Waar zijn we mee bezig?

Plaats reactie
Derk Roelsen

19-07-2007 12:15

Ik had gister niets te doen, dus ging ik maar even een rondje maken om mijn thuiswater.
Ik sta over het water te turen en zie in eens iets klapperen aan de overkant.
Ik helemaal omgelopen en zie tot mijn verbazing een meerkoet die zich heeft vast gezwommen in een stuk lijn.
Was een stuk nylon van ik schat 40/00.
De vleugels waren al helemaal ingescheurd.
Ook was de lijn al door de poot gesneden.
De poot hing er nog maar aan een velletje.
Gewoon te zielig om te zien.
Toen heb ik geprobeerd de lijn los te maken.
Heb er 3 kwartier over gedaan om de meerkoet te bevrijden.
De meerkoet bloedde aan alle kanten.
De meerkoet zwom moeilijk weg. Of die het zal overleven is de vraag.

Ik loop weer langzaam terug naar mijn fiets.
kom ik onderweg een meeuw tegen die zich ook heeft vast gezwommen.
De meeuw lag met zijn kop onder water.
Ik heb snel de meeuw op het droge gelegd.
De meeuw was in sjok en trilde hard.
Ook hier ben ik een lange tijd bezig geweest om de meeuw te bevrijden. Heb er ruim een half uur over gedaan.
Ik heb toen de meeuw maar in de zon gelegd, zadat die een beetje kon opdrogen.
Ik zag gelijk dat de meeuw 1 vleugel had gebroken.
En de andere vleugel was meerdere malen ingescheurd.
Ook bloede de meeuw bij de nek.
De meeuw deed niet veel meer.
Heb nog wormen gezocht, maar de meeuw at het niet op.
De meeuw trilde alleen nog met de poten.
En deed voor de rest erg weinig.
Af en toe ging deed die de bek nog een keertje los, maar meer deed die ook echt niet.
Ik heb toen maar besloten om het beestje af te maken.
Ik dacht op dat moment, dat dat het beste was voor de meeuw.

Het is gewoon te triest voor woorden!

Neem a.u.b uw troep mee naar huis en laat geen lijn rondslingeren!

Met zeer teleurstellende groet,

Roel
niels elsing
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-06-2007 15:01
Locatie: emmeloord
Contacteer:

19-07-2007 12:25

triest verhaal :(
ik heb het zelf ook meegmaakt dat een meeuw vast zat in nylon maar die zat niet zo erg vast dus die heeft het overleefd gelukkig.
mensen laten hun spullen die ze niet meer nodig hebben gewoon overal liggen. neem het mee of stop het in de prullebak maar laat het niet liggen zodat er beesten in kunnen verstrikken.
als ik een typfout maak komt dat door mijn dyslexie.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

19-07-2007 12:37

Roel

Het lijkt er wel op of de grote Dalton uit Ede bij jouw thuiswatertje op bezoek is geweest.
Deze jongen is ook een karpervisser, althans volgens zijn beweringen.
Hij doden van watervogels is een hobby van deze jongeman.
Naar het schijnt is hij ook gevaarlijk voor mensen.
Een fles jenever heeft hij altijd binnen handbereik, en hij geniet echt van dierenleed.
De plaatselijke HSV weigert hem echter te royeren.

Vandaag of morgen...

met wetende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

19-07-2007 13:13

Triest!!!

Ik heb eens in februari in het donker, een kraai uit een boom gehaald.

Het was op een vijver in de stad, waar ik na m'n werk voorbij kwam.
Ik zag iets zwarts in een in het water gevallen boom hangen. Bij nadere inspectie een kraai die zich in de tientallen lijnen had vastgelust die over de takken hingen?

Onder de takken zit vaak karper, dus wat doen alle Hilliebillies? Juist!!! Met z'n allen op die boom smijten!!! Dus ik naar huis en inmiddels was het al donker weer terug met een boot. M'n vader was meegegaan en was kwaad dat "ik mijn leven" op het spel zette voor een kraai!
(Mocht je op één of andere manier in het ijskoude water terechtkomen, zou het inderdaad verkeerd kunnen aflopen...)

