nachtvissen en onweer

Gebruikersavatar
Thijs de Lange
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-02-2006 14:13
Locatie: Flevoland

23-07-2007 13:42

hey,

hoe doenb jullie dat, als er onweer voorspeld wordt en je hebt een sessie gepland (overdag of nacht)

gaan jullie dan gewoon visse of nemen jullie de gok?

hier bij ons hebben we de afgelopen weken zeker 3 nachten per week onweer, dus bij staat het nachtvissen momenteel op een laag pitje :cry: :(

mvg,

thijs
tja...
Gebruikersavatar
Patricia Bos
Berichten: 412
Lid geworden op: 06-01-2005 17:14
Locatie: Assen

23-07-2007 14:04

Wij gaan meestal gewoon vissen, als het te extreem wordt pakken we gewoon in en gaan we naar huis. Is tot nu toe nog maar 1 keer voorgekomen.

Als het van tevoren al heftig onweert dan gaan we niet.
Jos Lennips
Berichten: 102
Lid geworden op: 20-06-2005 22:12
Locatie: hardenberg

23-07-2007 14:09

Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het tijdens een nachtsessie begon te onweren, meestal probeer ik dan de boel nog een beetje op te ruimen maar in de meeste gevallen is het dan zo bedreigend dichtbij dat ik al mijn spul laat voor wat het is (ja ook de hengels in het water) en een veilig onderkomen zoek, ook al is dat een eind verwijderd van mijn visstek. Op zo'n moment is mijn leven me wat meer waard dan mijn visspullen en ook een eventuele karper aan de lijn heeft helaas pech (dit laatste is gelukkig niet voorgekomen). Ik ben op zich niet bang voor onweer maar ik weet wel dat je het ook niet moet onderschatten.

Groeten Jos
Hou ze strak he!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

23-07-2007 14:39

zoals afgelopen vrijdag was het hier een drama de flitsen sloegen je om de oren en dat net voor mijn sessie. tsja wat doe je dan je staat te staren en te staren en je wilt het onweer wel weg toveren met je ogen. dan zit er helaas niets anders op en dan vis ik gewoon niet. Ben de volgende dag gegaan toen was het wat beter. kijk als het een beetje onweert dan is het niet zo'n drama dan vis ik gewoon. maar als het echt te erg word doet niemand er verstandig aan om te gaan vissen

vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

23-07-2007 15:03

Ik vis gewoon. Wordt het te erg dan zoek ik de auto op.
Drillen in onweer doe ik niet (hoewel ik dan eerst nog eens een run moet krijgen).

Zelf vind ik dat natuurgeweld wel wat hebben. En het feit dat 'normale' mensen mij voor gek klaren dat ik met zulk weer ga vissen ook!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

23-07-2007 15:26

Drillen doe je niet?? let maar eens op als je beet krijgt met hevige onweer.. dan pak jij echt wel de hengel op dat is gewoon automatisme.

bij een beetje onweer in de verte laat ik de hengels er ook wel inliggen.
komt het echter dichterbij (dichterbij dan 4-5 tellen) dan haal ik me hengels wel binnen en ga in de auto zitten..

heb 1x mee gemaakt dat de bliksem op een lantaarnpaal 100m achter me insloeg. dit was echt geen pretje!! sinds die tijd haal ik de hengels wel binnen en ga een veilig onderkomen zoeken.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

23-07-2007 15:32

Remko Oude Elferink schreef:Drillen doe je niet?? let maar eens op als je beet krijgt met hevige onweer.. dan pak jij echt wel de hengel op dat is gewoon automatisme.


Daarom moet ik ook eerst nog een run krijgen in de onweer :wink:
Ik zie het wel, ik heb geen zin om me van te voren over dit soort dingen druk te maken.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-07-2007 16:34

Op zo'n moment is mijn leven me wat meer waard dan mijn visspullen en ook een eventuele karper aan de lijn heeft helaas pech (dit laatste is gelukkig niet voorgekomen). Ik ben op zich niet bang voor onweer maar ik weet wel dat je het ook niet moet onderschatten.


Dit snap ik dus echt niet :evil: Vis dan potervdikkie niet tijdens onweer. Als jij het aan ziet komen, draai dan in en gooi weer uit als de bui voorbij is.

bij een beetje onweer in de verte laat ik de hengels er ook wel inliggen.
komt het echter dichterbij (dichterbij dan 4-5 tellen) dan haal ik me hengels wel binnen en ga in de auto zitten..


En wanneer is het te dichtbij? snelheid geluid ca. 333 mtr /sec?
5 tellen is dan? ....

Onweer slaat gemakkelijk 7,5 van de rand van de wolk in, doe er je voordeel mee.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

23-07-2007 16:45

Als ik weet als er onweer op komst is ga ik gewoon niet vissen,hoe jammer ik het ook vind.
De buien worden ook steeds extremer,had ooit eens gevist met onweer,aan de overkant van het water sloeg de bliksum gewoon in een boom,boom in tweeën,ik bang :o .
Nee nooit weer in het onweer.
Vang ik liever die vissen wel later :wink:

Groetjes Piet.
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

23-07-2007 17:04

Marc,

ik weet het 5 tellen is niet veel.

en donderslag bij heldere hemel ken ik ook wel.

