Partij van de Dummies.

Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-10-2007 16:09

Gevonden in de mailbox.

------------------------------------
Laatste nieuws.

Motie verbod gebruik weerhaakjes
Gepubliceerd op: vrijdag 19 oktober 2007

Afgelopen maandag (15 oktober 2007) is bij de behandeling van de begroting Visserij door de Partij voor de Dieren onverwacht een motie ingediend om binnen een jaar een verbod in te stellen op het gebruik van weerhaken in de sportvisserij, omdat deze de kans op verwondingen bij de vis zouden vergroten.
Sportvisserij Nederland verzoekt de leden van de Tweede Kamer via persoonlijke gesprekken en per officiële brief zeer dringend om deze motie (nr. 60, 31200 XIV) niet aan te nemen, en wel om de volgende redenen:

• een weerhaakje is voor de sportvisserij essentieel, anders zou bijna niemand meer vis vangen;
• haakjes met weerhaakjes worden wereldwijd door beroepvissers en nagenoeg alle sportvissers gebruikt;
• het weerhaakje heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt en is over het algemeen zeer klein (microbarbs) zodanig dat:
• de vangst wordt vastgehouden tot de vis is geland;
• het haakje toch eenvoudig kan worden verwijderd zonder extra verwonding.
• een weerhaakje is in veel gevallen ook noodzakelijk om het aas op de haak te houden;
• bij het vissen zonder weerhaakje moet veel meer spanning op de lijn worden gehouden. Dit betekent niet per sé minder beschadiging dan bij het vissen met een weerhaakje, maar soms juist meer.

Het verbaast Sportvisserij Nederland dat bij de begrotingsbehandeling Visserij met dergelijke moties het welzijn van vis aan de orde is. Hiervoor is enkele dagen geleden door de minister een eigen nota uitgebracht waarover nog apart overleg komt.

Verder vindt op 5 november a.s. bij Sportvisserij Nederland een overleg plaats van de EIFAC / FAO om een Europese gedragscode voor de sportvisserij op te stellen. Ook Nederland zou deze Europese gedragscode moeten volgen, zo stelt Sportvisserij Nederland.

Sportvisserij Nederland is teleurgesteld in de Partij voor de Dieren. Zonder voldoende actuele kennis van zaken worden moties ingediend en opmerkingen geplaatst. Uitnodigingen voor informatie en nader overleg met Sportvisserij Nederland worden echter afgeslagen, omdat men hiervoor geen tijd heeft.
Daarbij gaat het deze partij niet om het weerhaakje op zich, maar streeft zij volgens haar verkiezingsprogramma een verbod op het sportvissen na. Een verbod op het weerhaakje zou hierin een grote stap zijn.

Een dergelijke politieke waan-van-de-dag-beslissing zou voor de twee miljoen Nederlanders die jaarlijks vissen echter volstrekt onaanvaardbaar zijn.

-------------------------------------------------

Aai visje aai, lekker doorgaan met pamperen heren vissers met een groot hart voor het doorgeslagen idee over welzijn voor de vis.
Lekker doorgaan met promoten van weerhaakloos vissen en dat je er geen reet minder om vangt, de signalen worden "goed" opgenomen.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

19-10-2007 16:13

Douwe,

Zo aan t eind van de week ben ik het eens 110% met jou eens, echter die dummies? Jammer genoeg is die muts echt niet dom, eerder gevaarlijk. Of zo dom dat ze gevaarlijk is, dan heb jij weer gelijk.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

19-10-2007 16:16

:o Zit dit echt met verbazing te lezen, het moet niet gekker worden met die groene maffia. Die klanten roepen ook maar wat. Algemeen bekend dat bijvoorbeeld een karperbek meer te lijden heeft van een weerhaakloze haak, dan van een haak met platgeknepen weerhaak.


Verder vindt op 5 november a.s. bij Sportvisserij Nederland een overleg plaats van de EIFAC / FAO om een Europese gedragscode voor de sportvisserij op te stellen. Ook Nederland zou deze Europese gedragscode moeten volgen, zo stelt Sportvisserij Nederland.


Hier sta ik dan weer niet geheel negatief tegenover. Vraag is altijd met dit soort gedragscodes, hoe het e.e.a. gehandhaafd gaat worden.

Ook zoiets moois
Uitnodigingen voor informatie en nader overleg met Sportvisserij Nederland worden echter afgeslagen, omdat men hiervoor geen tijd heeft.