Ik heb het beest eruit kunnen halen, met halsbrekende toeren, want ik kon er maar net bij, staande in de boot!

Vliegen kon ie niet meer, ik heb toen de dierenambulance gebeld (ik heb geen zin om zo'n beest zelf uit z'n lijden te halen als het niet noodzakelijk is). Ik weet dus niet of hij hersteld is.

Veel van dit soort dingen gebeurt onbewust. D.w.z. de vissers hebben werkelijk geen idee wat de gevolgen zijn van losse lijnen. Dat je lijnbreuk hebt is erg genoeg. Maar als je ziet dat sommigen meters lijn in de struiken gooien, waar dan vervolgens de (water)vogels zich aan ophangen, terwijl er gvd op nog geen 10 meter een afvalbak staat?

Ook de verening gaf niet thuis. Een jaar later hingen de kluwen nog steeds in de takken, ook al had ik ze er een keer op aangesproken!

Ik ben blij dat sommige vissers de moeite nemen (ook al is het de gehate meerkoet) om de dieren in nood te helpen!!!

Dit is werkelijk de slechtste reclame voor de hele hengelsport die je je kunt bedenken!!!

Mensen die bewust dieren in gevaar brengen of doodmaken, horen niet te vissen. Aanpakken die vereniging die voor een paar rot-eurootjes niet thuis geeft!!!

PUBLICEREN MET NAAM TOENAAM EN FEITEN.
Het helpt alleen al als we met z'n allen hier al onze frustraties over dit soort kloothommels kunnen afreageren. En dan gaat het balletje vanzelf wel aan het rollen!!! Reken maar!!!

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Patricia Bos
Berichten: 412
Lid geworden op: 06-01-2005 17:14
Locatie: Assen

19-07-2007 13:45

Trieste verhalen allemaal :(

Ben zelf iets dergelijks nog niet echt tegenkomen, behalve dan flinke hoeveelheden afval langs de waterkant.
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

19-07-2007 13:46

Zo , echt een triest verhaal ..

Een keertje toen ik liep over het pad bij een thuiswater van me hing er een dode vogel die was vastgebonden met vislijn aan takken
..

Groeten Taco vd Veen
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

19-07-2007 14:29

goed punt Roel.om dit aan de kaak te stellen.
niet om het imago van de hengelaar,maar gewoon omdat we dat soort onnodige leed niet willen.

koos.
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

19-07-2007 17:31

Hier hadden ze eerst een kraai te pakken, vislijntje om de poten geknoopt, en vast geknoopt aan de boom... Kwam aangelopen, echter het beestje leefde nog! Zat wild rond te vliegen en vloog overal in de takken, ik heb 't beestje los gemaakt en de dierenambulance gebeld, die kwamen binnen een kwartiertje! Heel wat sneller dan de politie, als je die opbeld dat er hangjongeren aan het water zitten te blowen, bier te drinken en rotzooi te maken komen ze meestal niet :roll:

Mja, het beestje had wat wonden aan zijn vleugel en pootje ze hebben hem/haar meegenomen en zeiden dat hij binnen enkele dagen wel weer vrijgelaten zou worden...

Happy end voor de kraai,

Luke
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-07-2007 18:13

Ik zal eens iemand van de PvvD uitnodigen om hier te komen lezen.
Inderdaad waar zijn wij nu mee bezig, alleen kun je dat van dit topic ook zeggen.
Goed veel voorbeelden gaan noemen, dat zal gewaardeerd worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Dirk Westerhof
Berichten: 98
Lid geworden op: 15-08-2006 17:01
Locatie: Friesland

19-07-2007 18:23

Ik denk dat het juist prima is om dit soort misstanden op het forum te plaatsen. Denk dat het aantal verbaasde reacties op dit topic genoeg zegt. Laten we het er maar op houden dat het merendeel van de vissers wel weet waar ze mee bezig zijn. Net als zo vaak in de samenleving is het een klein groepje wat het verpest voor de anderen.