Maarja wat wil je dan? bij de geringste tekenen van onweer je biezen pakken? vaak kun je wel een inschatting maken hoe de bui ontwikkeld. en kun je daar je op instellen.

En statistisch gezien is autorijden nog steeds veel gevaarlijker dan af en toe vissen in een onweersbui.

moet je dan alles laten wat gevaarlijk kan zijn? saai leventje zal iemand dan hebben.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

23-07-2007 17:28

als je bang bent voor een beetje nattigheid en boemetjes in de lucht,blijf dan thuis,ik vind het schitterend,hoe harder en natter hoe mooier,zit dan ook met een glimlach in de tent.en als het je tijd is dan is het je tijd,sterf dan wel in mijn harnas 8) :wink: :lol:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

23-07-2007 17:41

hahha inderdaad, ik heb een keertje een nacht op een eiland gezeten, van 30 meter lang, en 5 meter breed. had toen nog alleen maar rvs steunen enzo. het heeft de hele nacht geonweert, en vlakbij ook nog.
toen scheet ik in mn broek, maar ik stond wel steeds met de mond open naar boven te kijken, schitterend!!!
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

23-07-2007 17:55

Ik heb 1 keer sinds mijn vis carriere me onder de boot verstopt.En de boel gelaten voor wat hetw as.Zo tekeer ging het.

Tent verneukt en half weggewaaid en de hele zooi nat.
2 hoge populieren die achter me stonden waren geraakt.

Was redelijk bang,maar nu nog kan ik er om lachen.
Al toch zn 14 jaar terug :lol:
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

23-07-2007 17:57

Ik heb 1 keer sinds mijn vis carriere me onder de boot verstopt.En de boel gelaten voor wat hetw as.Zo tekeer ging het.

Tent verneukt en half weggewaaid en de hele zooi nat.
2 hoge populieren die achter me stonden waren geraakt.

Was redelijk bang,maar nu nog kan ik er om lachen.
Al toch zn 14 jaar terug :lol:
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

23-07-2007 18:05

Had het vorige week, stond karper te drillen in de onweer. Was nog een
grote ook, schoot na een aantal minuten helaas los, vlak voor de kant :(

Goh wat baalde ik daarvan.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

23-07-2007 18:08

was die waarschijnlijk bang voor het onweer :lol: :wink:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

23-07-2007 18:20

Ik kijk niet naar weersomstandigheden, als ik wil vissen dan ga ik vissen.
Met dat onweer zal het wel meevallen, ik leef nog steeds.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

23-07-2007 18:20

Ik kijk niet naar weersomstandigheden, als ik wil vissen dan ga ik vissen.
Met dat onweer zal het wel meevallen, ik leef nog steeds.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
ralf haasjes
Berichten: 101
Lid geworden op: 05-05-2004 22:43

23-07-2007 20:33

idd gewoon vissen komt de tijd dan komt de tijd en zoals eerder gezegd, ken het me niet echt mooier voorstellen dan gan in je tentje achter je hengels of met hengel in de hand...sterven in het harnas!
gratis af te halen div. jonge kittens, pb maar even bij interesse!
Jos Lennips
Berichten: 102
Lid geworden op: 20-06-2005 22:12
Locatie: hardenberg

23-07-2007 20:43

Marc Schrikkema schreef:
Op zo'n moment is mijn leven me wat meer waard dan mijn visspullen en ook een eventuele karper aan de lijn heeft helaas pech (dit laatste is gelukkig niet voorgekomen). Ik ben op zich niet bang voor onweer maar ik weet wel dat je het ook niet moet onderschatten.


Dit snap ik dus echt niet :evil: Vis dan potervdikkie niet tijdens onweer. Als jij het aan ziet komen, draai dan in en gooi weer uit als de bui voorbij is.

bij een beetje onweer in de verte laat ik de hengels er ook wel inliggen.
komt het echter dichterbij (dichterbij dan 4-5 tellen) dan haal ik me hengels wel binnen en ga in de auto zitten..


En wanneer is het te dichtbij? snelheid geluid ca. 333 mtr /sec?
5 tellen is dan? ....

Onweer slaat gemakkelijk 7,5 van de rand van de wolk in, doe er je voordeel mee.

