film wilders online

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-03-2008 20:10

Robert,
duidelijk verhaal, had er al bij gezet dat ik context wel begrijp na het lezen van de rest van je reply`s.
Heb maar 1 verwijzing en val in herhaling :oops:

Ik geloof niet, anderen doen dit wel en geloven op vreedzame wijze. Dit is het overgrote deel van de gelovigen, bepaalde stromingen en mensen die misbruik maken uit naam van geven religie een negatieve klank. Helaas maar al jaren zo, als je het geloof compleet uitbant komt er wel iets ander voor in de plaats niet waar, mensen vinden zichzelf beschaafd maar als puntje bij het paaltje komt zijn we hier ver van af.

Discussies over wel/niet geloven zijn er niet in mijn beleving, is tot op heden niets ander geweest dan een welles/nietes verhaal.
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

30-03-2008 20:59

robert de jong schreef:Mourad en Ensar,

Aangezien jullie hier beiden vermelden Moslim te zijn, zou ik jullie graag het volgende vragen;

jullie Allah, zoals jullie die zien, hoe staat die tegenover de ‘martelaars’ die de aanslagen plegen? Worden zij verafschuwd of geprezen? Maagden of de hel?

Groeten, Robert.


Robert, zodra er onschuldig bloed vergoten wordt, worden die "martelaars" gezien als moordenaars. dus: hel.

Zelfmoord is een zonde, wat voor zelfmoord dan ook, dus: hel.

En dat is niet alleen het geval bij de Islam, maar Christendom precies hetzelfde verhaal. Tuurlijk zijn er mensen die beweren dat er 40 maagden op ze staan te wachten in het hiernamaals, maar het zijn loze beweringen. Onschuldige mensen doden door zelfmoord is hoe dan ook onacceptabel.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

30-03-2008 21:09

robert de jong schreef:De dag waarop de mensen inzien dat alle verhalen over hogere machten, goden, godenzonen en meer van die primitieve zaken, verzonnen zijn, zal de wereld een stuk aangenamer zijn. De vraag is of de wereld er tegen die tijd niet al aan ten onder is gegaan.

Religie is haat die wordt verkocht onder de merknaam liefde.


De dag waarop mensen inzien dat de grootste godsdiensten allemaal naar 1 GEZAMELIJKE hoger doel leiden en de weg daarnaartoe vrede met zich meebrengt, zal de wereld een stuk aangenamer zijn.

Want wat is een godsdienst nou eigenlijk? Niets anders dan richtlijnen, normen en waarden, die ervoor zorgen dat iemand het verschil tussen goed en slecht kent en daardoor een goed leven zal leiden.

De mensen die alleen "in hunzelf geloven" en "zelf wel weten" wat goed en slecht is, profiteren onbewust van de normen en waarden die door de eeuwen heen door godsdienst aan de mensheid is geleerd. Als die mensen opgegroeid waren in een wereld die NIET gevormd was door godsdienst (normen en waarden), zouden ze een heel ander beeld hebben over wat goed is en wat niet goed is.

Religie is liefde die misbruikt wordt door individuen met haat.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-03-2008 22:10

Mourad,
Als ik het nou eens met jou standpunt niet eens ben en met die van Robert evenmin, wat blijft er dan over?
Iemand die in zich zelf gelooft maar wel beide standpunten begrijpt en respecteert, of kan dit niet?

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

30-03-2008 22:16

peter postema schreef:Mourad,
Als ik het nou eens met jou standpunt niet eens ben en met die van Robert evenmin, wat blijft er dan over?
Iemand die in zich zelf gelooft maar wel beide standpunten begrijpt en respecteert, of kan dit niet?

groet,
Peter


Peter, ik kom zelf uit Iran, wij zijn daar 23 jaar geleden weggegaan omdat hun vorm van de Islam ons werd opgedrongen. Zowieso waren mijn ouders wel moslim, maar zodra iets je wordt opgedrongen gaat dat ten koste van je vrijheid.

Ik geloof in vrijheid en de vrijheid om keuzes voor jezelf te maken. Daarom laat ik iedereen in hun waarde. Of het kan of niet, is aan jou. Als jij vindt dat het kan, dan kan het. Het leven is niet zo zwart-wit. Er is een heel groot grijs gebied hier op de wereld.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-03-2008 22:39

Beste Mourad,
Mooi antwoord, kan ik alle kanten mee op :D
We leven in een wereld die meer dan ooit en steeds sneller in beweging is. Verandering is orde van de dag. Teveel is verandering echter geen echte groei en wezenlijke vooruitgang. Teveel is de wereld gericht op productie en zogenaamde economische groei. Geld, zekerheid, controle en macht zijn het uitgangspunt. Helaas voor de goeden vaak onder een noemer zoals geloof verkregen. Materiele vooruitgang is te eenzijdig aan de orde, geestelijke bewustwording van wie je bent, wat de reden van bestaan van elk individu is en wat jij hier komt doen en op welke wijze je dit vorm wilt geven is aan jezelf. Respect voor andermans standpunten is hierin een hele belangrijke factor.

