lengte en soms omtrek.

Voer,
14 soort voer
15 presentatiemethode
16 gevoerd ja/nee
17 zo ja, hoeveel dagen, hoeveel voer, welke wijze (compact, breed, voerspoor etc).

18 Bijzonderheden.

Nou dat was alles wat ik zoal bijgehouden heb, ik scheef het op in een boekje dat ik zelf gemaakt had met de tekstverwerker.

Ja en het kan nog erger, er is heus nog wel meer wat je kan bijhouden.
Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Met driftig pennende groet, Bob

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-02-09 13:27 ]</font>
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

09-02-2003 13:46

walter,

ik ben van plan dit jaar dus ook al mijn gegevens in een logboek te zetten, en ik heb al een paar programmatjes gedownload, het programma dat ik het best vond was carpworks wat ik op op carpweb heb gedownload, dat fish 2000 heb ik ook gedownload, maar dat programma is niet echt op karper gericht en bij fish 2000 heb je dan de demo versie waar je maar een paar sessies en vangsten bij kan opslaan.
Als je dan de hele versie wilt, moet je ervoor betalen.
ik vind een programma om je vangsten in op te schrijven het handigst, want dat vult lekker makkelijk in en je kan je vangsten duidelijk overzien.
bij carpworks kun je ook vangststatistieken bekijken van je stek, dat vind ik ook wel handig.

mvgr Richard
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

09-02-2003 14:23

ik heb ze allebei even gedownload en mijn mening is inderdaad carpworks.

ik had deze trouwens al, maar dat was om te kijken met de samenstelling van je boliemix.
maar goed.

alvast bedankt allemaal.

zucht vissen wat er allemaal wel niet bij komt kijken. zeg

grrtsssss
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

09-02-2003 14:34

hey walter,

Ik heb je een prive-bericht gestuurd

groeten
luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

10-02-2003 13:09

Het afgelopen jaar heb ik voor het eerst aan echte registratie gedaan bij het karpervissen. Ik schreef dan het volgende op:
- Datum
- Aanvangs- en eindtijd
- Water
- Aantal gevangen karpers

en per vis:
- Soort
- Gewicht
- Lengte
- Tijd
- Aas
- Opmerkingen

Ik ga nu een zelfde soort schema bijhouden zoals Bob van Diemen hierboven heeft staan omdat ik vind dat mijn registratie veel te gebrekkig was. Ik wil nu ook bij elke sessie een soort van verslagje schrijven.

mvg Rob
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

10-02-2003 23:06

Ik sluit me aan bij Bob van Biemen.

Wat ik overigens ook noteer is de persoonlijke belevenis van de sessies en vangsten. Altijd leuk om terug te lezen.

Cheers
Bart
Martijn Schild

10-02-2003 23:12

Vergeet ook niet de vangsten van je vismaat tijdens jullie gezamenlijke sessie te verwerken. Kan heel handig zijn, om bijvoorbeeld een beter beeld te krijgen van het water waar je vist.

Mvg,
Martijn
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

11-02-2003 17:33

ik ben nu een zelf boekhouding aan het maken (excel heel makkelijk!!) en daarin staan zeker wel de dingen die bob aan geeft.

en dat wat martijn zegt is zeker waar,

maar ik ben eerst even met die van mezelf bezig en probeer ook als ik evt. karper vissers zie bij hun te vragen wat ze hebben gevangen.

ik wil zoveel mogelijk info. dus,
kost in het begin even tijd, maar als het eenmaal ingevuld is ben je zo klaar per sessie.

groetjes
en bedankt
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

11-02-2003 17:49

vroeger hield ik veel bij, maar echt veel had ik er niet aan eigenlijk. Nu schrijf ik alleen nog op als ik een vis heb gevangen hoe groot die is, waar en met wat. Soms haal je er wel een verband uit. Ook altijd makkelijk als je een tijd niet op een water hebt gevist hoe je ze toen ook alweer ving.

ik doe dit gewoon met excel en dan een selectie bovenaan erbij zetten en dan kan je per water selecteren of bijvoorbeeld kijken waar je je 10 grootste vissen gevangen hebt of met welk aas je nu de meeste vissen hebt gevangen.

Niels
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

11-02-2003 18:32

Zaken die ik ook bijhoud die hierboven nog niet genoemd zijn;

-waterstand: -spreekt voor zich

-stromingssnelheid: -geen
-langzaam
-redelijk
-hard

-hengeldruk -aantal hengels van
mijzelf
-aantal vissers
-totaal aantal hengels

-foto: -geen
-zelfontspanner
-naam fotograaf
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

12-02-2003 01:30

Jeroen, die naam van de fotograaf is een goeie, haha dan weet je eindelijk wie je wel en niet achter de camera kan laten staan en wie de voorkeur geniet als er meerdere gegadigden zijn.

En waterstand en stoming stonden er inderdaad ook bij, die was ik alweer vergeten. Dit heeft zeker op zowel grote als kleine riviertjes een zeer grote invloed op de vangst, Hoewel dit van water tot water enorm kan verschillen.

uit de door mij indertijd trouw genoteerde gegevens kwamen soms leuke dingen tevoorschijn. bijvoorbeeld de verhouding van maanstand tot waterdiepte! Op 1 water bleek duidelijk dat bij volle maan het best gevangen werd op de stekken die maar 30 cm diep waren en de 1 meter plus stekken lieten het continu afweten.

