Vijverhulp. Misschien hier nog experts.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

23-03-2008 17:35

23-03-2008 Goedemiddag,

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht. In de tuin van dat huis lag ook een door de vorige bewoner aangelegde vijver. Toen wij aankwamenn de eerste dag trokken wij al snel de conclusie dat er waarschijnlijk geen vissen meer in zaten. Dit omdat het een enorme troebele bedoeling was en omdat de pompen allemaal uit stonden en de filters vies en verstopt. We hebben toen de pomp voor het Bio filter vervangen en de lamp in het UV filter ook. Zo heeft de vijver de rest van het vorige jaar verder gedraaid. Hij is echter het hele seizoen troebel gebleven en dat is iets waar wij graag wat aan zouden willen doen. Wij hebben alleen geen verstand van vijvers en daarom willen we daar graag jullie hulp bij inroepen. Ik zal hieronder wat gegevens en foto's neerzetten en zou jullie dan willen vragen hoe jullie het zouden aanpakken? De boel helemaal leeghalen en opnieuw beginnen? Deel van het water verversen? Zeg het maar... :)

Afmetingen:

Lengte: 4,90 meter.
Breedte: 1,70 meter.
Diepte: 0,65 meter.
Inhoud: 5,415 kubieke meter

Planten:

Op dit moment zitten er voor zover wij hebben kunnen zien alleen lelies in de vijver, ook staat er nog een bak in met een soort van bamboe. Zuurstofplanten hebben wij nog niet kunnen bekennen (groot gemist denk ik).

Vissen:

In de vijver zitten op dit moment een groot aantal goudwindes (5 volwassen, 20 kleine (van vorige zomer) en 2 shubunkins.

Bodem:

Op de bodem ligt op dit moment een vrij dikke laag blubber (weet ook even geen beter omschrijving) afgelopen zomer kwam dit ook steeds in grote hoeveelheden in het bio-filter (lijkt me niet goed). Verder zit er gewoon vijver folie door de hele vijver (logisch denk ik maar vermeld het toch maar even :) )

Pompen en filters:

Op dit moment hebben wij een biologisch filter met 3 matten en een UV-Filter. Deze filters hebben beide een eigen pomp.

Foto's:

De opbouw met de bak met de engel eraan willen we weghalen en daar willen we dan achter in de grond een bak maken van dat hout om de filters in weg te werken. De rest van de foto's is een beetje ter verduidelijking.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

23-03-2008 18:19

ik zou hem gewoon helemaal leeg pompen en dan alle drek eruit scheppen .
en dan weer vullen .

en een paar dikke vette KOIS er in gooien :lol:
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

23-03-2008 18:42

jan,

het is maar net wat je met de vijver wilt.
zoals getoond op de foto zou ik hem helemaal schoonmaken, nieuw water erin, een paar weken laten staan, wat plantjes erin, niet teveel, en wat windes erin.

zo houd je het water mooi helder, en heb je een vijver als sierobject.

wil je er meer vissen in, en vindt je het niet er dat de vijver wat troebel wordt, kun je het gewoon zo laten, wat bagger is goed als voedsel bodem voor plant en dier.
het èèn en ander hangt ook van de hoeveelheid zon af en de bedekking van oppervlakte planten.

gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

23-03-2008 18:43

Zowieso is het slim om de vijver leeg te pompen en alle drek op de bodem te verwijderen :) , zodat je iig met een frisse start begint. Door het vuil op de bodem ontstaat namelijk nitraat/nitriet... wat uiteindelijk voor een slechte kwaliteit van je water leidt. Zeker als er geen planten (meer) in staan.

En dan wat Yannick zegt :wink: haha, nee ligt er maar net aan wat je wil.

In geval van wat koikarpertjes, lekker niets op de bodem, lekker geen planten. Gewoon een pomp die vuil van de bodem af zuigt (gaat wat makkelijker als het een gladde bodem is, dus geen grind, substraat, etc) en een zuurstofpomp met van die zuurstofballen. Omdat er in je vijver weinig bacteriën die je water zuiveren groeien (omdat je dus bijv. geen substraat op de bodem hebt) moet je er wel voor zorgen dat je een filter hebt waar dat in gebeurd. Hiervoor heb je dus een filter met genoeg capaciteit nodig, bij je lokale vijverwinkel kunnen ze je er vast wel meer over vertellen.

