stroom valt regelmatig uit....iemand een oplossing?

Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-05-2007 17:35

De spanning bouwt zich op en zoekt als die hoog genoeg is een weg via aarde. Na ontlading moet de spanning zich weer opbouwen.

De isolatie van één van de spanningdragende draden is bijvoorbeeld beschadigd zodat een lek naar aarde onstaat.

Is nog lastig zoeken Hans, maar loop om te beginnen alle snoeren langs en kijk of er ergens één afgeklemd wordt. Voor de rest, alle apparaten die inwendig vochtig geworden kunnen zijn nalopen, zoals een koffiezetter en vijverpomp of iets dergelijks. Dat er ook kortsluiting optreedt geeft aan dat er ook contact is geweest tussen spanningsdraden onderling. Dat kan zowel met vocht als met beschadigde draden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-05-2007 19:57

Mannen, bedankt voor al jullie suggesties.
In antwoord op enkele vragen...de aardlekschakelaar kon ik telkens wel direct weer aanzetten, soms klapte hij direct weer terug...maar na een tweede poging bleef deze tot nu toe telkens gewoon " hangen".

Wat ik heb gedaan en gevonden heb is het volgende:

# 1 lamp in de schuur vervangen die het wel deed, maar los zat van zijn eigen vittting (dolgedraaid)

# 1 verlenghaspel met 4 aansluitingen gevonden in de pc kamer dat aangevreten was door de konijn (bij bewegen draaien van de snoer gebeurde er verder niks), nietemin toch maar vervangen voor de zekerheid.

# De wasdroger bleek kapot te zijn, de stekker zat er nog in...of het hier aan ligt is onduidelijk, daar de droger niet in werking was gedurende de stroomuitval. Vandaag maar een nieuwe wasdroger gekocht...was toch nodig.

We kijken het nu even een paar dagen aan, hopenlijk gaat nu alles goed :D
Mocht blijken dat ik wederom stroomuitval krijg, dan zullen we de CV ketel maar eens na laten kijken en een onderhoudsbeurt geven 8)

Hier laten we het maar even bij...nogmaals bedankt voor jullie snelle hulp!
gr
Hans
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-05-2007 07:35

Hans,

Indien hij het na vervanging van deze zaken (wat allemaal plausibele aanwijzingen zijn trowuens) nog steeds doet, overweeg idd eens een nieuwe aardlekschakelaar OF dat ding (ionisatiepen) in de ketel, was bij ons ook al eens de boosdoender. Ik weet niet hoe lang jij hier al woont en hoe oud de schakelaar is, maar ik heb het gehad dat de aardlek opeens overgevoelig werd.

En nu gaan er mensen lachen ......

Ik had een stereo met een klokje er in, klokje netjes op tijd en na verloop van tijd klets aardlek er uit. Aardlek er weer in, klokje bleef knipperen. Na een tijdje irreteerd dat dus tijd weer goed gezet en na een willekeurige tijd klets aardlek weer er doorheen. Na een tijdje snap je dat (hoe onwaarschijnlijk ook) het lekje alleen ontstaat indien klokje meeloopt op de tijd ipv knipperen.

Nieuwe aardlek geplaatst en probleem is er nooit meer geweest.

Gr. Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
rebec schippers
Berichten: 125
Lid geworden op: 11-09-2005 23:49
Locatie: grootebroek

20-05-2007 10:14

vergeet het koffiezet apparaat niet :D
liever vangen met goedkope bagger, dan blanken met dure shit..
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

20-05-2007 18:36

kabel aangevreten door konijn :o :D :D :D ,

Hans, je hebt wel een serieus probleem als de aartlek er steeds uitknalt, je kunt hem wel weer omzetten, maar de sluiting blijft, wel link, kans op goeie kortsluiting en brand, en dat moeten we niet hebben.

voorstellen genoeg aan jouw adres, dus effe goed naar kijken.

met meedenkende groet,
henk
Gebruikersavatar
michel merza
Berichten: 53
Lid geworden op: 30-12-2005 21:55
Locatie: deventer
Contacteer:

25-05-2007 10:19

Bij ons was het koffiezetapparaat verrot van binnen, zie zoiets maar te vinden. Elke keer de aardlek er uit maar lastig zoeken. Ga alles eens na waar water bij gebruikt wordt. Waterkokers koffiezetapparaten ed. Succes
There is no certainty only opportunity.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-05-2007 12:02

Sindsdien geens troomstoring meer gehad, dus de problemen lijken verholpen te zijn :D
Iedereen bedankt voor de suggesties :wink:

mvg
hans
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

28-05-2007 14:56

betaal je rekening
Greets Gino
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-05-2007 07:05

Lekker n aardlek-knijn in luiksche stroop :P


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-05-2007 08:19

Ik heb er niet veel verstand van maar...

Ik weet wel dat die aardlek er niet zomaar uit knalt. En inderdaad als dat vaker gebeurt heb je wel ergens een probleem. Misschien dat het inmiddels verholpen is door jouw gedane acties in huis, maar het is natuurlijk niet goed.
Volgens mij knalt de aardlek eruit als 1 van de groepen overbelast is. Zo gebeurde het mij eens toen ik in de schuur boilies aan het draaien was: 2 frituurpannen voluit, compressor erbij. En toen zette moeders de wasmachine aan! Dat vond de meterkast niet fijn. Je moet weten dat ook de koifilter op volle toeren draait daar! Toen vloog ook de stroom eraf en ik kan je zeggen die stoppen waren best wel warm...
Ik zou trouwens je pc sowieso even los maken en stofvrij maken. Waarschijnlijk is de koeling erg stoffig en maakt ie daarom zoveel lawaai. Voordat de koeling kapot gaat.

Succes ermee.