vissen op graskarper

Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

02-03-2008 08:47

Ik heb het toch heel anders ervaren. Maar ieder zijn ding zal ik maar zeggen
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

02-03-2008 10:06

De graskarper is een sterke vis, maar je moet ze met het goede matriaal bevissen, wat Douwe al zij. Elke vis heeft een bepaalde balans punt, dus ook de graskarper. Deze balanspunt is anders dan die van een spiegel of van een schub. Als je met vastlood gaat vissen breng je die graskarper gelijk uit belans, waardoor hij niet meer zou knokken.

Als ik op een zomerdag van school kom, en ik heb weinig tijd, pak ik altijd een spin hengeltje Shimano Catana 2.70 van -+ 25 Gram en belaag hier mee de graskarper. Je zult zien dat het ware krachtpatsers zijn, ze nemen enorme runs, en je bent er niet zomaar klaar mee. In de zomer ben ik werkelijk 20 minuten bezig geweest om een graskarper tot bedaren te brengen.

Dus bevis de graskarper met de goede matrialen en je kan er dan leuke sport aan beleven :wink:

Afbeelding
Mvg, Janieck
Jan Peter Teerling

02-03-2008 14:18

Wiljo komt je deze nog bekend voor??

Kerel jou ontbreekt het ook aan elke nuance net als zovelen hier op het forum.

Ben dit gekut van al halve brood mongolen zo zat, ik kap met dit hele klote gezeik en laat de starters verder gaan ontopic!!!! Dus iedereen die niks bij te dragen heeft gaat zijn gal maar spuien opt roofvisforum of bij zn schoonmoeder...............


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jan Peter Teerling op 02-03-2008 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-03-2008 14:40

Of een optreden aanvragen bij het programma "het spijt me".
Koekie der bij?
Vissen is een hobby, geen religie!
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 18:32

janieck spithoff schreef:De graskarper is een sterke vis, maar je moet ze met het goede matriaal bevissen, wat Douwe al zij. Elke vis heeft een bepaalde balans punt, dus ook de graskarper. Deze balanspunt is anders dan die van een spiegel of van een schub. Als je met vastlood gaat vissen breng je die graskarper gelijk uit belans, waardoor hij niet meer zou knokken.

Als ik op een zomerdag van school kom, en ik heb weinig tijd, pak ik altijd een spin hengeltje Shimano Catana 2.70 van -+ 25 Gram en belaag hier mee de graskarper. Je zult zien dat het ware krachtpatsers zijn, ze nemen enorme runs, en je bent er niet zomaar klaar mee. In de zomer ben ik werkelijk 20 minuten bezig geweest om een graskarper tot bedaren te brengen.

Dus bevis de graskarper met de goede matrialen en je kan er dan leuke sport aan beleven :wink:

Afbeelding



Als je het dan over het goede materiaal hebt waarom kies je dan voor een spinstokkie?
En notabene eentje van maar 2.70 meter?
Met zo'n hengeltje heb je echt niet zoveel plezier als met een lichte karperstok van 3.6 meter hoor.
Met een langere hengel kun je tenminste nog iets bijsturen iets wat met een forse graskarper al een hele klus is.

En dat van dat vast lood......vind ik TOTALE ONZIN!
Ik weet niet hoe groot je ze vangt maar als je echte grote hebt...80-120 cm hebben ze echt geen last van dat lood hoor.
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

02-03-2008 18:33

Evert Jan van Schaik schreef:
janieck spithoff schreef:De graskarper is een sterke vis, maar je moet ze met het goede matriaal bevissen, wat Douwe al zij. Elke vis heeft een bepaalde balans punt, dus ook de graskarper. Deze balanspunt is anders dan die van een spiegel of van een schub. Als je met vastlood gaat vissen breng je die graskarper gelijk uit belans, waardoor hij niet meer zou knokken.

Als ik op een zomerdag van school kom, en ik heb weinig tijd, pak ik altijd een spin hengeltje Shimano Catana 2.70 van -+ 25 Gram en belaag hier mee de graskarper. Je zult zien dat het ware krachtpatsers zijn, ze nemen enorme runs, en je bent er niet zomaar klaar mee. In de zomer ben ik werkelijk 20 minuten bezig geweest om een graskarper tot bedaren te brengen.