Greets Marc


Ok dan snap jij dat niet, ik vis trouwens ook nooit als ik weet dat er onweer nadert, en ik heb ook gezegd dat als ik het zie aankomen ik mijn boel opruim, maar sommige onweersbuien zijn erg onvoorspelbaar en die ontstaan ineens recht boven je hoofd, sorry hoor maar dan blijf ik wel van mijn hengels af.
Dus precies zoals je zegt, als ik het aan zie komen draai ik de boel in en gooi later weer uit, is dit niet het geval en ontstaat het opeens (en dat gebeurt weleens) dan laat ik mijn spul voor wat het is.
Hou ze strak he!
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

23-07-2007 21:39

hmm Ik vis gewoon door :lol: Al moet ik toch toegeven dat ik 1 keer zo donders benauwd was dat ik m'n spullen maar in gepakt heb. :oops: Maar de laatste tijd met onweer en slecht weer vis ik gewoon door. :wink: Of het verstandig is weet ik niet maarja wat al eerder gezegd is wat is de kans dat je geraakt word. En meestal als je alles in gepakt hebt is de bui ook al weer over. :lol: Dus dan blijf ik maar gewoon zitten. En kijken naar het prachtige schauwspel in de lucht. :lol: :o
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-07-2007 00:15

Meestal gewoon lekker door vissen en als het echt te erg wordt hengels binnen draaien en in de auto gaan zitten.
Toch ben ik 1 x redelijk bang geweest tijdens een extreme onweersbui in Frankrijk. Was net bezig met het uitvaren van mijn laatste lijn toen ineens in de verte donkere wolken opdoemde. Nog nooit onweer zo snel dichterbij zien komen en zo veel flitsen en inslagen in korte tijd gezien.
Het ging zelfs zo te keer dat je de zwavellucht rook en toen de bliksem waarschijnlijk ergens dichtbij insloeg alles trilde en al onze delkims begonnen te piepen. Had voorheen nooit schrik voor onweer en vond en vind het nog steeds prachtig maar ik kijk er nu toch iets anders tegenaan.

Mvg,
Arjan vd Palen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-07-2007 07:10

Onweersbuien ontstaan niet zo snel dat jij niet even in zou kunnen draaien, dan heb jij niet goed op zitten letten. Dan snap ik dus nog steeds niet dat jij dan niet even je spullen uit het water haalt om de vis te beschermen.

En jongens als er iemand is die niet bang is voor onweer, dan ben ik het wel. Maar ik kan ook lezen en hoor de laatste weken (maanden) toch vaker dan normaal dat er mensen omkomen door bliksem inslag. De boodschap die ik wilde overbrengen is dat de bliksem soms op plekken inslaat die jij niet verwacht soms erg ver van de daadwerkelijke onweerswolk.

Sterven in het harnas klinkt stoer, maar je kan ook net niet sterven .....
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

24-07-2007 08:30

Even een mooi verhaltje, zoals ik al eerder zei ga ik niet naar huis met onweer. Maar ook ik ben 1 keer op de loop gegaan. Ik was aan het oppervlaktevissen en het was 30 graden en stikbenauwd, ideaal weer dus.
Ineens kwam er een bijna zwarte lucht aan tegen de wind in.
Ik wist al dat het visen toch over zou zijn mocht dit losbarsten dus ik koos het hazepad. Ik stond enkel in een korte broek en midden in een open polder. Mijn zusje was ook in deze polder een stuk verderop bij de stal van haar paard. Ik was al thuis mar mijn zusje moest nog komen, het begon echt vreselijk te stormen en gelukkig kwam mijn zusje ook thuis.
Mijn ouders waren er niet. Ze was nog maar net binnen toen er ineens een plons in de vijver te zien was. Het water spatte 2 meter hoog op en toen nog 1 en nog 1. Wij woonden tegen de polder en de sloten liepen dwars achter de tuin. Ineens keken we gewoon tegen een muur van opspattend water op. Het was hagel en niet zo'n beetje ook.
We liepen naar de keuken en van daaruit keken we tegen de woonwijk aan waar we woonden. Die hagelstenen waren zo groot dat er autoalarmen afgingen,allerlei autoruiten sneuvelden en ramen van huizen gewoon aan stukken spatten. In een wat oudere wijk in Alblasserdam waar wij woonden was de schade helemaal extreem. Daken waren afgedekt met zeil ramen eruit auto's kapot, echt bizar!
Mijn buurman had na de bui een hagelsteen in de vriezer gegooid, deze was zo groot als een golfbal.
Er klonken sirenes en er waren gewonden doordat ze niet op tijd weg konden komen, een karpervisser op een lokaal putje was bont en blaauw vooral zijn rug omdat hij inelkaar gedoken zat met zijn hoofd tussen zijn benen. Als ik met een pennetje had zitten vissen ipv met brokken was ik misschien wel gebleven, had geen prettige ervaring geweest.
De dagen erop was het hot news op tv de schade was meer als een miljoen. Dat was op zijn haags HEFTAG!!!
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

24-07-2007 11:51

Marc, ik heb het idee dat jij meer weet van onweersbuien en het ontstaan ervan dan de gemiddelde karpervisser. Ik zal een bui ook zelden missen, slecht weer is ook een soort hobby van me ;)
Maar voor een leek is het simpelweg een donkere wolk, en die laat zich dus verrassen.

gr, tim

P.s. ik heb in Frankrijk ook weleens mn ogen uit mn kop gekeken. Gelukkig zat ik onder hoogspanningskabels, dus was de kans dat het bij mij insloeg erg klein, met die hoge masten en kabels op 30m hoogte over je heen....
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.