Zo kan ik ook een wetsvoorstel indienen natuurlijk :-?
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

19-10-2007 16:17

te belachelijk voor woorden!
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-10-2007 16:18

Klaas ik wist niet zo snel een pakkender omschrijving.
Ik had in gedachte om de onkunde en / of onwetendheid van die &$#@! te omschrijven.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

19-10-2007 16:47

Ze heeft

Afbeelding

de

Afbeelding


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
bas van der kloot
Berichten: 186
Lid geworden op: 12-07-2007 16:47
Locatie: zundert

19-10-2007 17:44

ze kunnen beter overall een onthaakmat verplicht stellen en anders 500 euro boete ofzo das beter voor de vis dan dat weerhaakje en anders misschien van die klin-ix om de mond sneller te laten genezen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-10-2007 18:09

In plaats van dat ze eerst even onderzoek doen, voordat ze dergelijke uitspraken doen.....
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-10-2007 18:24

Bas Hofkens schreef:In plaats van dat ze eerst even onderzoek doen, voordat ze dergelijke uitspraken doen.....


Dat schijnt hier in Nederland de normaalste zaak van de wereld te zijn.. Dingen roepen zonder enige voorkennis. Ik zie dat dagelijks. Wat deze huppelkut zegt verbaast mij daarom ook niks.

Als het maar bij roepen blijft, zie ik hier geen gevaar in.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-10-2007 18:43

Wel lezen he. :o

Ze roepen niet alleen.

Ze voegen de daad bij het woord:

Citaat uit de openings posting van Douwe :

Afgelopen maandag (15 oktober 2007) is bij de behandeling van de begroting Visserij door de Partij voor de Dieren onverwacht
een motie ingediend om binnen een jaar een verbod in te stellen op het gebruik van weerhaken in de sportvisserij,
omdat deze de kans op verwondingen bij de vis zouden vergroten.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-10-2007 18:54

Ja juist, Michel! Daarom juist. Ik vind dit eigenlijk wel zorgelijk.

Stel nu hè, dat deze motie wordt aangenomen. Dan zien de karpers er over een paar jaar toch helemaal niet meer uit op de drukbeviste wateren? Want een weerhaakloze haak, dient weer op een andere soort onderlijn (lees andere krimpkousmontage) gemonteerd te worden. Hier zullen een hele hoop mensen niet bij stilstaan, met papegaaien tot gevolg. :cry:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-10-2007 19:28

Michel Hollaar schreef:Wel lezen he. :o

Ze roepen niet alleen.

Ze voegen de daad bij het woord:

Citaat uit de openings posting van Douwe :

Afgelopen maandag (15 oktober 2007) is bij de behandeling van de begroting Visserij door de Partij voor de Dieren onverwacht
een motie ingediend om binnen een jaar een verbod in te stellen op het gebruik van weerhaken in de sportvisserij,
omdat deze de kans op verwondingen bij de vis zouden vergroten.


een motie indienen hoeft niet direct te betekenen dat dit wordt geaccepteerd. ik mag hopen dat degenen die hierover gaan WEL enige vorm van onderzoek gaan starten voordat zij zoiets accepteren.

in mijn ogen is het nu nog roepen..
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-10-2007 19:46

Klaas en Douwe,
wie er gelijk heeft maakt niet uit, dat het mij zorgen baart lijkt me vanzelfsprekend.

Hoeveel stemmen heb je nodig voor een zetel? misschien tijd voor een politieke vispartij :wink:

groet,'
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-10-2007 19:54

peter postema schreef:Klaas en Douwe,
wie er gelijk heeft maakt niet uit, dat het mij zorgen baart lijkt me vanzelfsprekend.

Hoeveel stemmen heb je nodig voor een zetel? misschien tijd voor een politieke vispartij :wink:

groet,'
P


ik wil lijsttrekker zijn!! ik wil lijsttrekker zijn!! ik heb het als eerste gezegd dus lekker puhh
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-10-2007 19:57

Mourad Aviara schreef:
Michel Hollaar schreef:Wel lezen he. :o

Ze roepen niet alleen.

Ze voegen de daad bij het woord:

Citaat uit de openings posting van Douwe :

Afgelopen maandag (15 oktober 2007) is bij de behandeling van de begroting Visserij door de Partij voor de Dieren onverwacht
een motie ingediend om binnen een jaar een verbod in te stellen op het gebruik van weerhaken in de sportvisserij,
omdat deze de kans op verwondingen bij de vis zouden vergroten.


een motie indienen hoeft niet direct te betekenen dat dit wordt geaccepteerd. ik mag hopen dat degenen die hierover gaan WEL enige vorm van onderzoek gaan starten voordat zij zoiets accepteren.

in mijn ogen is het nu nog roepen..