Dus bevis de graskarper met de goede matrialen en je kan er dan leuke sport aan beleven :wink:

Afbeelding



Als je het dan over het goede materiaal hebt waarom kies je dan voor een spinstokkie?
En notabene eentje van maar 2.70 meter?
Met zo'n hengeltje heb je echt niet zoveel plezier als met een lichte karperstok van 3.6 meter hoor.
Met een langere hengel kun je tenminste nog iets bijsturen iets wat met een forse graskarper al een hele klus is.

En dat van dat vast lood......vind ik TOTALE ONZIN!
Ik weet niet hoe groot je ze vangt maar als je echte grote hebt...80-120 cm hebben ze echt geen last van dat lood hoor.


Helaas voor jou Evert, geen onzin :wink:

Ik vang al jaren graskarpers en ken ze door en door, als jij wilt zeggen dat ze geen last hebben van het lood heb je het goed fout :wink: En nee, ik heb het niet over kleine karpertjes, sterker nog, ik heb nog nooit een kleinere dan 80 cm gevangen :roll: :wink:
Mvg, Janieck
john smak gregoor
Berichten: 45
Lid geworden op: 23-09-2007 15:43
Locatie: Anna paulowna

02-03-2008 18:38

Ik viste vroeger in oegstgeest ook veel op graskarper ik deed dit vaak met een vastloodsysteem, ik vond ze dan inderdaad wat makelijker binnendraaien dan als ik drijvend met een boterhammetje of frolic viste maar ja dat zal wel inderdaad wat meer met het matriaal te maken hebben.

greetzz john
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 19:38

Wiljo van Eerden schreef:Graskarpers zijn kut, nog kutter dan brasem... Brasem trekt in ieder geval nog karper aan. En dat graskarpers knokken??? Ga fietsen, je draait ze binnen als een dweil tot 10 mtr onder de top, dan sprinten ze 20 mtr lijn van je spoel. Dit herhalen ze 3, 4 keer en dan hopen ze de mazen van je net te vinden, niet dus.....
Heb ooit eens gezegd et niet erg te vinden graskarpers te vangen tot ik aan de slag ging op water met klein maar mooi bestand aan karper en een hele horde aan graskarper.
Ze domineren voerstekken, vang je na een karper een grassie kan je inpakken en naar huis gaan.
Ze trekken rond in scholen en vreten je hele stek leeg. Na een gras vangst niet bijvoeren bespoedigt hun vertrek maar minimaliseert je kansen op karper. Bijvoeren zorgt voor een ware gras orgie en slapeloze nachten.
Vangsten van misvormde vissen met knikken in de ruggegraat en bochels etc. waren meer regel dan uitzondering.
Ontelbare hoeveelheid halve aanbeten waarvoor je je bed uitkomt die niet doorzetten omdat ze anders azen dan karper.

Hier kom je je nest voor uit, niet die gebochelde quasimodo's 8)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wiljo,waar heb je deze plaatjes gekocht?
Want zo te lezen heb je geen verstand van karper.
Ik vraag me zelfs af als ik dit lees of je ze wel eens gevangen hebt!

mvg Evert
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 19:44

janieck spithoff schreef:
Evert Jan van Schaik schreef:
janieck spithoff schreef:De graskarper is een sterke vis, maar je moet ze met het goede matriaal bevissen, wat Douwe al zij. Elke vis heeft een bepaalde balans punt, dus ook de graskarper. Deze balanspunt is anders dan die van een spiegel of van een schub. Als je met vastlood gaat vissen breng je die graskarper gelijk uit belans, waardoor hij niet meer zou knokken.

Als ik op een zomerdag van school kom, en ik heb weinig tijd, pak ik altijd een spin hengeltje Shimano Catana 2.70 van -+ 25 Gram en belaag hier mee de graskarper. Je zult zien dat het ware krachtpatsers zijn, ze nemen enorme runs, en je bent er niet zomaar klaar mee. In de zomer ben ik werkelijk 20 minuten bezig geweest om een graskarper tot bedaren te brengen.