Gr Dirk
Tight lines!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

19-07-2007 18:23

Ik vind nooit beesten met draad om poten......
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

19-07-2007 18:49

En ik maar denken dat jullie die boilievretende Meerkoeten en die bizarre aanwas van Aalscholvers op je water wilden uitroeien ! ... of gaat het ergens anders over ? .. sorry ik ben de weg een beetje kwijt ,ben aan vakantie toe .. denk ik :o

Met groet.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

19-07-2007 19:33

Douwe

Afval en mishandeling van water-vogels hebben niets met hengelsport van doen.
Een biljart-keu is om te biljarten.

met afgezaagde groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

19-07-2007 21:55

Ja Koos, zo hoor je de ene na de andere negatieve kreet over die watervogels en wat sommige mensen wel niet met ze willen doen bla bla, en nu is het ineens andere lulkoek ( ik bedoel niemand specifiek :wink: )
Heb gewoon de respect voor de natuur, wij zijn er te gast, als je zo,n beesie zit vastzitten ( ongeacht wat voor een beest, al is het een zeekoe ) haal dat beest uit zijn lijden. Geniet gewoon van die beesies ook al zijn ze soms irritant, dat zijn kinderen soms ook en die wil tenslotte ook bijna iedereen :-? ?

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-07-2007 10:36

HPE en de nylon waar ze in vast zitten dan?
Komt dat van de wandelaars of de hondenuitlaters?

Ga maar lekker door met de negatieve handelingen van vissers te belichten, ergens wordt het gewaardeerd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-07-2007 10:52

Tja, wel emotioneel reageren op een karperdiner, maar zorgen dat het nylon niet los in de natuur achterblijft lukt al jaren niet. Inspecteer de gekende karperstekken eens op los slingerd nylon. Je zult versteld staan. Dit is nu echt ons probleem waar we wat aan kunnen doen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

20-07-2007 12:21

Ik heb het ook wel ik bij een duif gezien...
Die zat met zn poten aan elkaar ofzo :S
En kom daardoor moeilijk vliegen heb hem geprobeert te pakken!
Met behulp van partikels :lol:
maar vloog toch weg ookal ging het moeilijk :roll:
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

20-07-2007 12:24

Kees/Douwe

Het klopt dat er aan wateren waar gevist wordt, nylon- en gevlochten lijn afkomstig van vissers wordt aan getroffen.
Dit is echter wel de verantwoording van dezelfde vissers.
Het materiaal is om mee te vissen, net zoals een biljart-keu is om te biljarten, en niet om mee te slaan.
Toch gebeuren dit soort zaken.

De biljart-sport wordt hier niet op afgerekend maar de hengel-sport wel ?
Volgens mij is het ieder zijn eigen verantwoording om dit soort zaken te gebruiken waarvoor deze bestemd zijn.
Kan men deze verantwoording niet dragen, ga dan een andere hobby zoeken.

met verantwoorde groet

HPE

p.s. Kom maar met een optie om dit soort zaken uit te kunnen bannen.
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

20-07-2007 12:28

Douwe, als er nergens over gepraat mag worden, hoe kan je het dan aanpakken? Denk je dat mensen die negatieve kanten van sportvissen verzamelen niet in de bladen lezen? dan kan je dus nooit nergens 'de massa' bereiken...?
hoe kan je het dan ooit tegengaan??

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-07-2007 12:49

Ik zeg toch gewoon doorgaan met je eigen sport negatief te belichten, er zijn veel mensen die VEEEEELLLLLLLLLLLLLLLL beter samenwerken die er erg blij mee zijn.
Zie naar Zoetermeer selectief intervieuwen en selectief plaatsen en interpreteren.

Voorbeeld, al dan niet fictief? vraaggesprek aan de waterkant/telefoon, je stelt dit soort wangedrag aan de kaak als visser, je merkt op dat het uitwassen zijn en de echte visser het niet doet en alles netjes opruimt.
In de krant of radio/TV zie/lees/hoor je jezelf terug zonder de opmerkingen.
Trek dat maar weer eens recht!!

