wonden of wondjes bij de karper

Plaats reactie
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

22-01-2003 19:53

hallo beste karperaars,
ik heb zo is even een vraagje is er ook een
middel wat je op eventuele wondjes bij de karper kan doen.

wondjes van bijv. haak of takken/riet of
slechte behandeling v/d vorige visser

ik hoor het graag van jullie

sport groeten
walter
wat is de veiligste rig voor gevlochten lijnen?
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

22-01-2003 20:25

Hoi Walter

Wondjes gewoon laten zitten, en het beest met wondjes en al weer terugzetten is mijn advies. Allerlei rommel die in de hengelsportbranche te krijg is als klinic helpt niets, is te duur...slechts een product voor de grove verkoopcijfertjes.
De wondjes die een karper heeft door wat dan ook gaan vanzelf weer weg. (Behalve de papegaaienbekken welke veroorzaakt zijn door grof sleurwerk met veel te grote haken)

Groeten ChrisN
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

22-01-2003 21:18

oke hartstikke bedankt.

het is immers niet leuk als je een zware vangt en dat die helemaal beschadigd is met wondjes of wonden. dan is een foto niet echt leuk meer.

groeten
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

22-01-2003 21:42

CRIS&JOHN:TOTAAL NIET MEE EENS,

Klinic helpt wel degelijk bij het desinfecteren van wondjes, natuurlijk gaat het wondje niet meteen weg maar het ontsmet de wond zeker zodat het niet gaat zweren.

Normaal is de slijmlaag van de vis een barierre voor bacterien maar deze is op de plaats van een wondje aangetast de klinic vervangt de slijmlaag als ware.

Waarom denk je dat op (sommige)betaalwateren vissen nog zo gaaf zijn terwijl ze wel vaak zijn gevangen, omdat klinic verplicht is en natuurlijk speelt weerhaakloos vissen ook een grote rol. (dat is op vele wateren wel anders)
Met bezorgde groet,
Wim
(John waar heb jij gehoord dat klinic onzin is)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-01-2003 21:55

Walter,

Hier is al eens een uigebreide discussie over geweest. Zoek het maar na. Als een vis een goede conditie heeft zullen kleine verwondingen zoals haakwonden vanzelf helen. Ook wat grotere verwondingen op bijvoorbeeld de flank helen na verloop van tijd wel. Bij een slechte conditie kan het echter afhankelijk van de verwonding slechter aflopen. Een eenmalige behandeling zet dan echter geen zoden aan de dijk. Je moet je dan afvragen waarom de vis een slechte conditie heeft.

Dat flesje clinic is even goed of slecht als een flesje jodium bij de drogist. In de koi handel is er een ontsmettingsmiddel en waterafstotende zalf verkrijgbaar die wel wat effectiever is. Maar de behandeling wordt bij koi's wel een tijdje herhaald.

Maar bezin eer je begint. In de huid van de karper zitten gevoelige zintuigen. Daar het ontsmettingsmiddel prikkelt kan de karper zo gaan tegenspartelen bij de behandeling dat deze niet te houden is en zich daarbij nog veel erger verwond. Met alle gevolgen van dien, zoals inwendige kneuzingen etc. etc. Om die reden worden bijvoorbeeld koi's voor een dergelijke behandeling altijd eerst verdoofd.

Ik zou zeggen begin er niet aan. Overigens een beetje clinic met een schoon watje aanbrengen op een haakwond kan geen kwaad als je jezelf daar beter bij voelt. Maar nodig is het niet. Vis liever veilig zodat de vis geen verwondingen anders dan een haakwondje oploopt.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-01-2003 22:19

Hoi Wim,

Op zo een vraag kun je tegenvraag verwachten. Hoe kom je erbij dat clinic een vervanging voor de slijmlaag is?

