oerkarpers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2007 11:00

Leuk. Maar de oorspronkelijke karper waar onze karpers van afstammen is een wetenschappelijk vraagstuk zonder bewezen oplossing. Eén ding is zeker. Om een dergelijke karper hier te vangen moet je heel vroeg opstaan. :D

Wellicht dat iemand wel eens in de Donau delta heeft gevist en een foto heeft.

Wat er het dichtst bij kan komen is een karper uit de Anna Paulowna polder. Mogelijk dat iemand hier een foto van heeft. Dat is de enige bekende locatie waar het DNA van de karpers afwijkt en mogelijk te relateren is aan de Donau karper.

Wellicht wel aardig om hier dan foto's van schubs uit de Zaanstreek en Zeeland aan toe te voegen. Van de Zaanstreek zijn vele verhalen verschenen, maar inmiddels is achterhaald dat hier uitzettingen van kweekkaper zijn geweest.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jeroen blom
Berichten: 302
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: boilliecity
Contacteer:

23-10-2007 15:44

oerkarpers kwamen voor rond 20 miljoen jaar voor christus!!!of was het nou voor de OERKNAL haha .hier een antwoord van een enschedeer :lol:
Ït,s you and your rods , against them !!
Gebruikersavatar
roy goris
Berichten: 355
Lid geworden op: 02-07-2007 08:57

23-10-2007 16:20

nou kan ik wel wat gaan zeggen maar denk dat dat helemaal geen zin heeft :o :o :o



later... :wink:
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

23-10-2007 16:30

Kees Ouwehand schreef:
Wat er het dichtst bij kan komen is een karper uit de Anna Paulowna polder. Mogelijk dat iemand hier een foto van heeft. Dat is de enige bekende locatie waar het DNA van de karpers afwijkt en mogelijk te relateren is aan de Donau karper.


Groet, Kees




Was het niet dat de vissen die toen in de donau zwemden ook al een product waren van kweek en uit zijn gezet?? Zo ja dat is de term 'oerkarper' ver te zoeken.................
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2007 17:07

Thomas de nieuwe schreef:
Kees Ouwehand schreef:
Wat er het dichtst bij kan komen is een karper uit de Anna Paulowna polder. Mogelijk dat iemand hier een foto van heeft. Dat is de enige bekende locatie waar het DNA van de karpers afwijkt en mogelijk te relateren is aan de Donau karper.


Groet, Kees




Was het niet dat de vissen die toen in de donau zwemden ook al een product waren van kweek en uit zijn gezet?? Zo ja dat is de term 'oerkarper' ver te zoeken.................


Nee, we praten over de oorsprong van de wilde karper. De verwijzing geldt voor de Donau delta vele, vele eeuwen terug.

Ik neem even aan dat met oerkarper naar de wilde karper verwezen wordt. Althans ik was niet zo flauw om in te gaan op het verkeerde gebruik van het woordje oer.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

23-10-2007 21:06

Kees Ouwehand schreef:Leuk. Maar de oorspronkelijke karper waar onze karpers van afstammen is een wetenschappelijk vraagstuk zonder bewezen oplossing. Eén ding is zeker. Om een dergelijke karper hier te vangen moet je heel vroeg opstaan. :D

Wellicht dat iemand wel eens in de Donau delta heeft gevist en een foto heeft.

Wat er het dichtst bij kan komen is een karper uit de Anna Paulowna polder. Mogelijk dat iemand hier een foto van heeft. Dat is de enige bekende locatie waar het DNA van de karpers afwijkt en mogelijk te relateren is aan de Donau karper.

Wellicht wel aardig om hier dan foto's van schubs uit de Zaanstreek en Zeeland aan toe te voegen. Van de Zaanstreek zijn vele verhalen verschenen, maar inmiddels is achterhaald dat hier uitzettingen van kweekkaper zijn geweest.

Groet, Kees


Haha hij is fijn!!
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

23-10-2007 21:17

Kees Ouwehand schreef:
Wellicht wel aardig om hier dan foto's van schubs uit de Zaanstreek en Zeeland aan toe te voegen. Van de Zaanstreek zijn vele verhalen verschenen, maar inmiddels is achterhaald dat hier uitzettingen van kweekkaper zijn geweest.

Groet, Kees


nou straight out da zaanse polders maar idd niets oers aan te bekkennen
zo zien de meeste karpers er hier uit alleen deze was wat zwaarder dan de gemiddelde

wel foto van 2 jaar terug 8)

Afbeelding

zullen die zeeuwen wel oerdingen vangen dan?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2007 21:27

maarten kokhuis schreef:net nog even gegoogeld, veel verschillende verhalen.....

ZIE ONDERSTAANDE LINK:

http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1 ... DcountryNL


Meeste slaan op de Magoi, de stamvader van de koi.

Kijk dat lijkt mij de bedoeling Pim. Een "echte" Zaanse schub, met verdacht veel Valkenswaard trekjes. :wink:

Van de Zeeuwen weet ik te weinig. Meestal zijn er wel uitzettingen gedaan die vergeten zijn. Of vermenging omdat het water onvoldoende geisoleerd is. Iemand met een Zeeuwse bijdrage, of zo een mooie slanke Anna Paulowna schub?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

23-10-2007 21:44

heel, heel vroeger stond er in de Beet :oops: , een artikel over iemand die ergens in het Westland tussen de kassen karper ving.

kan me nog goed de foto herinneren van man met vis; grote, robuste donkere vis, ben die foto nooit meer vergeten, dit was voor mij de ultieme oervis.

tja, eigelijk heb je aan deze opmerking dus niets

:-? ,

gr,
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-10-2007 21:54

Zo 1 Kees ?

93 cm lang omvang 58 cm 11 kilo

Afbeelding

Een echte Zeeuw ?

nnnnmmmmmiiijjjaaaaaa Bijna

Hij lijkt wel op Pilaar, lang en broodmager :lol:

Zo slank ben ik zelf overigens ook niet meer. Die 11 kilo zit er ondertussen bij mij aan :oops:
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

23-10-2007 22:02

mensenschuw? bang om gezien te worden, michel? :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2007 22:10

Juist Michel.

Komt al dichterbij. Laat ik er een Oostzaner tegenaan gooien. Geen nieuwe foto hier, maar omstreeks 4 jaar geleden. Tijdje niet meer daar gevist.

Afbeelding

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-10-2007 15:42

deze kwam enigzinds in de buurt en zowiezo iuit de buurt, zaanstreek dus..

Afbeelding

Zal als ik tijd heb vanavond nog wat wilde(re) rakkers op zoeken..

Gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

24-10-2007 16:50

Hierbij een fotootje van mij, helaas slecht kwaliteit, maarja ingescand he;)
Miss als ik zin heb vang ik er binnenkort nog wel weer 1tje voor jullie...

Van een watertje met piepkleine schubjes en spiegeltjes en daarbij wilde/oer-karpers van cm of 60.

Erg slank en ook sterk...

Afbeelding
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

28-10-2007 00:51

Kees Ouwehand schreef:Juist Michel.

Komt al dichterbij. Laat ik er een Oostzaner tegenaan gooien. Geen nieuwe foto hier, maar omstreeks 4 jaar geleden. Tijdje niet meer daar gevist.

Afbeelding

Groet, Kees


hee ik herken het daar 8) daar gaan wij ze volgend voorjaar vangen :D
Plaats reactie