Dank zij Hightech en niet anders Heren!!!!

Wilko Bloem

12-01-2003 13:33

Ach mijne Heren toch, wat men tegenwoordig al niet onder karpervissen durft te verstaan? Is dat met dieptemeters, en geavanceerde vis-opsporende-apparatuur enz? Trachtend, via drempel verlagende boilie systemen "gelijkend" een kermis-attractie aan de waterkant! Een karper proberen te verschalken?

En als deze dan, groot en zwaar genoeg is, er een ego strelende foto van maken? En dit "dank zij" de hedendaagse hightech opsporende apparatuur, zijn karper egotrip heeft te danken ? Het begint zo langzamerhand gelijkenis te vertonen met de "beroepsvisserij" enkel het sleepnet ontbreekt nog mijne heren, en.........een vangst quotum, humor!

The "magie" is verloren gegaan op de meeste wateren, karper bestanden die in kaart zijn gebracht, dus weinig verassingen zullen Uw deel worden! Sinds deze, wel zeer verlagende drempel zettende trend, zijn intrede heeft gedaan. Moet ik toch altijd weer denken aan de tijd, dat er echte selfmade karpervissers waren, individualisten door de praktijk gevormd en getoetst.

Nee, nee, mijn inziens zijn er geen echte karpervissers meer, die tijd is geweest Heren! Daarvoor inde plaats hebben we nu, gepreoccupeerde hightech-karpervangers! Teamsporters die er veel geld tegen aangooien, om via hightech hun karper-egotrip te realiseren, kost wat kost, maakt ze geen moer uit.
Met provocerende groet Wilko.

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wilko Bloem op 2003-01-12 13:35 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-01-2003 13:40

Ho ho hooooooo, Wilko,
ik weet niet of je er nog enige troost kan uihalen maar,
1 echte is er toch zeker nog.

Sportieve groeten Henk
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

12-01-2003 14:14

Wilco en Henk,

Dat maakt 3,
Groet,

John
HansPeter van Ee

12-01-2003 14:29

Heren

Ik probeer er 1 te worden.
Weegklok en weegzak zijn reeds verleden tijd.
Een dieptemeter annex visvinder heb ik nooit gehad.
Nu heb ik er wel eens 1 gebruikt van een vismaat maar een echt hulpmiddel bij het vangen lijkt het me niet.
Een peilhengel werkt duizendmaal beter.

Helaas is het echter zo dat al aardig wat karpervissers van de oude stempel het karperstrijdtoneel hebben verlaten en daar zijn die nietsontziende hightechvissers verantwoordlijk voor.
Vooral dat gesmijt met gewichten in het openbaar, door wie dan ook, werkt averechtser dan men denkt.
Want dat doet men uit zelfprofilatie terwijl zoiets toch voor jezelf is, en misschien leuk om bekend te maken in kleine kring.
Kijk eens in de spiegel en zie hoe betrekkelijk het karpervissen is.

Hightech-vissers toon eens wat meer respect voor mensen die er een eigen benadering op na houden en vooral vissen voor hun rust.
En vergeet ook de witvissers niet, ga anders zelf eens een voertje zetten en brasemen dan kom je er misschien eens achter wat hun drijft.

met freelinende groet

HPE

p.s. Wilko fijn weer wat te lezen van je!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2003-01-12 14:30 ]</font>
Gast

12-01-2003 15:16

Is Wilko dan niet dezelfde persoon als HansPeter?????????
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-01-2003 15:17

Hallo huilers

Ga lekker met deeg vissen, en laat de anderen met rust!!

Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat het karpervissen mijn hobby is. Ook ik heb op brasem gevist, en met deeg op karper, en IK wil niet meer terug naar die tijd....

Plezier is datgene dat me tegenwoordig naar het water drijft. Mijn manier van vissen mag dan anders zijn als dat jullie in gedachten hebben, maar dat ......... mij geen ....!!!

Puristen.......

Onthaakmatten, klinik, geen betaalwater....

reguleer die hap........ onzin

flauwekul

respect voor datgene dat leeft, of dat nu mens of dier is, dat is de oplossing.

Dat geld ook voor mensen die vissen anders invullen dan jullie graag zien

Diep triest.........

RF
Siegfried Noet
Berichten: 53
Lid geworden op: 02-01-2003 01:00
Locatie: Moerbeke-Waas België

12-01-2003 17:38

Mensen toch,

Wat hebben jullie toch tegen die "High Tech" vissers ??
Ik en ik niet alleen ben er van overtuigd dat niet het materiaal het hem doet maar de visser zelf !!
De sportvisserij is er in ieder geval op vooruit gegaan, vroeger had men helemaal geen respect voor vissen, broodvissers waren het, geen onthaakmat, geen visvriendelijke rigs, geen "klinik" (als jullie daar al van gehoord hebben tenminste)
en de gevangen vissen werden zeker niet teruggezet.
dan nog een punt, het is niet omdat ge vis ziet op de dieptemeter dat ge hem daar daadwerkelijk ook gaat vangen maar ge weet wel het verloop van de bodem.
Het is beter om te weten of er zich obstakels bevinden op de bodem dan er te gaan vissen en verschillende keren stuk getrokken te worden!!

toch met vriendelijke groeten

siegfried

by the way, de tijd gaat vooruit en blijft niet stilstaan :wink:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-01-2003 18:11

Ikzelf heb jaaaaren op witvis gevist, de laatste jaren met een "bijleghengeltje". Ik heb nog met puddingdeeg op karper van amper 30 cm gevist. Ik maak ook foto's van vissen van 5 kg. Ik ben zo romantisch als de pest aan het water. Eenmaal aan de oever vergeet ik aan m'n imago te denken. Ik vis al een jaar of acht op de karper, maar heb pas vier jaar geleden voor het eerst van Cassiën gehoord, omdat ik voor mezelf viste en niet verder keek dan die dorpsvijver, onze grindplassen en het plaatselijk kanaal.

Maar, ik ben 22 jaar, m'n haren staan rechtop, dus ik heb geen recht van spreken...

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2003-01-12 18:13 ]</font>
Dennis Ruijs

12-01-2003 18:18

Wilko, onzin
Roger, zeer duidelijk taal. En echt helemaal met je eens.
Wat een grote onzin om te stellen dat je als je gebruik maakt van moderne technieken je een high tech visser bent die anderen lastig valt. Laat me niet lachen zeg. Huilebalken.

Gaan jullie maar lekker terug naar het verleden. Ik vraag me af of je dat terugkrijgt als je een vis niet meer weegt.. door dit regelmatig te vermelden wil men zeker status krijgem. IKKE weeg mijn vissen niet meer dus ja ik ben een ECHTE karpervisser. Nou dat bewijs je wel op een andere manier hoor.

Groeten,

Dennis R.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

12-01-2003 20:54

Hallo Wilco

IK maak weleens gebruik van een dieptemeter, ook smijt ik er regelmatig behoorlijk wat geld tegenaan, en ik vis bovendien ook nog eens vaak met boilies + systemen. Als jij mij dan geen echte karpervisser vindt (Wat is een echte karpervisser???) dan is dat heel erg jammer voor je, maar IK beleef in elk geval voldoende plezier aan de manier hoe ik op karper vis. En dat is alles wat voor mij telt.

Ik vindt het een beetje kortzichtig, Wilco...om te constateren dat er geen "echte" karpervissers meer zijn, enkel en alleen door de vernieuwingen die er de laatste tijd zijn gekomen. Al lopen er erg veel kermis/ego-karpervissers rond de laatste tijd, echte karpervissers zullen altijd blijven. Het probleem is alleen dat JIJ die er niet tussenuit pikt, omdat je alleen maar let op wie er met folie en deeg zitten te vissen, en wie niet...en vervolgens daar de grens zet tussen echte karpervissers, en niet-echte-karpervissers.

Groeten ChrisN
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

12-01-2003 21:04

Wat maakt het nu helemaal uit hoe je het doe, als je het maar doe.

Jos.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

12-01-2003 21:07

Heren.

Zou het misschien zo zijn dat "echte" karpervissers dus niet op het internet en in de bladen te bewonderen zijn?

Ik kan geen definitie geven van een echte of een niet echte karpervisser (wil ik ook niet), maar ook "echte" karpervissers kunnen met modern materiaal het onderste uit de kan halen. Mocht je ze niet zien, geeft dat alleen maar aan dat ze geheel in hun omgeving opgaan. En zo hoort het ook.

Een worden met de natuur.

Met camouflerende groet,


Mike
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

12-01-2003 21:24

Goedemiddag,

Vroeger;Bepakt en bezakt op m'n stalen ros door weer en wind.Gekleed in een regenpak dat eigenlijk nooit waterdicht is geweest.Na een half uur trappen,doordrengt van niet alleen sweet,eindelijk aangekomen bij "mijn" parkvijver.Het riool kan de hoeveelheid water weer eens niet aan,dus het overbodige wordt hier geloost.Onder mijn te kleine pluutje tuig ik mijn HARDY op,free-linend word de SMAC onder de overhangende wilg aangeboden.Die middag vang ik drie karpers van elk een ander beschubbings-patroon.Met een flinke smile op mijn face trap ik wederom tegen de wind in naar huis,gelukkig is het gestopt met regenen.....

Tgenwoordig;De auto van de zaak,in dit geval een station,wordt vol gepropt met (overbodig,maar je kunt nooit weten) materiaal.De opvouwbare boot wordt op het dak geplaatst naast de ski-box waar 50 kilo boilies en 50 kilo particels in zitten.Na een ruime rit van 12 uur door de bakkende zon,gelukkig is er een airco standaard geleverd,zien we dat we niet de enige zijn.Na in vier verschillende talen een rondje te hebben gedaan kunnen we een plekje bemachtigen aan de andere kant van het meer.
Onze mega-domes staan iets mider snel dan in de handleiding staat aangegeven,maar ach,we zitten.Na een paar te hebben rondgevaren,helaas maar een richeltje gevonden.Daar acht hengels iets te veel is voor het richeltje toch maar een stok op de gok onder het kantje.In vijf dagen toch nog twee aanbeten,wel allebei onder het kantje...
In de bakkende zon rijden we,iets wat teleurgesteld,terug naar huis.Wat hebben we verkeerd gedaan....

Ook ik wordt regelmatig toegerekend tot de bivvy-boys,hoewel ik toch regelmatig terug grijp naar mijn HARDY.....

Naar mijn idee moeten we ieder in zijn/haar eigenwaarde laten en diegene zo zijn/haar sport laten beoefenen zoals hij/zij dat wil...."High-tech" dan wel "old-fashion"

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Laurent van de Vrede
Berichten: 92
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goes

12-01-2003 21:34

Zo is het maar net Mike.

Camofleren en alles tactisch.

En wat is een echte karpervisser?? Die discussie is oneindbaar.

Ik denk dat een echte moderne karpervisser respect heeft voor het milieu en de karpers.
En al dat highteck, dat vind ik kunnen. Als wij in een singel hier vissen dan horen we: "Jongens, dit is toch geen vissen met die geluidskastjes". Nu is het voor ons heel normaal, terwijl het voor de bejaarde heel raar is.

Nou met ook gecamofleerde en altijd alles tactische groet,

The Laus====>Dat is Engels.
C.T.Z. maakt het mogelijk!

The Laus
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-01-2003 21:51

En toen ik 25 jaar geleden met de hengels op de Efgeeco steunen langs het kanaal zat, met alu folie tussen de ogen, riepen de langsvarende roeiers ook al "Dit is geen vissen!!!!". Een hengel hoorde je namelijk met de hand vast te houden. Weinig high-tech overigens hoor in de karpervisserij. Zeker niet dat electronische beetverklikkertje. Ik hoef maar aan de Heron van 10-tallen jaren her te denken. Wat drukker langs de waterkant. Dat wel. En een hele hoop visserslatijn. Maar of dat nieuw is?

Kees

Ps. Ik denk zo dat Wilko het meer over mentaliteit heeft dan over high-tech.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kees ouwehand op 2003-01-12 22:12 ]</font>
Mac mulder
Berichten: 37
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: hoogezand

12-01-2003 22:29

je rijd zeker ook nog steeds met paard en wagen door je dorp heen ?
born to fish
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

12-01-2003 22:33

Luister Wilko,

Voor mij ben je een ouwe man. Niet vanwege je leeftijd, maar vanwege dat gezweem over vroeger enzo.
mijn eerste twee vissen ving ik met een biljartkeu, maar ben toch blij dat ik nu een paar niet al te dure werphengels heb.
De visserij is gewoon veranderd zoals alles vandaag de dag veranderd. Of heb je dit berichtje met de typemachine getypt en naar de redactie gestuurd middels een postduif.
Misschien dat bij jou de magie verdwenen is maar bij mij niet, ook niet als deze vis een boilie op heeft en dit dankzi mijn optomic heeft laten weten.
Hoewel ik voor het meerendeel met de korst vis en daar enorm van geniet, ben ik af en toe ook zo,n hightecvisser, misschien geen goeie, maar wel een genietende.
iemand die blij is in 2003 te leven en niet 30 jaar terug.

ichard
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

12-01-2003 23:09

Dames, heren ook,

Laat ik voorop stellen dat ik de meeste uren aan de waterkant slijt op m'n comfortabele strecher achter m'n twee (ja ja twee, Henk en nog een paar anderen weten waarom) Tri-Cast's rustend op m'n SX'en en de MK2'en gespannen aan de lijn wachtend op de verlossende vrije val. En al vang ik soms geen klote ik vind het een heerlijke manier van karpervissen. Het heeft z'n charme's.

Ook ga ik er graag zo af en toe met de penhengel op uit. Het heeft ook z'n charme's maar vooral..................MAGIE. Het besluipen van de vis kruipend over de grond.
Ik denk dat ik de eerste manier van karperen niet zou kunnen zonder de tweede.
Andersom wel. Wellicht dat dit komt doordat ik ook van de oudere garde ben. Wel vindt ik dat ieder het recht heeft op zijn manier en beleving van z'n karpervisserij. Ik heb dan ook absoluut geen mening over wat nu wel of geen echte karpervisser is. Ik kan dan ook net zo geboeid luisteren naar een "High-Tech visser" als naar een "Pen" of "Folie-visser"

Ik denk echter dat Wilco voor een groot deel gelijk heeft dat het tenminste jammer is dat van veel groote wateren de hele populatie al in kaart is gebracht, gedubbeld, getrippeld. Als ze al niet om dubieuze redenen verdwenen zijn. En om dit voorbeeld als een betreurenswaardig feit te kwalificeren hoef je m.i. echt geen leeftijdsgenoot te zijn of een "ouwe deeglul"

Wie ben ik om iemand belerend toe te spreken als ik mezelf ook "schuldig" maak aan deze vorm van High Tech-karperen.
M.a.w. pik eruit waarvan je denkt er iets aan te hebben doe er je voordeel mee en gooi de rest overboord.
Ook was het in m'n eerste reply niet mijn bedoeling te pretenderen een ECHTE karpervisser zijn, dit in tegenstelling tot anderen. Wel dat ik m'n bedenkingen heb bij bepaalde manieren van wat sommigen tgenwoordig "karpervissen" noemen.

En Roger,

Mag het ook een tijger of hondebrokkie zijn i.p.v. deeg? En idd respect voor datgene dat leeft, mens en dier dus ook voor deegvissers.
Met magische groet,

John

P.s. Ik denk dat Wilco niet voor niets z'n brief afsluit met de woorden "Met provocerende groet"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-01-13 00:12 ]</font>
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

12-01-2003 23:52

Op 2003-01-12 23:09, schreef John Pannekoek:
Dames, heren ook,


P.s. Ik denk dat Wilco niet voor niets z'n brief afsluit met de woorden "Met provocerende groet"


Yep, zit wel wat in, Misschien is het slim dat Wilko nog een toevoeging geeft.

Richard
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-01-2003 02:53

heren,
ik denk dat wilco door al de prachtige reply`s nu in zijn vuistje lacht en precies dat eruit gehaald heeft wat ook zijn bedoeling is geweest met deze topic.

Ik heb mijn visie betreffende een aantal zaken waardoor ik het zo af en toe niet kan laten om te reageren daar ik zaken zie die mijn inziens niet door de beugel kunnen.

of iemand hier iets mee doet? zal een utopie zijn ben wel geperoxideerd maar niet dom :smile:

het enige wat mij tegenwoordig stoort hier op het board en in de huidige maatschappij is het gebrek aan tolerantie voor elkaar.

iemand in zijn waarde laten & respect tonen zijn blijkbaar vervagende zaken tegenwoordig.

mvg,
peter



_________________
Wordt ook lid van de KSN, en help mee om een beter uitstraling te geven aan onze mooie levenstijl cq hobby :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2003-01-13 02:56 ]</font>
HansPeter van Ee

13-01-2003 08:50

Peter e.a.

Juist omdat men in dit land jarenlang te tolerant is geweest zijn normen en waarden ver te zoeken.
Het voor geld weg stelen van grote karper heeft zijn hoogtepunt nog lang niet bereikt.
Blijf vooral foto's plaatsen in de media van deze zwaargewichten.

'Als we wat zien, bellen we de AID wel'

Voorkomen is beter dan genezen.

met genezende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-01-2003 09:02

Beetje kortzichtig allemaal. Vergeten wordt ook dat het op een aantal wateren (b.v. de rivieren) helemaal niet simpeler is geworden karper te vangen. Bovendien kan niemand het op zijn manier beoefenen van zijn hobby worden ontzegd, mits dit binnen de geldende regels en met respect voor de medevissers wordt gedaan.
Jeroen Leuven

13-01-2003 10:34

Peter,

Wat betreft de tolerantie ben ik het volledig met je eens.

De huidige tendens is "ik weet alles beter en alles wat een ander zegt daar ga ik recht tegen in of ik ga volledig in de aanval"

Het mooie is dat je niet hoeft te reageren op een topic.
Maar toch zijn er mensen die het niet kunnen laten om provocerende topics te plaatsen die uitmonden in ... what ever.

Make love not war.

Gr.
Cor Blokhof

13-01-2003 11:03

Wilko en HPE,

Het is wel leuk al die postings tegen betaalwateren en dit soort dingen alleen je bereikt alleen de mensen op dit forum ermee en ik denk nu onderhand iedereen wel weet wat jullie mening over dit soort zaken is.

Is het niet een stuk verstandiger om jullie energie eens ergens anders in te steken. Bijvoorbeeld het voorlichten van de jeugd langs de waterkant of iets voor de KSN.

Bereik je naar mijn mening een stuk meer mee

Groeten,

Cor
Wilko Bloem

13-01-2003 11:54

Goedemorgen Heren karpervangers, er zijn zelfs nog hier en daar een echte...... karpervisser bemerk ik, tussen de positieve en negatieve reacties door ! Ja ik ben inderdaad bewust provocerend bezig, en er is inderdaad geen duidelijke definitie van wat een echte karpervisser, heet en mag zijn. Ik maak mij ook schuldig aan hightech apparatuur, en vis met Delkims. Maar dan ook niet meer dan dat. Zoals b.v.b de vis-opsporende elektronica incl. dieptemeters enz.

De drempelverlagende boilie technieken incl. hightech hebben er voor gezorgd! Dat de reeds aanwezig "bestaande" karpervissers, zich astronomisch heeft uitgebreid. Met als oorzaak en gevolg overgewaaide kennis met "drempelverlagende" Engelse toverballen! En een "astronomische" toename van uit het niets werd het gevolg, van deze toverballen. Een big vangende belangstelling werd onze karper......zijn rampzalige deel.

En incidenteel een aanslag op de natuur, zoals b.v.b slecht bet.water enz. En deze of gene, die in het verleden "nauwelijks" aan dacht, of echte belangstelling hadden voor het rustiek "authentiek" karpervissen, noemt zich nu ook karpervisser, laat me niet lachen!!

En dit voor de tere zieltjes onder ons, wederom weer met provocerende groet Wilko.
I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol: