Waar blijven karpers bij overstromingen????

Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-01-2003 14:32

tja de vraag zegt genoeg. Graag uw reactie!!

groeten Peter
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

16-01-2003 14:40

hoy peter,

best wel een goede vraag van je!

het antwoord is denk ik best makkelijk, het kan zijn dat karpers uit de maas tijdens de overstromingen ergens in een vijver terechtkomen!!

dus verwonder je maar niet dat je na e overstromingen een 50 ponder achterom in de vijver hebt liggen :smile:

groeten rob
Jeroen Leuven

16-01-2003 14:43

Peter,

Goeie vraag.

Ik denk dat de karpers gewoon in de diepte blijven. De stroming bevind zich in de bovenste laag van het water en die mijden ze.

Gr.
Jeroen Leuven

16-01-2003 14:46

Nog iets....

Die overstromingen vinden over het algemeen rond de winter plaats.

Dit ter aanvulling.

Gr.
Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-01-2003 14:49

Zouden de karpers op deze manier ook in een compleet ander water terecht kunnen komen??
Ik denk namelijk van wel.

groeten
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

16-01-2003 15:08

Zelf woon ik in een Maasgemeente. Ik heb dus al heel wat overstromingen gezien. :grin:

Als ik tijdens zo'n overstroming over de dijken liep, kon ik ooit duidelijk karper - zowel groot als klein - in de ondergelopen uiterwaarden zien zwemmen of liggen.

Ze blijven dus helemaal niet in de diepten liggen!

Er zijn bepaalde plassen langs de Maas die niet met de rivier in verbinding staan, waar na een periode van overstroming plots "nieuwe karpers" opduiken.

Een verklaring voor dit nomadisch gedrag (ja, ook 's winters, vraag me niet waarom...) ligt volgens mij in het feit dat die ondergelopen gebieden massa's karpervoedsel bevatten. Wel kan ik toevoegen dat ik enkel vissen heb waargenomen in uiterwaarden op vrij zonnige tot half bewolkte dagen.

MVG, Mark
Boudewijn Lips
Berichten: 66
Lid geworden op: 15-01-2003 01:00
Locatie: Maastricht

16-01-2003 15:24

Naar mijn mening gaat de vis "schuilen" als het water overstroomd. Daar de vis in de winter toch het liefst stil wil blijven liggen zal hij/zij een rustig plekje zoeken om zijn zgn. winterslaap te volbrengen. Dit zal dus in de praktijk betekenen dat na zo'n overstroming er wel eens een paar vissen meer in zullen zitten dan daar voor. Maar komt het water later in het jaar nog eens uit, dan zullen deze en ook de andere vissen er weer uit vluchten.
Dit is mijn bescheiden mening, en dus niet wetenschappelijk vastgesteld. Maar het lijkt mij gewoon heel logisch!
Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-01-2003 15:30

Bedankt voor je reactie Boudewijn,

vraag ik me af, zouden karpers tijdens een overstroming op "zoek" gaan naar een water met meer natuurlijk voedsel???? :roll:


Groet
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

16-01-2003 15:42

Een karper wordt geleid door zijn instincten. Het grootste bewijs hiervan is dat hij of zij meerdere keren tot tientallen keren opnieuw gevangen kan worden.

Ze gaan dus niet bewust op zoek naar meer voedsel, ze gaan gewoon. A struggle for life geldt in in het dierenrijk ook, zelfs nog meer dan in onze leefwereld. Waar voedsel en bescherming is, is het goed!

Zou jij in een krot blijven wonen, als je gratis naar een villa kan verhuizen.

Als een karper in een andere plas is verzeild geraakt na een overstroming, en het water trekt terug, is de kous af. Rondjes zwemmen en de nieuwe leefomgeving "inbakken" in de zintuigen...

MVG, Mark
Martijn Schild

16-01-2003 15:43

Wat een vraag zeg... :smile: Daar hebben we in Zoetermeer toch (gelukkig) helemaal geen last van?
Ik denk in ieder geval dat de vis in zijn vertrouwde water wil blijven. Maar hij/zij kan natuurlijk door toeval in een ander water terechtkomen. Door toeval bedoel ik ook: hij/zij zwemt over de dijk en komt in een meertje naast de rivier terecht, waar die nietsvermoedend voedsel zoekt. Wanneer er dan geen water meer over de dijk loopt, kan de vis (per ongeluk) in dat meertje achterblijven.

Mvg,
Martijn
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

16-01-2003 19:57

Helemaal mee eens Martijn, puur toeval.
Ik denk niet dat een karper 'bewust' op zoek gaat naar een andere thuis.
Mark, dat je die karpers, bij zonnig weer in overstroomde gebieden ziet zwemmen/liggen lijkt me volkomen normaal, op gewone wateren zoekt een karper toch ook ondieper water op om te zonnen, en bij een overstroming is het overstroomde gebied logischerwijs ondieper dan het normale stroomgebied van, in jouw geval, de Maas.
HansPeter van Ee

16-01-2003 20:22

Heren

Net als op andere wateren bezit ook de rivier honkvaste- en rondtrekkende karpers.
Dat er op de buitendijkse putje's wel eens karpers achterblijven dat wil best geloven, maar op wateren die binnen de dijken liggen komen ze toch echt op een andere manier terecht.

met binnendijkse groet

HPE
mark hofman.

16-01-2003 20:44

je hoort vaak genoeg dat er dikke vissen worden gevangen in kleine grindputten langs de maas.

mark
HansPeter van Ee

16-01-2003 20:54

Mark

Maar liggen die binnen- of buiten de dijk ?

met vragende groet

HPE
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

16-01-2003 22:41

Praten we over grindgaten die in rechtstreekse verbinding staan met de Maas of putten die ervan zijn afgesneden?

Trouwens, als een karper opduikt in een plas die buiten een winterdijk ligt, dan heeft dat een andere reden dan een overstroming. Buiten een zomerdijk daarentegen kan dit perfect voorkomen.

MVG,Mark
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

17-01-2003 00:45

hoi,

Nadat de Rijn tot aan de winterdijk was gestegen stonden er vele putjes onder water en zodra het water begon te zakken ben ik gaan vissen op een punt waar het water weer terug de rivier in stroomt. Om bij die plek te komen moest ik twee dagen wachten tot het water ver genoeg was gezakt. nergens heb ik karper op de uiterwaarden gezien of gevangen bij die uitloop.

Zouden de karpers doorhebben dat het water gaat zakken en dan als de sodemieter terug de rivier opzwemmen? (was ik dus te laat???)

Wat mij wel opviel was dat er dikke snoeken boven de weilanden zwommen, om bij de stek te komen moest ik een stuk waden en dan zie je die beesten vlak voor je uit het water komen!

Voorlopig heb ik nog geen vissen op het droge zien liggen in ieder geval....

Jeroen
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

17-01-2003 09:10

Hallo overstromende mensen,

Ik zelf woon in maastricht niet ver van borgharen en itteren waar jaarlijks toch wel een overstroming van de maas plaatsvindt soms zelfs meermalen. Nadat de maas terug is gekeerd in zijn oude route blijven er altijd plassen staan. Elke keer na een overstroming zijn er mensen die de vissen die zijn achtergebleven terugzetten op de maas dit gebeurt met netten en dan de vissen in feite in een klein stuk drijven met waadpakken. Bij deze terugzettingen worden ook vaak karpers teruggezet zowel grotere als kleinere maar ook veel paling en snoekbaars viel mij op.

Er ligt ook een grindgat naast de maas hetgeen elk jaar vers water krijgt en vaak ook nieuwe vissen maar daarentegen zijn er ook vissen die eraf zwemmen. Dus er zijn toch wel degelijk vissen die tijdens zo'n overstroming het hazepad kiezen.

Met vriendelijke groet,
Josse de Bruin
Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-01-2003 09:13

Bedankt Josse,

zoiets zat ik ook al aan te denken!!

Groet
mark hofman.

18-01-2003 18:18

Op 2003-01-16 20:54, schreef HansPeter van Ee:
Mark

Maar liggen die binnen- of buiten de dijk ?

met vragende groet

HPE


ik vat hem niet echt hpe?!

mark
HansPeter van Ee

18-01-2003 19:10

Mark

Als het putje in de uiterwaarden ligt dus tussen de rivier en de winterdijk dan is het mogelijk dat er karper op blijft hangen.
Ligt het putje aan de andere kant van de winterdijk dan is de vis er op een andere manier in gekomen.