Zo ook het voorjaar najaar zomer vangstverschil etc etc etc.

Als je de gegevens invoert in exel kan je hele mooie grafieken maken met alle gegevens en is het makkelijk visualiseren wat waar en wanneer de beste vangsten zijn.
Het vergt enige oefening met exel maar je kan dan goed zien welke oplossingen er zin voor bepaalde omstandigheden.

Je moet natuurlijk niet alles baseren op de gegevens als je ongeveer 20 vissen gevangen hebt, ik zou eerder alle gegevens van jezelf en vrienden erbij pakken en dan over minstens 100 vangsten en 100 blanks wat gaan bekijken.

Ik zeg er wel bij, ik deed dit, nu niet meer, ik heb het nu wel gezien en ga puur voor lekker zitten vissen en niet meer voor zeer uitgebreide logs.

Met grafische groet, Bob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-02-12 01:36 ]</font>
Martijn Schild

12-02-2003 17:06

Dit is wat ik verwerk in mijn logboek:

- Datum
- Duur sessie (hoeveel uur en van/tot)
- Naam van het water
- Naam van de stek
- Welke hengel
- Hoeveel runs per sessie?
- Hoe laat (die runs)?
- Vangsttijdstip
- Karpersoort
- Lengte in cm
- Gewicht in ponden
- Inhaking (onder-, bovenlip, etc.)
- Diepte aasaanbieding
- Rigsoort
- Boiliesoort
- Windkracht
- Windrichting
- Temperatuur
- Eventuele vangsten vismaat
- Overige bijzonderheden

Verder vis ik voornamelijk met 3 hengels. Als ik met 2 hengels vis vermeld ik dat. Ook maak een link per gefotografeerde vis.

Vraagje: hoe meten jullie de temperatuur van het water precies?

Mvg,
Martijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Schild op 2003-02-12 17:08 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-02-2003 17:18

Ik meet de temperatuur van het water met een zinkende thermometer die ik heb vastgeknoopt aan een de lijn van een extra spoel.

Aan het begin van de sessie werp ik hem in, en een paar minuten later haal ik 'm op.

Simple as that. Je kan 'm gewoon bij de hengelsportzaak kopen, of een gewone thermometer verzwaren. Wel een thermometer in een "capsule" nemen, anders kan hij breken.

MVG, Mark
Martijn Schild

12-02-2003 17:22

Bedankt Mark!

Mvg,
Martijn
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

12-02-2003 18:40

ffffffff wat een hoop zeg, ben ff bezig wel leuk allemaal om te weten, iedereen houd verschillende dingen in de gaten zoals mark hier boven over die thermometer. en inhaking enz.

bedankt !!!!!!!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-02-2003 18:53

IK GEBRUIK HET VBK LOGBOEK.

HANDIG EN EFFICIENT.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Hofman Martijn
Berichten: 50
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00

13-02-2003 21:16

Nou vraag ik me dus af of het ook echt nut heeft om een logboek bij te houden.
Ik houd ook wel bepaalde dingen bij maar niet zo veel als ik hier bij sommige mensen zie staan.
En ik vraag me af hoeveel informatie je moet hebben om een fatsoenlijk oordeel te geven .
Doe je daar 1 jaar over of bv. 5 jaar ?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-02-2003 23:49

"Vroegah" hield ik ook zo'n lijst bij..echter na verloop van tijd ging het mij steeds meer tegen staan, alsof je nog aan het "werk" bent met het invullen van een logboek.
Het heeft vast zijn waarde en nut zo'n logboek, maar voor mij hoeft het niet meer zo nodig.
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

14-02-2003 13:47

Vergeet niet die thermometer met de hengel op de stek te werpen, zeker bij diep water kan er nogal een verschil in temperatuur zijn ten opzichte van de diepte en zelfs de zijde van eht water. (spronglaag en verschuiven/hellen van spronglaag)

Met gemeten groet, Bob
Marijn van Oirschot
Berichten: 111
Lid geworden op: 22-03-2003 01:00
Locatie: Haaren

22-03-2003 19:52

Zou iemand mij een link van zo"n registreerprogramma kunnen sturen lijkt me namelijk wel handig en om in excel te doen vind ik teveel werk bvd
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

31-03-2003 19:22

hallo,

ik zat ff met een vraag.
en wat word er bedoeld met waterstand, oppervlakte van het water en helderheid?? (wat vullen jullie hier bijvoorbeeld in?)
hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

03-04-2003 20:42

Met waterstand wordt bedoeld of het water hoog of laag staat ten opzichte van het normale waterpijl in het bettreffende viswater. Word veroorzaakt door langdurige regen/droogte en/of door eb en vloed.

Oppervlakte: aantal hectare (neem ik aan)
Niet dat ik dit erg belangrijk vind.

En of het water helder of troebel is.

Met stijgende groet, Bob
Armand Wesche
Berichten: 15
Lid geworden op: 03-08-2008 13:40
Contacteer:

27-01-2010 13:36

Neem eens een kijkje op:

http://www.carp-log.net

Een on-line logboek waarmee je op een snelle en simpele manier je vangsten bij kunt houden en analyseren. Met de techniek van tegenwoordig kun je deze informatie zelfs aan de water kant al bijhouden en altijd bekijken via je mobiele telefoon :D
http://www.CARP-LOG.net | Catch...Release...Log!