Mourad
En daar schuilt nu juist een groot gevaar in...
Het is in de achterkamertjes politiek een kwetsie van geven en nemen.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-10-2007 19:58

hans, daar geef ik je 100% gelijk in. daar dacht ik even niet aan.


Hans Brinkel schreef:
Mourad Aviara schreef:
Michel Hollaar schreef:Wel lezen he. :o

Ze roepen niet alleen.

Ze voegen de daad bij het woord:

Citaat uit de openings posting van Douwe :

Afgelopen maandag (15 oktober 2007) is bij de behandeling van de begroting Visserij door de Partij voor de Dieren onverwacht
een motie ingediend om binnen een jaar een verbod in te stellen op het gebruik van weerhaken in de sportvisserij,
omdat deze de kans op verwondingen bij de vis zouden vergroten.


een motie indienen hoeft niet direct te betekenen dat dit wordt geaccepteerd. ik mag hopen dat degenen die hierover gaan WEL enige vorm van onderzoek gaan starten voordat zij zoiets accepteren.

in mijn ogen is het nu nog roepen..


Mourad
En daar schuilt nu juist een groot gevaar in...
Het is in de achterkamertjes politiek een kwetsie van geven en nemen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-10-2007 19:59

Hier de motie zo die is ingedient, feitelijk maakt het niet uit of hij is aangenomen of niet het is een duidelijk teken dat er aan de boom wordt gezaagd.

*M

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat het gebruik van weerhaken in de sportvisserij de kans op verwondingen bij de vis vergroot;

overwegende dat de overheid krachtens de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren een verantwoordelijkheid heeft in het stellen van randvoorwaarden wanneer het gaat om activiteiten waarbij levende dieren betrokken zijn;

verzoekt de regering om binnen een jaar een verbod in te stellen op het gebruik van weerhaken,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Ouwehand. Naar mij blijkt, wordt zij voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 60 (31200 XIV).
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-10-2007 20:01

Dit kan alleen hier! Nergens in heel de wereld hebben ze volgens mij zo'n regel. Maargoed.. Na regen komt zonneschijn.. (Denk alleen niet hier meer..)

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg zonde

p.s kunnen wij geen motie indienen om haar te verbannen naar antartica? opkomen voor de rechten van de pinguins.. kan ze mooi moties indienen tegen de zeeleeuwen. (en opgegeten worden door een ijsbeer!)
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

19-10-2007 20:25

ik wil een motie indienen voorhet verbieden van weerhaaken in de politiek kan dat ook.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-10-2007 08:33

Mourad,

Geef die ijsberen eens 1 goede reden om helemaal van de noordpool naar de zuidpool te gaan om haar op te eten. Veel vlees zit er niet aan, althans niet genoeg om zo'n reis voor te ondernemen.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

20-10-2007 16:22

Welke idioot stemt er nu partij voor de dieren? Alsof we niks beters te doen hebben.

Niemand van hier toch mag ik hopen of zijn er hier ook mensen met een lieve hond of kat, goudvis die vinden dat de partij hier voor opkomt.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-10-2007 16:27

Ik dacht in dit verband gisteren dit. Als we nu eens aan deze dame vragen of ze graag in de bossen wandelt. Lekker in de natuur een frisse neus halen? Houdt ze daarvan en doet ze dat graag? (Zal waarschijnlijk zo zijn). Dan een motie indienen, dat een verbod eist op het wandelen in de bossen, omdat de konijnen, reeën, (zwijnen) en vogels nu gestoord worden in hun natuurlijke omgeving en hierdoor van slag raken en mogelijk zelfs wegtrekken met mogelijk desastreuze gevolgen......

Zo zwaar kunnen wij het toch ook maken?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-10-2007 17:05

Volgens mij moet ze eens flink onder de bok.
Is sex voor een vegetariër ook vleselijk genot en derhalve niet toegestaan?
Dat zou namelijk veel verklaren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

20-10-2007 17:09

Douwe Bijlsma schreef:Volgens mij moet ze eens flink onder de bok.
Is sex voor een vegetariër ook vleselijk genot en derhalve niet toegestaan?
Dat zou namelijk veel verklaren.


In andere woorden: Ze hebt een beurt nodig (op zn Amsterdams gezegd) 8)