vliegvissen

Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

04-02-2008 16:30

Misschien zit ik hier dan wel een beetje op het verkeerde discussieboard, maar...

Ik ben komende week van plan de jagerskant van mezelf een cadeautje te gunnen. Tot nu toe was struinend
vissen met de penhengel voor mij de ultieme manier om mijn vis te vangen, maar het kan nog directer... Ik
heb me al voor langere tijd verdiept in het vliegvissen en ben dan ook van plan om de stap maar eens te gaan
nemen. Aanstaande vrijdag ga ik in Tilburg mijn eerste vliegvis setje uitzoeken.

Nu vroeg ik mezelf af ofdat er hier op het forum nog meer karpervissers zijn die van tijd tot tijd met een
vlieghengel staan te zwaaien...

Groetjes sebas
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

04-02-2008 16:47

Heey

Ik zelf doe het niet maar mn broer wel heel veel.
Je eerste vliegvis set uitkieze is heel persoonlijk met de kleine vliegjes en nimfjes op voren is heel leuk, maar bedenk wel met vliegvissen dat je het niet doet om veel te vangen maar meer om mooi te vangen qua aanbeten en dril.
Op snoek met de vlieg is wel moeilijk en vinden veel mensen niet echt heel leuk. ( het leren gooien is wel moeilijk maar ook leuk en zeker de moeite waard lijkt mij als je het echt leuk vind.)
Als ik zelf met een streamer op snoek wil doe k het gewoon met een spinghengel en een klein loodkopje ervoor.
Met de vliegenhengel op karper is wel moeillijk maar ook heel mooi. :)

mvg tom (ik zou n broer is vragen om hier op te reageren die zit hier volgens mij ook wel ergens op het forum)
Carp spirit!
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

04-02-2008 17:10

Ik vliegvis ook wel eens in de zomer, maar dan op voorn en winde. Blijft toch leuk met droge en natte vliegjes en dan een voorn 'drillen' op de vliegenhengel.
Op snoek is het wat lastiger, dan kan je 't beste met streamers smijten, totaal andere manier van ingooien, best moeilijk, maar toch de moeite waard.

Op karper vliegvissen heb ik nog geen ervaring, maar t schijnt te kunnen. :P

Gr, Dylan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

04-02-2008 18:18

Ik vis regelmatig op snoek met de streamer en dat is echt gaaf om te doen, lekker een dagje eruit.
Aleen is het er dit jaar niet van gekomen omdat de karpers teveel in the picture waren
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

04-02-2008 22:45

jooo neeff!
dat wist ik niet kerel, ben zelf ook een fervent snoekvisser geweest met de vliegenlat

ook forel op het oosvoornse meer en op dat zeeuwse water vlakbij die gekken kwam ik regelmatig :-?

zelfs 3keer naar noorwegen geweest om daar forelletjes en vlagzalm te vangen

alles hangt en ligt nog in de kast dus als het kriebelt pak ik de Thomas&Thomas weer eens uit de kast
al denk ik dat ze nog wel even gedult moeten hebben :P

mvg jacco
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

04-02-2008 23:20

pas gelede op discovery ging matt hayes met de vlieg hengel op pad om karper te vangen.
het lukte nog ook met een imitatie honde brokje 8)
zal wel......!
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

05-02-2008 10:58

Ben ook op Oostvoorne geweest, was echt topsport man, die gekke forellen gaan als een speer.
Maaruh dat wist jij wel hoor jacco, had ik je al verteld.
Dat is het probleem met jou, je luistert niet.... :lol:

En karper vangen met een vlieghengel is easy, gewoon naar een overbezet parkwater en je hebt er zo 1. Maar is het ook leuk?
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

05-02-2008 11:50

ikzelf vliegvis en bind ook, dit combineer ik ook met mijn penvisserij, als je benieuwd bent neem eens een kijkje naar mijn artikel.

Een mooi setje wat ik zou nemen is vission intro outfit of de vission attack outfit.
Deze setjes zijn van zulke hoogwaardige kwaliteit dat je er heel veel mee kan.
een 6sje is leuk , maar wil je karper gaan vissen zou ik toch 7 of 8 pakken, dan is het zeker nog zwaar sporten!

zelf vis ik er veel mee op roofblei en heb diverse forellen in denemarken weten te vangen.

Eigenlijk vis ik te weinig met de vlieghengel :(

Maar goed, als je verder vragen je kan me altijd een PB sturen!

