vraagje over slappe lijnen

Gebruikersavatar
bas van der kloot
Berichten: 186
Lid geworden op: 12-07-2007 16:47
Locatie: zundert

31-10-2007 21:16

ja nartuurlijk krijg je dat want de lijn loopt dan ook naar beneden door de swinger

jij hebt zkr ook dat stukje van dave lane gelezen in de spiegel ik ben ook aan het testen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2007 22:22

Ooit wel gedaan, toppen omhoog en waker voor de top. Is wel leuk en staat scherp vissen toe, mits bladstil weer.

Als je dus last van valse piepen hebt moeten die toppen omlaag.

Maar ja, anno 2007 zijn er natuurlijk andere wetmatigheden. :D

Karper is inmiddels al geconditioneerd op nylon dat plat op de bodem ligt. Kun je nagaan. Ze zien inmiddels ook de toppen die omhoog staan. Dus omlaag die toppen. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

01-11-2007 13:19

Leon,

Hoe zie jij een zakker bij het gebruik van slappe lijnen? Nutteloos, want bij vissen met slappe lijnen heb je helemaal geen swinger/hanger nodig!

Vr.Gr.


Jan
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

01-11-2007 17:51

Jan, zijn vraag was wat te doen bij loos gepiep tijdens het vissen met slappe lijnen. Ik geef een mogelijke oplossing, maar zo zijn er nog meer (toplood e.d.)... Je antwoord spreekt zijn vraag dus een beetje tegen ;)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-11-2007 19:35

Stefan toplood en slappe lijn hoort ook niet bij elkaar, je moet je lijn wel goed ontvetten zodat hij goed afzinkt dat kan met verdund afwasmiddel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

01-11-2007 19:50

Voor mij geen slappe lijnen

als je een brasem haakt aan 90 gram lood krijg je echt geen run( bij zwaarder lood al hemelaal niet), je vist dus heel de nacht met een brasem aan je onderlijntje, zit je dus heel de nacht met 1 of zelfs 2 hengels voor niks te vissen.
En ja op bijna elk aas kun je brasem pakken, dus dat is een groot risico.

verder: er zijn sliders/gliders op de markt gebracht, als je deze boven je tube zet ligt de eerste paar meter goed over de bodem.

Vervolgens gooi je er nog een toplood bovenop en ligt de rest van je lijn ook kort bij de bodem. toplood vrij dicht naar je rig laten zakken.

Daarbij is het beter om je rig aan je eigen kant van de voerplek te leggen. Dus niet aan de achterkant--> zo loopt je lijn over heel je voerstek heen maar helemaal aan de voorkant.

Als je dicht tegen de overkant vist gaat het bovenstaande niet op, maar dan kun je je toplood dieper leggen dan je rig en ligt je lijn dus helemaal goed.

Mij zie je niet met slappe lijnen vissen, vis ook niet op extreme dressuurwateren maar met bovenstaande technieken kom je al een heel eind.

groeten en probeer t is,

oja en nog een paar hele strakke lijnen gewenst :lol:
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

01-11-2007 20:01

Douwe,

als ik m°inwerp, vervolgens mijn beugel open laat staan om de ljin te laten zinken (wat ik altijd doe), een toplood op deze slappe lijn monteer, en over de slappe lijn laat afzinken (ik heb de toploden van fox, met dat knalgele touwtje). De lijn zal dan idd heel iets spannen, maar dat staat in het niets vergeleken bij het strakdraaien van de lijn.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-11-2007 22:36

Stefan ik zeg niets over jou manier van vissen dat moet je zelf weten.
Ik zeg alleen dat het niet bij elkaar hoort in mijn visie.

Je mist op die manier veel van de eerste kenmerken bij het slappe lijn vissen en dat is het verdwijnpunt van de lijn in het water dat speelt zich bij toplood onder water af en dat wil ik nu net niet.

Lucas bij die loodgewichten heeft het vissen met een slappe lijn geen zin tenminste niet in de vorm van beetregistratie.
Je zou het dan kunnen doen om de lijn over de bodem te krijgen maar dat is niet wat het slappe lijn lijn vissen effectief maakt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

01-11-2007 23:19

Douwe Bijlsma schreef:Stefan ik zeg niets over jou manier van vissen dat moet je zelf weten.
Ik zeg alleen dat het niet bij elkaar hoort in mijn visie.

Je mist op die manier veel van de eerste kenmerken bij het slappe lijn vissen en dat is het verdwijnpunt van de lijn in het water dat speelt zich bij toplood onder water af en dat wil ik nu net niet.

