Opervlakte

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

28-01-2003 21:09

Kun je in het voorjaar al aan de opervlakte vissen en wanneer begint het zo'n beetje en met welke tijd kun je dan het beste aan het water zitten?
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

28-01-2003 21:53

Gewoon aan de oppervlakte voeren in een niet te diep water (tot 15 mtr) & de karpers komen wel...zomers gaat het misschien wel wat sneller maar de als de vissen door hebben dat er iets eetbaars te halen valt, komen ze wel omhoog hoor.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

28-01-2003 23:21

Geloof me Kevin, als de zon schijnt kun je in elke maand van het jaar (je leest het goed) karpers aan de oppervlakte vangen.
Neemt niet weg dat het nu niet gemakkelijk zal gaan.
Met name de stekken zijn moeilijker te vinden, maar als ik volgende week een dag vrij heb en het is even een paar uurtjes zeer zonnig, vis ik al weer aan de oppervlakte.
ik ben wel eens voor gek verklaard en er zijn zelfs mensen die beweren dat het niet mogelijk zou zijn, alleen mijn vangsten zijn het bewijs.

Richard
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

29-01-2003 13:25

Hoi,

mijn vroegste oppervlaktevis was half februari. Het is absoluut niet op ieder water mogelijk om in de winter aan de oppervlakte te vangen.

Volgens mij blijven het uitzonderlijke wateren in uitzonderlijke situatie's. Zegmaar de uitzondering die de regel
bevestigd.

Kortom, alleen als je de vis aan de oppervlakte ziet liggen zou ik een poging wagen. Door langdurig te voeren krijg je de vis mischien omhoog, maar het is veel effectiever om te voeren met bodemaas in de koude maanden.

Jeroen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

29-01-2003 15:14

Oke te eerste bedankt voor jullie reacties!

Met wat voor systeem vissen jullie?
Ik ben wel van plan om met een controler te vissen, dus wat is een goede controler en hoever moet je de controler van je haak houden en wat kost die? en hoe kun je nou het beste een kattebrok aan de opervlakte aan bieden?

sorry voor al deze vragen maar ik totaal geen ervaring met deze soort van karpervisserij.

kevin
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

29-01-2003 15:18

zelf heb ik rond half januari vorig jaar kleine karpers met de korst gepakt maar dat was op een simpel watertje... goed zoeken en het systeem hetzelfde als in de zomer hoor

frank
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

29-01-2003 23:34

Hoi Kevin,

er zijn zeg maar twee soorten controllers.

- stabiele, als je op dezelfde plek wilt blijven liggen. Dit zijn een soort dobbers die uit zichzelf rechtop blijven staan. de lijn loopt bovenaan door een ringetje en de aanbeet zie je doordat de controller omvalt.
(een geepdobber werkt ook zo)

- buldo's; in vele soorten en maten, de wind heeft hier meer vat op en je kunt ze dus met de wind mee naar de vissen laten drijven. (niet gebruiken met tegenwind dus) Je kunt ze op dezelfde manier vullen als een waterpistool voor extra werpgewicht.

waar mogelijk alleen het haakaas als werpgewicht gebruiken. Gebruik je toch een controller zorg er dan voor dat de onderlijn blijft drijven anders drijft het aas tegen de controller aan door de zinkende lijn.
kattenbrokken zijn er ook in vele soorten en maten. Afhankelijk van de groote en structuur kun je ze op een hair zetten of met een elastiekje vastzetten. Mijn voorkeur gaat uit naar een elastieken hair omdat een elastiekje rondom los kan schieten als de brok zacht wordt.

groetn Jeroen
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

30-01-2003 00:04

Ben het wel met Jeroen eens. Het is op de meeste wateren inderdaad niet mogelijk, zoek wat zwerfvuil of rottende plantenresten op.
Het watertje waar ik ze vang is goed snoeken.
Ik gooi op bepaalde plekken wat kattebrokken in en ga even verderop snoeken. (met de plug)
Dit herhaal ik een paar keer als onze vriend de meeuw of de eend langs komt.
Soms vang ik ze zo. Hoe dan ook ze azen minder en schuwer.
Echter als je zo veel vist herken je het azen al heel snel ook als het heel sniekie gebeurd.

Richard
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-01-2003 10:46

Oke ik vis op grote wateren maar ik zie vaak dat ze aan de opervlakte azen maar er is op de bodem vrij veel planten en daar schieten ze als een speer in dus ik kan niet met een al te dunne lijn vissen ik denk dat ik berkly triline erop leg en dan de 31/00 maar is dit niet te dik zodat ze mijn broodkorst niet meer pakken of maakt het niet zoveel uit?

groeten kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-01-2003 11:15

Kevin,

Normaal gesproken probeer ik bij het opper-
vlakte vissen, zo licht mogelijk te vissen,
maar er zijn soms inderdaad situatie dat je
niet licht kan vissen, denk aan plompen en
wier.
Als ik zwaar moet bij het oppervlakte vissen
doe ik het als volgt: Ik gebruik een hoofd-
lijn van 0,35mm (nylon), hieraan maak ik via
een warteltje een onderlijn aan van minimaal
een meter, de onderlijn maak ik dan van
Kryston Supersilk, dit materiaal is lekker
licht en soepel, en blijft drijven. Om de
wartel heen doe ik wat driftwood om de wartel
ook te laten drijven, met dit systeem vis
ik in zwaar begroeid water.
Als het water niet zo begroeid is, zou je
ook Multistrand kunnen nemen als onderlijn,
dit spul vind ik voor geen of licht begroeide
wateren prachtig spul, voor het bodem vissen
vind ik het echter rotzooi...!
Als je wel licht kan vissen, is fluorcarbon
als onderlijn ook een goede opties.

groetjes Benny
Plaats reactie