Groetjes

Klaas Sipma
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

05-02-2008 12:20

Hello,

In ieder geval bedankt voor alle reacties alvast! Het valt op dat er toch nog aardig wat aan vliegvissen gedaan word,
ik heb hier in Brabant namelijk nog nooit iemand bezig gezien... Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor gewicht hengel
ik ga nemen. Het liefts zo licht mogelijk natuurlijk, omdat ik veel op rietvoorn en andere kleinere nederlandse vissoorten
zal gaan vissen. Maar het is ook de bedoeling om van tijd tot tijd een streamertje weg te zetten op de Aa of de Raam.
Dan zal bijvoorbeeld een 6 misschien zelfs al wat aan de lichte kant zijn. En zeker voor karper, waarvan ik nu al weet dat
ik het niet kan laten daar op te gaan vissen, is een 7 zoals Klaas al aangeeft geen vetpot...

Mijn eerste vliegen wil ik nog gewoon even "readymade" kopen, maar het is wel de bedoeling om deze in de toekomst zelf
te gaan knutselen. Dat lijkt me het allermooiste, om vis te vangen op je zelfgeknoopte creaties. Maargoed, alles op zijn tijd.

Eerst maar eens kijken waar ik vrijdagavond mee thuis kom, ik laat het nog wel ff weten...

Grs sebas!
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

05-02-2008 21:27

Sebastiaan,

Heb zelf enkele jaren geleden ook een setje aangeschaft, en zelfs een heuse cursus werpen ("casting") gevolgd van de bekende vliegvisser/schilder Had Verheijen, wat me eigenlijk best goed afging....

Echter het in praktijk brengen van het geleerde is er eigenlijk tot nu toe niet echt van gekomen doordat ik simpelweg geen "gids" heb die me de juiste VIS technieken kan aanleren (welke vlieg waar in te zetten, welke lijn waar in te zetten etc.)

Enige goeie raad die ik je dan ook kan geven is ervoor te zorgen dat je een goeie kennis hebt die je de eerste echte praktijktips kan geven, oftewel waar je enkele keren mee kan gaan vissen.

Succes ermee!!
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

05-02-2008 21:57

Als je echt een beetje wegwijs wilt worden in de wereld van het vliegvissen zul je op zoek moeten gaan naar en vliegvisclub of vereniging bij jou in de buurt.
Ik weet helaas niet waar je vandaan komt anders had ik wel ff gekeken of ik iets kon vinden.
Bij de aanschaf van een hengel rustig de tijd nemen en je goed laten informeren.
Keus is er in overvloed en jij moet aangeven wat en hoe je wilt gaan vissen.
Ik mag ook heel graag vliegvissen en zelf de vliegen binden(is een hobby apart hoor)
Een hengeltje van aftma 5/6 daar kun je hier in Nederland heel aardig mee uit de voeten.
Ook voor het Oostvoornse meer.
Maar voor karper en snoek moet je het dan toch weer 1 of 2 maatjes zwaarder kiezen.

Hoe er rekening mee dat als het vliegvissen je bevalt dat het een verslaving kan worden!
Ik spreek uit ervaring..........maar het is wel een heerlijke verslaving.

Mail je woonplaats anders ff dan kan ik ff voor je kijken.


Groet'n

Evert-Jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-02-2008 22:06

Zie voor meer info de site van de VNV: http://www.vnv.nu/
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

05-02-2008 22:13

Tom de wal schreef:Heey

Ik zelf doe het niet maar mn broer wel heel veel.
Je eerste vliegvis set uitkieze is heel persoonlijk met de kleine vliegjes en nimfjes op voren is heel leuk, maar bedenk wel met vliegvissen dat je het niet doet om veel te vangen maar meer om mooi te vangen qua aanbeten en dril.
Op snoek met de vlieg is wel moeilijk en vinden veel mensen niet echt heel leuk. ( het leren gooien is wel moeilijk maar ook leuk en zeker de moeite waard lijkt mij als je het echt leuk vind.)
Als ik zelf met een streamer op snoek wil doe k het gewoon met een spinghengel en een klein loodkopje ervoor.
Met de vliegenhengel op karper is wel moeillijk maar ook heel mooi. :)

mvg tom (ik zou n broer is vragen om hier op te reageren die zit hier volgens mij ook wel ergens op het forum)



Je kunt op sommige dagen echt wel veel vis vangen hoor!
Ben je weleens op de ijssel geweest in het voorjaar?
Kun je in de tijd dat de voorn samenschoold om te gaan paaien echt grote vangsten boeken hoor.
Ik praat nu niet over een tien of twintigtal vissen maar meer dan 100 of nog meer soms.

Over het "gooien"(werpen)wil ik het volgende zeggen...het is net als fietsen dat heb je ook moeten leren.