Gave vissen op een betaalwater door gebruik van clinic? Het is mooi om te zien dat een betaalwater beheerder kennelijk zo bezorgt is dat hij de regeltjes tot in de perfectie controleert. Als hij zich daarbij ook nog zorgen maakt om andere zaken die het welzijn van de karper betreft, dan komt alles wellicht toch nog goed. Welk betaalwater bedoel je eigenlijk? Ga ik er ook eens kijken. Ik heb tot nu toe de indruk dat al die regeltjes slechts op het boekingsformulier en de site van reisorganisatie staan.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

22-01-2003 23:31

Hallo Wim

Ten eerste, hoe kan welk desinfecterend vloeibaar middel dan ook, werken, wanneer het er meteen weer afspoelt zodra een karper wordt teruggezet?

Ten tweede Wim. Heb je bewijs dat de wond beter heeft genezen door de klinic? Ik zou dan graag willen weten hoe je hier in godsnaam aan bent gekomen. Bestaat er anders mischien een wetenschappelijk onderzoek?

Ten derde, wat denk je, is de reden van het verplichten van klinic op bt-wateren? Waarom zou een beheerder die er een zeer ongezond karperbestand op na houdt (let op, ik generaliseer niet, maar ik pik er ééntje uit) juist wel klinic verplichten? Je gelooft toch niet echt dat alle beheerders zich druk maken om de gezondheid van de karpers? Geld...dat is wat ze willen. Dat deze mensen klinic verplichten, zegt twee dingen: 1-Ze weten absoluut niet waar ze over praten. (Wel klinic verplichten, maar geen gezond karperbestand), 2-Die klinic is -uiteraard- een vorm van propaganda.

Groeten ChrisN
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-01-2003 00:04

Vorig jaar was 1 van mijn koi's aangetast door ééncellige parasieten. Zij had een open wond ter groote van een pakje sigaretten op haar linker flank waar een soort van waas voor zat. Door bij diverse deskundigen informatie in te winnen kwam 1 soort van behandeling steeds terug:

Zoutbaden(zonder chloor!!) in zeer hoge concentratie's zodat de koi, en dus ook alle parasieten buiten westen raken. In bewusteloze toestand de karper dan behandelen met:

diverse zalfjes, vloeistoffen enz. die in prijs variërden van 17 euro tot wel 70 euro per (klein) potje/flesje.

Van enkelen kreeg ik echter het advies dat het net zo zinvol zou zijn om dit met gewone betadine(jodium) te doen.

Deze behandeling(vooral de zoutbaden!) moest ik diverse malen herhalen. Dat ik buiten de baden en de behandelingen met betadine nog een "kuurtje" op de vijver heb losgelaten (275,00 euro) was puur om eventueel besmettings-gevaar te voorkomen.

In elke situatie buiten een (koi)vijver om is dit natuurlijk onmogelijk. Ik geloof absoluut niet in klinic als product. Neem dan maar gewoon een flesje betadine waar je veel minder voor betaald en wat dezelfde werking heeft.

Of het daadwerkelijk zin heeft om zoiets in het "wild" te gebruiken, tja. Baat het niet dan schaadt het waarschijnlijk ook niet.......

Met niet op partij van de dieren stemmende groet, MB
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-01-2003 09:04

Zout baden doden parasieten, maar activeren met name de vorming van de slijmlaag. Dit laatste zal de heling verspoedigen. Tegen bacterïen wordt wel eens een anti-biotica ingespoten door de koi dokter. Doe dat allemaal maar eens aan de waterkant. :smile:

Een flesje Betadine is wel zo goedkoop. Je desinfecteerd er éémalig de wond mee. Voor de slijmlaag is het echter niet echt goed. Dus of het helemaal veilig is? Als je het gebruikt doe het dan met mate en alleen op de wond en niet de omliggende huid.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

23-01-2003 12:51

Kees,
Natuurlijk is klinic geen directe vervanging van de slijmlaag maar het heeft wel het zelfde doel: en dat is dat er geen bacterien door de huid heen dringen. De klinic ontsmet de wond omdat het ook nog iets intrekt (je moet 10 sec wachten met het terugzetten van de vis) spoelt ook niet alles weg (wat chris beweert).Ook vermengt de klinic niet zo makkelijk met water als de gewone jodium.

