Teken...

Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

14-06-2007 11:14

Ik denk dat de meeste van jullie het zich wel bewust zijn maar dankzij deze zomerse winter gaan we lekker overlast krijgen kwa insecten, dus ook teken.

Een maat van me was al als 1e aan de beurt hij had maar liefst 3 teken rond en op zijn edele deel :roll: niet echt fijn lijkt me, daarom denk ik dat het geen overbodige luxe dat jeje zelf controleert aan het einde an je visdag. Zelf deed ik dit eigenlijk nooit maar, maar je zit der eigenlijk niet op te wachten dat je dadelijk een beet krijgt. Op 1 van die plekken waar je um nou net niet wil hebben of/en dat je van overmaat van ramp ook nog Lyme krijgt of weet ik veel wat...
Bij de apotheker zijn verschillende tekentangetjes dat moet dus eigenlijk standaart tot je uitrusting horen :)

Maar nou heb ik dus ook wel es gehoord dat ze op bepaalde bomen xtra veel zitten weet dus alleen niet meer welke weet iemand dat??

Groeten Barry
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

14-06-2007 11:32

Altijd standart zo'n ding bij me....

Heb er zelf laatst 2 opgelopen na een sessie in het franekerbos :wink:

Nog ff een tip ; laat je zelf altijd ff cheken door je : moeder,vader,vriendin

Want je kan zelf lang niet alles zien...

Besteee


Gerard Brondijk :wink:
KSN
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-06-2007 11:35

Met name je vriendin of vrouw heeeeel goed laten controleren!!! :lol:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-06-2007 11:42

Voel je het niet als zo'n teek zich in je struik prei heeft geboord?
Gebruikersavatar
Danny Loch
Berichten: 148
Lid geworden op: 14-01-2006 11:39
Locatie: Bergen op Zoom

14-06-2007 11:46

Idd echt erg die teken. In het laatste VBK magazine stond er nog een mooi stukje over.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-06-2007 11:47

Bas Breetveld schreef:Voel je het niet als zo'n teek zich in je struik prei heeft geboord?


Gek genoeg voel je niks! heb der ens een aan de binenkant dijbeen gehad...
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

14-06-2007 11:50

Op het moment dat een teek zich in je vast zet voel je dat niet. Na een dag of aan x aantal uur begint het te jeuken en merk je het gauw genoeg. Niet dat het zeer doet, maar het jeukt als de tering. Lyme is een redelijk groot risico. Als het erg rood wordt of een kring rondom de beet ontstaat zou ik maar richting huisarts gaan voor een penicilline kuur. Heb dit zelf namelijk een keer gehad.

Teken mogen erg graag in naaldbomen verblijven en in gras. Jezelf erop controleren (of door een maat) is geen luxe aangezien je de beet niet direct voelt. Een tangetje is een optie maar ik trek ze er altijd met me nagels uit wat ook goed wil hoor. Let op dat je hem er in z'n geheel uittrekt en niet de kop laat zitten. Als de kop blijft zitten gaat ie meestal wel dood, maar kan ook weer aangroeien.

Overigens kan de ziekte van Lyme erg nare dingen met zich meebrengen en in het ergste geval ga je er aan dood. (op ten duur, niet direct hoor :wink: )
Ik zet mijn huupie in
peter andrae

14-06-2007 11:53

Zitten die dingen nou overal of alleen maar in bepaalde gebieden in al die jaren dat ik vis heb ik er nog nooit een gehad of gezien.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-06-2007 12:04

Zoals al aangegeven zitten ze graag in begroeieng zoals bomen of gras. Het oplopen van lyme is erg afhankelijk van het gebied. In sommige gebieden zijn de teken nagenoeg niet besmet en een ander gebied kan veel besmette teken bevatten

meer info
http://www.teekcare.nl/teken.htm

http://www.teekcare.nl/teken.htm

f googlen en je leert er nog meer over.....
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

14-06-2007 12:05

Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

14-06-2007 12:09

peter andrae schreef:Zitten die dingen nou overal of alleen maar in bepaalde gebieden in al die jaren dat ik vis heb ik er nog nooit een gehad of gezien.


Ze zitten vrijwel overal.. 1 op de 3 teken schijnt ongeveer besmet te zijn met een bacterie.. De meest voorkomende zorgt voor de ziekte van Lyme, maar zijn ook besmettingen bekend met bacterien die Tekenencefalitis kunnen veroorzaken.. Dit is een vorm van hersenvliesontsteking, waar je je voor kunt laten inenten..