Heb hier wel eens over zitten te filosoferen met een aantal mensen en zou het geloof geen brug kunnen vormen voor mensen tussen zoeken en vinden, tussen dwalen en op weg zijn, tussen materiele en geestelijke groei, tussen jezelf en de wereld?

Met benieuwde groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-03-2008 22:41

Wordt een ingewikkeld verhaal. Normen en waarden zijn niet uniek voor geloven en afkomstig van oude stammenwetten. Wat er later door het geloof bij is gekomen is niet per definitie goed of van deze tijd. Zaken in de geschriften moeten dus worden geinterpreteerd naar de huidige samenleving. En daar ligt het probleem. Noch de bijbel, noch de Koran geven een nauwkeurige absolute definitie overeenkomstig de ontwikkeling van de huidige beschavingen. Sommige interpretaties die gegeven worden zijn absoluut verkeerd. Heb je echter de vrijheid om keuzes te maken, dan interpreteer je zelf. Wie zegt dat dit een goede interpretatie is?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

30-03-2008 22:55

Mourad Aviara schreef:Als die mensen opgegroeid waren in een wereld die NIET gevormd was door godsdienst (normen en waarden), zouden ze een heel ander beeld hebben over wat goed is en wat niet goed is.

Religie is liefde die misbruikt wordt door individuen met haat.


Wat een onzin! Dieren hebben toch rangorde en gedrag in een groep ( zonder godsdienst ). Je ziet een olifant toch ook niet in ene op een boom zitten rammen als een specht.
Als je iemand verliest die je daarbaar is doet dat pijn, lees emotie. Als je iemand vermoord weet je dat je iemand pijn doet, en een heleboel mensen geef je verdriet, lees emotie.
Groepsgedrag is en was in mijn ogen dan ook zonder geloof bereikbaar. Verder is zo iets nooit hard te maken en dus in mijn ogen een argument waar we niks mee kunnen :wink: .

Tuurlijk niet alleen maar slecht woord over geloof en de bijbel of koran ( hoe die andere stripboeken heten weet ik niet ) daar je gelijk hebt dat er regels in staan waar mensen zich aan kunnen houden. Verder is er een hoop geld mee ingezameld. Geld geven we aan de armen? Man(!) die paus heeft een paleis waar die een plattegrond nodig heeft om zijn slaapkamer te vinden. Ja, maar zo'n paleis geeft macht? Inderdaad! En daar gaat het in mijn ogen fout :D .

Religie is liefde? Geschiedenis boeken lezen Mourie :lol:

Verder geen haat of wat dan ook over geloof want ben geen godsdienst professor. Ik als 'ongelovige' zie dit(!) alleen maar om mij heen gebeuren en dan denk ik er inderdaad het mijne van.

Iedereen in zijn waarde laten is inderdaad lastig, daarom houd ik het nog steeds maar bij mijn eerste posting in deze topic.

Succes met de verdere discussie! Ouwe mede karper rossers! :D

Groetjes,
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-03-2008 23:05

Tsja Ruud,
we kunnen beter gaan vissen, maar soms is een beetje diepgang niet verkeerd :D
Vissen doe ik in ieder geval voor zover mogelijk genoeg, hmmm nou ja genoeg :P

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

30-03-2008 23:12

Want wat is een godsdienst nou eigenlijk? Niets anders dan richtlijnen, normen en waarden, die ervoor zorgen dat iemand het verschil tussen goed en slecht kent en daardoor een goed leven zal leiden.

De mensen die alleen "in hunzelf geloven" en "zelf wel weten" wat goed en slecht is, profiteren onbewust van de normen en waarden die door de eeuwen heen door godsdienst aan de mensheid is geleerd. Als die mensen opgegroeid waren in een wereld die NIET gevormd was door godsdienst (normen en waarden), zouden ze een heel ander beeld hebben over wat goed is en wat niet goed is.

Religie is liefde die misbruikt wordt door individuen met haat.