O'ja ik bedoel la Horre (oordeel niet als je er niet bent geweest!!). De regels hier zijn super streng (maar rechtvaardig) en heb je iets niet in orde wordt er ook niet door jou gevist. De beheerder van la Horre is niet de eigenaar van het water en heeft het beste met de vis voor (is zelf ook een verwoed karpervisser) en hem intereseert het geen zak als het water niet vol zit of dat iemand niks vangt of maar 2 visjes (zoals 50% daardoet). Ik wou dat voor elk water de regels waren zoals daar en dat er ook streng op werd gecontroleerd. O'ja Chris la horre heeft een gezond bestand: Ook als er niet wordt gevist groeien de vissen nog van het natuurlijke voedsel.
Groet,
Wim
(Dat wil niet zeggen dat dit betaal water geen belachelijk duur geintje is)
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-01-2003 15:51

In mijn tacklebox zit al een aantal jaren Klinic. Gebruiken doe ik het eigenlijk niet meer.

Na de paai heb ik vissen gevangen met wonden van soms 5 cm². Vissen die zo wild paaien, hebben heus wel een goede conditie, en genezen volledig.

Veilig vissen, en de vissen met zorg behandelen is veel belangrijker.

Klinic gebruiken vergroot weeral de tijdspanne dat een karper op de oever verblijft. Of trek je dan maar geen foto, omdat de verzorging met Klinic al veel tijd kostte?

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-01-2003 19:47

John, jij beschrijft de ideale situatie.

De meest voorkomende situatie is de volgende:
Karper wordt gevangen en genet,
karper wordt op de mat gelegd,
haak wordt (soms met veel moeite) losgewrikt,
vis wordt gemeten en gewogen (hopelijk ligt dat al klaar...),
fototoestel wordt gehaald (dat laat je toch niet buiten liggen!!),
foto's worden gemaakt,
vis wordt teruggezet.

Klinic ligt gewoon niet klaar... dat zit in de tacklebox. T kost dus tijd. Als je een karper goed nat houdt is dat allemaal relatief, maar er zijn er maar héél weinig die een emmer naast hun mat hebben staan. En DAN kost het halen der klinic wel tijd...

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-01-2003 20:56

Wim,

Sorry, Ik ben wat cynisch als het om de regeltjes van betaalwateren gaat. Ze zijn soms wat inconsequent. Bijvoorbeeld een voorslagverbod gecombineerd met een uitvaarverbod op water waar je boven de 100 meter moet werpen om bij de vis te komen. Mag je raden hoeveel loodjes plus beaasde rigs los in het water liggen. Ook de controle op de naleving is welhaast ondoenlijk. Wie controleert of ik Klinic gebruik als ik een karpertje vang. En als ze erg lastig worden gaan de klanten in de bladen klagen. En dat vind de eigenaar niet leuk voor de klandizie.

Maar ik wil hiermee geen nieuwe betaalwater discussie opstarten. De regeltjes hebben in ieder geval een voorlichtende functie.

Wat wondverzorging betreft heb ik slechts ervaring met mijn koi's. Ik heb inmiddels geleerd zo min mogelijk in te grijpen. Minder belastend voor de vis en geen reden om aan te nemen dat de keren dat ik wel ingreep dit een verschil maakte. Kwaliteit van water en voer, plus het voorkomen van stress helpt het meest om de vis gezond te houden.

Klinic is met name een ontsmettingsmiddel. Als er een wondafsluitende substantie in zit, ben ik toch niet overtuigd dat dit lang houdt. Zou ook niet goed zijn voor de genezing om de wond echt af te sluiten. Zelfs de wondafsluitende zalf die ik wel eens voor koi's gebruikte was er binnen een dag af. Het helingsproces duurt toch echt wat langer.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-01-23 20:58 ]</font>
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

23-01-2003 22:22

Kees,
Ik wil ook helemaal niet dat iedereen klinic gaat gebruiken want dat zou voor 98% onzin zijn. Maar ik heb liever dat deze discussie mensen aan het denken zet over hoe je met vissen om zou moeten gaan.