Dus bevis de graskarper met de goede matrialen en je kan er dan leuke sport aan beleven :wink:

Afbeelding



Als je het dan over het goede materiaal hebt waarom kies je dan voor een spinstokkie?
En notabene eentje van maar 2.70 meter?
Met zo'n hengeltje heb je echt niet zoveel plezier als met een lichte karperstok van 3.6 meter hoor.
Met een langere hengel kun je tenminste nog iets bijsturen iets wat met een forse graskarper al een hele klus is.

En dat van dat vast lood......vind ik TOTALE ONZIN!
Ik weet niet hoe groot je ze vangt maar als je echte grote hebt...80-120 cm hebben ze echt geen last van dat lood hoor.


Helaas voor jou Evert, geen onzin :wink:

Ik vang al jaren graskarpers en ken ze door en door, als jij wilt zeggen dat ze geen last hebben van het lood heb je het goed fout :wink: En nee, ik heb het niet over kleine karpertjes, sterker nog, ik heb nog nooit een kleinere dan 80 cm gevangen :roll: :wink:


Helaas?dacht het niet.

Ik heb geen verschil kunnen merken hoor met of zonder lood.
Enne ervaring heb ik ook wel een beetje hoor.
Vanaf mijn 10e tot nou pak 'm beet 27e jaar bijna niet anders gedaan namelijk.

Ik zou zeggen succes maar ik zou toch eens ander materiaal proberen dan haal je er veel meer sport uit.

mvg Evert
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

02-03-2008 19:52

Ik vang al jaren graskarpers en ken ze door en door, als jij wilt zeggen dat ze geen last hebben van het lood heb je het goed fout :wink: En nee, ik heb het niet over kleine karpertjes, sterker nog, ik heb nog nooit een kleinere dan 80 cm gevangen :roll: :wink:[/quote]

Helaas?dacht het niet.

Ik heb geen verschil kunnen merken hoor met of zonder lood.
Enne ervaring heb ik ook wel een beetje hoor.
Vanaf mijn 10e tot nou pak 'm beet 27e jaar bijna niet anders gedaan namelijk.

Ik zou zeggen succes maar ik zou toch eens ander materiaal proberen dan haal je er veel meer sport uit.

mvg Evert[/quote]

Ik ga die discussie niet met je gaan Evert, het is een vaststaand feit dat de karper met zwaar lood uit balans word gebracht, en daardoor minder sport geeft.

Ander matriaal?

Nee hoor, heb ik niet nodig. Met deze spinhengel kan ik de karpers goed genoeg drillen, en zie geen reden om nog een penhengel aan te schaffen. Heb nog nooit enkele hindernis ondervonden met deze soepele spinhengel :wink: Verder wens ik je veel succes met deze hobbie :wink:

Mvg. Janieck
Mvg, Janieck
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 20:04

janieck,hoe zwaar vind je zwaar lood dan?
Je had het net over vast lood namelijk.
Ik neem aan dat je niet zwaarder gaat dan70 gram.

mvg Evert
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

02-03-2008 20:12

Vastlood?

Dan denk ik aan 70-140 gram ;)
Mvg, Janieck
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 20:19

janieck,
Ik wil echt niet dat je dit verkeerd opvat hoor maar met een spinstokkie van 2.7 mtr en een brok lood.....van zeg 100 gram...dan ben je de verhouding toch helemaal kwijt?
die 25 grams spin die kan meer lood hebben hoor die 25 gram die zeggen niet zo veel.
Maar om dan met lood te vissen van ik zeg maar ff gem. 100 gram dan ben je de balans toch helemaal kwijt tussen je hengel en in dit geval je lood?
Of zie ik het verkeerd?

mvg Evert
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

02-03-2008 20:32

Huh? :o

Heb ik ooit gezegt dat ik met 100 Gram lood aan een spinhengel vis? :lol:
Mvg, Janieck
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 20:49

We hadden het net over vast lood dacht ik?
Of vis je op de spinstok zonder lood?

Ik kan het misschien verkeerd begrepen hebben hoor maar ik maak uit jou verhaal op dat je met vast lood zit te vissen.