Lucas bij die loodgewichten heeft het vissen met een slappe lijn geen zin tenminste niet in de vorm van beetregistratie.
Je zou het dan kunnen doen om de lijn over de bodem te krijgen maar dat is niet wat het slappe lijn lijn vissen effectief maakt.


denk dat je met 50 gram ook geen goede registratie krijgt van een brasem, moet je met 30 gram gaan vissen, als ze daarmee je lijn maar wel strak krijgen.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

01-11-2007 23:46

Jan Pouwe schreef:Leon,

Hoe zie jij een zakker bij het gebruik van slappe lijnen? Nutteloos, want bij vissen met slappe lijnen heb je helemaal geen swinger/hanger nodig!

Vr.Gr.


Jan




Een zakker bij het gebruik van slappe lijn? Tuurlijk waarom niet?? Als je een wakertje gebruikt van alufolie dan vis je gewoon nog steeds met slappe lijn, en zijn zakker ook goed te herkennen.


gr. Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-11-2007 09:44

Lukas den Admirant schreef:
Douwe Bijlsma schreef:Stefan ik zeg niets over jou manier van vissen dat moet je zelf weten.
Ik zeg alleen dat het niet bij elkaar hoort in mijn visie.

Je mist op die manier veel van de eerste kenmerken bij het slappe lijn vissen en dat is het verdwijnpunt van de lijn in het water dat speelt zich bij toplood onder water af en dat wil ik nu net niet.

Lucas bij die loodgewichten heeft het vissen met een slappe lijn geen zin tenminste niet in de vorm van beetregistratie.
Je zou het dan kunnen doen om de lijn over de bodem te krijgen maar dat is niet wat het slappe lijn lijn vissen effectief maakt.


denk dat je met 50 gram ook geen goede registratie krijgt van een brasem, moet je met 30 gram gaan vissen, als ze daarmee je lijn maar wel strak krijgen.


De vis krijgt de lijn wel strak dat is het punt niet.
Slappe lijnen horen namelijk ook niet bij een vastloodmontage.
Je moet niet meer lood gebruiken dan nodig is om een bepaalde afstand te halen.
Het vissen op afstand is met slappe lijnen ook niet erg effectief, maximaal een meter of 40 50.

Je kunt natuurlijk uit een andere overweging ook de lijnen slap houden maar dat heeft dan niets met de beetregistratie te maken maar met een technische overweging.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

02-11-2007 13:13

Rick,

Ik denk dat jij een slappe lijn anders ziet dan ik. Een slappe lijn bij mij is tussen het lood en de hengeltop helemaal los, zonder wakers etc. Eventueel nog een stuk iets verzwaard met enkele piepkleine puntjes kneedbaar lood erop, maar verder helemaal niets. De vis raakt die slappe lijn ook wel aan, maar omdat hij niet gestrekt is of staat schrikt hij er minder of (hopelijk) helemaal niet van. Op deze manier kan je dus nooit een zakker krijgen....

Bij gebruik van alufolie als wakers strekt de lijn zich ook. Als je daar wel een zakker mee krijgt vis je niet met een slappe lijn.

In het artikel van Dave Lane geeft hij het verschil aan van super strak opgespannen lijnen met zware wakers versus alleen lichte wakers een stukje onder de hengel. Probeer het zelf ook maar eens. Je zal zien dat het klopt en schrik niet van de zeer slechte registratie bij die strak gespannen lijn met zware wakers. Gaat ook op bij zakkers!

Vr.Gr.

Jan
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

02-11-2007 13:23

Douwe,

Schuivend lood of zelfs helemaal geen lood kan zeker perfect met slappe lijnen, maar slappe lijnen horen zeker ook wel bij vastlood montages!

Toch gewoon prikken, maar dan zonder het nadeel van die zo herkenbare en vaak afschrikkende stakke lijnen over de stek.

Vr.Gr.

Jan
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

02-11-2007 15:21

Sander Benjamins schreef:Ik heb mijn toppen soms hoog, lijn loopt rechtstreeks van wateroppervlak naar toploodje en vervolgens over de bodem..

Het enige wat ik wil zeggen is dat je lijn beter boven het water oppervlak kan lopen dan daar onder, boven wordt deze gewoon niet opgemerkt.

Als je bv op kanaal je lijnen langs de kant langs een lepel laat lopen en dan pas het water in, bereik je toch hetzelfde effect..