Groeten Wim
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

24-01-2003 00:08

OK,

Ik heb ook wel een vergelijkend waren onderzoek gedaan.
Ik heb hier ook een aantal koi in mijn tuinvijver 1 van deze vissen had laatst een wondje pak hem beet niet groter dan een 1 eurocent. Na 3 dagen was hiervan niks meer zichtbaar, zonder enige medicatie. Dus een vis heeft wel degelijk een beter herstellend vermogen.
Dit komt m.i. omdat een vis onder water leeft kijk maar naar ons een wondje in onze mond geneest sneller dan een wondje op je arm. Dit komt doordat een wondje dat nat wordt gehouden geen korstje op kan komen als er geen korstje op kan komen dan moet het lichaam de hele tijd een litteken herstellende stof (kom niet op de naam) naar dit wondje sturen daardoor groeit een nat wondje sneller dicht dan een droog wondje dus daardoor tevens heeft de karper een sneller herstellend vermogen.

Met onderzoekende groet,

Josse de Bruin

PS Wim zoutbaden zonder chloor hoe bedoel je dat in mijn drinkwater zit altijd een hoeveelheid chloor (heel klein percentage daar niet van)? Denk eerder dat jij het feit bedoelt dat je geen Keukenzout moet gebruiken want daar zit een te hoog gehalte aan Jodium in. En in vijverzout zit geen Jodium. Correct me if I'm wrong.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

24-01-2003 13:37

misschien heeft het niet veel met dit onderwerp te maken hor, maar laatst toen ik rex hunt keek, toen was hij op een forellenvijver aan het vissen, toen hij die vissen ving bracht hij ze aan de eigenaar van die vijver en die plaatste ze in een bassin met een hoog zuurstofgehalte en als het goed is ook met een hoog zoutgehalte. hierdoor zou de vis het beste kunnen genezen in een korte periode werd toen verteld, dus volgens mij is het ook verschillend per water (hoog of laag zuurstofgehalte) hoe snel de karper geneesd van zijn wonden.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

24-01-2003 14:02

hallo,

ik heb een aquarium daar zat een vis in die wittestip had en ik had een keer gelezen dat een zoutbad zou helpen dus ik zout in een emmer met water vis er in maar wat gebeurde er de vis begon raar te zwemmen en ging voor dood liggen ik de vis terug gedaan in me aquarium en nu zwemt ze nog steeds rond ZONDER wittestip.


Robin
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

24-01-2003 14:02

ik weet alleen niet of het door het zout bad kwam of door wat anders.


_________________
voeg mij toe op msn: <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:carpdriller11@hotmail.com" class=bericht>carpdriller11@hotmail.com</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: robin de ronde op 2003-01-24 14:03 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-01-2003 14:50

Robin,

Als het zout gehalte te hoog is raakt de vis in een coma. Er zijn richtlijnen voor het juiste zoutgehalte. Je hebt er goed aan gedaan om de vis er direct uit te halen en in vers water te zetten. Mooi dat het gelukt is en de vis nog rondzwemt.

Kees
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-01-2003 23:12

Hoi,

Ik heb eens een karper gevangen die tussen zijn borstvinnen een gat had zitten waar ik zo een vinger in kon steken. Het leek wel alsof iemand hem met een gaf geland had!!!

Omdat me dat wel erg onwaarschijnlijk leek vermoedde ik dat zijn darmkanaal verstopt zat en de opstopping was gaan onsteken tot er een gat kwam. Ik dacht dat de karper niet lang meer te leven had. Uiteraard heb ik de vis teruggezet en een paar maanden later ving ik hem terug en de wond was netjes geheeld en de vis twee kilo zwaarder.

Taaie beesten die karpers, ze redden zich wel.

Met klinik in mijn tackle-box maar het nooit gebruikende groet,

Jeroen
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

26-01-2003 00:35

hallo allemaal,

ik had niet gedacht dat hier zoveel reacties op waren.

in iedergeval hartstikke bedankt.

en tot de volgende discussies.

walter
jo wuyts
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-01-2003 00:41

Jeroen,

Die wonde tussen de borstvinnen heb ik ook eens meegemaakt heb toen eens nagevraagd aan een goede kennis van me en die wist me te vertellen dat dat meermaals voorkomt bij grote karper doordat die tijdens de dril over de grond bonkt.
Ligt daarnu net een mosselbank jah het gevolg laat zich dan raden hé.

MVG Jo
Plaats reactie