Als ik het verkeerd heb moet je het maar ff zeggen hoor.

mvg Evert
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

02-03-2008 20:50

Met die spin hengel pen en korst ik alleen :wink:
Mvg, Janieck
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 21:14

janieck spithoff schreef:Met die spin hengel pen en korst ik alleen :wink:


Ooh ik had het idee dat je hier ook een brok lood aan had hangen.
Sorry kerel zat ik er ff helemaal naast.

mvg Evert
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

02-03-2008 21:38

maakt niet uit, ik had ook duidelijker kunnen wezen :wink:
Mvg, Janieck
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 21:54

Ik heb het zelf altijd(voor de verhuizing naar Hoogeveen )gedaan op een oude grindput.
Schitterend vissen,loei sterk en een stuk of 3-4 vissen op een avond.
Jammer dat ik niet meer in die buurt woon anders deed ik het nog steeds.
80 cm waren de guppy's het meest was over de meter.

mvg Evert
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

02-03-2008 22:04

Evert Jan van Schaik schreef:Ik heb het zelf altijd(voor de verhuizing naar Hoogeveen )gedaan op een oude grindput.
Schitterend vissen,loei sterk en een stuk of 3-4 vissen op een avond.
Jammer dat ik niet meer in die buurt woon anders deed ik het nog steeds.
80 cm waren de guppy's het meest was over de meter.

mvg Evert


Bizar zeg :D
KSN
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 22:09

Hoezo bizar?? :lol: :lol:

mvg Evert
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

02-03-2008 22:16

Geweldige reactie van Jan-Peter, en dan die mooie " bijvangsten" posten!! Heerlijk :)
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

02-03-2008 22:49

heb 2 keer in me leven een gras karper mogen vangen.
en dan op dezelfde manier als jannieck gewoon met een spinhengel van toevallig ook 2.70 alleen dan tot 30 gram in een armzalig overbezet putje. had er dus een gras karper aan en deze bleef maar vechten heb een drill gehad van maar liefst 18 minuten excact en was dat drillen dan ook helemaal zat en was blij dat hij in het net zat. afmetinge van deze vis waren 96 cm en geschat een krappe 10 pond graat mager dus.
en dat je beter kan sturen met een langere hengel is een klein beetje onzin is gewoon een kwestie van kunnen vissen 8) 1 nadeel aan gras karper is dat ze stinken als de hell!!! als ze niet zo stonken zou ik ze het liefst elke dag vangen en nog een nadeel is als je de vis niet goed uitdrilt dan kan die nog al klap lastig worden op de kant dan zit tot achter je oren onder de slijm :oops:

groete
zal wel......!
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

03-03-2008 02:50

Zo'n 45 jaar geleden was Graskarper een vrij onbekend fenomeen.
Via Via, en Hengelsportzaken ontdekte je waar die vis in NL was
uitgezet.
Zo belandde ik in Nieuwkoop bij Groenendijk.
Puttten bereikbaar met een roeiboot; diep max 2 meter; en de
Graskarper dartelde daar vrolijk in rond. Leek net een groepje
ruisvoorns, maar dan wat heftiger.
Het bevissen ging met de korst, evt. met behulp van een buldo.

Altijd prijs, tot het vervelende toe.

Weinig sport; ben er dan ook na 1 seizoen mee gestopt.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

03-03-2008 07:57

Evert Jan van Schaik schreef:Wiljo,waar heb je deze plaatjes gekocht?
Want zo te lezen heb je geen verstand van karper.
Ik vraag me zelfs af als ik dit lees of je ze wel eens gevangen hebt!

mvg Evert



:o :o :o :o :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Wat betreft het niveau van de gemiddelde forum gebruiker, i rest my case :lol:

Is overigens niet eens een overbodige post, aangezien het verboden is gericht op grasjes te vissen.
Dus ze benaderen als zijnde irritante bijvangsten is niet minder eer dan ze toekomt.
En ja het ontbreekt nog steeds een aantal mensen aan nuance, maar leef je maar uit, ik ga me met wat nuttigers bezig houden.

Ga maar verder ontopic dan, wat dat ook moge zijn. Als je het weet meld het dan even want doe ik mee Jan Peter 8)
Er is geen topic onderwerp, alleen een stom filmpje....... zijnde als humor gepost.
Gewoon doen..........8)