Wat is nu eigenlijk de winst ?

Plaats reactie
HansPeter van Ee

15-01-2003 17:51

Heren vissers

Het karperende wereldje heeft een ganse evolutie ondergaan de afgelopen decennia.
Zo is er onderwater voor onze vriend karper de situatie ook totaal veranderd.

met verloren groet

HPE
Dooitze Dijkstra
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-11-2002 01:00
Locatie: Groningen

15-01-2003 18:03

Wat bedoel je hier precies mee? Voor karpervissers kan je volgen maar voor de karpers onderwater?! Ik geloof niet dat karpers een andere aas-techiek hebben ontwikkeld of hebben kunnen verkrijgen bij de locale hengelsportzaak. Ik bespeur hier weer een "vroeger was alles....", hetgeen door Wilco op deze site al in den treure is behandeld.
Het vissen op karpers is inderdaad wat meer "high-tech" geworden maar wees eerlijk. Vang je nu beter dan vroeger?



_________________
Carper Diem

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dooitze Dijkstra op 2003-01-15 18:07 ]</font>
HansPeter van Ee

15-01-2003 21:00

Dooitze

Karpers worden intensiever en effectiever dan ooit bevist.
Dat dat niet zonder gevolgen is gebleven voor het beestje lijkt me toch wel duidelijk ?

met koffie-drinkende groet

HPE
Wilko Bloem

16-01-2003 11:36

Goedmorgen Heren:
Ja heb geconstateerd, op een paar viswaters, dat de karper beslist niet meer spontaan springt of rolt aan de oppervlakte, zoals ik vaak heb mogen waarnemen in het verleden. Mijn inziens het antwoord, op het drempel verlagend hightech tijd perk. Te vaak aan de haak geweest, en op de kant? En dat dank zij de toverballen en de hightech?

Niet alleen onder water zijn bepaalde zaken veranderd, zoals b.v.b.het voedsel en aas gedrag van de karper! Nee, nee, ook boven water enne helaas niet altijd even positief mag ik wel stellen, zoals b.v.b. waterhoentjes die de nek werden omgedraaid enz. Waarom? Omdat deze ook boilies lusten! Ja helaas, werden de oorspronkelijke bewoners van het viswater, het slachtoffer van natuur dier onvriendelijk zichzelf noemende karpervissers .c.q. criminelen!
Is dit oorzaak hightech ?

Dan......de karperbestanden die reeds bekend zijn op de meeste wateren en deze volledig in kaart gebracht, ja de sluier en waas van geheimzinnigheid betreffende het sluimerende dynamiet c.q. de karper, is er aardig van af Heren! En dan zal ik maar niet over de vernielingen en sloop partijen beginnen incl. de rotzooi, die onze waterkanten vaak ontsieren, dat is zo iedereen wel bekend dacht ik zo.
Is dit oorzaak dank zij de hightech ?

Gelukkig zijn er ook uitwijk mogelijkheden. Het rivier vissen, en b.v.b IJsselmeer enz, enz zijn mijn inziens nog de enigste wateren die de ouderwetse glans en mystiek nog bezitten en deze nimmer zullen verliezen. En dat, dank zij het niet in kaart kunnen brengen van wat daar allemaal vertoeft, enne...dat is maar goed ook! Het is al moeilijk genoeg om op dat soort waters te scoren. Des te groter de "voldoening" voor de echte op karper vissende doorzetters als dat wel mocht lukken. Ondanks de hightech industrie, blijft de mystiek daar toch behouden
Met vriendelijke groeten Wilko

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Arjan van den Berg

16-01-2003 12:07

Applaus John.
Helemaal mee eens, ik snap niet dat beide heren nog een haak in de bek van een vis durfen slaan.

Gelukkig reageert al bijna niemand meer.

MVG

Arjan
Wilko Bloem

16-01-2003 12:52

Heren, de realiteit en de bijkomende excessen van de karpervisserij belichten, is heel wat anders dan doemdenken! Je kan nu eenmaal niet voor bepaalde negatieve zaken en bijkomende negatieve ontwikkelingen je kop in het zand steken. Het item in deze topic van Hans en de vraagstelling is: [Wat is de "winst" van deze decennia, betreffende het karpervissen?]

Het zou gewenst zijn Heren als U "inhoudelijk" op dat onderwerp zou in willen gaan lijkt mij! En John de druk op de karper verlichten is een utopie in het hedendaagse. En wat mijn dier vriendelijke acties aangaat. En men deze als negatief wenst te bestempelen, moet ik U helaas condoleren met het "verlies" van Uw positieve staat van diervriendelijke bewustzijn jammer! In mijn posting op het onderwerp van Hans trouwens gaf ik alleen reacties af met vraagtekens!
M.vgr.Wilko. Morgen weer een dag

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wilko Bloem op 2003-01-16 12:53 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wilko Bloem op 2003-01-16 12:54 ]</font>
Dooitze Dijkstra
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-11-2002 01:00
Locatie: Groningen