De laatste vorm komt met name voor in Duitsland en OOK in Frankrijk!!!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-06-2007 12:19

Heeft niets met zachte winters te maken trouwens, is een hardstikke taaie fabel dat zachte winters zorgen voor meer insecten.
mark van de laar
Berichten: 242
Lid geworden op: 03-05-2005 10:15
Locatie: almere

14-06-2007 12:27

wil ik nog ff wat dingetjes uit de wereld helpen.

want er bestaan nogal wat misverstanden over het verwijderen van teken.

sommige denken namelijk dat teken met alcohol verwijdert dienen te worden of met een sigaret. of iets van die geest.
het hebben van een teek kan op zich niet zo gek veel kwaad.
behalve als het koppie zitten blijft dan kan dat infecties oplopen.
het verwijderen brengt het een en ander van problemen met zich mee.
het gevaar is namelijk dat de teek schrikken kan door bijvoorbeeld alcohol of vuur en dan spuit de teek alle opgezogen stoffen terug in het lichaam. en hier kan de mens dus allerlei besmettingen van oplopen.
volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die weten hoe een teek verwijdert moet worden en slaan zelfs huisartsen de plank wel eens volledig mis. tot voor kort dacht ik altijd dat het kopje (niet het lichaam dus) TEGEN DE KLOK IN gedraaid diende te worden. maar tot mijn verbasing heb ik laatst een tekentang gekocht en die trekt hem er gewoon kaarsrecht uit.
ik ben er nog niet uit wat het beste is maar misschien dat iemand hier het wel weet.
vriendelijke groet, mark van de laar
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-06-2007 12:31

Met een licht draaien beweging dien je een teek te verwijderen en inderdaad NIET met alcohol verdoven! Pas nadat de teek verwijderd is moet je het gebied ontsmetten met alcohol. Ook als je een teek laat zitten tot ie uitvalt loop je risico om besmet te raken dus zo snel mogelijk verwijderen is het advies!
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

14-06-2007 12:36

Wil Jeurninck schreef:Heeft niets met zachte winters te maken trouwens, is een hardstikke taaie fabel dat zachte winters zorgen voor meer insecten.


niet?? lijkt me wel als het toch weinig tot niet vriest blijven overleven toch meer insecten de winter? bv cocon en larven e.d?


Ik lees trouwens net op een site dat het beste gwn zo'n tangetje is en die dingen kosten niks naar mijn weten, en dat draaien ook niet goed is (waarom staat der niet bij)
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

14-06-2007 12:48

Ze zijn echt eenvoudig te verwijderen. Pak ze tussen duim en wijsvinger zo dicht mogelijk bij de kop en in een snelle beweging scheef eruit trekken. Het die beesten jaren bij onze katten lopen verwijderen en ben er ondertussen expert in 8)

Als je zelf een teek hebt, noteer dan iig de datum waarop je hem ontdekt hebt. Dit kan voor de huisarts namelijk helpen bij het bepalen van de medicatie. Mocht je door een besmette teek zijn gebeten kunnen ze een bloedmonster nemen om dit te bepalen.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Patricia Bos
Berichten: 412
Lid geworden op: 06-01-2005 17:14
Locatie: Assen

14-06-2007 13:02

Ik heb ze volgens mij nog nergens in een antwoord hierboven zien staan, maar teken zitten ook veel in eikebomen.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

14-06-2007 13:07

Arjen Dijkstra schreef:Op het moment dat een teek zich in je vast zet voel je dat niet.


Dit jaar heb ik er al weer twee te pakken.. Soms heb je het niet door als ze zich proberen te nestelen, maar vaak voel ik het wel. (zal te maken hebben met de dichtheid van de zenuwen in de huid.)

Teken laten zich vallen op hun gastheer, maar wanneer je goed bent ingepakt komen ze dus eerst op je kleding terecht en duurt het even voordat ze een lekker zacht, warm plekje gevonden hebben. (holte van mn elleboog en knieholte de laatste twee, tot nu toe heb ik geluk :lol: )

Zo werd ik de laaste keer pas thuis gebeten. Het waren kleintjes, en die trek ik er gewoon meteen weer uit.

Stelletje parasieten zijn het :evil: , en dat zijn ze!

Jeroen
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

14-06-2007 13:12

mensen onderschat teken nooit.

besmetting gevaar is de laatste jaren enorm toegenomen.

ik heb zelf ziekte van lyme gehad en heb geluk gehad dat het met een zware anti biotica kuur over is gegaan, maar de arts heeft erbij gezegd dat ik er de rest van mijn leven last van kon blijven houden, dat klopte, ik ben sneller moe, vatbaarder geworden voor verkoudheid e.d. maar het kan veel erger als je er niet optijd bij bent, met zelfs de dood tot gevolg -vaak tgv hartritme stoornissen- het tast nl je zenuwengestelte aan.

Het gevaar zit m er vaak in -net als bij mij- dat je de teek nooit hebt zien zitten, ik ben waarsch. snachts ''gestoken'' en ben gaan krabben en heb de teek daardoor op een slechte manier verwijderd zonder dat ik er erg in had, pas maanden later had ik een vette knie ontsteking en was als je goed keek een enorme rode kring op mijn been te zien!