Gewoon doorgaan met het aan de kaak stellen van je "sportgenoten".
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

23-07-2007 12:49

Douwe

De telegraaf berichtte gisteren over een aantal zwanen welke door waarschijnlijk Oost-europeanen zijn belaagd met speren.
Eén zwaan vond hierbij de dood.
Men maakte ook gewag van het feit dat er een toename is van het mishandelen van watervogels.
Generaliseren t.a.v. de hengelsport en het mishandelen van watervogels is dus niet terecht.
Makkelijk is het wel...

met vogelende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-08-2007 12:58

Gisteren is een topic terecht opgeschoond met antwoorden waarin de humor van de vissers naar voren kwam.
Al dan niet terecht kun je je aangesproken voelen en je kunt gewoon mensen te plak zetten zolang er maar een smiley bij staat dan is het namelijk humor.

Nu las ik gisteren in de krant een stukje over de humor van vissers.
Op zich zou het al een slechte reclame zijn voor het gevoel van humor maar hierin wordt ook nog eens extra vermeld dat het vissers waren.
Hoe haal je zoiets in je hoofd? Hoeveel maden moeten er dan niet in je hersenen rondgekropen hebben voor er zo weinig over is om na te denken?
Is humor nog leuk als het mensen schaad?
-----------------------

Mannen gooien maden bij vlees supermarkt

Gepubliceerd op 16 augustus 2007, 10:01
Laatst bijgewerkt op 16 augustus 2007, 10:42
DAMWOUDE -

Een klant bij de Super de Boer in Damwoude keek gistermiddag raar op toen er zo'n veertig maden over de verpakte vleeswaren kropen. Ook eigenaar Jurjen van der Veen snapte er niks van. ,,Ik tocht, hoe kin dit? Dit kin net oan ússels lizze.''
(vertaling: ik dacht, hoe kan dat? het kan niet aan ons zelf liggen.)

Omdat het niet te verklaren was, bekeek Van der Veen de beelden van beveiligingscamera's. Tot zijn ontzetting zag hij dat drie mannen iets tussen de vleeswaren wierpen.

De politie wist vervolgens twee Damwoudsters van 21 en 18 en een 21-jarige Broeksterwoudster aan te houden. De drie hengelsporters bekenden. Ze hadden de maden ‘voor de grap' bij de vleeswaren gegooid, verklaarden ze.

Onbegrijpelijk, vindt Van der Veen. ,,As it no bern van tolve, tretjin wiene. Mar dit bin folwoeksenen. Dit slacht nergens op.''
(vertaling: als het nu kinderen van twaalf - dertien waren, maar dit zijn volwassenen, het slaat nergens op.)

De supermarkteigenaar gooide al het vlees weg en liet de koeling grondig schoonmaken. De financiële strop blijft met zo'n €60 beperkt, maar de imagoschade had veel groter kunnen zijn, zegt hij. ,,Gelokkich wie it in goede klant dy't it al nei tsien minuten ûntduts.''

( vertaling: gelukkig was het een goede klant die het al na tien minuten ontdekte)
Vissen is een hobby, geen religie!
henry de klein
Berichten: 104
Lid geworden op: 01-03-2006 23:26
Locatie: Sappemeer

23-08-2007 20:46

Douwe,

Denk dat dit een aardige weerspiegeling is van de huidige maatschappij helaas! Jongeren vinden het de trend om zich in een dronken coma slaap te drinken! De generatie net voor mij is een generatie die leeft in extremen. Zo zul je die ook in de karpervisserij vinden denk ik, zonder respect voor iets als de natuur. Denk dat de meeste niet eens weten wat de natuur is en hoe belangrijk het is voor ons! Denk dat het ook heel moeilijk zal zijn om deze mensen wat bij te brengen, en dan heb je ook nog de uitwassen die in deze generatie meegaan.

groet'n,
henry.
Vissen is net als pissen, Je moet gewoon!
Plaats reactie