met beantwoordende groet

HPE
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

18-01-2003 20:02

bij ons in de buurt ligt een plas van een ha of 5.
de diepte is er maar ongeveer 1 metér.
we vingen hier in een voorjaar vaak goed vis.
de plas is afgesloten van de maas, en ligt er een 5oo meter vanaf.
een jaar of 4 geleden een superstenge vorstperiode en alle vis doodgevroren.
alle ons bekende karpers van het water waren dood.
dus we hebben het niet meer bevist
een vriend van mij gaat er vorig najaar kijken en ziet karpers draaien aan de oppervlakte, hij voeren en vissen.
een halve dag later 3 vissen gevangen, een gelost.dat terwijl alle vis dood was!!!!
ook de wit en roofvis was allemaal dood.
dus wel degelijk dat bij hoogwater vis zich verplaatst naar ondergelopen uitwaarden en dan als het water gaat zakken blijft hangen in de aanwezige grindgaten of plassen.
groetjes roy
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

19-01-2003 18:54

Peter

Die zelfde vraag heb ik zo'n 10 maanden geleden ook gesteld. Hier kreeg ik geen duidelijk antwoord op. Nu ben ik afgelopen jaar, na het hoge water, puur op die putjes gaan vissen om een antwoord te krijgen. Dit voor de paai. De karpers in die putjes ken ik vrijwel allemaal en had ze dus ook op foto.

Ik heb totaal zo'n 45 bekende karpers weten te landen in die periode. Dit op twee verschillende putten. Alle zaten nog gewoon in het zelfde putje waar ik ze een jaar daarvoor ook had gevangen.

Dankzij een kameraad van me kwamen we er achter dat er 1 karper tussen zat die hij drie jaar daarvoor had gevangen op een put in een naastgelegen uiterwaarde. Afstand bij normale waterstand is zo'n 500 meter. Hij had die vis toen op 25 pond, ik ving hem dus drie jaar later, in een ander water op net 19 pond. Nu zullen er wel mensen denken, hoe kan hij nou die karper herkennen. Heel makkelijk, deze karper had een grote bult op de staartkolom. Achteraf toen we de foto's vergeleken bleek het inderdaad om dezelfde vis te gaan.

Dus ik zeg, de vissen blijven in de regel wel zitten waar ze zitten. Die ene karper zie ik puur als een toevals treffer.

Ik heb op die putten verder ook geen onbekende karpers gevangen. En 45 is nagenoeg het hele bestand op die putjes.

M.vr.gr.
Bart Janssen.
mark hofman.

19-01-2003 20:13

hans peter,

ik weet het er fijne niet van. hoor het allen wwel regelmatig dat in limburg hele dikke vissen worden gevamgen in kleine grinputten die langs de maas liggen.die vissen komen er met overstromingen erin en er weer uit.

mark
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2003 21:01

Mark ea,

dit komt niet alleen door de overstromingen hoor, ze zitten er zo ook wel :smile:
Daar is geen overstroming voor nodig.

Veel vis trekt in de wintermaanden op de aangesloten dode armen en grindgaten aan de Maas. Welk grindgat blijft voor mij nu nog de vraag. Er zullen echt wel vissen bij hoog water in een afgesloten put achterblijven, maar dit zal in mijn ogen niet veel zijn. Dit omdat de meeste vissen toch al het rustige water hebben opgezocht en dus niet beinvloed worden door het uit de oevers treden van de maas.

Toch worden naar mijn weten de grootste vissen nog op de Maas zelf gevangen, maar ga ze maar zoeken op die duizenden hectares water! Nee, geef mij de putten naast de maas maar, waarvan ik weet wat er zwemt en ik weet dat ze wel in de buurt (binnen een straal van 500 mtr) moeten zijn. Al zal ik niet zeggen dat ik nooit op de maas zou gaan beginnen, er zwemmen nu nog voldoende grote vissen in die grindputjes die ik nog niet gevangen heb.

mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-01-2003 23:48

Op de ondergelopen uiterwaarden komen karpers wel degelijk voedsel zoeken, ook bij 4 of 5 graden watertemperatuur. Soms zijn dan mooie vangsten mogelijk en opvallend genoeg ook vaak de grotere vissen. Karpers hebben eerder dan wij dit zien in de gaten als het water weer gaat zakken en gaan dan weer terug naar de rivierbedding. Uitzonderingen hebben dit instinct blijkbaar niet en moeten gevangen en teruggezet worden in de rivier. De beste tijd om op de ondergelopen uiterwaarden te vissen is direct zodra het water daar ca. 40-50 cm hoog staat. Inderdaad blijven nogal wat vissen achter in de naastgelegen putten, ook bij de volgende hoog water periode blijven nogal wat vissen gewoon in hun 'put' zitten.