Dus wanneer je als visser een rode cirkel op je lichaam ontdekt zonder dat je ooit een teek hebt gezien, hou het in de gaten!!!!! Als het na een paar dagen nog niet weg is, DIRECT naar je huisarts en je verhaal vertellen, vooral dat je graag in de natuur verblijft e.d.
DOEN! Het voorkomt veel leed als je optijd behandeld wordt.
En na iedere vissessie of wandeling in bosgebied of grasland controleren.

gr Raymond
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

14-06-2007 13:17

En in struiken! Lage dichte vegetatie, waar niet veel mensen komen. Eigenlijk overal waar je van de paden af gaat.

En wat doe je als je gaat vissen?

Juist, weg van de paden en door de bosjes banjeren om bij je stek te komen.
Laag bij de grond kruipen om dichterbij een stel zonnende vissen te komen.
Een dutje doen in het hoge gras als je daar zin in hebt. en ga zo maar door.

Dit soort dingen moet je dus vooral doen als je teken wilt krijgen!
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

14-06-2007 13:23

Mij hebben ze ook een keer te grazen genomen op Orient, maarliefst 2 stuks! Gelukkig voelde ik ze wel direct bijten. En had ik eigenlijk toevallig net een tekentangetje aangeschaft. Ik kon ze beide verwijderen. Gelukkig er niks aan over gehouden. Mijn vismaatje was een x de pineut op Du Der. Ook deze kon gelijk verwijderd worden.

Ze zitten voornamelijk op hoog gras en riet. Dus als je door riet of hooggras loopt trek een lange broek aan, en controleer daarna ff of je geen meelifters op je benen hebt.

De laatste jaren komt de ziekte van lyme erg vaak voor, dus wees zeker gewaarschuwd...

Gr
Alex
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

14-06-2007 17:37

Martijn Nederpel schreef:Met name je vriendin of vrouw heeeeel goed laten controleren!!! :lol:


:lol: Whahahaha!!! Alsof ze óók onder het velletje kruipen zeker!!! :lol:

Ik teken ervoor...


Groet,
Jacob

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

14-06-2007 18:11

Gras is het ergste

heb 2 weken geleden ergens gevist waar het gras me tot de knieen stond..en had een korte broek aan..niet bij nagedacht natuurlijk totdat ik allemaal teken over me been zag lopen..heb sommige toen ze nog kropen eraf kunnen halen maar een aantal teken hadden me dus al te pakken..leek wel of ik in een teken nest beland was...maar goed ik ben hem dus mooi gepeert daar:d
Jack klein
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-09-2004 14:32
Locatie: Amstelveen

14-06-2007 18:16

Ik ben al drie keer de pineut geweest dit jaar.

Ik heb altijd een teken-tang bij wanneer ik ga vissen, ik merk ze alleen pas na ong. anderhalve dag op als het begint te jeuken.
In het gebied waar ik veel vis is het aantal teken de laatste vijf jaar enorm toegenomen, in de tien jaar daarvoor heb ik er vrijwel zeker nooit 1 op me gehad, over de laatste vijf jaar ben ik de tel kwijtgeraakt.
Het zijn ook bijna allemaal teken in hun nimf of larve stadium mischien 1mm groot en met het blote oog bijna niet als een beestje te herkennen.
Ik denk toch dat het mede door de zachte natte winters komt, een teek kan nl. heel slecht tegen droogte.

Als voorzorgsmaatregel doe ik altijd mijn sokken in mijn broekspijpen ( ze kruipen gewoon door je sokken heen, maar goed 't gaat om het idee) en draag ik zoveel mogelijk iets met lange mouwen, ook doe ik een pet op met als het even kan een kapuchon eroverheen.

Weet er iemand hier of er zoiets als een goed-werkende spray verkrijgbaar is die er voor zorgt dat die vieze parrasieten uit mijn buurt blijven?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-06-2007 19:01

Patricia Bos schreef:Ik heb ze volgens mij nog nergens in een antwoord hierboven zien staan, maar teken zitten ook veel in eikebomen.


Juist, vooral in eikenbomen!

Ik weet niet of het zo is, maar ik heb het idee dat ze op kleigrond niet zo talrijk zijn (of niet of nauwelijks voorkomen) en op zandgrond wel. Zegt mijn gevoel hoor, kan ook onzin zijn.

Het is zo extreem met de teken door het weer van de afgelopen periode, is me verteld bij de dierenarts. Dat het nu erg is met de teken klopt zeker. De normale behandeling van onze hond (inenting met druppels) volstond absoluut niet meer. Hij moet elke maand die druppels. Het was laatst 2 weken na inenting en hij zat helemaal onder die krengen. Hielp totaal niet meer. Honden kunnen overigens net zo ziek van lyme worden als mensen. En inderdaad in sommige gebieden heeft 1 op de 5 teken Lyme.