Met de spinhengel streameren gaat ook goed hoor.
Doe ik alleen als er erg veel wind staat of als je bij een wartertje staat waar je gewoon geen ruimte hebt om te werpen.

Een loodkop gebruiken is een beetje zonde want zo help je ,zeker in de winter, de actie van de streamer om zeep.
Dat is nu het mooie van vissen met een streamer je kunt deze erg langzaam binnen vissen en toch de actie er in houden.
In deze tijd van het jaar vis je met ander kunstaas vaak te snel.

Ja dan karpervissen...probeer ket eens met wit herte haar.
bind wat op je haak en knip het in de vorm van een broodkorst klein bruin randje er aan maken met een viltstift en je hebt een prachtige imitatie.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

06-02-2008 00:23

Hoi Evert Jan, je hebt een pb'tje...

En Aart, bedankt voor de link!

Ik ben inderdaad wel van plan wat lessen te gaan volgen in Appeltern, en verder... Veel vliegvissers zijn er niet in
de omgeving (ik moet de eerste nog tegenkomen!) Dus zal ik het vooral van zelf ingewonnen info moeten hebben.
Er is inmiddels al wat lectuur aangeschaft, en het halve internet is al afgespeurd. Maargoed, zonder die kennis in
de praktijk te toetsen zal het nooit iets worden. Het liefst vind ik zo veel mogelijk zelf uit, raak ik de weg kwijt kan
ik er als nog naar vragen. Ben een geduldige jongen, dus ik modder eerst lekker maar eens wat aan :wink:

Groetjes sebastian
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

06-02-2008 13:47

Je kan beter al eerst een les volgen voor dat je zelf gaat "klooien".
Al leer je jezelf 1 verkeerde tik aan zijn ze er soms moeiljk uit te krijgen.
Dus ik zou zeggen eerst 1 of 2 lessen en dan gaan oefenen op wat je hebt geleerd.
Carp spirit!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

06-02-2008 14:32

het kan zeker, ik heb ooit eens een artikel gelezen van iemand die dertigers ving aan de vlieg, dat zal wel een enorme kick geven denk ik zo...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

06-02-2008 17:26

Van dat aanklooien ben ik toch maar even afgezien :oops: , ik ga zaterdag
eerst maar eens in Appeltern informeren voor eventuele lessen... 8)

Karper op die vlieg schijnt best makkelijk te gaan als ik zo lees. Er kwam
vroeger ook wel eens een man bij ons in de woonwijk vissen, die ving daar zo
een paar karpertjes per middag op een kleine witte streamer. Mooi gezicht
was dat...

Maargoed, ik kom zo mooi steeds n stapje verder... (en dat nog wel op een
karpervissers forum :wink: ) Bedankt voor de reacties voor zover!

Grs Seb
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

07-02-2008 20:00

Ik heb vroeger ook al eens zo'n setje gehad en {ik was toen 12-13}.
Toen had ik gewoon wat geel wol op een propje geknoopt met een zwart kopje van garen. Ik heb daar echt een hele berg voorn mee gevangen, dus met een beetje fantasie kun je zelf echt wel iets vangends maken.
Streamers binden is een stuk gemakkelijker, je hebt dan wat meer ruimte he.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

08-02-2008 19:38

Voorheen viste ik zeer veel met de vlieg. De hengel die ik gebruik is een 6/7.
Mooi voor snoek, karper, forellenvijvers enz. Vooral karper op de vliegenlat, echt heeel bruut.

Na een jaartje ben ik zelf begonnen met binden. Ik wist toen nog niet waaraan ik begon! Ik heb me er toch een partij geld doorheen gejaagd! Oeioei.

nu ligt het een beetje stoffig te wezen, een paar keer per jaar bind ik weer eens wat. Voornamelijk lompe streamers en kleinere streamers voor op forel:p
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

09-02-2008 17:53

Evert Jan van Schaik schreef:Als je echt een beetje wegwijs wilt worden in de wereld van het vliegvissen zul je op zoek moeten gaan naar en vliegvisclub of vereniging bij jou in de buurt.
Ik weet helaas niet waar je vandaan komt anders had ik wel ff gekeken of ik iets kon vinden.
Bij de aanschaf van een hengel rustig de tijd nemen en je goed laten informeren.
Keus is er in overvloed en jij moet aangeven wat en hoe je wilt gaan vissen.
Ik mag ook heel graag vliegvissen en zelf de vliegen binden(is een hobby apart hoor)
Een hengeltje van aftma 5/6 daar kun je hier in Nederland heel aardig mee uit de voeten.
Ook voor het Oostvoornse meer.
Maar voor karper en snoek moet je het dan toch weer 1 of 2 maatjes zwaarder kiezen.