16-01-2003 13:01

Ik geloof dat de topic van HPE was dat de karperende wereld een evolutie had ondergaan de laatste decennia en dat dat het voor de karper onderwater verandert zou zijn.
Nu komt, we hadden erop kunnen wachten aangezien ik zijn naam aanhaalde, Wilco met verhalen over het omdraaien van nekjes van waterhoentjes. En waarom.... omdat ze van boillies houden. Mag ik Wilco erop attent maken dat bv. eenden een lekker stukje brood ook niet laten liggen. Draaide jij hun vroeger de nek om als jij ze in een onoplettend moment gehaakt had?! Jonh noemt dit doemdenken van de senioren hier. Ikzelf heb het idee dat ze zich bedreigd voelen aan de waterkant en deze toch zeer leuke bezigheid, het karpervissen welteverstaan, liever niet met andere delen. Er zijn toch nog genoeg wateren waar je geweldig kunt vissen zonder last te hebben van dressuur onder het genot van een boillie opduikende vriend.
De winst cq verlies, tja.... kan ik daar als 26-jarige wel over meepraten? Hetgeen ik wel weet is dat door high-tech er een hoop leed voor de karper wordt bespaard. Onthaakmatten, bijvoorbeeld, kenden ze toen ik op karpers ging vissen bij mij in de hengelsport winkel nog niet om over alle lood sparende systemen etc.. maar te zwijgen.
Excessen gebeurden vroeger aan de waterkant en zullen helaas in de toekomst blijven gebeuren, maar of high-tech ontwikkelingen daar de oorzaak van zijn. Als je de excessen wilt voorkomen en de karper zijn onderwater wereldje niet had willen storen dan hadden ze pak hem beet 30 jaar geleden de hengels in de kast moeten laten staan.

mvg

_________________
Carper Diem

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dooitze Dijkstra op 2003-01-16 13:21 ]</font>
Cor Blokhof

16-01-2003 14:14

Hallo,

Zucht :smile:

Niet al weer dit geouwehoer :smile:

Groeten,

Cor
Jeroen Leuven

16-01-2003 14:32

John,

Misschien een karpervrije zondag introduceren.

Gr.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

16-01-2003 15:35

Wilco,

Met alle respect, maar als jij iets wil doen aan klojo's die waterhoenen de nek omdraaien of aan ander natuurgeweld, dan moet je zeker niet blijven "watertrappelen" op dit board.

Je reikwijdte is dan te beperkt, want van de 1800 en nog wat geregistreerden zal er een minieme minderheid aan dit soort dierenmishandeling meedoen.

Met realistische groeten, Mark
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

16-01-2003 17:03

Wilco,
je hebt gelijk wat betreft die natuuronterende excessen, maar ik denk dat de (actieve) leden van dit forum dat ook wel weten en voor zichzelf doen wat ze kunnen. Tegen ons moet je dat niet meer komen vertellen
Dus idd, stop met dat negatief gepijp op het forum jongen.
Wat doe jij er concreet aan?
Met natuurlievende groet, Rob.
HansPeter van Ee

16-01-2003 17:48

John

Wat is negatief in deze ?
De situatie die geschetst wordt is op een aantal wateren de werkelijkheid.
Door het onderwerp aan te snijden en er over de discussieren met medeboard-leden zouden er misschien wel eens ideeen of oplossingen uit voort kunnen vloeien.
Dat heeft dus duidelijk niets met negativisme te maken.

Arjan

Het haken van een vis heb ik dus totaal geen moeite mee.
Karpers eten ook mossels en kreeften.
Een vis kent geen pijn wel stress.

Dooitze

Hoe je het wend of keert karpervissen is van een geheimzinnige hobby voor zonderlingen veranderd in een almaar groeiend legioen karpervissers.

Als men pakweg vijfentwintig jaar geleden mat karperen begon dan bleek het vaak dat men uit 'een bepaald soort hout gesneden'
moest zijn.
Zonniet dan was het vangen van een karper een utopie.

Tegenwoordig vangen sommige in 1 nacht waar men toen een seizoen hard voor moest vissen.
Daarna is het hard gegaan met onze hobby door de komst van het zelfhaak-systeem en de boilie.
Iedereen kon in 1 keer karpers vangen.
Dat is niet erg, maar de karper is wel een levend wezen en tegenwoordig gigantisch in waarde gestegen.
Vandaag de dag kent de karper maar 1 echte natuurlijk vijand dat is de mens...

Onthaakmatten een high -tech uitvinding ?
Volgens mij bestonden daarvoor de rubberboot en het luchtbed al jaren.

De ontwikkelingen hebben veel goeds gebracht voor de karpervisser maar mij is wel duidelijk dat dat dus lang niet door iedereen wordt gewaardeerd.
De karper heeft het gewoon een stuk moeilijker gekregen en die lijkt me in veel gevallen 'onnodig' de verliezer.

Heren nogmaals, er wordt hier niemand beschuldigd, de meeste board-bezoekers zijn wel op de hoogte van de ongeschreven wetten der karpervisserij.

Stekkenpezen, betaalwateren, illegale karpertransporten etc. allemaal gevolgen van de 'high-tech' ontwikkelingen binnen onze hobby.
De oorzaak: Het vangen van grote karper werkt schijnbaar status verhogend.
En sommige vinden klaarblijkelijk dat daar alles voor moet wijken.

met nimmer-wijkende groet

HPE
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

17-01-2003 11:47

Ha die Wilco en HPE, Ik wens jullie ook een visrijk 2003.
mvg Robert Campbell.
Plaats reactie