Hier gaat iets mis, een vis merkt een strakke lijn op wanneer hij daarmee in contact komt. Deze zijn vanaf de montage naar de hengeltop strak gedraaid en de vis voelt de schurende lijn en gaat er vandoor.
De hengeltoppen hoog zetten verminderd de hoeveelheid lijn in het water maar de laatste tiental meters zal hetzelfde zijn. En aangezien daar als het goed is de vis zich bevindt is dat nu niet echt ideaal. Gebruik het alleen om over een wierbed of obstakels heen te vissen.

De clou zit em nu net in dat een vis een slappe lijn die op de bodem ligt niet opmerkt. Hij kan er tegenaan zwemmen, schuren en er zelfs mssn wel onderdoor zwemmen zonder dat hij dit opmerkt als een lijn, omdat alles los en slap met voldoende speling op de bodem ligt. Net zoals zoveel andere zooi die op de bodem ligt.

Een vis merkt alleen de lijn op wanneer er spanning op staat. Kijk deel 6 eens van de korda serie, staat een heleboel onzin op maar ook 1 stukje wat wel leuk is. Namelijk dat een vis tijdens het azen zn kop onder de leadcore door wurmt. Hij schrikt pas nadat de leadcore voorbij z'n ogen zit en dan nog niet echt hevige schrik reactie omdat ze ook met slappe lijnen vissen. Dus zelfs de leadcore wordt niet eens snel geasocieerd met gevaar zolang er geen spanning op staat.

Al zou ik niet met slappe lijnen op de overzijde van de over vissen zoals onze danny doet, maar dat is weer een ander verhaal
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-11-2007 16:53

Jan Pouwe schreef:Douwe,

Schuivend lood of zelfs helemaal geen lood kan zeker perfect met slappe lijnen, maar slappe lijnen horen zeker ook wel bij vastlood montages!

Toch gewoon prikken, maar dan zonder het nadeel van die zo herkenbare en vaak afschrikkende stakke lijnen over de stek.

Vr.Gr.

Jan


Jan dat bedoel ik met een technische reden je mag het ook een tactische reden noemen.
Dat is een andere overweging dan het vissen met een slappe lijn als beetregistratie.
Vanuit die visie horen vastlood en een slappe lijn niet bij elkaar omdat je het gedonder met het aas mist je zit weer te wachten op het bewegen van het lood.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

02-11-2007 17:52

maar als die niet gelijk gehaakt word, merk die toch na een tijdje de lijn in zijn bek, en heb je dan geen kans dat die de haak inslikt zegmaar.
maar ik zal het is met schuiflood proberen, en dan een slappe lijn.
maar die slappen lijnen truc werk toch zeker niet op stromend water, omdat daar dan je lijn ga stromen, waardoor die altijd nog strak staat?


grtz leon
mvg Leon
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

02-11-2007 19:25

Leon Broekhuizen schreef:maar als die niet gelijk gehaakt word, merk die toch na een tijdje de lijn in zijn bek, en heb je dan geen kans dat die de haak inslikt zegmaar.
maar ik zal het is met schuiflood proberen, en dan een slappe lijn.
maar die slappen lijnen truc werk toch zeker niet op stromend water, omdat daar dan je lijn ga stromen, waardoor die altijd nog strak staat?


grtz leon


nou echt strak staat ie dan nog niet, maar ik raad je dan aan om gewoon met strakke lijnen, glider en toplood te vissen. Die stroming pakt je lijn en geeft constant piepen.
stefan koolstra

02-11-2007 21:46

Leon,

Over het inslikken van de haak zou ik niet bang zijn hoor, karper spuugt hem direct weer uit, tijdens het uitspugen is het de bedoeling dat je hem "prikt". Denk maar eens aan het pennen.....

Als jij zonder lood vist, zal je onderlijn heust wel "prikken", het echte haken zal normaal gesproken gebeuren d.m.v het lood (en klein beetje door het aanslaan?), maar als je zonder lood vist kan je zelf toch ook zorgen voor het haken? (d.m.v aanslaan?)

Met het vissen met slappe lijnen is zowiezo heel je aanslag anders, als dat je zou doen met strakke lijnen.

Maar zou me eerst even afvragen of het wel zo handig is om het toe te passen, op het water waar je momenteel bezig bent. :P :)

Groetjes
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-11-2007 21:53

Als de karper het aas heeft ingeslikt, dan komt de lijn tussen de keeltanden en wordt afgebeten.

Inderdaad kan dit bij het vissen met een vrije lijn als de karper totaal geen argwaan heeft wel eens gebeuren.

Zegt wellicht ook iets over die "nauwkeurige" beet registratie van het visschen met den vrijen lijn. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======