Hoe er rekening mee dat als het vliegvissen je bevalt dat het een verslaving kan worden!
Ik spreek uit ervaring..........maar het is wel een heerlijke verslaving.

Mail je woonplaats anders ff dan kan ik ff voor je kijken.


Groet'n

Evert-Jan

evert jan, op het oostvoornse meer zeker in het winterseizoen is een 5/6 zeer licht hoor,
als je een beetje wind hebt en dat heb je daar eigenlijk altijd is een 7 of zelfs een 8 geen overbodige luxe,
in mijn tijd daar was het hot om met een extra heavy shootingline wf of hoe heet dat ding ook al weer, te vissen en dan met een eitje of booby tergend langzaam te vissen
bij een lichtere lijn werd je booby gewoon door de stroming op sleeptouw genomen incl je lijn en dan ving je werkelijk niets!
zeker bij harde wind liep het altijd lekker, maar kon ik met mijn 7 weinig doen daar.

maar wieweet in de zomer dat een 5/6 prima te gebruiken is?
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

09-02-2008 20:46

Dat is het nu nog Jacco, en een maatje van mij ving ze gewoon statisch.
Als het even niet lukte dan nam hij pauze en liet zijn zinklijn en drijvend eitje gewoon liggen. Vaak kreeg hij dan een "run" van een forel.
Als het wat warmer is werkt een intermediate erg goed in combi met een zinkend of zwevend eitje, deze kun je dan tergend langzaam binnenstrippen.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

09-02-2008 22:30

evert jan, op het oostvoornse meer zeker in het winterseizoen is een 5/6 zeer licht hoor,
als je een beetje wind hebt en dat heb je daar eigenlijk altijd is een 7 of zelfs een 8 geen overbodige luxe,
in mijn tijd daar was het hot om met een extra heavy shootingline wf of hoe heet dat ding ook al weer, te vissen en dan met een eitje of booby tergend langzaam te vissen
bij een lichtere lijn werd je booby gewoon door de stroming op sleeptouw genomen incl je lijn en dan ving je werkelijk niets!
zeker bij harde wind liep het altijd lekker, maar kon ik met mijn 7 weinig doen daar.

maar wieweet in de zomer dat een 5/6 prima te gebruiken is?

Jacco,een 5/6 gaat prima ook met een WF(weight forward) geen probleem.
Ik viste in de meeste gevallen met een 6je met een DT,WF of de intermediate(glaslijn)
Maar als de wind sterker word moet je natuurlijk wel je materiaal aanpassen aan de omstandigheden.
Als het hard waait zou ik een zinkende,snel zinkende of een sinktip inzetten dus ook een iets zwaardere hengel pakken.
Bij normale omstandigheden kun je dus met een 6 en div. lijnen heel goed uit de voeten.

Nu zeg jij dat het hot was om met een extra heavy shootingline en daar aan een eitje of booby.
Je praat nu dus over een zinkende lijn anders heeft het weinig zin om met een booby te vissen.
Dan heb je ook een zwaardere hengel nodig.
En tot slot wil ik zeggen dat je lijn laten driften soms beter werkt dan langzaam binnenstrippen.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

09-02-2008 23:34

Hallo allemaal!

Vandaag ben ik bij Kaj's flyfishing in Tilburg geweest om mijn eerste setje aan te schaffen. Ik heb
een 9ft 5je van TFO gekocht met een Vosseler reel (BC3) met daarop een floating 5 WF lijn. Daarbij
heb ik ook nog een vliegendoosje met een aantal voorgeknoopte vliegjes en nimfen gekocht...
Nu nog snel wat werplessen regelen in Appeltern want ik heb dit weekend al wat activiteit gespot
in de woonwijk :) Kan niet wachten om op jacht te gaan! Al zou komende week de lente wel weer
een beetje uit het zicht raken...

Grs seb!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-02-2008 23:50

Ging er wel eens heen met Ted die aan vliegvissen deed.
Belaagde ze toendertijd met kunstaas...mooie sport was dat
Helaas is het vissen met kunstaas er alweer een poosje verboden.
Veel plezier met je vliegvisuitrusting...t's een mooie sport met een mooie history.
Als ik die vliegvissers bezig zie, kan ik er met plezier naar kijken...wat dat betreft is het karpervissen maar een lompe bezigheid 8)
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

10-02-2008 00:41

Ik meende dat ik lang geleden ergens in de beet een keer een artikel las van iemand die het veel deed. Ik zal morgen es ff voor je kijken of ik het kan inscannen voor je (en of ik blad uberhaupt nog heb :lol: )