In geval van een gewone doodnormale vijver, dien je de vijver natuurlijk ook gewoon even helemaal leeg te halen. Een substraat op de bodem gooien, ivm bacteriën die zich daar in kunnen huisvesten. Betekend nog niet dat je geen pomp / filter nodig hebt, dus die moet je ook hebben draaien. Paar mooie vijverplanten erin (een waterlelie hoort in elke vijver :wink: en doet het snel goed) en klaar! :D

UV Lamp zeker laten draaien! Niet overmatig veel, je verband namelijk ook goede bacteriën in je water, maar als je 'm volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt dan houdt je een mooi heldere vijver :)

Hoop dat dit je iets helpt. Er is zowieso werk aan de winkel wil je de vijver behouden! :P
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

23-03-2008 18:54

- Ik zou hem sowieso leegpompen..

- Ik weet niet hoe oud het zijl is, maar ik denk dat het handig is om er een nieuw zijl in te leggen, als het er al een poos inzit.

- Als er toch een nieuw zijl ingaat, dan zou ik de vijver eerst dieper maken, zodat ie geschikt is voor kois! :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2008 19:32

Marvin Honsbeek schreef:UV Lamp zeker laten draaien! Niet overmatig veel, je verband namelijk ook goede bacteriën in je water, maar als je 'm volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt dan houdt je een mooi heldere vijver :)


Wat is die gebruiksaanwijzing dan?

Ik sluit mij aan bij de schoonmakers. Nieuwe vijverfolie alleen als de oude poreus is. Hangt van de leeftijd af. Maar de meeste gaan toch wel 15 jaar mee. Als het een folievijver is, want dat zie ik zo snel niet.

Twee pompen voor 1 biofilter én een UV filter? Biofilter en filterpomp moeten van voldoende capaciteit zijn. Maar werkt niet lekker met blubber op de bodem. Mandjes voor de lelie(s) werkt beter en schoner. UV filter verbrandt de zweefalg en houdt het water daarmee helder. Die staat gewoon 24 uur per dag aan. De bacteriën moeten zich in het biofilter nestelen of anders in een bodemsubstraat. Maar met dat laatste moet je bij de aanleg voorkomen dat het opgepompt wordt. In principe met combinatie Bio/UV/pomp van voldoende capaciteit moet de boel het hele jaar door goed te houden zijn met een paar windes, planten in mandjes en schone bodem zonder substraat.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

23-03-2008 20:30

daag,

Dat is ook waar wij over hebben gedacht inderdaad. Je zit dat alleen met de vissen die er op dit moment nog in zitten. Die moeten dan zo lang ergens anders overleven. Hoe zouden jullie dat doen? Het folie is nog maar een paar jaar oud en lekt niet dus dat vervangen lijkt me niet nodig, het zit ook allemaal onder hardhoud verwerkt dus dat is ook niet echt een fijne klus. Ik bedoelde dat het uv filter en het bio filter een eigen pomp hebben. En wat kois betreft, leuk maar ik ben niet zo vaak meet thuis dus het blijven mooi een paar winde's. In ieder geval heel erg bedankt alvast en ik zal de bevindingen hier nog wel even posten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2008 22:00

Nou ja, de pomp moet ongeveer de halve inhoud van de vijver per uur rond kunnen pompen. Dat vraagt een stevig pompje, liefst met laag energieverbruik want dat ding draait de hele dag. Twee van die dingen hoeft niet persé. De UV kan normaal gesproken ergens in de rondpomp van het biofilter geplaatst worden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

24-03-2008 11:39

http://www.freekvogel.nl

voor de liefhebbers.

koos.
Douwe Bantema
Berichten: 174
Lid geworden op: 27-12-2002 01:00
Locatie: Groningen

25-03-2008 07:37

Jan,

Mail mij op bantema@hotmail.com. Ik woon in de buurt en kan je wel wat adviezen geven.

groeten,


Douwe Bantema
Plaats reactie