HIER KAN IK ME MEE VINDEN MOURAD,RICHTLIJNEN,NORMEN EN WAARDE.
IK LAAT T ER OOK BIJ. :wink:
PIEPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP OEF ME DELKIM.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-03-2008 23:26

Dan bestaat er geen godsdienst, nergens ter wereld worden normen en waarden meer met voeten getreden dan in dat wereldje.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

31-03-2008 07:55

Wie legt het pa en ma uit?

http://www.nu.nl/news/1502883/23/Milita ... uzgan.html

Weet iemand nog waarom?
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

31-03-2008 08:46

Ruud Visser schreef:Wat een onzin! Dieren hebben toch rangorde en gedrag in een groep ( zonder godsdienst ). Je ziet een olifant toch ook niet in ene op een boom zitten rammen als een specht.
Als je iemand verliest die je daarbaar is doet dat pijn, lees emotie. Als je iemand vermoord weet je dat je iemand pijn doet, en een heleboel mensen geef je verdriet, lees emotie.
Groepsgedrag is en was in mijn ogen dan ook zonder geloof bereikbaar. Verder is zo iets nooit hard te maken en dus in mijn ogen een argument waar we niks mee kunnen :wink: .

Tuurlijk niet alleen maar slecht woord over geloof en de bijbel of koran ( hoe die andere stripboeken heten weet ik niet ) daar je gelijk hebt dat er regels in staan waar mensen zich aan kunnen houden. Verder is er een hoop geld mee ingezameld. Geld geven we aan de armen? Man(!) die paus heeft een paleis waar die een plattegrond nodig heeft om zijn slaapkamer te vinden. Ja, maar zo'n paleis geeft macht? Inderdaad! En daar gaat het in mijn ogen fout :D .

Religie is liefde? Geschiedenis boeken lezen Mourie :lol:

Verder geen haat of wat dan ook over geloof want ben geen godsdienst professor. Ik als 'ongelovige' zie dit(!) alleen maar om mij heen gebeuren en dan denk ik er inderdaad het mijne van.

Iedereen in zijn waarde laten is inderdaad lastig, daarom houd ik het nog steeds maar bij mijn eerste posting in deze topic.

Succes met de verdere discussie! Ouwe mede karper rossers! :D

Groetjes,


Ruud, in je voorbeelden heb je het alleen over moord. Prima, daar heb je gelijk in. Maar andere zondes zoals overspel plegen, liegen en jaloezie waren hardstikke normaal voordat de tien geboden kwamen. In sommige regio's ook stelen, want daar gold de wet van de sterkste nog. Sindsdien zijn die dingen ook taboe.

Dat van de paus ben ik ook met je eens. Ik denk niet dat er ergens in de bijbel geschreven staat dat de paus meer geld moet hebben dan een gemiddeld persoon. Het kan wel zijn dat hij meer geld tot zijn beschikking moet hebben, maar dan wel om de woord van God te verspreiden of om mensen geld te doneren die het niet zo ruim in hun buidel hebben. Niet voor zijn eigen doelen. Laatst kwam op de radio dat de paus en al zijn volgelingen (ongeveer duizend mensen) gewaden wilden bestellen bij een Nederlands bedrijf voor een evenement, bij elkaar enkele honderduizenden euro's. Dat is enkele duizenden euro's voor 1 gewaad. Denk dat hij met het geld een heleboel armen blij kon maken in plaats van zijnzelf op te pimpen. Maar goed, ik ga het niet hebben over machtsmisbruik.

En over de geschiedenisboeken gespoken, heb wel wat gelezen en ik blijf toch zeggen dat religie liefde is die wordt misbruikt door individuen met haat. Geef jij maar voorbeelden van het feit dat religie GEEN liefde is die misbruikt wordt door individuen met haat (lees het laatste deel goed). En daarmee bedoel ik niet maar enkele gebeurtenissen. Hou in de voorbeelden rekening met het onderscheid maken tussen religie, cultuur en politiek. Want we hebben het nu over religie. Misschien dat je me nog kan overhalen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2008 09:28

Mourad in essentie heb je gelijk maar de religie wordt niet alleen misbruikt door mensen met haat, de religie wordt misbruikt door de mensen.
De mensen die de roeping hebben om het geloof in wat voor vorm dan ook uit te dragen misbruiken de essentie al.
Feitelijk begon het al met de 10 geboden, gehoorzaam je niet aan de tien geboden, voila dan ben je nu dood.
Zou datzelfde kunstje nu nog een keer worden gedaan was de wereld leeg.

Dit soort discussies overstijgen een board omdat je een heel belangrijk deel in een gesprek mist; non verbaal gedrag, daardoor is het niet geschikt voor een board wel voor een koffietafel.

Klaas: tsja hoe vertel je dat. :( :(
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2008 10:18

Film valt goed in het grootste Moslimland ter wereld.

http://www.dumpert.nl/mediabase/65251/2 ... _2008.html
Vissen is een hobby, geen religie!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

31-03-2008 10:32

Tien geboden?


bijbel schreef:‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd. Vereer naast Mij geen andere goden.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten


O wat een liefde, wraken op de kinderen, kijk, dat is onvoorwaardelijke liefde.

Ook een boeddha beeldje in je tuin staan? Dan komt deze HEER je kinderen wel even slopen.

Dictator zou je het noemen wanneer een mens dit zou eisen...

One love :lol:
8)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

31-03-2008 12:01

ik geloof in The Big Bang! (niet de Big Ben)

godsdienst is Zooooooooo Passe

Quote Rage Against the Machine : killing in the name of..... end of Quote.

http://www.youtube.com/watch?v=fkuOAY-S6OY

http://www.youtube.com/watch?v=vqcM5lVo ... re=related
K. van den Herik

31-03-2008 12:22

O Heer O heer, geef me een beer.

en doe me een lol, voor men maat een knol....


[quote][God heeft Zijn liefde bewezen. Hij verdient onze liefde. Hij bezielt onze liefde. Toch kiest iedere mens òf God lief te hebben òf God te haten. Een neutrale houding tegenover God is niet mogelijk. God straft de mensen die Hem haten en zegent de mensen die Hem liefhebben (Exodus 20:5, 6).
/quote]
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-03-2008 12:57

Heren,

Tot nu toe is het redelijk netjes gebleven. Laat de discussie niet verzanden.

Het onderwerp is de film van Wilders. Niet, wie doet Wilders het beste na.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martin Ton
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-10-2006 11:20

31-03-2008 13:51

Kees Ouwehand schreef:Zaken in de geschriften moeten dus worden geinterpreteerd naar de huidige samenleving. En daar ligt het probleem. Noch de bijbel, noch de Koran geven een nauwkeurige absolute definitie overeenkomstig de ontwikkeling van de huidige beschavingen. Sommige interpretaties die gegeven worden zijn absoluut verkeerd. Heb je echter de vrijheid om keuzes te maken, dan interpreteer je zelf. Wie zegt dat dit een goede interpretatie is?

Groet, Kees


Hier raken we aan de kern van het probleem vwb de islam. Die stelt namelijk dat alles wat in de Koran staat het "letterlijke woord van Allah is". Men mag daaraan GEEN eigen interpretatie geven, noch aan twijfelen!!!

Het verschil met de Bijbel zit hem in het feit dat dit een "verhalend" boek is wat door de verschillende apostelen geschreven is en later door de (toenmalige) kerkelijk leiders herschreven is, waarbij het in onze hedendaagse maatschappij algemeen geaccepteerd is dat a) een heleboel verhalen zg. metaforen zijn en b) de verhalen moet plaatsen in de tijd waarin het zich heeft afgespeeld, m.a.w. je moet dus i.t.t. tot de Koran NIET alles letterlijk nemen. (inderdaad ook in het christendom is er een (kleine) minderheid zg. fundamentalisten die aanhangen dat je wel alles letterlijk moet nemen, doch het verschil met de islam is hier dat het christendom niet uit is op totale overheersing en wereldheerschappij, en dat je heidenenen niet als untermenschen moet zien, en ze te pas en onpas moet afslachten...

Hierom zal je ook niet de wel " goed geintegreerde/westerse" groepen moslims in Nederland zich afkerend horen uitspreken tegen de inhoud (dus de afschuwelijke beelden zelf van de moorden en aanslagen en de grootspraak van de politiek en geestelijk leiders die te zien zijn) van de film Fitna.
Als ze dit wel zouden doen zouden ze zich ten overstaan van hun geloofsgenoten als "afvalligen" portretteren omdat ze het woord van Allah zelf in twijfel trekken...
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

31-03-2008 15:58

Ik vind het jammer dat de normale moslim niet massaal opstaat en wat doet tege hun naamzwartmakers.

Geen problemen met de normale moslim maar als je naam zo zwart gemaakt wordt door groepjes extremen.

Waar is dan je eigen eer.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2008 16:01

Die is hier;

Als ze dit wel zouden doen zouden ze zich ten overstaan van hun geloofsgenoten als "afvalligen" portretteren omdat ze het woord van Allah zelf in twijfel trekken...
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

31-03-2008 22:32

mensen,

een zeer moeilijk onderwerp, dat blijkt wel uit alle meningen hier, maar ....toch de complimenten voor het voeren van deze discussie, zo kan het dus ook.

gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-03-2008 22:36

Beste Mourad,
Is geen kwestie van overhalen, tussen mensen bestaat nu eenmaal afwijkend gedachtegoed.
In discussie gaan op religieus vlak heeft weinig tot geen zin, de meningen zijn te afwijkend waardoor men ook met behulp van wederzijdse "feiten" niet tot een uitkomst komt. Het lijkt eerder op een debat :lol:

Ik lees geregeld Gobboes weblog, wil je deze niet onthouden:
http://gobboe.web-log.nl/gobboe/2007/04/discussies.html

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2008 22:43

Hmmmmmmmmmmm Peter interessante link, ik denk dat ik daar maar eens plaats neem en zo af en toe een wandelingetje ga maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie