nachtvissen en onweer

Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-07-2007 12:05

Als ik ergens snel vandaan ben met onweer zijn het wel hoogspanningsmasten.

Onweersbuien kunnen snel gaan maar iedereen die een beetje bekend is op het water ziet ze wel aankomen.

Stoer doen hoort erbij.
Zelf merk je er niets meer van je laat alleen je familie met veel ellende achter maar dat is weer niet stoer om er zo over te denken.

Man man wat heb je toch met veel dingen rekening te houden als stoere karpervisser.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
roderik franken
Berichten: 333
Lid geworden op: 20-06-2006 19:49
Locatie: zuid nederland

24-07-2007 12:19

Als ik m'n tent op heb staan blijf ik gewoon zitten tijdens onweer. Dan hoef je alleen te hopen dat je pieper niet af gaat tijdens de bui. Heb ook gehad dat juist na een fikse onweersbui de vissen helemaal los gingen.

Ik wil ook wel eens verhaaltje vertellen over wat ik wel eens mee gemaakt heb tijdens een onweersbui. Ik was al de hele nacht aan het vissen en het was gewoon helder, bijna geen wolkje aan de lucht. Ik had zelfs al heel de nacht mijn paraplu voor de ingang van mijn tent staan. Plotseling kreeg ik s'ochtends een run en ik stuiterde mijn tent uit. Tijdens het drillen zag ik achter me ineens allemaal flitsen en toen ging het al van; o jee... Tering, onweer om 6 uur s'ochtends? Ik zat op een soort van zandstrandje met allemaal bomen achter me, dus ik kon niet zien hoe ver de bui weg was. Ondertussen drilde ik de vis verder, maar toen begon het al wat te druppelen dus ik ging onder mijn pluutje zitten. Toen begon het ook ineens wat heftiger te waaien en donderde m'n plu om. Dus ik nog steeds met mijn hengel in mijn hand achter de paraplu aan. Die kon ik nog net grijpen voordat hij een duik kon nemen in het water. De karper lag ondertussen al pan klaar voor de kant te wachten totdat ik hem zou scheppen. Maar toen begon het ineens te plenzen, dus ik 'vlug' 'vlug' de vis geschept en geprobeerd te onthaken, maar op zo'n moment krijg je natuurlijk de haak niet los omdat die ook nog eens vast moet zitten aan het schepnet. Na eventjes pielen kreeg ik eindelijk de haak los en kon het spiegeltje weer terug in z'n natte wereld. M'n rug was nu al zeiknat en op zo'n moment heb je ineens geen haast meer... Plotseling een flits en gelijk erachter aan een luide klap! Toen kreeg ik ineens weer haast en legde de hengel gewoon zo op de rod pod. Ik pleur hem straks wel weer in, dacht ik. Ik had er toch nog 2 inliggen. Ik sprintte mijn tent in en trok de deur dicht. Ondertussen bleef het maar plenzen en onweren en ik keek voor in de tent en zag dat er allemaal water onder de tent door begon te stromen. Gelukkig bleef het gedeelte waar ik in zat droog doordat het zo'n soort plastic bak was. Het bleef maar klappen en keihard waaien, toch zeker wel een uur lang. Toen werd ineens een flap van de voorkant van mijn tent losgeblazen en moest ik naar buiten om hem vast te zetten, maar ik kon de haring niet meer vinden want die was onder het zand gespoeld. Dus zolang maar mijn gasbus erop gezet, zo bleef ie wel staan. Zo plotseling als de storm begonnen was, was hij ook weer verdwenen. Ik naar buiten om poolshoogte te nemen. Ik schrok me eigen de pleuris toen ik zag hoeveel water er gevallen was. Het water was gewoon 2 meter verder de kant op gekomen. De voorkant van de rod pod stond eerst tegen het water aan, maar het water was zo omhoog gekomen dat mijn molens nog net niet het water raakten. Overal langs de kant waren nog watervallen van plassen water die van het pad achter me het water inliepen. Hier en daar waren er wat bomen schuin gegaan doordat het water gewoon onder de wortels vandaan was gespoeld. Het water was net voor mijn tent gestopt, dus ik had echt veel geluk gehad. Naast de put ligt nog een natuurlijk zwembad die in verbinding staat met de put. Die stond ook helemaal vol, dus werd het overtollige water weer de put in gepompt. Daardoor steeg het waterniveau in de put nog meer, dus was ik gedwongen om mijn tent een stuk naar achteren te trekken. SSSOOO, ben ik blij dat ik dat overleefd heb! De vangsten daarna waren trouwens wel bijzonder goed....

Roderik
satesaus? sambal bij?
if you feed them, they will come....
in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

24-07-2007 12:41

Als je door bliksem geraakt wordt heb je veel meer kans om het te overleven dan dat je sterft. maar dan mis je de rest van je leven bepaalde lichaamsfuncties, en wordt je leven dus niet bepaald zonniger.

Hoogspanningmasten zijn de beste bliksemafleiders. zolang je er maar niet recht onder zit... ik zat 50m van de dichtsbijzijnde, onder de kabels. De minste weerstand is het ijzer van de torens, of het koper van de kabels.

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-07-2007 13:15

Tim,

Ik weet helemaal niet zo veel van onweer hoor, maar ben een beetje voorzichtiger aan het worden nu inslagen schering en inslag aan het worden zijn.

Ik vermoed wel dat jij (nog) niet helemaal bij bent gelezen m.b.t. het overleven van een directe inslag. De laatste maanden lees je toch met een (te grote) regelmaat dat mensen omkomen door de inslag. Ik lees nooit of dan zelden dat mensen het overleven. Ja die ene toevalligerd op discovery jah .....

Wat doet jouw vermoeden dat jij veilig bent bij hoogspanningsmasten? Zijn deze masten geaard? (ik denk van niet, voor de veiligheid met het oog op de kabels)

Ben jij geaard? Jups! denk niet dat jouw rubberlaarsjes genoeg isolatie zijn.

Jij bestaat voor een heel groot gedeelte water, dit geleid als een wilde.

Tot slot,

Doe allemaal wat jouw goeddunkt, dan doe ik dat ook!

Maar als jij wilt blijven vissen tijdens een onweersbui, haal dan die hengels in OF wees ook dan een kerel en dril de vis als jij een aanbeet hebt!

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

24-07-2007 15:06

Als ik ergens snel vandaan ben met onweer zijn het wel hoogspanningsmasten.

Onweersbuien kunnen snel gaan maar iedereen die een beetje bekend is op het water ziet ze wel aankomen.

Stoer doen hoort erbij.
Zelf merk je er niets meer van je laat alleen je familie met veel ellende achter maar dat is weer niet stoer om er zo over te denken.

Man man wat heb je toch met veel dingen rekening te houden als stoere karpervisser.



Helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

24-07-2007 15:49

Marc, ik heb het ergens gelezen, het spijt me, ik weet niet meer waar. Maar een groter percentage overleefd het in elk geval. Dit zal te maken hebben met een directe of een indirecte inslag? De laatste maanden lees je nogal wat over doden inderdaad, ik weet alleen niet of je het ook leest van de gewonden. (haalt het nieuws niet?)

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-07-2007 17:09

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blikseminslag_bij_mensen

oke een aanzienlijk deel overleeft, maar met welke gevolgen lees je op bovenstaande link.

Tim is dan opeens Tim niet meer ........ maar voelt zich misschien wel Kim. Daarnaast verk*t de bliksem ELK orgaan dat hij tegenkomt ....

Ach ja, stoer zijn (of doen) heeft soms zo zijn gevolgen, maar daar hebben wij dan weer de darwin award voor uitgevonden;

http://www.darwinawards.com/

Succes iig!

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

24-07-2007 17:16

je hoort vaak berichten dat bliksem in ingeslagen in een persoon..
dood of niet doet er even niet toe..

ooit gehoord dat het bij een visser is ingeslagen? ik niet..

wil niet zeggen dat het verantwoord is om met onweer te vissen. maar jij stelt het zo dat als het onweert dat je grote kans hebt om geraakt te worden. volgens mij is die kans ontzettend klein..

ff een quote "Een blikseminslag is een gebeurtenis die ongeveer 1 op de twee miljoen mensen per jaar persoonlijk treft. Wellicht het meest verrassend is dat een aanzienlijk deel van de getroffenen dit nog overleeft."

1 op de 2 miljoen!!!! dat is 0.00005% kans..

dat is bijna evenveel kans dat ik volgende maand de jackpot van de staatsloterij win!

Als je gewoon goed handeld. dus bij een hevige bui bv. in je auto gaat zitten dan zie ik echt geen gevaar hoor..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-07-2007 17:29

Remko Oude Elferink schreef:ooit gehoord dat het bij een visser is ingeslagen? ik niet..


Ik heb ooit op Discovery gezien dat in Amerika verreweg de meest slachtoffers vallen onder golfers én vissers zijn. Zij bevinden zich immers meestal op grote open vlakten en gebruiken veel materialen die goed geleiden (carbon en metaal).

Als ik weet dat het gaat onweren zorg ik er in ieder geval voor dat er een auto in de buurt is, dit is immers de veiligste plaats om te zijn tijdens onweer (zelfs veiliger dan een huis!).
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

24-07-2007 17:54

Tim is dan opeens Tim niet meer ........ maar voelt zich misschien wel Kim. Daarnaast verk*t de bliksem ELK orgaan dat hij tegenkomt ....


maar dan mis je de rest van je leven bepaalde lichaamsfuncties, en wordt je leven dus niet bepaald zonniger


Precies wat ik ook al zei :wink:
Je overleeft het misschien wel, maar of je er blij mee moet zijn...
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-07-2007 18:29

Kwaliteit van leven is ook een kwestie van verleggen van grenzen, ik ken er niet veel die hebben gezegd wat ik nu ben moet ik blijven en zodra het anders werd er een eind aan hebben gemaakt.
Er over praten is iets anders dan er over leven.
Beslissen over leven en dood? nooit gedacht dat het zo moeilijk zou zijn ondanks dat je de wens kende.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
roderik franken
Berichten: 333
Lid geworden op: 20-06-2006 19:49
Locatie: zuid nederland

25-07-2007 14:06

Heb pas geleden ook op discovery gezien dat een of andere gast wel 7 keer geraakt was door de bliksem. Dat is een kans van 1 op de triljoen of zo. Die kerel werkte als boswachter in een of ander park. Hij is ook 1 keer geraakt tijdens een vistripje... Telkens lag ie een paar weken in het ziekenhuis, met allerlei letsel. Uiteindelijk heeft die kerel maar zelfmoord gepleegd.
satesaus? sambal bij?
if you feed them, they will come....
in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst
peter andrae

25-07-2007 14:27

T,is maar wat je voor een visje over hebt laat mij maar lekker in de auto kruipen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-07-2007 17:43

Hoe dan ook ..... ik ben wat voorzichtiger van aard en draai in en zorg dat mij goddelijke lijf op een plek is waar het onweer minder kwaad kan.

Nu ga ik eerst ff op vakantie, kan niet vissen maar kom er net achter dat ik ca. 10km van Cassien zit :evil:

Dus Laters allemaal, laat je niet treffen door een inslag :-)

M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

26-07-2007 13:03

Roderick ik ben het met jou eens, effe schuilen en dan als de sodemieter die hengels weer uit. Als je ervoor kiest ze binnen te draaien, ik dus niet ik neem de gok en als die gaat dan ga ik ook, hengel laag en gas erop.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Arjan Kolbach
Berichten: 22
Lid geworden op: 31-12-2006 17:43
Locatie: Gelderland

26-07-2007 17:38

Gewoon Gaan, maar ga niet onder een boom zitten :lol:

Succes :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-07-2007 19:59

Martijn Julien schreef:
Remko Oude Elferink schreef:ooit gehoord dat het bij een visser is ingeslagen? ik niet..


Ik heb ooit op Discovery gezien dat in Amerika verreweg de meest slachtoffers vallen onder golfers én vissers zijn. Zij bevinden zich immers meestal op grote open vlakten en gebruiken veel materialen die goed geleiden (carbon en metaal).

).


Je bent ook stom als je op een open vlakte met onweer de spullen in je klauwen houdt.

Echter heb je ook van die buien met 1 rake klap, en verder geen donder meer ofzo. DAt zijn de gevaarlijkste, daar kun je niet op handelen...

Ik ben in het verleden altijd weggevlucht, en vond altijd mijn spullen onbeschadigd terug. Sindsdien vind ik het welletjes, en blijf ik gewoon. Niet om stoer te doen, maar aangezien ik vaak 600-700 meter moet tippelen met mijn spullen, vind ik blijven zitten met wat hogere punten in de omgeving een veiliger gevoel dan de reis maken met een stalen kruiwagen met geleiders in mijn handen...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Theo van der Meer
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-09-2007 22:37
Locatie: Burgum

22-09-2007 01:27

Vissen jullie niet met carbonhengels? Vaak in open gebieden met weinig hoge objecten? Carbon geleid geweldig, waarom risico nemen? Als ik onweer hoor naderen pak ik in. Ik vis veel op zeelt en die is tijdens onweer vaak zeer actief. Toch zal ik nooit doorvissen. En diegenen die over statistische getallen praten: wil jij die uitzondering zijn? Ook voor een eventueel record. Hopelijk valt de karper tijdens de inslag intact te water!!
peter andrae

22-09-2007 14:33

Is dat zo Remko ik heb fotoos gezien van verschillenden vissers die getroffen zijn door de bliksem bij het handje erin en bij de schouder eruit de man vist niet meer omdat alles van binnen naar de klote is.


Ik zal kijken of ik het artiekel kan vinden maar beloof niets anders moet ik nogal wat tijdschriften doorbladeren.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

25-09-2007 07:16

Gewoon gaan vissen!

Na wat ik in Zuid Frankrijk heb meegemaakt, schrik ik niet meer van een Nederlands onweersbuitje.

Als het echt te extreem wordt en de auto is in de buurt even sounderboxje aan en in de auto gaan zitten.
peter andrae

25-09-2007 11:03

:lol: Dat zeg je alleen maar in de hoop dat het wat rustiger word aan de waterkant 8)
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

25-09-2007 12:02

peter andrae schreef::lol: Dat zeg je alleen maar in de hoop dat het wat rustiger word aan de waterkant 8)


:oops: hihi